• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Robert Kiewlicz
13 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.

Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?


- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Miejsca

  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (124) 5 zablokowanych

  • Jak nie kijem go to pałką. Sposób zawsze się znajdzie ;-)

    • 6 0

  • Mają...

    tam Wielebnego na etacie, to krótka spowiedź wielkopostna więc po co komu audyt.

    • 5 0

  • mleko się rozlało

    to juz wiadomo czemu pracownicy protestują przeciwko zmianom... Pan prezes i dyrektorzy przyznają setki tyś zł premii, transportuja do pracy taksoweczkami... to kto by chciał czegoś nowego co może to zmienić... co to w ogóle za firma????

    • 8 16

  • Nie jest ok (3)

    Przecież wszystko jest ok. Nie jest ok. Nie chodzi o to, czy pracownicy powinni być dowożeni? Tylko na jakich zasadach, gdzie przetarg, gdzie kalkulacja kosztów. Na jakich zasadach współpracowano z podmiotami zewnętrznymi, prywatnymi... Kontrole US i ZUS były ok, tylko te instytucje nie sprawdzają umów, przetargów, itp. Co do premii i tłumaczenia, że wynika to z wewnętrznych regulacji - dobre.

    • 15 7

    • ? (1)

      M skąd to wiesz?
      Pracujesz tam?

      To współczuje tym co z Toba pracują

      Gnida zawsze pozostanie gnida

      • 7 4

      • Wstyd

        Tak, pracują tu aż trzy takie osoby za które ponad tysiąc ludzi musi się wstydzić.

        • 5 1

    • "Przetargów" - jeżeli takowe były.

      • 2 0

  • W ankiecie brakuje opcji

    - do zarządzania wybierać osoby kompetentne w drodze konkursu a nie znajomych, którzy bez znajomości nie otrzymali by posady nawet jako cieć na parkingu

    • 11 0

  • A ilu jest agentów pracujących w Lotosie ?

    Audyt powinien dotyczyć raczej pracowników z lekkim akcentem za wschodu

    • 6 2

  • Żenada do czego doprowadzono

    Jedni na drugich donoszą

    Zawiść złość donosicielstwo

    Szukanie hakow układów
    Chory kraj chorzy ludzie
    Gdzie my żyjemy
    Przyjdzie Putin i was wszyskich .....

    To co to za idiota idzie do prasy z informacja ze:
    " do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe"

    Co to za pracownik? Na jakim stanowisku? Co sie zabiera za ocenę nie mając pojęcia?

    Operuje kwota za nagrody?
    Skad to wie?

    Informacja o kwocie jest znana tylko kilku osobom z pionu zarządu?

    Zastanawiające! I niepokojące!

    • 16 2

  • Rodzinne układy i lokalne lizanie d*psk. Fuj co za firma

    • 10 8

  • Fachowcy (3)

    Tak to jest jak nie maja pojęcia o przewozach i oskarżają o niegospodarność. Czy to pracownicy? A moze to Wiceprezes? Węszył i dla takiego fachowca wysokiej klasy, pomyślał - o mam ich!! Ot jest News do prasy - niegospodarność.
    Taka polityke maja, która jak widać świetnie sie sprawdza, spółka przynosi dochody i to niemałe. W Forbes 3 miejsce - brawo!
    Wicelider, co roku wzrost przychodów ....

    • 30 3

    • Znawca (1)

      To co to za idiota idzie do prasy z informacja ze: " do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe"
      Tj pracownik? Na jakim stanowisku ktory sie zabiera za ocenę nie mając pojęcia?
      Operując kwota za nagrody? Informacja o kwocie jest znana tylko kilku osobom z pionu zarządu?
      Zastanawiające! I niepokojące!

      • 8 2

      • to związkowcy donoszą

        • 3 4

    • Inna niż PKP Cargo

      Zazdroszczą i tyle
      W PKP jest masakra
      Maszynista przyjeżdża do pracy zmęczony bo ileś godzin jedzie na podmianę
      Lokomotywa stoi - to nic
      Potem po 12 godz wraca na własna rękę - swoim samochodem jak ti jeden napisał pewnie pozostawionym w szczerym polu
      Żenada
      Nie macie sie czym zajmować
      Zaudytuja sie
      Audyty audytów
      Do roboty !!!!

      • 11 1

  • Szczur

    Jak masz przypuszczenia, obawy ze Jednym z przykładów niegospodarności moze byc wożenie maszynistów czy rewidentów to podziel sie z tym, moze masz inne spojrzenie pomysł?

    Tylko kto by Cie słuchał
    Kim ty jestes? Biegniesz do prasy z takimi newsami - zal d.... ściska
    Ty biedny człowieczku
    Ujawnił sie DONOSICIELU
    OSKARŻYCIELU gdzie bezpodstawnie dajesz swoje opinie nie mając pojęcia wiedzy i idziesz do prasy jątrzyć temat
    Nie potrafisz stanąć twarzą w twarz i powiedzieć ze Twoim zdaniem ten dowóz czy to podwykonawstwo to nierentowne

    Ale do tego trzeba mieć jaja charkter i wiedzę

    Spiskować tj to!!!!

    Idź teraz spójrz w lustro
    I co? To samo co zawsze? Czy obłuda?
    Moze masz inne lustro..,,

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane