• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa "Ślązaka" znacznie opóźniona. Z winy stoczni

Robert Kiewlicz
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Budowa patrolowca ORP "Ślązak" jest opóźniona. Już teraz wiadomo, że okręt nie wejdzie do służby w planowanym terminie, czyli pod koniec 2016 roku. Winnym opóźnień ma być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Obecnie przedstawiciele resortu obrony przeprowadzają ocenę stanu realizacji umowy połączoną z wizją lokalną na terenie SMW.


Jak oceniasz nowe inwestycje w Marynarkę Wojenną RP?


ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Podczas ceremonii chrztu okrętu Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej oraz ówczesny minister obrony narodowej - Tomasz Siemoniak, zapewniali, że okręt wejdzie do służby pod koniec 2016 roku.

Już teraz wiadomo jednak, że tych terminów nie da się dotrzymać i nie wiadomo, kiedy Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Aktualnie trwa ocena stanu realizacji umowy połączona z wizją lokalną na terenie SMW. Ze wstępnych ustaleń wynika, że umowa nie zostanie zrealizowana w terminie, ze względu na opóźnienia z winy wykonawcy. Ustalenie okresu opóźnienia będzie możliwe po przeprowadzeniu rozmów ze Stocznią Marynarki Wojennej, Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o., które planuje się zakończyć do końca bieżącego roku - poinformował redakcję "Dziennika Zbrojnego" szef gabinetu politycznego - rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz.
W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo długo, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", ale nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak.

Miejsca

Opinie (94)

  • wstrzymano mi komentarz zatem - dementi (5)

    to nie prawda że projekt Gawron jest realizowany od 2001 r a juz na pewno nie jest to 14 lat.
    To nie prawada że w nim skupia się nepotyzm, nieudolność i machloje agentury,nomenklatury i biurokratury III RP. Takiej po prostu nie ma w Polsce.
    Nie zagubiła się ani jedna złotówka, a gdyby nawet to na pewno nie dołożono do żadnego domu czy samochodu. Prawda jest że tak system ( tu III RP) należy bronić za wszelka cenę. Czy teraz pasuję?

    • 70 18

    • No. Już lepiej. I następnym razem to się bardziej postaraj.

      • 2 0

    • sooryy, tak długo budujeta, ż edrugi raz kasa przejdzie z MON do Ministerstwa Wiary Katolickiej

      na świątynie, opatrzności i inne, na nowy sarkofag dla ZAMORDOWANEGO wodza, na budkę suflerską jego klona, który dzielnie rządzi z tylnej ławki, na PD dla wyszło szydło z du*py, na obronę przed marszem w obronie demokracji... a potem ruscy, którym już dziś antek i s-ka robią za darmo krecią robotę po prostu zgubią kilka bomb w Gdyni i będzie tu novorosja, szerszy nieco korytarz między Białorusią i okręgiem kaliningradzkim...

      • 3 8

    • (1)

      No tak, właśnie! Nigdy u nas w kraju przecież nie było nepotyzmu, ani żadnego złodziejstwa. Wogóle u nas jest czysta demokracja bezpośrednia, a wszystkie decyzje podejmują obywatele w referendach przy 90% frekwencji. Jesteśmy zadowoleni z prezydenta miasta Gdańska i Gdyni też, a obaj panowie serdecznie się ze sobą przyjaźnią i współpracują na każdym kroku. Najlepszym dowodem tej współpracy jest lotnisko Rębiechowo-Oksywie, a także metro trójmiejskie oraz tunel autostradowy który zaczyna się pod Pachołkiem a kończy na Kamiennej Górze.

      • 21 1

      • Zakładam Komitet Obrony Metra w Gdańsku oraz Komitet Obrony Lotniska Rębiechowo-Oksywie, bo jakieś ciemne antydemokratyczne siły chcą je zniszczyć! A przecież gdańskie metro jest najbezpieczniejsze na świecie - nigdy nie było ani jednego wypadku!

        • 13 0

    • Prawda, że to prawda, że nieprawda?

      • 23 0

  • Stocznia MW to przechowalnia znajomych królika

    Przecież tam przy budowie tego okrętu jest więcej managerów jak rąk do pracy

    • 11 1

  • Nie Ślązak

    To Ślimak

    • 3 0

  • (2)

    Należy go przechrzcić na ORP "Hochsztapler" i odstawić do muzeum dla przyszłych pokoleń, żeby wiedziały jak nie należy robić.

    • 78 2

    • dziwne - kaszuba tez z oporami budowano, i nie sądzę, ze wtedy też to były przekręty - poprostu agenturka sowiecka sprawna jest (1)

      i torpedują skutecznie i od lat wszelką naszą rodzimą produkcję. I nie popaprańce z PiS ale normalni ludzi eto są w stanie wykryć i ukatrupić, na pewno nie szaleniec Antek Macierewicz. On tylko niszczyć umie i zdradzać tajemnice (jak dziś w nocy). Jak nic zdrajca Polski.

      • 4 2

      • Drobna różnica czasowa

        Dla Kaszuba od położenia stępki w 1984 roku w Stoczni Północnej do zdania MW w marcu 1987 roku czas budowy wyniósł niecałe 3 lata. A wówczas nie było komputerów i takich technologii budowy jak dzisiaj

        • 7 0

  • celem nie jest budowa Gawrona

    Celem, co nie jest tajemnica, jest dalszy żywot tej firmy i spółeczek przyssanych, wszyscy maja się dobrze. Proponuje ministrowi obrony zastosowanie działań już przez niego stosowanych- o godz. 1.30 w nocy zająć stocznie siłami żandarmerii wojskowej, obudzić prezesa, zabrać klucze do firmy i go zwolnić. Reszta sitwy sama pęknie. Antek, do roboty.

    • 16 1

  • x

    Byl taki kawal. Stary adwokat przeszedl na emeryture i przekazal synowi praktyke. Syn po pierwszej sprawie dumny zdaje relacje ojcu. Widzisz, mowi do ojca. prowadziles sprawe 15 lat a ja w ciagu jednego posiedzenia ja zakonczylem. Ojciec na to do syna. Ty idioto, dom zbudowalem co dwa lata zmienialem samochod, ciebie wyksztalcilem, i to wszystko z tej jednej sprawy. Wniosek taki ze ze Slazaka nie jeden dom i niejedna szkola zostala oplacona tylko brakuje swiezej krwi zeby to zakonczyc za jednym posiedzeniem

    • 11 0

  • obecnie "załoga okrętu liczy 20 osób" (1)

    co oni robią, skoro okręt wyjęto z wody? Ćwiczą ewakuację na sucho 10 razy dziennie?

    • 7 0

    • Jak to co robią?

      Od 14lat pobierają pensje :)))
      Normalka

      • 4 0

  • Ten okręt nigdy nigdzie nie wypłynie (1)

    nie z winy stoczni, tylko naszych polityków, którzy podpisują bezsensowne kontrakty.
    A z Gdyńskiej Stoczni to powinniśmy być dumni.

    • 7 12

    • z tej, co ja zaorali i nawet koty wygineły?

      lol Jstem dumny z Pana Antoniego Macierewicz, Pana Prezydenta Dudy i Pana Profesora Jarosława Kaczyńskiego. Boże zbaw Polskę a Jezus Królem Polski!

      • 3 3

  • Stocznia Mar-Woj powinna być sprywatyzowana. (3)

    W obecnej formie ta firma przypomina PRLowski skansen trwoniący pieniądze podatników. Przecież mamy w kraju specjalistów, mamy inżynierów, okrętowców, spawaczy. Przy normalnym zarządzaniu ta branża powinna przynosić krociowe zyski.

    • 22 1

    • (1)

      specjalistów? tych pracujących na umowy zlecenia i "samo-zatrudnionych"? i bez żądnego BHP? każdy kto jest jeszcze sprawny po nauczeniu się czegokolwiek wyjeżdża w świat! w sporej mierze to rezultat peowskiej likwidacji Stoczni Gdynia

      • 3 5

      • pozdrowienia dla pana, co ludzi zwalniał, dziś "spełnia się" robiąc korpo gdzie indziej ....

        • 1 0

    • Dowiedz się

      Otóż, nie mamy ...

      • 3 6

  • jak juz go zbudują to nie będzie 97 marynarzy i oficerów a 300 komandorów + kilku (1)

    admirałów... czyli ten sam system jak na Puławskim czyli okrety potrzebne jak najbardziej ale dla utrzymania etatów. i wcześniejszych "morskich" emeryturek

    Ten sam system był już za czasów ORP Warszawa....

    Czyli "wychodzimy na redę , rzucamy kotwicę i ćwiczymy (tu do wyboru " poker, brydz ewent szachy).
    Wazne aby były 3 doby "w morzu" w miesiącu.

    A tak przy okazji - jak wybudujecie tego "dziada" to odstawcie go od razu przy plaży miejskiej w Gdyni obok muzeum Marwoju...

    • 9 3

    • warto dla przypomnienia dodać że tak dzieje się od 1989 roku bo wcześniej co by złego nie mówić to wojsko i marynarka realnie ćwiczyły...

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane