• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzą dawną bazę Polferries w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wyburzanie dawnej Bazy Promowej PŻB.

Kiedyś wypływały stąd promy do Nynäshamn w Szwecji, a w czasach świetności nawet do Helsinek i Rygi. Nieczynny od kilku lat szklany budynek terminalu promowego przy ulicy Przemysłowej 1Mapka, kiedyś wizytówka Portu Gdańsk, znika z portowego krajobrazu.



Czy wypływałe(a)ś kiedyś promem z Bazy Promowej PŻB w Nowym Porcie?

Władze Portu Gdańsk zdecydowały się wyburzyć budynek dawnego terminalu promowego w Nowym Porcie, który przez wiele lat był Bazą Promową PŻB. Obiekt stał pusty od 2015 roku, kiedy to promy przeniosły się do Terminalu Promowego Westerplatte (ul. SucharskiegoMapka).

- Teren jest własnością ZMPG. Na tym terenie są jeszcze prowadzone prace. Po ich zakończeniu zostanie on udostępniony dzierżawcy terenu, z którym mamy aktywną umowę. Wstępny termin wydania terenu to początek 2022 roku. Już teraz wyniki przeładunków w Porcie Wewnętrznym znacznie wzrosły. W 2020 był to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o prawie 15 proc., a przez ostatnie 4 lata (2017-2020) Port Wewnętrzny wzrósł o prawie 56 proc. Liczymy, że zrealizowana inwestycja w nabrzeże i plac składowy przyczyni się do zwiększenia przeładunków w naszym porcie - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Tym dzierżawcą jest spółka Avil LogisticsGdańska. Jest to operator, który działa na terenie portu i od 4 lat ma tytuł prawny do terenu po byłej bazie PŻB o powierzchni ok. 1,5 ha.


Terminal promowy przy ulicy Przemysłowej 1 rozpoczął działalność w 1973 roku. W 1977 władze portu w Gdańsku przekazały go Polskiej Żegludze Bałtyckiej, która jest właścicielem marki Polferries. Przez lata właśnie z tego miejsca odpływały promy z Gdańska do Szwecji. Szczytowy okres rozwoju połączeń promowych prowadzonych przez PŻB przypadł na 1989 rok, kiedy to firma operowała na siedmiu liniach, w tym aż trzech z Gdańska (Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde - Gdańsk - Ryga).

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Baza działała do 9 maja 2015 roku. Jej funkcję przejął Terminal Promowy Westerplatte. Przy nabrzeżu Obrońców WesterplatteMapka mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania: baza w Nowym Porcie na nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka pozwalała cumować statkom o długości tylko do 175 m.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (83)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane