• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Robert Kiewlicz
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?


- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • Śmiech na sali

    Kolega mi mówił że w grupie lotos to sami jeżdżą samochodami a jakby też pozabierał samochody slużbowe vw,fordy,kia dyrekcji kierownictwu specjalistą no to by się skończyło śmiganie na zakupy do bałtyckiej i na wakacje do zakopca a jak karta na paliwko i sie śmiga a w pociąg się zapakować z walizkami . Trzymajcie się brać kolejarska

    • 3 1

  • (1)

    Zarzuty godne dzisiejszej władzy.
    Taksówki tak wszystkich bolą ale prawda jest taka że tak się teraz w nowoczesnych firmach pracuje.Efektywności pracy i zadowolenie klienta to priorytet.Jeżeli pracownik wychodzi na 12 godzinną zmianę to lepiej go przetransportować w dwa różne miejsca aby wyprawił kilka składów niż ma zrobić jeden i przez dalszy czas pracy siedzieć i udawać że coś robi.To się po prostu nie kalkuluje.

    • 10 1

    • Dokładnie

      Uber jeździ nierzadko taniej niż autobus miejski, nie wiem w czym problem. Ludzie czy wiecie że taksówkami jeżdżą również sędziowie żeby nie narażać się na mandaty...to jest dopiero przekręt...:)

      • 4 1

  • lol (1)

    kończy się eldorado co dla niektórych i jęczą...niech idą popracować do innych prywatnych firm ...zobaczymy czy tacy dobrzy ...

    • 4 9

    • Ty byś w ty eldorado miesiąca nie przepracował.Tutaj trzeba zapiep**ać...kończysz jedną robotę i zaczynasz drugą a niej jak u was tylko patrzeć co by tu zrobić żeby się nie narobić

      • 6 0

  • Wożenie taxi kilkanaście lat brzmi niepokojąco (9)

    Przez te kilkanaście lat moznaby było wozić ludzi swoimi samochodami

    • 17 27

    • Masz pojęcie? (7)

      Jeśli nie to nie zabieraj głosu.
      Swoimi samochodami moze twoim?
      Tj logistyka dowieźć odwieźć koszt postoju lokomotywy niewspółmierny do dowozu.
      Żeby sie wypowiadać trzeba znac specyfikę działań.
      Nie to forum

      • 17 3

      • (6)

        Jedzie pociąg z Warszawy. Maszyniście kończą sie godziny pracy w Prabutach. Jak ma maszynista dojechać aby podmienić kolegę? Swoim samochodem? I gdzie go zostawi? Na stacji? A pociąg jedzie do Gdyni i tam kończy maszynista pracę to po swoje auto ma teraz jak się dostać do Prabut? Zamiast jechać do domu na odpoczynek , jedzie po auto do Prabut aby wrócić do domu. I to może mu zająć 4-5 h. Dzięki za taki odpoczynek. A tak zamawia się dowóz maszynista i to oni martwią sie skąd jedzie samochód . Ma dojechać na czas i zawieźć i przywieść maszynistę . To tak w ramach wyjasnienia.

        • 17 2

        • U mnie logistyk powiedziałby inaczej (5)

          trzeba było tak ułożyć plan pracy maszyniście, aby zaczął i skończył w jednym miejscu. Można? Na pewno, ale po co. Każdy musi zarobić.

          • 3 28

          • logistyk to nie dyspozytor

            Zasobami ludzkimi i taborem zarządza dyspozytor. Jeżeli jest ogarnięty to myśli na kilka kroków do przodu, jest przygotowany na każdą ewentualność. Są sytuacje na które nikt nie ma wpływu i tutaj dyspozytor ma pole do popisu. Jego zadaniem jest aby pracownik nie przekroczył 12h czynnej jazdy, jego obowiązkiem jest zapewnić mu podmianę.
            Troszkę inaczej działają spółki towarowe inaczej pasażerskie. W pasażerskich jest dużo większa możliwość "manewru" pracownikami, w "towarach" dużo trudniej podmienić pracownika nie wykorzystując taxi.

            • 5 0

          • Z głową ok?

            • 0 0

          • logistyk (1)

            ty i logistyka zapraszamy do lotos kolej na miesiąc zrób grafik to zostaniesz dyrektorem a jak nie to wrzucimy cię do pustej beczki i do Jasła wywieziemy albo na golasa do czoła lokomotywy do Zająca ci starczy logistyki

            • 20 2

            • Chciał bym ale nie wiem czy dał bym rade zrobić grafiki maszynistom. Ja to mówie teoretycznie a nie z praktyki. Tak mnie uczyli w szkole ... Pewnie praktyka jest całkiem odmienna ...

              • 1 8

          • Tak ale nie zapominaj ze na trasie są różne sytuacje !. Wystarczy że jakiś pociąg na tej trasie jest opóźniony i twój towarowy łapie opóźnienie i nie dojedzie do stacji końcowej. Pierwszeństwo maja pociągi pasażerskie czyli "Pendolino" , intercity i reszta. Podobno jak jedzie Pendolino to na 1 h przed nim nie puszczają pociągu towarowego. Ale nie jestem pewny. A jak raz jechałem "Kaszubem " do Warszawy to staliśmy gdzieś na zapadłej stacyjce bo przed nami jechał pociąg towarowy i zapaliła się lokomotywa. I co ma zrobić logistyk? wyrwać sobie włosy? Już jest łysy , to gdzie rwać włosy ;) Albo są roboty torowe i można przewidzieć i obliczyć do jakiej stacji dojedzie maszynista. Ale jak to będzie na trasie gdzie tylko jeździą pociągi towarowe np. trasa Bydgoszcz - Katowice przez zduńska Wolę? Masz maszynistę w Zduńskiej Woli na podmianę a twój pociąg dojedzie 3 stacje przed Zduńska Wolą . Jak ma maszynista dostać się aby zmienić kolegę? Oraz Zmieniany udać się na odpoczynek. Tylko Taxi lub firma która świadczy takie usługi. Szybko sprawnie .

            • 11 1

    • Przecież, to normalna praktyka, wprowadzona w wielu firmach małych i korporacjach, w której pracownicy kończą swoją prace w nocy. Przykładów jest wiele choćby Nordea w Gdyni.

      To samo dotyczy leasingu, szczególnie ruchomości. Osoba, która formułuje takiego rodzaju zarzuty, nie ma pojęcia o prowadzeniu firmy lub zwyczajnie wie, że takie postępowanie mimo, że jest uzasadnione może budzić wątpliwości gawiedzi.

      • 22 2

  • Misiewicze

    Misiewicze zbierają żniwo.

    • 4 0

  • jeżeli chodzi o służbowe samochody (1)

    To w PKP Cargo w Gdyni flota jest dla urzędnika. 90% kilometrów pokonuje administracja na wysokim szczeblu.

    • 5 0

    • No stary, tacy fachowcy przecież nie bedą sie koleją bujać ;)

      • 1 0

  • (1)

    Nie irytujcie się "lotosiaki", Podpowiem Wam, że maszynistów można podwozić bryczkami, a zimą saniami! Po co taxi, Oni w tych nowoczesnych ciuchciach póżniej leżą do góry brzuchami ,więc oszczędności na 500+ jak talala.

    • 2 5

    • Po co minusujesz trollu! Gościu napisał z tzw, przekąsem. Na kilometr widać sympatię do ludzi z Lotosu. Jak żeś ślepy i nie czaisz to do kapelana. Wyjaśni!!!

      • 1 1

  • Makurat lada dzień wywalony teraz pora na bonce i jastrzebskiego

    Makkurat to pionek pisowski Mirka naszego kochanienkiego chciał zwolnić bo miał zgodę góry.dlatego musimy ropxcząc protest aby odwołać jastrzebskiego i bonce pisowskie pachołki.Paweł nasz kochnienki musi wrócic.

    • 8 3

  • Żółć (2)

    Ile tu sie wylało

    A po co ten makurat wrocil?
    Zapomnial czegos?
    Facet ma nawet tego tupetem nazwac nie mozna
    To byloby pochlebne
    Protest
    Transparenty, a makurat wraca

    • 6 1

    • A moze z czyraniem kiepsko? Nie widzial co o nim pisali

      • 2 0

    • Bumerang

      Wrocil szukac dalej
      Dostal kolejne zadania
      Ten to ma parcie na kase
      Koncz pan swoje pseudo rzady
      I wstydu oszczedz sobie i rodzinie

      • 3 0

  • Jak audyt robi Pis to wiadomo. Wszystko bedzie wina Tuska.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane