Barka Zourite buduje wiadukt morski

Najnowszy artukuł na ten temat Crist buduje okręty dla Belgów i Holendrów

Barka Zourite realizuje kluczową część inwestycji, czyli posadawia elementy autostrady na dnie morza.


Barka Zourite zbudowana przez gdyńską stocznię Crist już pracuje przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Ta specjalistyczna barka samopodnośna jest pierwszym tego typu obiektem na świecie i kluczowym dla tej inwestycji.



Specjalistyczna barka samopodnośna została zbudowana na zlecenie Bouygues Travaux Publics. Jednostka NB105 nazwana z francuskiego Zourite (ośmiornica) powstała w 400 dni. Została przekazana armatorowi w marcu ub. roku.

Teraz Zourite pracuje przy budowie najdłuższego i najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działa wokół wyspy Reunion (stanowiącej zamorski departament Francji) położonej na Oceanie Indyjskim. Wyspa ta charakteryzuje się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie. Wiadukt ma mieć długość 5,4 km, z czego aż 48 z 50 podpór ma znajdować się w morzu.

Barka Zourite realizuje kluczową część inwestycji, czyli posadawia elementy autostrady na dnie morza. 95 proc. elementów konstrukcji jest przygotowywanych na lądzie, a potem właśnie dzięki barce można je transportować i usadawiać na dnie morskim.

Zourite to barka o wielkości czterech pełnowymiarowych kortów tenisowych - ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Jednostka posiada osiem nóg jack-up o długości 55 m i średnicy 3 m każda, dzięki którym jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o udźwigu 2400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku

Budowa barki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Gdyńska stocznia rywalizowała o ten kontrakt z kilkunastoma stoczniami, w ostatecznej w rywalizacji zdeklasowała stocznie z Dubaju i Korei.

Barka Zourite w doku stoczni Crist.

Opinie (19) 4 zablokowane

  • Brawo Crist

    Brawo My

    • 34 1

  • Fajna (3)

    Brawo brawo crist tylko szkoda że nadal jest tam kołchoz syf a majstrowie jak święte krowy a no I załoga to Ukrajncy w 70% smutek I żal nie ma się czym szczycić

    • 23 14

    • (2)

      Ale bhp na najwyższym poziomie.

      • 4 3

      • Raczej 16 kortów

        ..Tak mniej więcej wychodzi...

        • 0 1

      • lola

        chyba w Offshore, a nie w samym Crist

        • 0 0

  • Starasznie długo christ przeciąga terminy płatności faktur......

    • 5 6

  • Moc!

    To jest prawdziwa konstrukcja, a nie te internety, eKomersy i inne pierdoły.

    • 9 3

  • Gdyńska stocznia rywalizowała o ten kontrakt z kilkunastoma stoczniami, w ostatecznej w rywalizacji zdeklasowała stocznie z (3)

    w Dubaju trzeba placic ludziom , w Korei tez,
    a tu , wolnosc

    • 8 3

    • I ludzie na własnych działalnościach, bez wielu praw.....

      • 4 2

    • crist placi.

      Crist placi pracownikom zawsze na czas.

      • 5 4

    • A wiesz, kto w Dubaju pracuje na budowach i w stoczniach?

      I za ile (o ile pracodawca raczy zapłacić za pracę) i w jakich warunkach?

      • 1 0

  • wiadukt jest nad drogą, a nad wodą most.

    • 11 0

  • Inżynieria najwyższych lotów :)

    • 3 1

  • gdynia (3)

    ta barka mogłaby zmontowac wiadukt z oksywia do centrum a nie tam oceany

    • 10 0

    • można by puścić jakiś prom na początek

      choćby ten z wisłoujścia albo z sobieszewa, dziwne że w mieście portowym nikt nie wpadł na taki pomysł

      • 0 0

    • LOL, a czy ty wiesz jaki musi być prześwit i jaka odległość między pylonami, (1)

      aby nie zablokować wejścia do Portu?

      • 0 0

      • Nie wiem jak on, ale ja już takie widziałem

        Bardzo fajny jest na Florydzie koło dużo bardziej ruchliwego portu niż ten Gdyński :).

        Sunshine Skyway Bridge :).

        Ten jest bardzo długi, ale w Gdyni go nie potrzeba, ale wystarczy aby był o podobnej wysokości.

        • 0 0

  • Brawo smyku

    No smyk gratuluje .kuzyn

    • 1 0

  • Brawa dla polskich inżynierów:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane