• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża morska coraz ważniejsza dla gospodarki kraju

erka
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej odbyła się już trzecia edycja wręczania nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska mającej na celu kreowanie pozytywnego wizerunku przemysłu stoczniowego i innych przemysłów morskich. Na zdjęciu laureaci, organizatorzy Forum oraz goście specjalni.
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Statuetki nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin, Andrzej Wojtkiewicz i Piotr Soyka.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski i Piotr Soyka. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Adam Ruszkowski i Piotr Soyka.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Adam Ruszkowski. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Laureaci nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Robert Ruszkowski 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Panel dyskusyjny Porty Morskie 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia

Gospodarka Morska - filar polskiej przedsiębiorczości, była głównym tematem zakończonego w piątek Forum Gospodarki Morskiej. Forum to od 2015 roku nowa nazwa gdyńskiego wydarzenia znanego wcześniej jako Międzynarodowe Forum Gospodarcze w Gdyni. Forum miało w tym roku formę otwartych paneli dyskusyjnych, w które zaangażowani byli praktycy biznesu z poszczególnych branż morskich, a także przedsiębiorcy i naukowcy. Wręczono też nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska.



Jak oceniasz polską gospodarkę morską?

Zagadnienia poruszane podczas Forum skoncentrowane zostały bezpośrednio na kwestiach związanych z konkurencyjnością sektora oraz na perspektywach, jakie stwarza efektywne wykorzystanie potencjału tkwiącego w naszym regionie. Gościem specjalnym Forum była prof. dr hab. Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Uczestnicy tegorocznego Forum mogli też wziąć udział w czterech panelach: "Przemysły Morskie", "Porty Morskie", "Logistyka Morska", oraz "Ship Management".

Motto panelu "Przemysły Morskie", brzmiało "Siłą sektora są nie tylko duże firmy". Uczestnicy panelu skupili się na kondycji polskiego przemysłu okrętowego, przewadze konkurencyjnej firm odnoszących sukcesy na rynkach europejskich i światowych, a także istotnych czynnikach budowania sukcesu przemysłów morskich w Polsce. Liderem panelu jest Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB oraz dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Podczas panelu "Porty Morskie" rozmowy dotyczyły głównie czynników wspierających, a także hamujących rozwój polskich portów morskich. Głównymi zagadnieniami były problemy aktualnej sytuacji w portach morskich oraz w ich otoczeniu gospodarczym, prawnym, politycznym i ekonomicznym. Liderem panelu był Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.

W trakcie panelu "Logistyka Morska", którego liderem był Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Turystyki, poruszone zostały m.in. tematy odnoszące się do perspektyw rozwoju portów morskich, akumulacji kapitału w łańcuchu usług logistycznych oraz globalizacji systemów informacyjnych.

Istotnymi zagadnieniami panelu "Ship Management" były kwestie związanie z rozwojem tej działalności w Polsce, wyzwaniami oraz korzyściami płynącymi dla gospodarki i rynku pracy. Liderem Panelu był Piotr Masny, członek zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków.

- Dzięki tym dorocznym spotkaniom możemy porozmawiać o rzeczach ważnych dla naszej branży. Cieszymy się z coraz większego zainteresowania i wsparcia dla branży morskiej ze strony rządowej. Jednak to przede wszystkim w firmach musi być chęć do zmian i aktywnego działania na rynku. Jak pokazuje Forum jest coraz więcej powodów do zadowolenia i nagradzania kolejnych firm. Powstaje coraz więcej statków i produktów, które zasługują na wyróżnienie - stwierdził Piotr Soyka, prezes remontowa Holding.
W 2015 roku odbyła się już trzecia edycja wręczania nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska mającej na celu kreowanie pozytywnego wizerunku przemysłu stoczniowego i innych przemysłów morskich. W tym roku nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska przyznano w trzech kategoriach.

W kategorii "Osobowość" wyróżniono Jerzego Litwina - dyrektora Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - za wieloletnią działalność na rzecz gospodarki morskiej i wystawę "Statki. Nasza pasja" w Ośrodku Kultury Morskiej w Gdańsku.

W kategorii "Produkt" nagroda przypadła spółce Salt Ship Design za opracowanie projektu specjalistycznego statku. W kategorii "Przedsięwzięcie Organizacyjne" nagroda trafiła do Gdańskiej Stoczni Remontowa za przeprowadzenie licznych projektów przebudowy jednostek typu FPSO i FSO.

- Na Wybrzeżu i w Trójmieście dzieje się bardzo dużo pozytywnych rzeczy jeśli chodzi o gospodarkę morską. Jako Trójmiasto stajemy się jednym z czołowych ośrodków przemysłu morskiego i coraz ważniejszym elementem gospodarki kraju. Dobrym przykładem może być to co dzieje się obecnie w spółkach Remontowa Holding. Równocześnie budowanych jest 19 rożnego rodzaju statków, a wartość poszczególnych kontraktów waha się od 20 do ponad 100 mln euro - powiedział Andrzej Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i Remontowa Shipbuilding.
Rozwojowi branży morskiej sprzyja polska gospodarka, która znajduje się obecnie w fazie ożywienia, a w najbliższym czasie może wejść w fazę ekspansji. Wskazuje na to przygotowywany przez Bank Zachodni WBK tzw. zegar koniunktury. Utrzymujemy solidny wzrost gospodarczy na poziomie ponad 3 proc.

- Mamy do czynienia z solidnym wzrostem inwestycji, zarówno jeśli chodzi o inwestycje prywatne (czemu sprzyja wysoki poziom wykorzystania mocy wytwórczych), jak i publiczne (czemu sprzyjają środki unijne). Następuje Kontynuacja poprawy na rynku pracy. Od początku 2014 roku obserwujemy dynamiczny wzrost liczby ofert przypadających na 100 bezrobotnych. Wskaźnik ten stale rośnie. Stopa bezrobocia kontynuuje trend spadkowy, a wzrost polskiego eksportu wciąż znajduje się na solidnym poziomie - podsumował Maciej Reluga, główny ekonomista Banku Zachodniego WBK.
erka

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (56) 1 zablokowana

  • Polak nigdy nie doceni! (8)

    Dzieje się w gospodarce morskiej naprawdę dobrze. Ktoś kto tego nie widzi jak dla mnie jest debilem. Firmy transportowe mają pełno zamówień, porty śmigają, terminale kontenerowe się rozbudowują. Stocznie? Sprawdźcie ile ludzi zatrudnia Remontowa. Owszem jest wiele do zrobienia ale już sporo udało się osiągnąć! Ci co narzekają to sa widocznie nieudacznicy, którzy nie potrafią docenić koniunktury!

    • 24 16

    • Smutna prawda (1)

      Popieram w 100%! Skończcie wreszcie z tym wiecznym malkontenctwem i zobaczcie jak się zmienia Trójmiasto!

      • 11 12

      • Ty chyba nie wystawiasz nosa poza biurko urzędu skoro tak twierdzisz ;)

        szanowny doszukiwaczu rozwoju.. tu wszystko budowane jest na KREDYT!!!

        nie ma zadnych pieniedzy ktore UNIA dała- są to haracze płacone z naszych podatków!

        dlatego mamy tak drogie paliwo, jedzenie, energię, mieszkania etc.. oczywiscie jakosc tych produktów pozostawia wiele do zyczenia bo na polske wysyłane/ produkowane są produkty najgorszej kategorii..
        chcesz przykład? powiedz dlaczego kupuje sie niemiecka chemie, slodycze? dlaczego ubrania są lepsze gatunkowo i mają NIŻSZE ceny niz u nas??? dlaczego polscy rolnicy muszą walczyc z jakimis smiesznymi limitami zamiast produkowac tyle ile chca i konkurować wolnorynkowo w konsekwencji obnizając cene produktów spozywczych?!

        wez sie ogarnij bo łykasz wszystko razem z tą swoją marną pensyjką i nacierasz sie nadziają na lepsze jutro ogladajac swoich przełożonych d*polizów

        • 2 4

    • deiblem to jestes sam ponieważ! (3)

      gdybys pomyslał troche w skali makro a nie regionu to wpadłbyś na pomysł, ze w kontenerach przypływają do nas w 95% badziewia z chin- ktore rownie dobrze mogibysmy sami sobie wyprodukowac gdyby podczas przemian pod koniec lat 80 ktos troche pomyslał i wykazał odrobinę chęci

      zatrudnia sie ludzi za smiesznie niskie pieniądze, pracujac ponad normy, wypadki sie ukrywa, straszy zwolnieniami, wszędzie obecny jest mobbing, wyscig szczurów.. o taki przemysł CI chodzi czy piszesz to jako jakas tłusta biurwa czy koleżka, ktory bez kompetencji dostał robote po znajomosci??

      • 12 7

      • Czyli Twoim zdaniem mamy odmawiać przyjmowania ładunków!

        • 1 0

      • Przypominam Ci, ze nie mamy lat 80 i liczy się to co jest teraz.

        Obecnie podnosimy się z letargu i nie ma co ukrywać, że rządy PO i UE w tym pomagają. I przestań mówić nam co mogłoby być gdyby 20 lat temu ktoś coś zrobił tylko zacznij pracować na siebie i na Polskę bo praca jest i to dobrze płatna w branży morskiej.

        • 1 0

      • Chyba jednak TY jesteś debilem :(

        http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/pierwsza-bedzie-armia-krajowa-wyposazenie-dostarcza-polskie-firm.html

        • 0 0

    • Wróćmy na ziemi

      Popatrz realnie, cieszmy sie z tego co idzie dobrze, ale nie ma tego wiele. Chodzi o rzeczywista ocenę sytuacji, a ta odbiega od tego cudu, o którym piszesz.

      • 3 3

    • 1700 na reke miesiecznie.Reszta na umowe zlecenie,czyli 2 miesiace w miesiac.I cztery tysiaki sa.

      • 4 0

  • debeściaki (1)

    Pierwszą nagrodę powinny otrzymać agencje zatrudniające marynarzy u obcych armatorów.Dzięki ich pracy zmalało bezrobocie w gospodarce morskiej.

    • 16 2

    • za grosze..bo reszte oni biora

      • 1 0

  • Dorota Pyć miała dobre wystąpienie

    Możemy się spierać o to kto powinien rządzić, ile jest jeszcze do zrobienia i kto ma lepiej lub gorzej ale to wszystko idzie w dobrym kierunku. Remontowa zawalona zamówieniami, DCT buduje drugi terminal, porty się rozwijają. Nie przesadzajmy, że każda firma z tej branży ma obowiązek się utrzymać bez względu na to jakie usługi świadczy i jakiej jakości. Wolny rynek. Słuchałem Minister Pyć jak mówiła o roli prawa. Ono jest ważne i przez ostatnie lata sporo się wydarzyło w prawie co ma wpływ na to że nasze firmy są na najwyższym poziomie i zwiększa się ich konkurencja.

    • 13 9

  • byla zanim po zniszczylo i sprzedalo (2)

    Flotę, zlikwidowalo rybaków, zamknęli stocznie..... ! Wiec nie gadajcie glupot.... ! Teraz sie odrodzi jak tych nierobiw wywalimy!

    • 15 21

    • najwięcej zniszczeń dokonało aws pod koniec kadencji a

      dokończyło sld

      • 4 2

    • Co wy macie do wywalania

      w prywatnych firmach. Dostaniecie kopa w zad jak Kacperki z solidarności. Ale pomarzyć zawsze można.

      • 0 0

  • co za bzdura ten cały plebiscyt

    pracuje na terminalu i jedyne "sukcesy" jakie sa odnoszone to sztuczne pompowanie wydajnosci poprzez uszczuplanie innych składowych.

    robią sobie bogaci prezesi zjazd, wpuszczają akredytowane media, wymieniają sie przyciskami do papieru i idą na ZAMKNIETA impreze

    dosc powiedzieć, ze zazwyczaj są następcami odwołanych szefów, ktorzy naprawde przyłożyli sie do rozwoju firmy ale komus nie odpowiadała ich pracowitość i zmienili sobie prezesika

    po wtóre są to zazwyczaj społki córki państwowych firm, upadłych na przełomie lat 90.. sprzedane za bezcen, dziwnym cudem prosperują nadal w branży ukrywając dochody w stratach

    wielka mi filozofia.

    • 19 4

  • (3)

    Jakie to śmieszne i smutne zarazem jest. Jaka gospodarka? Ludzie!
    Na cały świecie sa armatorzy, ludzie kształcą się i pływają u Swoich (mają taką możliwość) a to coś innego niż pływanie z filipińczykami, arabami i rumunami z przymusu - marynarze mnie zrozumieją

    Oczywiście nie chodzi mi o narodowość ale o to że w Polsce Nie ma armatorów a jak są resztki to jakieś Maltańskie Bandery !

    Pytam się
    - dlaczego nikt nic nie robi żeby odbudować flotę
    - dlaczego każdy to uznaje za temat zakazany

    Plebiscyt czego? Przeszłości? Potęgi Morskiej Polski? I nie opowiadajcie mi że to nie opłacalne że czasy się zmieniły. W tej chwili najbardziej korzystnym transportem jest transport Morski oraz rzeczny
    A dlaczego
    - Niemcy mają armatorów, Norwedzy Stocznie itd itd

    Polacy nic

    W jakim ja kraju żyje? Robią spotkanka i przyznają nagrody za co? Za kpinę?
    PYtam sie

    Kto jest najemcą portu w Gdyni? Jakiś Filipińczyk czy jak?
    Bo co?

    A ludzie którzy budowali Port Gdynia wywozili urobek konikami w grobach się przewracają. Walczyli o dostęp do Morza a tutaj w pip sprzedali wszystko
    taka jest prawda i tyle

    Brak gospodarki produkcji -= bezrobocie

    Proponuje zaorać i zbudować parę markecików wiadomo jakich

    Ręce opadają , wszystko na pokaz i takie bez celowe gadaniel
    Polityka jest taka że statek należy rejestrować na malcie bo taniej jest bo Polskie bandery są drogie.

    Nie mają pojęcia jak Gdynia , Gdańsk by żyły gdyby normalny prawdziwy i duży ruch statków by się odbywał tutaj.
    PRZYPOMNE
    OK 176 STATKÓW POSIADAŁO SAMO PLO
    Zostały ochłapy jakieś
    pozdrawiam

    Pozdrawiam

    • 25 11

    • Za to ze statki plywaja pod obca bandera podziekuj pazernym zwiazkowcom

      • 1 2

    • W pełni zgoda.. Kwiatkowski się w grobie przewraca

      W pełni zgoda, to dobre jest ,że są ludzie myślący podobnie, a dodam ,że przepływy towarowe w hz ikmport-export kontrolowane są w większości przez firmy obce korzystające z MEGA odogodnień, pięknie, pokażcie jedna firme polska która ma dostęp do takich informacji w porcie duńskim , niemieckim, australijskim czy jakimkolwiek innym

      • 0 0

    • Prawda

      Niestety to 100% prawdy.
      DCT Gdańsk odebrało Gdyni klientów-armatorów i sukces.
      W Gdyni brak jakichkolwiek inwestycji portowych w tym pogłębienia basenu celem zwiększenia możliwości wpływania większych statków i potanienia kosztów jak w Gdańsku.
      Ten temat ożywa tylko przed wyborami samorządowymi ,ale dla Pana Prezydenta to tylko hasło.

      • 0 0

  • Ciekawe (3)

    co tam robił Szczurek który niszczy gdyński port i działa na jego szkodę wpychając na siłę developerów w tereny wybitnie portowe. Niekorzystne uchwały Rady Miasta ograniczają możliwości rozwojowe portu.

    • 14 6

    • ciekawe co aki głupi jak yurobi na tym forum ? (2)

      poczytaj materiały fachowe a zobaczysz jak rozsądnie i po gospodarsku z ogromną wiedzą zarządza prezydent Gdyni na styku Port/Miasto !!

      Nikt ci nie broni przeprowadzić się do wzorcowego miasta Gdańska gdzie prezydent Adamowicz jest także Przewodniczącym Rady Nadzorczej Portu Gdańsk, a i innych przedsiębiorstw :)))

      • 2 4

      • Czasem, aż oczy bolą patrzeć jak się przemęcza, dla naszego miasta, prezydent Szczurek Wojciech, naszego miasta Gdynia. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy wtykają mu szpilki. To nie ludzie - to wilki!

        • 4 0

      • chyba bredzisz

        takich debili i wazeliniarzy i tylowlazow trzeba prostowac. Szczurek dba i zarzadza na styku port/miasto? Widac ze zyjemy w innych miastach. Tendencja jest wkraczanie miasta na tereny portowe i później zamkniecie terminali portowych bo nie wypada aby w miescie był port i przemysl przeszkadzający mieszkańcom.

        • 1 0

  • Przykład siły naszego przemysłu stoczniowego

    http://www.gospodarkamorska.pl/Porty,Transport/wybudowany-w-remontowej-prom-statkiem-roku-w-danii.html

    • 5 4

  • ważniejsze są muzea i pomniki oraz "projekty"

    ile kasy poszło na konkrety, a ile na bzdety

    • 6 2

  • Ale Szczurek to hipokryta

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane