• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Robert Kiewlicz
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?


- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • Propaganda (4)

    Widać, że na specjalne zamówienie pisane.
    Generalnie wszystko czysto klarownie i uczciwie.
    Jako pracownik nie mam obaw i wiem, że wszystko było zgodnie ze sztuką.

    • 33 6

    • (1)

      Zaraz zaraz kilka dni temu chwalił si e lotos że ma ponad miliard zysku. Moze teraz wywala kase na nowe lokomotywy i wagony ? Skoro taki jest zarzut wobec szefostwa spółki to trzeba to szybko naprawic ;)

      • 5 0

      • Zysk po to żeby dywidende zapłacić. Obecny plan jest taki żeby ciąć koszty a podnosić inwestycje, bo to już z zysku netto i jest dywidendą na 500+

        • 0 1

    • pojazdy (1)

      Taboru nie ma bo właściciel czyli Grupa nie pozwalała kupować...

      • 11 0

      • Pewnie tak jest. Kasę zarabia Lotos kolej i ja oddaje Głównemu Lotosowi . Jak Kolej chce kupić wagony to prosi o pozwolenie głowny lotos a ten pokazuje srodkowy palec , bo nie bedzie kasy na nagrody dla swoich . Ot cała prawda czemu kolejarze nie maja swoich wagonów.

        • 12 1

  • (1)

    Audyt pokaże to dlaczego tak pracownicy i związkowcy bali się że usuwają im swojego człowieka. Teraz dopiero pojawią się przewały jakie w tej firmie od lat się pojawiały . Napiszcie ile związkowcy zarabiaja i ile jest związków zawodowych. to trzeba zlikwidować. Bo to jest socjalizm na jaki nie można sie godzić. Odebrać prawa i przywileje wszystkim związkowcom. I tak zrobic w całej grupie.!

    • 12 11

    • Wrócimy tam,nie tylko pod słoik.

      W Lotos Kolej nie ma ani jednego związkowca na etacie. Związki zawodowe są w Grupie Lotos.
      Artykuł stronniczy,napisany przy wydatnym udziale jednej z trzech wiadomych osób. Róbcie tak dalej,a protest rozleje się na cały kraj,bo ludzie już mają po dziurki w nosie waszego niszczenia dobrych firm i obsadzania Misiewiczów,Makuratów itp. Dziękuję za uwagę.

      • 6 0

  • No i barany rozłożą kolejną spółkę która super funkcjonowała (1)

    Ależ konkurencja musi się cieszyć... To samo jest z Asfaltami i Olejami o Rafinerii nie wspominając. Skarb Państwa "optymalizuje" w taki sposób że konkurencja tylko zaciera ręce.

    • 14 1

    • w Asfalcie prezesem jest przypadkiem człowiek Pawła O?

      • 1 1

  • Pis

    Na Pomorze nie macie co liczyc
    2 i pol !!!!!
    Wtedy strzeli Wam gul
    I sie przekonacie
    Ilu na koncie macie

    • 7 2

  • Dobra zmiana

    Wynik sobie zroblili
    Bo szara strefe pogonili
    Tylko sie panosza
    Nowego nic nie wnosza

    Jeszcze 2,5 roku
    Wytrzymamy
    A wtedy ....
    Nawet 500 plus nie pomoze
    Pojdziemy z pisakami na noze
    Korea

    • 12 0

  • Misiewicze

    Skad oni tyle ich naprodukowali
    Nieudacznikow
    Pasozytow
    Co pojecia o biznesie nie maja
    Tylko wszystko rozpier..,ja
    WON
    A "gora" siedzi i nie robi nic
    Tj nasz pieprzony PiS
    Prawo zapewne innego pokroju
    Sprawiedliwosc obecnego ustroju

    • 12 0

  • WON

    jak tak dalej pójdzie to bedzie to przyklad jak zniszczyc swietnie funkcjonujaca spólke

    • 16 1

  • Rentownosc

    Co za bzdury sie wypisuje
    Wydatki na taksowki tak wysokie ze zagrazaly rentownosci

    Ktos mowi ze podsycac psuc nie majac pojecia

    Komu zalezy na zniszczeniu co od lat budowano i zbudowano

    Wicelider w przewozach

    Wjedzaja do Niemiec
    Z roku na rok generuja zyski
    Co za wsza chce to uwalic????
    Idzcie do kosciola na droge krzyzowa i na kolanach przepraszac za te oszczerstwa!
    Wstydu nie macie ze tak podzegacie do nienawisci

    • 18 1

  • Rentownis.

    • 0 1

  • Taxi

    A może Makurat i jego kumple z PiS stwierdzili że niezłą kasę mozna zarobić na dowozie pracowników. To atakujemy dyrektora, że niby nie gospodarny , aby nam nie bruździł. Robimy kontrolę firmie przewozowej aby ich wystraszyć i aby zrezygnowali. Ogłaszamy przetarg ale wystawiamy swoich firmę x aby trzepali kasiorę. (Swoich czyli rodzinę, krewnych , zwolenników PiS i radija Maryja) Ogłaszamy że wygrała taka firma x i i kasiora płynie ....
    Stare przysłowie mówi. " jak nie wiadomo o co chodzi zawsze chodzi o kasiorę" !!!

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane