• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aziewicz: Nadchodzi ważny czas dla pomorskiej gospodarki

Robert Kiewlicz
28 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

O szczególnym okresie dla pomorskiej gospodarki, prywatyzacji Grupy Lotos oraz Grupy Energa i jakich błędów nie możemy popełnić, jeśli chodzi o nasze lokalne spółki, rozmawiamy z Tadeuszem Aziewiczem, posłem Platformy Obywatelskiej i jednym z kandydatów na stanowisko ministra Skarbu Państwa.


Tadeusz Aziewicz funkcję posła pełni już trzecią kadencję. Wcześniej był m.in. prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obecnie jest jednym z potencjalnych kandydatów do fotela ministra skarbu. Tadeusz Aziewicz funkcję posła pełni już trzecią kadencję. Wcześniej był m.in. prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obecnie jest jednym z potencjalnych kandydatów do fotela ministra skarbu.

Platforma Obywatelska wygrała wybory, tworzy się nowy rząd. Klimat ekonomiczny nie jest jednak zbyt korzystny. Ekonomiści zapowiadają kolejną falę kryzysu. Zapowiada się ciężki okres dla koalicji. Jakie wyzwania oczekują PO w nowej kadencji?

Tadeusz Aziewicz: - O tym, że będzie ciężko, wiedzieliśmy wcześniej i głośno mówiliśmy o tym w kampanii wyborczej. Obecnie jesteśmy na etapie formowania nowego rządu. W nieodległym czasie premier Donald Tusk przedstawi swoje expose. Nie byłoby właściwe, gdybym wyprzedzał premiera i mówił o priorytetach rządu w wymiarze makroekonomicznym. Mogę mówić o jedynie o tym, czym ja chcę zająć się jako poseł z Pomorza i ciągle jeszcze przewodniczący komisji Skarbu Państwa.

Czas, który nadchodzi, będzie bardzo ważny dla pomorskiej gospodarki. W trudnym otoczeniu zewnętrznym trzeba szczególnie dbać o nasze podmioty gospodarcze. Firmy, które przesądzają o stanie pomorskiej gospodarki, są w dalszym ciągu zależne od Skarbu Państwa. Szczególnie w przypadku Lotosu i Energi potrzebna jest niezwykła dbałość o to, co Janusz Lewandowski niegdyś nazwał "zadatkami kapitałowymi rozwoju Pomorza". W najbliższym czasie zapadną strategiczne decyzje dotyczące ich przyszłości i niezwykle ważnym jest, aby nie popełnić błędów. Chcę także wrócić do projektu ustawy, która dotyczy reformy systemu nadzoru właścicielskiego w spółkach skarbu państwa. Tak, aby podejmowanie decyzji personalnych było oderwane od polityki według zasad wypracowanych w krajach skandynawskich i w dużych korporacjach.

Powróćmy jednak do skali naszego regionu. Jakich błędów nie możemy popełnić, jeśli chodzi o nasze lokalne spółki?
Czas, który nadchodzi będzie bardzo ważny dla pomorskiej gospodarki. W trudnym otoczeniu zewnętrznym trzeba szczególnie dbać o nasze podmioty gospodarcze.

- Błędem byłaby zła prywatyzacja Lotosu. Błędem byłoby też przyjęcie projektu ustawy dotyczącego zachowania przez państwo polskie większościowego pakietu akcji Grupy Lotos SA. Nie tylko ograniczałoby to możliwości rozwoju Grupy, ale także odebrałby rządowi prawo do podejmowania szybkich decyzji właścicielskich, gdyby przykładowo okazało się, że w okresie złej koniunktury zewnętrznej sytuacja spółki skomplikowała się na tyle, że potrzebna jest interwencja. Jeśli chodzi o prywatyzację Lotosu, to prawdopodobnie będzie to najpoważniejsza decyzja gospodarcza dotycząca Pomorza, jaka zapadnie w najbliższych latach. Wielokrotnie deklarowałem otwartość na dobre rozwiązania. Nie musimy za wszelką cenę utrzymywać kontroli państwa nad tą firmą. Na świecie sektor paliwowy w ogromnym stopniu zależny jest kapitałowo od podmiotów prywatnych i nie wynika z tego nic złego.

Jeśli znajdzie się inwestor prywatny, który sprosta oczekiwaniom Ministerstwa Skarbu Państwa, czyli zapewni dostęp do złóż i będzie bezpieczny z punktu widzenia interesów naszego kraju, to warto poważnie rozważyć taką prywatyzację. Jeśli Lotos znajdzie dobrego inwestora, to rysuje się szansa na skokowy wzrost wartości Grupy i zabezpieczenie jej na wypadek wahań koniunktury. Gdybyśmy jednak mieli wątpliwości co do inwestora, to mądrzejsze od podejmowania ryzykownych decyzji jest pozostawienie Lotosu w obecnym kształcie. Lotos jest w dobrej kondycji i w obecnej chwili wszystko wskazuje na to, że jest zdolny do samodzielnego spłacania zobowiązań wynikających z Programu 10+.

Drugą poważna decyzją dla Pomorza będzie prywatyzacja Energi.

- Jeśli chodzi o Energę, to jesteśmy w trakcie procesu przejęcia jej przez PGE. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wyznaczył jeszcze terminu posiedzenia, na którym rozpatrzy odwołanie PGE od decyzji UOKiK, który nie wyraził zgody na tę transakcję. Oczywiście od decyzji SOKiK strony mogą jeszcze odwołać się do Sądu Najwyższego, czyli ten proces może trwać długo.

Teoretycznie jednak może zdarzyć się tak, że zmieni się prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i wcześniejsza negatywna decyzja dotycząca sprzedaży Energi Polskiej Grupie Energetycznej zostanie zmieniona.
Jeśli Lotos znajdzie dobrego inwestora, to rysuje się szansa na skokowy wzrost wartości Grupy i zabezpieczenie jej na wypadek wahań koniunktury. Gdybyśmy jednak mieli wątpliwości co do inwestora, to mądrzejsze od podejmowania ryzykownych decyzji jest pozostawienie Lotosu w obecnym kształcie.

- Nie zakładam takiego scenariusza. Pamiętam wypowiedzi premiera w tej sprawie. Podkreślił on bardzo jednoznacznie, że regulator przeciwstawiający się potężnym grupom interesu może liczyć na jego wsparcie. Jestem przekonany, że premier ma świadomość tego, jak ważne dla naszej gospodarki są niezależność i stabilność instytucji regulujących rynek.

Jednak premier jednocześnie podkreślił, że decyzja o prywatyzacji Energi jest konieczna.

- Rząd rzeczywiście ma w tej sprawie inny pogląd niż UOKiK. Uczestniczyłem w dyskusji na temat przejęcia Energi przez PGE do momentu, w którym zapadła decyzja. Szanuję kompetencje rządu i bardzo doceniam fakt, że rząd szanuje kompetencje UOKiK. Dzieje się tak, jak powinno się dziać w państwie prawa. Spór pomiędzy Urzędem a PGE jest sporem prawnym i ostateczną decyzję podejmie sąd.

Czy tworzenie molocha energetycznego na wzór francuski nie spowoduje, że połączona Energa i PGE staną się mało elastyczne i mało konkurencyjne? Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby, aby Energa działała samodzielnie lub z inwestorem prywatnym?

- Rozumiem argumentację UOKiK, który dysponuje orzecznictwem Komisji Europejskiej, z którego jednoznacznie wynika, że przy tego rodzaju fuzjach rynkiem właściwym jest rynek krajowy. Jeśli tak, to w tej sprawie poziom koncentracji jest tak wysoki, że prezes Urzędu nie może wydać pozytywnej decyzji.

Gdyby okazało się, że SOKiK potwierdza decyzję Urzędu to niezwykle ważne jest szybkie przygotowanie alternatywnej koncepcji. Wydaje się, że takim przejściowym rozwiązaniem, jakie byłoby wypadkową wszystkich racji, które ujawnione zostały w dyskusji toczącej się wokół prywatyzacji Energi, jest wprowadzenie koncernu na giełdę i sprzedanie mniejszościowego pakietu akcji. W końcu PGE też mówi o tym, że ma zamiar wprowadzić Energę na giełdę. Jeśli ma to robić PGE, to czemu nie może tego zrobić Skarb Państwa? Przyjmując takie rozwiązanie, uzyskalibyśmy spore wpływy do budżetu, zachowalibyśmy dwa podmioty zdolne do realnej konkurencji, które mogłyby stworzyć konsorcjum pod budowę elektrowni jądrowej. Nie zamyka to oczywiście możliwości zawierania różnych strategicznych aliansów w przyszłości.

Decyzje dotyczące struktury rynku elektroenergetycznego to decyzje, przy podejmowaniu których priorytetem jest interes całego państwa. Jednak jako poseł z Pomorza muszę przypominać, że Energa jest firmą o ogromnym znaczeniu dla naszego regionu. Tutaj mieści się jej centrala. Tutaj pracują i mieszkają ludzie, którzy pełnią najwyższe funkcje kierownicze w jednym z największych koncernów w Polsce. Takich firm na Pomorzu nie ma zbyt wiele.
Decyzje dotyczące struktury rynku elektroenergetycznego to decyzje, przy podejmowaniu których priorytetem jest interes całego państwa. Jednak jako poseł z Pomorza muszę przypominać, że Energa jest firmą o ogromnym znaczeniu dla naszego regionu.

Jeśli nastąpi przejęcie, to w długim okresie interes akcjonariuszy będzie wymuszał konsolidację. Gdybym był akcjonariuszem dużego połączonego koncernu, to wywierałbym presję na organy spółki, aby obniżały koszty. Utrzymywanie dwóch central w dłuższym okresie może nie być efektywne, chociaż jeżeli sąd potwierdzi racje PGE, niezwykle ważne będzie pilnowanie realizacji jej zobowiązań dotyczących interesów Pomorza.

Mówi Pan jako poseł, który broni interesów regionu i swoich wyborców. Jednak wymieniany jest Pan jako jeden z poważniejszych kandydatów do stanowiska ministra skarbu państwa.

- Doceniam fakt, że moje nazwisko jest wymieniane w tym kontekście. Pewnie wynika to stąd, że w CV mam chyba wszystko, co jest potrzebne aby tę funkcję pełnić dobrze. Jest to jednak wszystko, co mogę na ten temat powiedzieć. Kształtowanie składu rządu jest wyłączną kompetencją premiera. Zabiegałem o mandat poselski, ludzie zaufali mi, cieszę się i przygotowuję się do kolejnej kadencji w parlamencie. To wielka satysfakcja i ogromne zobowiązanie.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego " Pomorska Kronika Biznesu" : Płyńmy z zieloną falą - program Tristar ; Na morzu o morskich inwestycjach - rozmowa z prezesem PERN ; Więcej gazu - Pomorska Spółka Gazownictwa liderem absorpcji funduszy unijnych. Program "Pomorska Kronika Biznesu" w TVP Gdańsk w piątek o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (37) 5 zablokowanych

  • NAJPIERW TRZEBA SIE ZNAC NA GOSPODARCE KAPITALISTYCZNEJ A POZNIEJ SIE MOZNA WYPOWIADAC ! W POLSCE JEST SOCJALIZM A NIE (2)

    KAPITALIZM I NIC SIE NIE ZMIENI JEZELI NIE ZMIENIMY SYSTEMU GOSPODARCZEGO I PODATKOWEGO ! Gadac mozna w mediach wiele a jak pokazaly ostatnie lata rzadzenia ci ludzie o kapitalizmie nie maja zielonego pojecia . Tworza typowy socjalizm czyli maksymalnie wszystko obciazyc podatkowo i praktycznie zabrac firma 99 proc dochodu przez podatki i zusy srusy itd itd. Wizje i gadki to moga ci ludzie sobie w kawiarni uprawiac ale nie w mediach. Nie mozna mowic np. o dobrej gospodarce mnozac np. biurokracje i chore przepisy i nie potrafic niczego uproscic . Wieczne zaslanianie sie kryzysem to rowniez wymowka nieudolnosci rzadzenia bo wciaz ludzie zarabiaja 1500 zlotych a Niemcy czy Amerykanie np. 10000 zl. Polacy tez by praktycznie zarabiali kilka tysiecy gdyby im nie zabierano wiekszosci pensji na wymyslone ''instytucje '' . Najgorsze ze tacy ludzie ciagle medrkuja w mediach nic nie potrafiac zmienic w kraju i wiecznie maja parcie na szklo jako bog wie jacy eksperci z koziej wolki. Wiecej pokory im polecam bo nieudolnosc tych ludzi jak pokazuje stan gospodarki jest porazajaca. Ci ludzie sa bardzo dziwaczni ..najpierw tworza chore prawo w sejmie bo na gospodarce sie nie znaja ! a pozniej sami sie odnosza do stworzonych przez siebie chorych przepisow z zapytaniem ... dlaczego mamy tak skomplikowane przepisy ? albo ... nic nie mozemy zrobic bo przepisy sa skomplikowane ! sami to tworza a pozniej udaja ze ktos to tworzy . To paranoja ! . Stworza Pomorskie ''molochy '' a pozniej z ludzi zrobia glupcow ktorym wmowia ze na ta ich tworczosc potrzeba kolejne miliardy . Ci ludzie tylko potrafia cos tworzyc za cudze pieniadze bo za swoje malo co stworzyli.

    • 32 6

    • nie gadaj

      większość tego mądrego narodu toto wybrała

      • 0 4

    • Czy wyznawcy Korwina potrafią skonstruować jakikolwiek post

      bez używania słowa "socjalizm" i to wielokrotnie. Ja zdaje sobie sprawe, że wszystko czego nie głosi Korwin to socjalizm w waszym rozumieniu, ale staje się to trochę nudne i świadczy o ubogim słownictwie.

      • 2 0

  • Pytanie do Pana Posła (1)

    Panie Pośle, jakie są do chwili obecnej Pańskie dokonania dla przemysłu stoczniowego na wybrzeżu? proszę wymienić. Lotos i Energa to nie wszystko!

    • 30 5

    • przemysł okrętowy a nie przemysł stoczniowy

      po słowie przemysł jest słowo dotyczącego produktu jaki "produkuje' ten przemysł, np. przemysł samochodowy, a nie przemysł fabrykowy, np. przemysł tytoniowy

      • 0 0

  • Pytanie jest jedno

    jak opitolić Lotos ruskim żeby było cacy.

    • 34 3

  • Czyli, Tusek z bandą chcą Lotos sprzedać ruskim !!!!!!!!!!! (2)

    czyli dokończyć rabunek min.Kaczmarka od Millera.

    • 22 7

    • Pisowcu, jeszcze nikomu nic

      • 5 8

    • nie jestem pisowcem, ae popieram akcje polskilotos.pl

      • 4 0

  • śmieszne są te osoby, które nigdy nie pracowały w biznesie i całą swoją wiedzę czerpią (4)

    z budżetu i jeszcze nazywają sie liberałami.

    • 33 3

    • Hmm ciekawe (3)

      z tego co wiem to Aziewicz pracował w Doradcy - czyli w pierwszym prywatnym biznesie w Polsce. Wtedy tacy "maklerzy"siusiali jeszcze w majtki.

      • 1 4

      • Pierwszy prywatny (2)

        biznes? Pamiętam jeszcze kilka innych :)Ok, pracował i co tam robił? Prowadzić biznes to nie to samo co o nim rozmawiać. Zainwestuj własne pieniądze, spraw by przyniosły dochód bo w razie niepowodzenia stawiasz na krawędzi swój byt. To naprawdę nie to samo co być zatrudnionym w jakiejś spółdzielni pracy a później szczęśliwie urzędniczyć w paru miejscach.Pan Aziewicz pisze o unikaniu błędów. Dobrze mieć tego świadomość ale jeśli się nie uda to co się stanie? Zlicytują Jego majątek? To znaczna różnica żyć z biznesu czy w nim gmerać. To moim zdaniem nie tylko różnica w jego rozumieniu, odpowiedzialności ale i weryfikacja umiejętności.Nie znam Jego kwalifikacji, wszedłem na stronę z cv. Sam już nie wiem, może to wystarczy by być ministrem skarbu.

        • 4 0

        • Szczerze mówiąc (1)

          do takiej pracy potrzebny jest ktoś kto ma pojęcie o całym rynku, a nie tylko taki co zainwestował trochę pieniędzy w hurtownię podpasek, trochę zarobił i uważa się za eksperta. To że udało się komuś poprowadzić kiosk albo zrobić grubą kasę na warzywniaku wcale nie znaczy że zna się na gospodarce:)

          • 1 1

          • oczywiście, że nawet najlepszy warzywniak nie da kwalifikacji na MS i nie to mam na myśli. Mylisz się jednak, że da się zarobić grubą kasę na warzywniaku nie znając się na rynku.

            • 1 0

  • głupi śledź :-)

    wiocha

    • 11 14

  • Aziewicz nadaje się na eksperta jak kangur na kontener... (3)

    Bredzenie o pożytkach z prywatnego kapitału w branży paliwowej jest już tak anachroniczne i głupie, że witki opadają...Czy prywatny jest Gazprom, Łukoil, czy inny ruski koncern?Czy prywatny jest rurhgas, Els, Gas de France, BP, czy Exxon Mobile?Czy prywatny inwestor nie będzie mógł odsprzedać Lotosu w dowolnym momencie ruskim bez wiedzy i zgody naszych pomorskich ludków z PO?Aziewicz, gdyby był taki spec, to by powiedział dlaczego zablokowaną ideę przekopu Mierzei Wiślanej i odkorkowania portu w Elblągu. Do tego mógłby lobbować o przenoszenie Gazoportu z zablokowanego Świnoujścia w rejon Kosakowa, które ma najlepszą lokalizację (bliskość naftobaz). A tak to wygląda na PRowy przyczółek oswajania Pomorzan z faktem, że Lotos będzie się nazywał Liotos...

    • 26 6

    • sprzedadza Niemcom a ci odsprzedadzą RosjanomTak sie robi słomiane misie

      • 7 3

    • Gdyby wybuchł zbiornik gazu w Kosakowie to zmiotło by elektrownię atomową w żarnowcu, albo co najmniej poważnie uszkodziłoCo do sprzedaży Lotosów i innych firm. Rozumiem że ty jesteś takim super biznesmenem że mając manko w kasie swojej firmy brałbyś kredyty zamiast pogonić kilka samochodów choć przez to czasami będziesz musiał przejechać się taxi lub opchnąć jakąś posiadłość. Każdy kto traktuje poważnie budżet czyli tak jak by to był jego budżet domowy nie może dopuścić do zadłużenia na poziomie 20% wpływów (my dobijamy do 60%). Już nie ma co deliberować. Najpierw uwalniać rynek a potem sprzedawać jak leci. W ministerstwie gospodarki zostawić jednego typa co będzie robił tabelki w excelu i powerpoincie jak radzą sobie główni gracze. Tylko nie wpuszczać prywaciarzy na zmonopolizowany rynek bo nas klientów puszczą z torbami. Państwowe firmy nastawione są na bylejakość rozłożoną w czasie. Prywaciarze na maksymalizacje zysków w jak najkrótszym czasie.

      • 1 2

    • Mierzeją będziemy kopać jak już wyczerpią się możliwości rozwoju portów tam gdzie przekopów robić nie trzeba. A Elbląg niedługo będzie miał dobre połączenie drogowe z Gdańskiem i tyle w tym temacie

      • 0 1

  • Zbliża się 11 listopada, święto niepodległości

    Z tej okazji warto przypominać pewne fakty. Poseł Tadeusz Aziewicz (na załączonym obrazku) głosował ZA ratyfikacją traktatu lizbońskiego, który wprost pozbawił Polskę suwerenności.

    • 12 16

  • Rozum (1)

    Ma Pan wszystko na CV oprócz Rozumu w głowie panie Aziewicz. Pana idol pan Janusz Lewandowski przyczynił się do upadku Polskich Lini Oceanicznych.Zniszcycie wszystko co Polskie za kilka srebników

    • 17 11

    • Gdyby Pan miał wejść na rynek międzynarodowy z kilkoma statkami pod jaka banderą by Pan pływał? Na 99% jakąś tanią bo liczy się zysk a nie rodzaj flagi

      • 0 2

  • Aziewicz ...

    Aziewicz ,jestes niekompetentny i ograniczony...

    • 19 8

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane