Burzą dawną bazę Polferries w Porcie Gdańsk

Wyburzanie dawnej Bazy Promowej PŻB.

Kiedyś wypływały stąd promy do Nynäshamn w Szwecji, a w czasach świetności nawet do Helsinek i Rygi. Nieczynny od kilku lat szklany budynek terminalu promowego przy ulicy Przemysłowej 1Mapka, kiedyś wizytówka Portu Gdańsk, znika z portowego krajobrazu.



Czy wypływałe(a)ś kiedyś promem z Bazy Promowej PŻB w Nowym Porcie?

tak, zdarzyło mi się 55%
nie, niestety nie miałe(a)m okazji 45%
zakończona Łącznie głosów: 949
Władze Portu Gdańsk zdecydowały się wyburzyć budynek dawnego terminalu promowego w Nowym Porcie, który przez wiele lat był Bazą Promową PŻB. Obiekt stał pusty od 2015 roku, kiedy to promy przeniosły się do Terminalu Promowego Westerplatte (ul. SucharskiegoMapka).

- Teren jest własnością ZMPG. Na tym terenie są jeszcze prowadzone prace. Po ich zakończeniu zostanie on udostępniony dzierżawcy terenu, z którym mamy aktywną umowę. Wstępny termin wydania terenu to początek 2022 roku. Już teraz wyniki przeładunków w Porcie Wewnętrznym znacznie wzrosły. W 2020 był to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o prawie 15 proc., a przez ostatnie 4 lata (2017-2020) Port Wewnętrzny wzrósł o prawie 56 proc. Liczymy, że zrealizowana inwestycja w nabrzeże i plac składowy przyczyni się do zwiększenia przeładunków w naszym porcie - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Tym dzierżawcą jest spółka Avil LogisticsGdańska. Jest to operator, który działa na terenie portu i od 4 lat ma tytuł prawny do terenu po byłej bazie PŻB o powierzchni ok. 1,5 ha.

fot. PAX / fotopolska.eu

Terminal promowy przy ulicy Przemysłowej 1 rozpoczął działalność w 1973 roku. W 1977 władze portu w Gdańsku przekazały go Polskiej Żegludze Bałtyckiej, która jest właścicielem marki Polferries. Przez lata właśnie z tego miejsca odpływały promy z Gdańska do Szwecji. Szczytowy okres rozwoju połączeń promowych prowadzonych przez PŻB przypadł na 1989 rok, kiedy to firma operowała na siedmiu liniach, w tym aż trzech z Gdańska (Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde - Gdańsk - Ryga).

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Baza działała do 9 maja 2015 roku. Jej funkcję przejął Terminal Promowy Westerplatte. Przy nabrzeżu Obrońców WesterplatteMapka mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania: baza w Nowym Porcie na nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka pozwalała cumować statkom o długości tylko do 175 m.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (76)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane