• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Alians P3 będzie zawijał do Gdańska. Kolejne kontenerowce w DCT

Robert Kiewlicz
15 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pod koniec października Alians P3 poinformował o zamiarze zawijania do Gdańska w ramach nowego serwisu DCT Pod koniec października Alians P3 poinformował o zamiarze zawijania do Gdańska w ramach nowego serwisu DCT

Statki nowego aliansu trzech największych na świecie armatorów kontenerowych będą najprawdopodobniej zawijały do gdańskiego terminalu DCT. Alians P3 to inicjatywa Maersk Line, Mediterranean Shipping Company i CMA CGM. Ci trzej przewoźnicy to potencjał 255 statków o łącznej pojemności 2,6 mln TEU. Nowe połączenia mają zacząć funkcjonować w drugim kwartale 2014 roku.



Oferta aliansu P3 ma obejmować osiem serwisów Azja - Północna Europa, pięć Azja - Morze Śródziemne, sześć Azja - Zach. Wybrzeże USA, cztery Azja - Wsch. Wybrzeże USA oraz dwa Morze Śródziemne - USA. Oferta aliansu P3 ma obejmować osiem serwisów Azja - Północna Europa, pięć Azja - Morze Śródziemne, sześć Azja - Zach. Wybrzeże USA, cztery Azja - Wsch. Wybrzeże USA oraz dwa Morze Śródziemne - USA.
Oferta Aliansu P3 ma obejmować osiem serwisów Azja - Północna Europa, pięć Azja - Morze Śródziemne, sześć Azja - Zach. Wybrzeże USA, cztery Azja - Wsch. Wybrzeże USA oraz dwa serwisy Morze Śródziemne - USA. Jeden z uczestników aliansu - MSC - ujawnił już planowane trasy. Do Gdańska, w ramach linii North Europe ‐ Baltic, mają zawijać dwa nowe statki.

- Alians P3, potwierdzając pod koniec października 2013 chęć zawijania do DCT Gdańsk (Gdańsk został umieszczony na mapach obrazujących trasy poszczególnych serwisów), podkreślił znaczenie Polski i regionu Morza Bałtyckiego dla międzynarodowych przewozów kontenerowych - mówi Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk. - Obecnie trudno mówić o konkretach, gdyż linie członkowskie, należące do Aliansu P3, czyli Maersk Line, MSC i CMA CGM, oczekują na decyzje Komisji Europejskiej oraz rządów Stanów Zjednoczonych i Chin, które rozpatrują kwestie związane z ewentualną monopolizacją rynku. Decyzje w tej sprawie powinny zapaść do końca marca 2014 i wówczas dopiero będziemy znali odpowiedź na pytanie, czy P3 będzie zawijał do DCT Gdańsk.

Jednym z powodów, dla których Gdańsk trafił na mapę połączeń Aliansu P3 jest też zapewne to, że głównym klientem DCT jest od lat Maersk Line. DCT obsługuje obecnie statki kontenerowe typu "Triple E" o pojemności 18 tys. TEU należące do tego armatora. Ich wyjątkowość wynika nie tylko z ich rozmiaru (400 m długości, 59 m szerokości i 73 m wysokości), ale również wydajności oraz optymalizacji kosztów.

DCT obsługuje obecnie statki kontenerowe typu "Triple E" o pojemności 18 tys. TEU należące do Maersk Line.


W marcu 2013 terminal DCT podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę dzierżawy terenu, na którym ma zostać wybudowany nowy terminal kontenerowy DCT2. Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT2 mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie, lub też będących jeszcze w fazie projektu.

Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Wysoki standard obsługi zapewni siedem dźwigów nabrzeżowych klasy Super-Post-Panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Docelowa roczna pojemność terminalu DCT2 jest szacowana na 2,5 mln TEU, co wraz z istniejącym już terminalem DCT pozwoli uzyskać łączną zdolność przeładunkową do 4 mln TEU rocznie, po oddaniu terminalu do użytku w 2016 roku. Z danych Ocean Shipping Consultants Ltd. wynika, że transport kontenera z Szanghaju przez Gdańsk do Warszawy kosztuje około 28 proc. mniej niż przez Rotterdam i około 20 proc. mniej niż przez Hamburg.

W marcu 2013 terminal DCT podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę dzierżawy terenu, która jest kolejnym krokiem do wybudowania nowego terminalu kontenerowego DCT2.

Miejsca

Opinie (38) 1 zablokowana

  • Właśnie w DCT stoi ten kolos.

    • 8 0

  • Ustawa o przedstawicielstwie podatkowym celowo żle zrobiona

    Rozliczenia VAT- u przy imporcie zwolnione jedynie w przypadku procedury uproszczonej - to paranoja. Zła wola Ministerstwa Finansów celowo hamuje rozwój logistyki w Polsce. Czy Tusk w ten sposób całuje w d.... Niemców. Odbierzmy Hamburgowi co nasze i co czeskie i słowackie

    • 19 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane