• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilfinger rezygnuje z fabryki wież wiatrowych. Pozostał tylko Mars FIZ

VIK
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fabryka ma być gotowa w połowie tego roku. Fabryka ma być gotowa w połowie tego roku.

Koncern Bilfinger wychodzi z offshore i chce sprzedać swoje udziały w fabryce w Szczecinie, czyli przedsięwzięciu Bilfinger Mars Offshore. Budowa fabryki wież wiatrowych to sztandarowa inwestycja Mars FIZ, czyli funduszu Agencji Rozwoju Przemysłu, do którego należy m.in. gdyńska stocznia Nauta i Energomontaż Północ Gdynia. Fundusz ma 37,5 proc. udziałów w przedsięwzięciu. Do kogo trafi pozostałe 62,5 proc.?


Czy polskie zakłady zarobią na energetyce wiatrowej?


Jak podał Bilfinger przy okazji publikacji wstępnych wyników finansowych za ub. rok, działalność offshore nie pokrywa się już z profilem ryzyka grupy. Bilfinger zanotował stratę netto na poziomie 71 mln euro wobec 173 mln euro zysku netto rok wcześniej. Spółka podkreśliła, że w 2014 r. grupie zaszkodziła negatywna koniunktura w europejskiej energetyce i przemyśle. Wartość zleceń pozyskanych przez koncern w energetyce spadła w ubiegłym roku o 24 proc. - do 1,09 mld euro. W przemyśle spadek wyniósł 18 proc. - do 3,27 mld euro. Wzrost, o 5 proc. - do 2,20 mld euro, odnotował natomiast segment utrzymania nieruchomości.

Co na to współudziałowiec? - Niezależnie od decyzji Bilfingera o zbyciu udziałów, proces budowy fabryki będzie kontynuowany zgodnie z ustalonym wcześniej zakresem i terminami. Rynek offshore jest szybko rozwijającą się gałęzią gospodarki, dlatego jesteśmy przekonani o atrakcyjności przedsięwzięcia - powiedział Piotr Słupski, prezes zarządu MS TFI, zarządzającego Funduszem Inwestycyjnym Mars i dodał, że Fundusz jest w stałym kontakcie ze swoim partnerem w wymienionym przedsięwzięciu i będzie aktywnie uczestniczył w poszukiwaniu inwestora.

Czytaj też: Jest już umowa, będzie fabryka. Crist inwestuje w Szczecinie

Przypomnijmy, że decyzję o budowie zakładu produkującego fundamenty morskich siłowni wiatrowych podjęto w 2012 roku. Budowa ruszyła w 2013 r. na wyspie rzecznej Ostrów Brdowski, położonej na terenach odkupionych od szczecińskiej stoczni Gryfia. Początkowo istotnym udziałowcem w przedsięwzięciu była stocznia Crist. Spółka miała aż 25 proc. udziałów. Z czasem topniały one na rzeczy funduszu Mars, który startował w tym przedsięwzięciu z pakietem 12,5 proc.

Jak twierdzą władze Mars FIZ, budowa fabryki przebiega zgodnie z harmonogramem. Hala główna, którą buduje gdańska firma Doraco w większej części jest już gotowa, trwają zakupy specjalistycznego sprzętu i wyposażenia. W maju planowane są pierwsze testy linii produkcyjnych. Zakończenie budowy przewidziano na połowę tego roku. Fabryka powstaje w północnej części wyspy, na powierzchni ok. 20 hektarów. Tereny te objęte są statusem Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Podstrefa Szczecin Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec). Cała inwestycja ma kosztować 350 mln zł. Zatrudnienie w zakładzie znajdzie pół tysiąca osób. Według zapewnień Mars FIZ, ma to być pierwsza w Europie fabryka, w której tego typu wielkogabarytowe konstrukcje stalowe będą budowane seryjnie - fundamenty do morskich wież wiatrowych będą wytwarzane w systemie ciągłym. Odbiorcami produkowanych elementów będą m.in. kontrahenci z Niemiec i Wielkiej Brytanii.
VIK

Opinie (39)

  • (1)

    Crist powinien nastawić się na Trójmiasto !

    • 17 13

    • tak byc powinno ale nie bedzie bo marsjanie bajdurza o potedze

      • 4 1

  • fabryka

    to jest kolejny dowód na brak wiedzy w zarządzaniu firmami , ten dziwaczny fundusz MARS zmarnował prawie 2 miliardy złotych w okresie od 2010 roku, ile długów maja w tej chwili trudno jest ustalić bo skrywają to skrzętnie - porażki w Szczecinie , w Gdyni i w Gdańsku. Założona przez MARS państwowa firma CRIST ma poważne kłopoty finansowe, podobnie dzieje się w innych firmach gdzie palce maczał MARS tj. NAUTA, Energomontaż i in. Jedynie dobrze jest w gazetkach wydawanych przez ten fundusz.
    Kto zapłaci Niemcom za wyroki sądowe , kto pokryje straty Nauty , Gryfii, MSR ? Czas by wreszcie ABW zajęła się tymi sprawami, czas by wreszcie wyjaśnić dlaczego i kto odpowiada za zniszczenie resztek przemysłu stoczniowego. Bomba tyka zbliżą się kolejna afera stoczniowa.

    • 19 6

  • Wracamy do PRL

    Państwo będzie w 100% właścicielem tej fabryki więc będą miejsca pracy ale nie rentowna działalność. W Polsce wiele przedsięwzięć gospodarczych opłaca się ale to nie może być działalność bezpośrednio państwowa. Wszystko, prawie wszystko czego dotknie się państwo, nie tylko w Polsce, jest nierentowne bo to wynika z wyższości dozoru prywatnego nad państwowym. Dlatego wymyśla się pojęcia np. bezpieczeństwa energetycznego co oznacza wprost 'będzie to nierentowna działalność ale dla wyższych celów'. Np. Lotos 1 mld straty za IV kw 2014r. Polacy mając niechęć do własności prywatnej nawet to akceptują bo jak nie w prywatnych rękach to 'nasze' a jak w prywatnych to 'rozkradzione'.

    • 11 3

  • pazerota i dziady

    Firma traktuje ludzi jak niewolników głodowe stawki i poniżanie pracowników

    • 7 3

  • jesli to buduje Doraco (4)

    to pewnie będzie płacz i zgrzytanie zębów u podwykonawców oraz problemy z jakością

    • 39 8

    • jeśli podwykonawcy podpisują z Doraco złe umowy to jest to ich problem (3)

      a nie Doraco. Wystarczy nie podpisywać złych umów. Proste ? Jak drut proste.

      • 9 5

      • zaloze sie ze pracujesz w budzetowce a umowe to w erze co najwyzej podpisywales...
        chory kraj i chory rynek w budowlance... ludzie wola nie robic nic niz zachrzaniac pol roku i dostac polowe miesiecznej wyplaty, bo prezes ma takie widzimisie.... oczywiscie mozesz isc do sadu, kiedys cos MOZE odzyskasz... moze bo umowe podpisales z wydmuszka stworzona na czas inwestycji ktora jest zamykana dzien po skasowaniu przelewu od inwestora. szukaj wiatru w polu...
        nie , nie jestem takim podwykonawca, ale znam te schematy az za dobrze.

        • 3 1

      • Uważasz ,że w tym porąb... kraju jakakolwiek umowa gwarantuje tobie wypłatę wynagrodzenia w branży budowlanej to jesteś albo wyjątkowo głupi albo jaja sobie robisz .

        • 7 0

      • Głupiś niewąsko :-D

        • 9 1

  • Bilfinger bankrutem ?

    Bilfinger jest strasznie pazerny na zyski ! Kosi kasę gdzie się da i nawet tam gdzie sie nie da. Wyzyskuje ludzi.

    • 6 3

  • Cała zabawa pachnie dyletantcwem.

    • 16 0

  • wybudują wyposaża i sprzedadzą za 1 euro, cwaniaki

    • 22 1

  • Wszystko bedzie ok ARP kupi udzialy i tak panstwo bedzie w 100% wlascicielem a co dalej ? Nie wiadomo

    • 16 1

  • ciekawe czy ten cały MARS zdobędzie kontrakt na budowę elementów do wież jakie maja być budowane od tego roku dla Statoil? skoro Bilfinger odszedł od wspólnych projektow z Mars to znak,że Aker Solutions nie będzie budował elementów do tych platform w Gdyni.pewnie będą to budować w Azji,a wykańczać na Stordzie i Egersundzie.

    • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane