• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa "Ślązaka" znacznie opóźniona. Z winy stoczni

Robert Kiewlicz
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Budowa patrolowca ORP "Ślązak" jest opóźniona. Już teraz wiadomo, że okręt nie wejdzie do służby w planowanym terminie, czyli pod koniec 2016 roku. Winnym opóźnień ma być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Obecnie przedstawiciele resortu obrony przeprowadzają ocenę stanu realizacji umowy połączoną z wizją lokalną na terenie SMW.


Jak oceniasz nowe inwestycje w Marynarkę Wojenną RP?


ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Podczas ceremonii chrztu okrętu Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej oraz ówczesny minister obrony narodowej - Tomasz Siemoniak, zapewniali, że okręt wejdzie do służby pod koniec 2016 roku.

Już teraz wiadomo jednak, że tych terminów nie da się dotrzymać i nie wiadomo, kiedy Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Aktualnie trwa ocena stanu realizacji umowy połączona z wizją lokalną na terenie SMW. Ze wstępnych ustaleń wynika, że umowa nie zostanie zrealizowana w terminie, ze względu na opóźnienia z winy wykonawcy. Ustalenie okresu opóźnienia będzie możliwe po przeprowadzeniu rozmów ze Stocznią Marynarki Wojennej, Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o., które planuje się zakończyć do końca bieżącego roku - poinformował redakcję "Dziennika Zbrojnego" szef gabinetu politycznego - rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz.
W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo długo, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", ale nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak.

Miejsca

Opinie (94)

  • Stocznia Mar-Woj powinna być sprywatyzowana. (3)

    W obecnej formie ta firma przypomina PRLowski skansen trwoniący pieniądze podatników. Przecież mamy w kraju specjalistów, mamy inżynierów, okrętowców, spawaczy. Przy normalnym zarządzaniu ta branża powinna przynosić krociowe zyski.

    • 22 1

    • Dowiedz się

      Otóż, nie mamy ...

      • 3 6

    • (1)

      specjalistów? tych pracujących na umowy zlecenia i "samo-zatrudnionych"? i bez żądnego BHP? każdy kto jest jeszcze sprawny po nauczeniu się czegokolwiek wyjeżdża w świat! w sporej mierze to rezultat peowskiej likwidacji Stoczni Gdynia

      • 3 5

      • pozdrowienia dla pana, co ludzi zwalniał, dziś "spełnia się" robiąc korpo gdzie indziej ....

        • 1 0

  • SMW i NAUTA

    SMW i NAUTA to NAJGORSZE stocznie jakie istnieją w tym kraju.Kto i ile wziął w łapę żeby wciągnąć te dwie nienadające się do niczego stocznie do Konsorcjum Zbrojeniowego????
    Okręty budować i remontować powinna stocznia remontowa z Gdańska bo przecież wszyscy znający temat tych stoczni (SMW i NAUTA) wiedzą że to jedna wielka lipa one nie budują nawet nie remontują tylko działają na szkodę Państwa i Marynarki Wojennej

    • 36 5

  • Z serii...

    Z serii: sukcesy PO :)

    • 15 13

  • Ile jeszcze bedziemy tolerowac ta gowniana stocznie !!!!!!!!!!!!

    • 16 1

  • O dalszy dynamiczny rozwój polskiego przemysłu stoczniowego - I Plenum Komitetu Politycznego PiS

    No i PiS odbudował polski przemysł stoczniowy.... Strach pomyśleć, co będzie, jak już w pełni rozkwitnie!

    • 8 14

  • Komitet Centralny KC PIS to uzdrowi! (1)

    Towarzysze Jarosława dadzą radę i zrobią Dobrą Zmianę!

    • 11 15

    • KC PIS

      Antek wstrzymal , bo musi dorobic klucz zeby wejsc na poklad .

      • 3 2

  • No jeśli chcecie budowac okręty w PAŃSTWOWEJ uzwiązkowionej stoczni (2)

    to proszę bardzo. Ale czemu się dziwicie -to ja się z kolei dziwię. TO było do przewidzenia już 15 lat temu. Brak potencjału technicznego oraz mentalne zapóźnienie kadry daje obecnie skutki.

    • 15 2

    • Ale to wina co najmniej 3 rządów

      • 3 0

    • no

      chrzanisz.- za darmo to mozesz ***** .Stocznia też.

      • 0 0

  • SMW to wehikuł czasu !!!

    Powinno się organizować wycieczki szkolne do tej stoczni i pokazywać dzieciom jakie były realia w PRL. Już na samym wejściu na stoczniowym biurze przepustek cofamy się w czasie. Potem można było by pokazać prace w biurach stoczniowych :) Nastepnie nauka gry w karty na wydziałach produkcyjnych. Wycieczka kończyła by sie przeszukaniem przez stróża który posługuje się wyłącznie językiem kaszubskim.

    • 18 2

  • Skandal!!!

    • 8 1

  • Ten okręt nigdy nigdzie nie wypłynie (1)

    nie z winy stoczni, tylko naszych polityków, którzy podpisują bezsensowne kontrakty.
    A z Gdyńskiej Stoczni to powinniśmy być dumni.

    • 7 12

    • z tej, co ja zaorali i nawet koty wygineły?

      lol Jstem dumny z Pana Antoniego Macierewicz, Pana Prezydenta Dudy i Pana Profesora Jarosława Kaczyńskiego. Boże zbaw Polskę a Jezus Królem Polski!

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane