• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6 mld zł inwestycji w kolej na Pomorzu. Szybsza podróż i lepszy dostęp do portu

Robert Kiewlicz
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inwestycje kolejowe na Pomorzu mają ułatwić podróże i dostęp do portów. Na zdjęciu stacja Gdańsk Olszynka. Inwestycje kolejowe na Pomorzu mają ułatwić podróże i dostęp do portów. Na zdjęciu stacja Gdańsk Olszynka.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim zainwestowane zostanie w remonty i modernizację sieci kolejowej ok. 6 mld zł. Duża część tych środków przeznaczona zostanie na inwestycje kolejowe dotyczące poprawy dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku.



Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku przewiduje inwestycje rzędu 60 mld zł w całym kraju. Z tego aż 6 mld zł trafi na Pomorze.

- Komisja Europejska jest od dawna zaniepokojona stanem połączeń kolejowych w naszym kraju. Dlatego tak duże środki unijne będą w najbliższym czasie przeznaczone właśnie na inwestycje kolejowe. Większość towarów nadal przewozimy drogami i trzeba je "przenieść" na kolej. W planach są też inwestycje dotyczące dróg wodnych, które muszą służyć do transportu ładunków masowych. Musi nastąpić poprawa dostępu do trójmiejskich portów. Gdańsk wymaga kilku modernizacji, natomiast sytuacja Gdyni jest bardzo zła i wymaga większych nakładów - mówi Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Przekazany obecnie do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł i dwa projekty za ok. 325 mln zł.
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa). Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa).

Główne zadania to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni i Gdańsku. Dzięki budowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługujący port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia-Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni komunikację dla mieszkańców aglomeracji.

- Inwestycje w Gdyni i Gdańsku zakładają też elektryfikację linii i grup torowych, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, dostosowanie stacji do obsługi pociągów o długości 740 m, podniesienie dopuszczalnej prędkości na torach głównych do co najmniej 60 km/h, a na pozostałych torach do co najmniej 40 km/h oraz budowę Lokalnych Centrów Sterowania - Gdynia Port i Gdańsk Port Północny. Całkowity koszt inwestycji to ok. 850 mln zł - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - Zakładamy znaczną poprawę przewozów kolejowych, m.in. dobre połączenie do portów bałtyckich i sprawne wyjazdy ze Śląska oraz poprawę trasy Trójmiasto-Bydgoszcz, na która planujemy przeznaczyć w granicach województwa pomorskiego ok. 1,2 mld zł. Zapewni to nie tylko sprawniejszy przewóz towarów, ale także lepsze połączenia aglomeracyjne.

Montaż nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w czerwcu 2015 r.


Jedną z ważniejszych inwestycji dotyczących poprawy dostępu do trójmiejskich portów jest dobiegająca końca modernizacja szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do gdańskiego portu. Już od września pociągi do portu pojadą po dwóch nowych torach przez most na Martwej Wiśle zobacz na mapie Gdańska. Gotowe są już układy drogowe, sieć energetyczna, osiem przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzenia sterowania ruchem. Dzięki inwestycji pociągi mogą zwiększyć prędkość z 20 do 100 km/h.

Projekt o wartości 370 mln zł, poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmuje modernizację i budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach inwestycji jest 124-metrowy most na Martwej Wiśle, po którym już od stycznia 2016 roku jeżdżą pociągi. Koszt jego budowy wyniósł 35 mln zł. Został on wyposażony w dwa tory, co umożliwia przejazd do 180 pociągów na dobę. Konstrukcja portu pozwala też na przewóz cięższych niż do tej pory ładunków. Poszerzył się też tor wodny - do 50 m, światło mostu ma 9 m. W ramach projektu zmodernizowano też mosty na Motławie i Raduni.
Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu. Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu.

Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu. Pociągi relacji Kościerzyna-Gdynia Główna mają skrócić czas podróży do ok. godziny. Podobnie, dzięki budowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o ponad 15 min skróci się czas dojazdu na trasie Słupsk-Gdynia Główna.

Miejsca

Opinie (71)

  • Najpierw trzeba wybudować drugą linię PKM-ki bo ta pierwsza już się rozsypała po kilku miesiącach.Winnych brak,premie wzięte.Standard PO na Pomorzu

    • 5 1

  • A gdzie szczekacze szczekający ze PiS ukarze Pomorskie?

    • 2 1

  • Elblazanin

    A dlaczego nie ma modernizacji kolei do
    Elblaga?

    • 4 2

  • Brakuje mi dwóch inwestycji (1)

    1) Przedłużenia tzw. linii SKM do Tczewa
    2) Rewitalizacji linii Pruszcz Gdański - Łeba na odcinku Pruszcz - Kolbudy

    • 10 2

    • mnie też kilku:

      1) apartamentu z widokiem na morze
      2) samochodu marki bmw x6
      3) prywatnego odrzutowca
      4) własnej browarni

      • 3 4

  • kiedy PKM na północ Gdyni? tyle pieniędzy i dalej pkmki nie mogą jeździć po istniejących torach??? (7)

    Prezdydencie co Pan zrobił w tej sprawie???

    • 56 6

    • Do gimnazjum nieuku

      tam powinieneś się dowiedzieć kto za co jest odpowiedzialny w Województwie/Państwie ?

      Na tym forum jest "wysoki poziom" 35 głosujących za tak, inaczej mówiąc 35 de bili

      • 2 4

    • Nic. (4)

      Pozdrawiam.

      • 36 1

      • Czyli jak zwykle pełne zaangażowanie. tyle dla nas robisz... znowu na ciebie najszczęśliwsi Gdynianie zagłosujemy (2)

        • 16 1

        • (1)

          bo ja jestem najlepszy

          • 14 0

          • nie zrobi nic bo u was budyń wydał prawie miliard i będziecie to spłacać przez następne 30 lat. A jak sam wiesz nikt tym nie jeździ bo od początku PKM - ki obcięto łącznie połowę połączeń. Więc co ma ładować następny miliard w błoto? Komunikacja autobusowa w Gdyni jes bardzo dobra i wystarczy dobudować więcej bus pasów i będzie super. Gdańsk się wje..ł z tą PKM-ką i teraz chce pociągnąc w to bagno Gdynię ale tutaj na szczęście rządzący myślą jak zadowolić ludzi dlatego gdynianie są najbardziej zadowoleni ze swojego miasta w Polsce i ich prezydent zawsze ma 90% poparcia a w Gdańsku ''elity'' myślą jak kupić 25 mieszkanie po rabacie albo za łapówki rozdawać komunalne.

            • 8 7

      • I dobrze

        bo tam PKM nie powinna jeździć

        • 3 24

    • PKM to projekt marszałka, a nie Miasta - przestań trollować, bo to już nudne

      • 3 2

  • A co z polaczeniem Gdansk - Szczecin? (2)

    Z Gdanska do Szczecina powinno sie podrozowac ok. 3 godzin.
    Dzisiaj jedziemy blisko 6 godzin, a gdy dojdzie do tego jeszcze jakis wybryk natury - wowczas pozostaje tylko bryczka - chociaz koni szkoda.

    • 25 2

    • a kto jeździ do Stettin? (1)

      • 0 7

      • echte Daznziger

        • 1 0

  • pKM (1)

    Potrzebna jak dziura w płocie bo wszyscy o tym zapomnieli....i nikt nie protestuje.

    • 4 1

    • Nie zapomnieli ci, którzy biorą kasę niezależnie od tego czy istnieje czy nie

      • 0 0

  • Dobra Wiadomość, kto nie inwestuje ten u Niemca na polu robi :-) a tak przy okazji... (4)

    Jakby tak z tych 6 miliardów ubył wam 1 milion to byście to odczuli czy nie ?
    a jeden milion może wiele dobrego zdziałać :-)

    • 10 6

    • Bujdy na szynach (2)

      Jak z SKM co 5 minut

      • 6 0

      • Nie koniecznie... (1)

        trzeba coś zrobić jak się 6.000 milionów weźmie :-)

        • 2 1

        • Sprzedaj im złote szyny, a daj takie cygańskie, z tombaku :)

          • 1 0

    • Szpilek nie draźnij

      • 0 0

  • Dworce: Główny i Wrzeszcz (1)

    Główny: na peronach brak wyświetlaczy o odjazdach. Wstyd przed gośćmi, bo takie urządzenia to stara sprawa, obecne są na małych dworcach. Nagłośnienie tragiczne. W sumie nikt nic nie wie. Dworzec to usługi związane z podróżą koleją i przy tak małej przestrzeni, w porównaniu z dworcami w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie, na Gdańsku Głównym odpalenie przestrzeni na rzecz, np. sieciowej drogerii, czy tytoni jest marnotrawstwem. Pieniądze nie są argumentem.
    Wrzeszcz - podobnie. Przy okazji - były kiedyś artykuły o dworcu z przeszklonym dachem ze zmienionym otoczeniem wokół, a skończyło się na liftingu.

    • 10 1

    • Pierwsze wrażenie jest takie, że

      stacyjki klasy Solec Kujawski są o całą galaktykę dalej niż Gdańsk Główny. Sorry, ale u Was czas zatrzymał się na przełomie lat 80 i 90!

      • 3 1

  • A może by tak pomyśleć zawczasu? (1)

    Jest doskonała okazja aby władze województwa dogadały się z PKP i partycypowały w kosztach rozwoju linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni w celu rozwoju PKM. Znając życie, PKP skończy linię do portu, wtedy władze województwa się ockną, ale będzie już za późno i linia nie będzie mogła być przedłużona w kierunku Oksywia. Obym się mylił.

    • 8 0

    • Jeżeli władze Gdyni mają to w d... to pkp samo z inicjatywą nie wyjdzie.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane