- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (39 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (90 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (82 opinie)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (121 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (92 opinie)
- 6 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (167 opinii)
Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?
Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.
Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.
W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.
Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.
Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.
- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też: Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?
Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.
Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.
- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.
- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora
Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.
Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.
- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.
Miejsca
Opinie (124) 5 zablokowanych
-
2017-03-13 09:04
Propaganda (4)
Widać, że na specjalne zamówienie pisane.
Generalnie wszystko czysto klarownie i uczciwie.
Jako pracownik nie mam obaw i wiem, że wszystko było zgodnie ze sztuką.- 33 6
-
2017-03-13 11:18
(1)
Zaraz zaraz kilka dni temu chwalił si e lotos że ma ponad miliard zysku. Moze teraz wywala kase na nowe lokomotywy i wagony ? Skoro taki jest zarzut wobec szefostwa spółki to trzeba to szybko naprawic ;)
- 5 0
-
2017-03-13 22:51
Zysk po to żeby dywidende zapłacić. Obecny plan jest taki żeby ciąć koszty a podnosić inwestycje, bo to już z zysku netto i jest dywidendą na 500+
- 0 1
-
2017-03-13 09:08
pojazdy (1)
Taboru nie ma bo właściciel czyli Grupa nie pozwalała kupować...
- 11 0
-
2017-03-13 11:16
Pewnie tak jest. Kasę zarabia Lotos kolej i ja oddaje Głównemu Lotosowi . Jak Kolej chce kupić wagony to prosi o pozwolenie głowny lotos a ten pokazuje srodkowy palec , bo nie bedzie kasy na nagrody dla swoich . Ot cała prawda czemu kolejarze nie maja swoich wagonów.
- 12 1
-
2017-03-13 09:41
(1)
Audyt pokaże to dlaczego tak pracownicy i związkowcy bali się że usuwają im swojego człowieka. Teraz dopiero pojawią się przewały jakie w tej firmie od lat się pojawiały . Napiszcie ile związkowcy zarabiaja i ile jest związków zawodowych. to trzeba zlikwidować. Bo to jest socjalizm na jaki nie można sie godzić. Odebrać prawa i przywileje wszystkim związkowcom. I tak zrobic w całej grupie.!
- 12 11
-
2017-03-13 22:07
Wrócimy tam,nie tylko pod słoik.
W Lotos Kolej nie ma ani jednego związkowca na etacie. Związki zawodowe są w Grupie Lotos.
Artykuł stronniczy,napisany przy wydatnym udziale jednej z trzech wiadomych osób. Róbcie tak dalej,a protest rozleje się na cały kraj,bo ludzie już mają po dziurki w nosie waszego niszczenia dobrych firm i obsadzania Misiewiczów,Makuratów itp. Dziękuję za uwagę.- 6 0
-
2017-03-13 21:03
No i barany rozłożą kolejną spółkę która super funkcjonowała (1)
Ależ konkurencja musi się cieszyć... To samo jest z Asfaltami i Olejami o Rafinerii nie wspominając. Skarb Państwa "optymalizuje" w taki sposób że konkurencja tylko zaciera ręce.
- 14 1
-
2017-03-13 21:47
w Asfalcie prezesem jest przypadkiem człowiek Pawła O?
- 1 1
-
2017-03-13 21:38
Pis
Na Pomorze nie macie co liczyc
2 i pol !!!!!
Wtedy strzeli Wam gul
I sie przekonacie
Ilu na koncie macie- 7 2
-
2017-03-13 21:35
Dobra zmiana
Wynik sobie zroblili
Bo szara strefe pogonili
Tylko sie panosza
Nowego nic nie wnosza
Jeszcze 2,5 roku
Wytrzymamy
A wtedy ....
Nawet 500 plus nie pomoze
Pojdziemy z pisakami na noze
Korea- 12 0
-
2017-03-13 21:29
Misiewicze
Skad oni tyle ich naprodukowali
Nieudacznikow
Pasozytow
Co pojecia o biznesie nie maja
Tylko wszystko rozpier..,ja
WON
A "gora" siedzi i nie robi nic
Tj nasz pieprzony PiS
Prawo zapewne innego pokroju
Sprawiedliwosc obecnego ustroju- 12 0
-
2017-03-13 20:04
WON
jak tak dalej pójdzie to bedzie to przyklad jak zniszczyc swietnie funkcjonujaca spólke
- 16 1
-
2017-03-13 19:59
Rentownosc
Co za bzdury sie wypisuje
Wydatki na taksowki tak wysokie ze zagrazaly rentownosci
Ktos mowi ze podsycac psuc nie majac pojecia
Komu zalezy na zniszczeniu co od lat budowano i zbudowano
Wicelider w przewozach
Wjedzaja do Niemiec
Z roku na rok generuja zyski
Co za wsza chce to uwalic????
Idzcie do kosciola na droge krzyzowa i na kolanach przepraszac za te oszczerstwa!
Wstydu nie macie ze tak podzegacie do nienawisci- 18 1
-
2017-03-13 19:33
Rentownis.
- 0 1
-
2017-03-13 16:09
Taxi
A może Makurat i jego kumple z PiS stwierdzili że niezłą kasę mozna zarobić na dowozie pracowników. To atakujemy dyrektora, że niby nie gospodarny , aby nam nie bruździł. Robimy kontrolę firmie przewozowej aby ich wystraszyć i aby zrezygnowali. Ogłaszamy przetarg ale wystawiamy swoich firmę x aby trzepali kasiorę. (Swoich czyli rodzinę, krewnych , zwolenników PiS i radija Maryja) Ogłaszamy że wygrała taka firma x i i kasiora płynie ....
Stare przysłowie mówi. " jak nie wiadomo o co chodzi zawsze chodzi o kasiorę" !!!- 17 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.