• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa "Ślązaka" znacznie opóźniona. Z winy stoczni

Robert Kiewlicz
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Budowa patrolowca ORP "Ślązak" jest opóźniona. Już teraz wiadomo, że okręt nie wejdzie do służby w planowanym terminie, czyli pod koniec 2016 roku. Winnym opóźnień ma być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Obecnie przedstawiciele resortu obrony przeprowadzają ocenę stanu realizacji umowy połączoną z wizją lokalną na terenie SMW.


Jak oceniasz nowe inwestycje w Marynarkę Wojenną RP?


ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Podczas ceremonii chrztu okrętu Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej oraz ówczesny minister obrony narodowej - Tomasz Siemoniak, zapewniali, że okręt wejdzie do służby pod koniec 2016 roku.

Już teraz wiadomo jednak, że tych terminów nie da się dotrzymać i nie wiadomo, kiedy Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Aktualnie trwa ocena stanu realizacji umowy połączona z wizją lokalną na terenie SMW. Ze wstępnych ustaleń wynika, że umowa nie zostanie zrealizowana w terminie, ze względu na opóźnienia z winy wykonawcy. Ustalenie okresu opóźnienia będzie możliwe po przeprowadzeniu rozmów ze Stocznią Marynarki Wojennej, Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o., które planuje się zakończyć do końca bieżącego roku - poinformował redakcję "Dziennika Zbrojnego" szef gabinetu politycznego - rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz.
W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo długo, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", ale nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak.

Miejsca

Opinie (94)

  • jak juz go zbudują to nie będzie 97 marynarzy i oficerów a 300 komandorów + kilku (1)

    admirałów... czyli ten sam system jak na Puławskim czyli okrety potrzebne jak najbardziej ale dla utrzymania etatów. i wcześniejszych "morskich" emeryturek

    Ten sam system był już za czasów ORP Warszawa....

    Czyli "wychodzimy na redę , rzucamy kotwicę i ćwiczymy (tu do wyboru " poker, brydz ewent szachy).
    Wazne aby były 3 doby "w morzu" w miesiącu.

    A tak przy okazji - jak wybudujecie tego "dziada" to odstawcie go od razu przy plaży miejskiej w Gdyni obok muzeum Marwoju...

    • 9 3

    • warto dla przypomnienia dodać że tak dzieje się od 1989 roku bo wcześniej co by złego nie mówić to wojsko i marynarka realnie ćwiczyły...

      • 5 0

  • 15 lat minelo jak jeden dzien,... (1)

    jak juz wejdzie do sluzby to wiekowo bedzie b.zaawansowany bedzie mial okolo 20 lat ....

    • 4 0

    • Co za optymizm

      Raczej 25 lat

      • 0 1

  • x

    Byl taki kawal. Stary adwokat przeszedl na emeryture i przekazal synowi praktyke. Syn po pierwszej sprawie dumny zdaje relacje ojcu. Widzisz, mowi do ojca. prowadziles sprawe 15 lat a ja w ciagu jednego posiedzenia ja zakonczylem. Ojciec na to do syna. Ty idioto, dom zbudowalem co dwa lata zmienialem samochod, ciebie wyksztalcilem, i to wszystko z tej jednej sprawy. Wniosek taki ze ze Slazaka nie jeden dom i niejedna szkola zostala oplacona tylko brakuje swiezej krwi zeby to zakonczyc za jednym posiedzeniem

    • 11 0

  • celem nie jest budowa Gawrona

    Celem, co nie jest tajemnica, jest dalszy żywot tej firmy i spółeczek przyssanych, wszyscy maja się dobrze. Proponuje ministrowi obrony zastosowanie działań już przez niego stosowanych- o godz. 1.30 w nocy zająć stocznie siłami żandarmerii wojskowej, obudzić prezesa, zabrać klucze do firmy i go zwolnić. Reszta sitwy sama pęknie. Antek, do roboty.

    • 16 1

  • Nie Ślązak

    To Ślimak

    • 3 0

  • Stocznia MW to przechowalnia znajomych królika

    Przecież tam przy budowie tego okrętu jest więcej managerów jak rąk do pracy

    • 11 1

  • Trzy lata temu trzeba było (1)

    Przekazać tą budowę do Remontowej w Gdańsku i już był by gotowy

    • 6 2

    • ha ha ha ha ..już widzę jak stocznia robi go za darmo ha ha ha

      • 0 0

  • Za tą kpinę, wielu śmieci powinno oglądać świat przez kraty....

    • 8 1

  • Gratulacje

    Gdyby na świecie w takim tempie modernizowali armię jak w Polsce może nie byłoby konfliktów, bo nie byłoby czym. A tak poza tym przydałaby się dokładna analiza ilu się nachapało pseudo urzędników, dyrektorów, kierowników, generalów, pułkowników itp przez 14 lat przy budowie tego stateczku.

    • 6 0

  • opoznienia

    nie ma co sie dziwic jak zatrudniaja takich specow jak wojtek s.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane