• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec płynie do Gdańska

VIK
1 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę. Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę.

Do gdańskiego portu płynie tankowiec z irańską ropą - podała agencja Reuters. To pierwsza taka dostawa z Iranu do regionu nadbałtyckiego od zniesienia sankcji nałożonych na ten kraj.



Według źródeł agencji Reuters na pokładzie Atlantas VLCC (Very Large Crude Carrier), który wypłynął 27 czerwca z głównego irańskiego terminalu eksportowego Kharg Island znajdują się 2 mln baryłek ropy. Jednostki klasy VLCC nie mogą wpływać do portu w Gdańsku (ma być w połowie sierpnia), dlatego ropa ma zostać przepompowana na mniejszą jednostkę i dopiero z niej rozładowana w porcie - twierdzi agencja. Na razie nie podano terminu przypłynięcia jednostki. Aktualną pozycję można śledzić na marinetraffic.com.

Zobacz obecną lokalizację tankowca


Embargo nałożone na Iran przez USA i Unię Europejską w związku z prowadzeniem przez irański rząd polityki rozwoju niebezpiecznej energetyki atomowej, zostało zniesione w styczniu tego roku. Dzięki temu na rynku naftowym pojawił się kolejny gracz.

Nie wiadomo, czy ropę z Iranu kupił któryś z polskich koncernów naftowych, czy też zostanie ona przesłana z Gdańska systemem ropociągów do Niemiec. Ani Lotos, ani Orlen nie komentują tej sprawy. Oba koncerny wiele razy deklarowały zainteresowanie nowymi rynkami.

W latach 2008-2014 do samego Lotosu trafiło w sumie ponad 175,5 tys. ton ropy arabskiej lekkiej i extra lekkiej. Ta ilość jest śladowa, jeśli porównamy ją z ilością ropy rosyjskiej, jaką przerabia gdańska rafineria. W tym samym okresie było jej prawie 98 mln ton.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę "Rozewie", wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic (3,3 mln ton w latach 2008-14). Ostatnio zaczęto też przerób ropy z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie.

W swojej historii zakład przerabiał jednak różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.
VIK

Miejsca

Opinie (63)

  • jestem fanem Saudi Extra Light (2)

    To jest ropa dla prawdziwych konserów, nie dla biedków cebulaków. Wiadomo polskie cebulactwo zajarane jest Brent Blendem już, ale na Zachodzi to nic ciekawego.

    Jeszcze lata miną zanim nabierzemy gustu w ropie

    • 6 6

    • O co ci chodzi?

      Czy można być fanem ropy?

      • 4 0

    • weź sie pie....lnij w czoło cebulaku z czosnkiem w uszach

      • 1 1

  • Jakies jaja

    • 2 3

  • A w Gdyni... (3)

    ... będziemy mieli nową fontannę! Co tam jakieś tankowce i ropa, po co to komu.

    • 15 2

    • Co ma fontanna do tankowca? Glosy w glowie podpowiadaja takie idiotyzmy?

      • 4 2

    • A w Gdyni za to... (1)

      mamy właśnie nowe makiety,wystawy i modele jak to kiedyś będzie fajnie i miło. I mamy dużo dokumentów typu Gdynia Jutra Gdynia Przyszłości Gdynia za 100 lat i jest super. A Wy w Gdańsku jakieś tam biznesy robicie po co to komu :)))

      • 4 1

      • Rafineria jest w Gdansku zdaje sie...wiec sprobuj logicznie wytlumaczyc sens budowy infrastruktury do odbioru paliwa ?

        • 3 1

  • (3)

    Jestem laikiem w tych sprawach, ale nie można wybudować ropociągu w głąb morza, coś na wzór redy dobija , cumuje tankowiec przy ropociągu połączyć i ropa płynie.

    • 1 6

    • (1)

      Ale co to da?

      • 4 1

      • Dziękuję za odpowiedż, mówisz co to da ano to ze nie trzeba by rozładowywać na mniejsze. Dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Trochę dziwię się na moje pytanie tych minusów.Nie każdy jest orłem.

        • 1 0

    • Można ale dla przykładu weźmy Terminal Naftowy w Gdańsku (Naftoport). Instalacje rurociągowe, dalby z urządzeniami do przeładunków ropy i produktów ropopochodnych są blisko lądu. Całość operacji odbywa się w zasięgu tzw. optymalnej czasowej interwencji w przypadku rozlewu np. ropy. Zdecydowanie łatwiej wówczas podjąć pierwsze działania np. rozłożyć kurtynę przeciwrozlewową i niwelować stopień wycieku, aż do zera. W morzu wylew może spowodować niewyobrażalne skutki ekologiczne, ale też i trudne w operacji okiełznanie przemieszczającej się ropy na dużych akwenach morskich.

      • 3 0

  • Najdroższe paliwo

    Po przeładunku na mniejsze jednostki? To cena paliwa w stacjach będzie kosmiczna.

    • 1 4

  • troche wiedzy konieczne, ignorancja widoczna w tresci notki i komentarzy (4)

    Port Polnocny (otwarty przez E.Gierka w czasie wstretnej komuny) moze przyjmowac tzw. baltimax tankowce czyli 115.000 DWT ograniczone zanurzeniem (Ciesniny Dunskie).Wspolczesny VLCC zanurzenie ma ok.20 m+, szer.60 m+ i dlugosc ponad 300m, wiec nie wejdzie na Baltyk.
    Iranczycy mieli swoje zbiorniki w Europorcie i tam skladowali rope, dystrybujac ja w Europie.W latach 90-tych regularnie stamtad raz na miesiac przychodzil tankowiec pelen Iranian Light do Portu Polnocnego.Najprawdopodobniej nie trzeba bedzie wiec robic STS (ShipTo Ship) transferu w morzu, tylko zawinac do Europortu i stamtad wydawac ladunek na baltimaxy.Tak docierala ropa za czasow Gierka tankowcami PZM pobudowanymi w Niemczech i Japonii bezposrednio z Zat.Perskiej.
    Nikt nie chce komentowac, bo Iran konkuruje z Saudi, chce odzyskac pozycje na rynku i najprawdopodobniej cena jest dumpingowa.Saudi robili podchody, aby zyskac przyczolek do sprzedazy swej ropy w Europie Wschodniej (kosztem Rosji), ale wyglada na to, ze pod wplywem obecnej wladzy ta opcja zostala upupiona i rosyjska dominacja rynku wschodnioeruropejskiego bedzie utrzymana na zyczenie obecnie rzadzacych.To w ramach "uniezalezniania" sie obecnej opcji politycznej od dominacji rosyjskiej na naszym rynku.Za Gierka importowalismy wiecej ropy prze P.Polnocny niz obecnie!Byla okazja pobudownia depo - zbiornikow na rope saudyjsak i zagrozen monopolowi rosyjskiemu, ale zostala zarzucona prze nowy rzad.
    A najwazniejsze, to nikt nie chce powiedziec, po ile bedzie barylka importowanej ropy i drozsza czy tansza niz rosyjska.
    Import obecny moze proba gry o cene z Rosjanami przy ew. negocjacjach kontraktow.

    • 14 1

    • ...

      Co ty chłopie bredzisz. Oferta jaką Rosjanie złożyli za swoją ropę była po prostu najbardziej korzystna. Ekonomia chłopczyku. Pamiętaj nie wszystkie co Ruskie jest złe.

      • 7 0

    • ...

      A jeśli chodzi o uzależnienie od Rosyjskiej ropy. A co to Rosjanie tylko mają ropę? Zaczną walić w ch.... albo zaprzestaną ją wysyłać zawsze można zerwać kontrakt i zacząć zamawiać z Iranu. Na tę chwilę było to najkorzystniejsze rozwiązanie.

      • 4 1

    • Wielkie dzięki Mistrzu za wspaniały wykład ! (1)

      Co za gość !?! Brawo on !

      • 1 1

      • czapki z głów przed ekspertami

        Nie sadzilem ze na tak szanowne grono ekspertow natkne sie na tym portalu. Ba, 3miasto.peel najwyrazniej aspiruje do miana portalu branzowego jesli chodzi o sektor ropy i paliw plynnych. Czapki z glow gamonie..

        • 1 0

  • Gdzie nasza ropa?

    Zobacz obecną lokalizację tankowca

    Na mapce od zatoki perskiej az do gibraltaru: vessel out of range. Zaginal razem z ropa dla nas czy tez maja wylaczony AIS?
    Redaktor zanim cos wklei to moze niech najpierw sprawdzi czy to ma sens.

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane