• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach

Maciej Naskręt
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.



Na które linie kolejarze powinni przeznaczać najwięcej pieniędzy?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy.

W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?

Drugie podejście do przetargów



Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.

By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.

  • Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
  • Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
  • Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.


Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.

Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia. Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia.

Gdynia ma największe potrzeby



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku. Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku.

W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.

Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym. Przebudowa dróg w Porcie Północnym.

Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Miejsca

Opinie (100) 1 zablokowana

  • (7)

    Budować, porty oknem na świat!

    • 89 1

    • Po co ?

      Porty

      Zlikwidowac .

      Hahaha .

      Jeszcze jakis polityk uslyszy i

      Sprzedac nasze morze .

      A co .
      Po co nam morze jak my floty nie mamy i Marynarki Wojennej .

      Postawic biurowce .

      Beda nowe siedziby dla bankow .

      A co.

      • 1 0

    • (3)

      O 1,5 mld wyższe niż oczekiwano. Oczekiwana, że ktoś zbuduje w ramach czynu społecznego?
      Gratulacje dla przygotowujących inwestycję...pomyliliście się tylko o 1,5 mld w szacowaniu kosztów. Premie na Święta się należą

      • 8 3

      • no wiesz, kosztorysujesz z tabel (1)

        a jak cement podrożał o 50% w rok to wychodzi jak wychodzi

        • 6 1

        • Ile cementu potrzebą do budowy torów? :)

          • 0 0

      • taki jest koszt bańki dymanej

        deweloperką.
        Nic się nie opłaca. Żywcem "holenderska choroba".

        • 9 2

    • (1)

      Ciekawe jak poradzi sobie ul. Hutnicza, która już jest zakorkowana. Przejazd przez Hutniczą przed Vistalem będzie non stop zamknięty :(

      • 1 0

      • no i?

        co nas Rumuni obchodzą.

        • 0 1

  • (1)

    A Beatka mówiła, że wystarczy nie kraść..

    • 2 0

    • Widocznie co innego mówi, a co innego robi

      • 1 0

  • PiS rydzol i górnicy dadzą

    Tam kasy wbrod

    • 3 2

  • A niby jak (1)

    mieliby zdejmować kontenery z wagonów, gdyby nad torem była trakcja?

    • 5 0

    • Sztaplarka?

      Sie wymyslili...

      • 0 0

  • Zacznijmy od tego że drogi nie posypane i chodniki.. (2)

    Slizko jak piorun.. Azor pomimo długich pazurów slizgał się na chodniku jak te gwiazdy na lodzie... Skandal. A gdzie tu wyjechać oponami letnimi dziś do biedronci...

    • 12 16

    • Ślisko

      • 0 0

    • W twojej komorze przeznaczonej przez naturę na mózg , niestety cos takiego nie występuje.

      • 5 1

  • Krótko wzroczne myślenie władz Gdańska

    W tym momencie miasto i województwo powinno wziąć się do pomocy przy tym projekcie i dołączyć tor dla kolei osobowych łącząc brzegi martwej Wisły przy Westerplatte koleją SKM. Ale lepiej zostawić planowanie przestrzenne developerom i stawiać bloki a później infrastrukturę... Po co myśleć prsyszlosciowo...

    • 4 2

  • Panie Naskręt Nowa Bulońska składa się z Nowej Bulońskiej Północnej i Południowej

    Koszty podaje Pan tylko jednej z nich

    • 0 0

  • Lisickiego tam wyslijcie - on już będzie wiedział jak zaorać kolejną spółkę (2)

    wyrzucony karnie z urzędu miasta za machloje z mieszkaniami trafił cafaniaczek bo za dużo miał na Adamowicza do zkm i już afery już nowe najdroższe w histori przetargi renomki i kolejne w zamowieniu. ten człowiek nigdy nie powinien piastować funkcji publicznych.

    • 25 9

    • Do pkp plk? (1)

      • 0 0

      • do SKM

        ;)

        • 0 0

  • 500-- (3)

    Zlikwidować 500+, dotacje na kościół, dotacje na górnictwo i pieniądze się znajdą na inwestycje.

    • 30 11

    • 19 miliardów rocznie, idzie na kościół z naszych podatków.

      • 5 0

    • zlikwidować...

      Skur....sen'a

      • 2 3

    • Zlikwidowac Svena

      • 5 3

  • Chyba redaktor w porcie nie był

    Nie można zelektryfikować wszystkich torów ponieważ w przeładunkach przeszkadzałaby trakcja elektryczna

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane