• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera

Robert Kiewlicz
24 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów. Przedstawiciele branży lotniczej w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych, co w konsekwencji spowoduje wzrost cen biletów.

Nawet o 70 proc. mają zostać podwyższone opłaty pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej od linii lotniczych. Branża ostrzega, że podwyżki zostaną przerzucone na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Nowe daniny pozbawią polskie regionalne porty lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszą w ogóle konkurencyjność lokalnego rynku lotniczego.



Ceny biletów lotniczych są:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza



Zaproponowano podwyższenie taryf od 1 stycznia 2022 r.:

  • terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej): dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
  • terminalowej dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
  • trasowej - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).

Konsekwencje podwyżek poniosą pasażerowie



Branża lotnicza jest oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądają nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych.

Łatwiejsze podróżowanie po UE. Rozpoczęto wydawanie certyfikatów COVID



- Pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego - czytamy w liście otwartym. - Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo "opodatkować" pasażerów polskich portów regionalnych?

Polskie lotniska stracą na konkurencyjności



Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych - ostrzegają przedstawiciele branży.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



- To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19 - czytamy w liście. - Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 euro, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 euro, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 euro.
Podpisani pod listem prezesi spółek związanych z rynkiem lotniczym zwracają również uwagę, że dominującym w Europie jest system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83 proc. państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych - Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.

Rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • Człowiek z branży

    Polska ma jedne z najniższych opłat w Europie więc linie i tak dużo tu cwaniakują... bardziej martwi mnie opłata za CO2 którą będą ponosić linie lotnicze a nie uwaga: prywatne odrzutowce.
    Tak więc miliarderzy i elity będą sobie mogły prywatnie latać a my szaraczki będzie przes...ne jak zawsze...
    I siedzcie dalej w swoich domach, coraz mnie wolności w imię pande..

    • 2 3

  • W branży jest tak kiepsko, że nawet znany pasjonat lotnictwa Józef Bąk odszedł z pracy do miejskiej spółki (1)

    co prawda jeszcze chyba dowozi pasażerów spod Bydgoszczy ale niedługo pis i covid wspólnie i ten biznes rozwalą a kolejnych kilkaset tysiecy z tzw tarczy moze już nie być

    • 29 8

    • hahah

      hahaha co racja to racja,
      Greta Tunberk się czesze i cieszy

      • 1 3

  • a dlaczego nie napiszecie o tym, że wkrótce za emisję CO2 Bruksela wpłaci opłatę? wtedy to dopiero latanie samolotem będzie drogie

    • 7 1

  • Gdzie by tu jeszcze nakraść (2)

    Komu by zabrać na program nepotyzm+?

    • 67 8

    • 500+ to ból w d..., ale 5000 na Araba to już spoko, pamietacie Nowoczesną?

      • 3 3

    • spytaj w UM

      • 2 7

  • Wszystko ustawione aby utrudnić ludziom przemieszczanie - część nowego porządku światowego.

    I nie, nie pasażerowie będą mieli problem tylko lotniska i linie lotnicze ale to przecież się załatwi prawda? przecież będą dotacje z budżetu państwa i unii europejskiej. Jak tam szczypawki? każdy już dostał swoją daweczke zionistycznego koktajlu?

    • 6 4

  • niech drożeją, co to premiera obchodzi, a moe jakies lotnicze Mevo potrzebuje kase publiczna dostac za nic?

    • 1 1

  • To nie Covid moi drodzy, to unijny system handlu uprawnieniami do emisji CO2 doprowadzi do tego co było 30 lat temu - loty dla

    Bajki wam opowiadają.

    • 5 2

  • Podnieść jeszcze więcej!

    Myślę że powinni podnieść o 500% i dodatkowo uszczelnić granice, wówczas z tego bolszewicko-socjalistycznego łez padołu nikt nie będzie mógł uciec....

    • 1 1

  • dziś to chyba tylko dzbany komentują (1)

    tylko ja widzę że powyższe podwyżki spowodują wzrost biletów o M A X 20 zł ?
    Dawno nie latałem - to jak tanie są teraz bilety że taki raban sie tu robi ?
    Tak jak napiałem - dzbany jesteście że pod podwyżką opłat dla PAŻP o 70% od razu macie na myśli takie podwyżki cen biletów.
    A serwisowi informacyjnemy trojmiasto pl gratuluje kolejnej burzy w szklance wody

    • 10 6

    • Nie

      Nie tylko Ty, nie czytałeś komentarzy ;p

      • 0 0

  • Polska to teraz mocarstwo (2)

    A będzie jeszcze lepiej. Polski bezwład wystrzeli nas na numer jeden ma świecie. Wyprzedzimy Bangladesz. Nawet jak stawki wzrosną o 1000% to biedne niemcy czy inne francuzy będą latać z Polski. Oczywiście jak rozsuniemy drut kolczasty i ich wpuścimy

    • 42 9

    • bangladesz może tak, ale Indie już chyba nie :)

      • 0 0

    • miejskie lotnisko

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane