• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coaching to nie sypanie aforyzmami z rękawa

Agnieszka Śladkowska
29 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Efektem coachingu biznesowego powinny być aktywne działania, które prowadzą do zmiany zachowań w ramach posiadanych przez pracownika umiejętności. Efektem coachingu biznesowego powinny być aktywne działania, które prowadzą do zmiany zachowań w ramach posiadanych przez pracownika umiejętności.

Coaching w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie. Niestety liczba nowych coachów nie idzie w parze z jakością, a wzajemne oskarżenia i punktowanie to niechlubny przykład, jak całe środowisko może tracić przez pojedyncze wypowiedzi. Sam coaching zaczął budzić skrajne emocje. Albo pełen zachwyt, albo negację. A coaching to nie telewizyjne przedstawienie, to ciężka praca jeden na jeden bez oklasków i haseł: "Zostań zwycięzcą", "jesteś biedny, bo nie chcesz być bogaty".



Coachem może zostać każdy. Po weekendowym kursie, po przeczytaniu książki, po chwili przemyśleń. To obniża morale w zawodzie. W świecie mediów społecznościowych łatwo zabłysnąć sypiąc aforyzmami z rękawa. Swobodny dostęp do zawodu daje wiele przykładów, z których szydzi internet. Dzięki temu profil Zdelegalizować coaching I rozwój osobisty ma już 34 tys. fanów, a każdy dzień przynosi kolejne osoby, które coaching zaczynają traktować jako rozwiązanie z przymrużeniem oka.
Magda Eliasz, coach biznesowy Magda Eliasz, coach biznesowy

Kiedy w mediach społecznościowych trwa walka między zwolennikami a prześmiewcami coachingu, w organizacjach coaching zyskuje. Powód?

Przynosi wymierne zyski - stwierdza Magda Eliasz, która zajmuje się coachingiem od ośmiu lat, a od pięciu jest coachem w jednej z największych trójmiejskich firm.

Dlaczego coaching wzbudza tak skrajne emocje?

Magda Eliasz: Wiele rzeczy, które coachingiem wcale nie są, nazywa się tak dla uproszczenia. Niektórzy psychoterapeuci zaczęli nazywać tak swoje usługi. W końcu na fakturze czy w rozmowie lepiej wyglądają sesje coachingowe niż psychoterapia. Coach jest też mylony z showmanem, który mową motywacyjną ma pobudzić do osiągania sukcesu. Właściwie ciężko stwierdzić, skąd takie błędy się biorą. Pewnie przez błędne określanie swojej profesji przez samych psychoterapeutów czy showmanów. Kto na tym traci? Przede wszystkim ci, którzy reprezentują wysoki poziom usług. Z dobrym coachingiem wcale nie musi iść w parze wielka sława, co więcej - rzadko idzie. Co więc musí iść? Wyczucie, wiedza i doświadczenia. Dziesiątki, setki przepracowanych przypadków. Coaching dotyka osobowości, więc bez merytorycznego zaplecza ciężko efektywnie, z zyskiem dla klienta poprowadzić cały proces.

Czym w takim razie jest coaching biznesowy, z którym możemy się spotkać w firmach?

Czy chciałbyś, żeby pracodawca umożliwił ci bezpłatne spotkania z coachem?

Najprościej mówiąc coach, czyli trener pomaga klientowi wyznaczyć i zrealizować cel. Np. pracownik niechętnie realizuje zadania ze swojego zakresu obowiązków, nie odpowiada na zapytania współpracowników, jest wycofany w relacjach. Problem zgłasza przełożony. Pracownik, który w procesie coachingowym staje się klientem definiuje wspólnie z coachem cel, którym w tym przypadku jest zmiana postaw i zachowań wobec współpracowników. Rozpoczynamy serię spotkań, pytań, szukamy możliwości, aby w optymalny dla klienta sposób przeprowadzić go przez zmianę. Bo to właśnie klient najlepiej czuje, w jaki sposób dokonać zmiany, a coach weryfikuje deklaracje działań z poszczególnych etapów sesji. Takich przykładów może być więcej: pracownik nie wierzy w swoje siły, brakuje mu motywacji, ma problem z relacjami w zespole, nie radzi sobie w pracy z trudnym klientem, albo ciężko mu przyjąć rolę lidera w zespole, w którym do tej pory był współpracownikiem. To wszystko sytuacje, w których coach może efektywnie pomóc.

Kto zyskuje na takich działaniach?

W coachingu biznesowym zyskuje zarówno pracownik, jak i organizacja, która niekoniecznie musi być zleceniodawcą usługi. Pracownik pogłębia wgląd w siebie, swoje nawyki, postawy wobec wyzwań zawodowych. Wzmocnienie tego, co w pracowniku najlepsze, jest wartością bezcenną. Efektem coachingu biznesowego powinny być aktywne działania, które prowadzą do zmiany zachowań w ramach posiadanych przez pracownika umiejętności. Organizacja, w której realizowany jest coaching osiąga realnie lepsze wyniki biznesowe oraz zwyczajnie sprawniej realizuje cele eliminując bariery. Prowadzenie coachingu w biznesie jest zazwyczaj bardzo dobrze odbierane i doceniane przez pracowników, a to zwiększa motywację i lojalność wobec pracodawcy, a dalej przekłada się na zaangażowanie w rozwój firmy. Organizacje unikają niepotrzebnej rotacji, zatrzymują najbardziej wartościowy kapitał intelektualny w firmie. Koncentrując uwagę ludzi na rozwiązaniach, a nie problemach, firma staje się rzetelnym partnerem w biznesie.

Czy wiele firm w Trójmieście decyduje się na wprowadzenie coacha?

Coraz więcej. I jest to przemyślana i skalkulowana decyzja o wdrożeniu usługi coachingu w organizacji. Dzisiaj są to nie tylko oddziały międzynarodowych korporacji, gdzie kultura pracy z coachem jest bardziej powszechna i właściwie rozumiana jako wartość. Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwujemy wzrost klientów wśród małych i średnich firm z rodzimym kapitałem. Dla tych klientów przewagę konkurencyjną stanowią doświadczeni menedżerowie i  pracownicy średniego szczebla, którzy z różnych powodów potrzebują wsparcia w uświadomieniu i realizacji swojego zawodowego celu. Bardzo często to sam pracownik podejmuje próbę przepracowania swojego celu biznesowego zwracając się bezpośrednio do coacha. Taka "zewnętrzna" relacja coachingowa może dać klientowi większy komfort. Nikt z firmy nie wymaga rezultatów, nie ma presji.

Kiedy mamy największe szanse, że założenia coachingu uda się zrealizować?

Najefektywniejszą relację coachingową stworzą klient i wybrany, właśnie przez klienta, coach. Rolą coacha jest wspieranie klienta w odkrywaniu najbardziej optymalnej dla niego drogi prowadzącej do realizacji celu. Coach w uważny sposób powinien słuchać klienta i z pełnym zaangażowaniem prowadzić spotkanie w taki sposób, aby klient sam zrozumiał problem oraz wybrał i podjął najlepsze w jego ocenie działania. Pierwsza sesja definiuje nam cel spotkań, zasady współpracy i możliwe metody wsparcia. Spotkania planujemy z częstotliwością od jednej do czterech sesji w miesiącu. Każde spotkanie nie powinno trwać dłużej niż półtorej godziny. Optymalną formą współpracy są bezpośrednie spotkania z klientem. Choć zdarza się, że coaching realizowany jest również przez Skype lub telefon.

Jak rozpoznać dobrego coacha, z którym warto współpracować?

Po doświadczeniu i klientach. Decydując się na coaching warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: Po co poszukuję wsparcia? i wstępnie nakreślić sobie obszar do ew. pracy z coachem. Jeśli uświadomimy sobie, że nasz cel rozwojowy dotyczy np. życia zawodowego - szukajmy wśród coachów takich osób, których doświadczenia wpisują się w naszą potrzebę. Coach biznesowy powinien mieć doświadczenie zawodowe w pracy z organizacjami i pracownikami. Dobry coach nie musi legitymować się certyfikatami i ukończonymi szkoleniami, choć umiejętności są bardzo ważne. Zdecydowanie odradzam wybór coacha jedynie w oparciu o ukończone kursy i certyfikacje, bowiem oferta edukacyjna w zakresie coachingu jest bardzo mocno zróżnicowana. To osobiste doświadczenia coacha są kluczowe dla relacji coachingowej. Przed ostateczną decyzją warto spotkać się z co najmniej dwoma coachami i zdecydować, z którym z nich czujemy się bardziej komfortowo. Warto wspomnieć, że takie spotkanie wstępne powinno rozwiać wszelkie nasze wątpliwości w zakresie procesu coachingu i niezależnie czy zleceniodawcą jest firma, czy osoba prywatna, powinno być bezpłatne.

Opinie (131)

  • Tak tak. (2)

    Możesz być kim chcesz. Jestem sobą.

    • 103 5

    • Przykra sprawa. Faktycznie, los nie do pozazdroszczenia.

      • 4 25

    • Jak niskie iq trzeba mieć, aby wierzyc w te brednie o couchingu.

      Sposób na łatwe zarabianie kasy i czesanie korporacyjnych menedzerow, oczywiscie tych mniej inteligentnych. Puste hasła, wyuczone regułki i ogólny amway. Dobra fucha dla ludzi, ktorzy mają gadane i potrafią sciemniać.

      • 10 0

  • Coaching..... (4)

    Czy w sporcie widzieliście trenerów...sorry coachów osiągających wyniki przed 30-tką a nawet przed 40-tką...
    Wyczucie, wiedza i doświadczenie wymaga bardzo dużo czasu i nie wystarczy przeczytać albo samemu "być coachowanym" przez "swojego" zagranicznego coach'a.... Pozdrawiam wszystkich myślących

    • 91 5

    • Łukasz Kruczek, Pepe Guardiola (2)

      - 2 złote medale olimpijskie i puchar świata Kamila Stocha, i kilka innych medali mistrzowskich - osiągnięcia Kruczka

      Wygrana Ligi Mistrzów 2009 (i inne wygrane) przez Barce - osiągnięcie Pepy G.

      Jednak można osiągać mistrzowskie wyniki w coachingu sportowym przed 40stka.

      • 8 14

      • Guardiola przez wiele lat był profesjonalnym piłkarzem w jednym z najlepszych klubów świata (1)

        Kruczek też zanim został trenerem od 6 roku życia skakał na nartach, zdobywał 3 miejsce w pucharze świata i przez kilka lat był asystentem trenerów Kutina i Lepistoe.

        99% tak zwanych coachów, to proste ludki po studiach filologicznych czy marketingach, którzy nic nie osiągneli zawodowo, naczytyli się książek Dale Carnage, i tylko potrafią pleść co im ślina przyniesie.

        • 23 3

        • Guardiola to ....słaby trener ... i coraz słabiej jako człowiek

          • 1 0

    • Coach to taki trener, który nie odniósł żadnych sukcesów zawodowych.

      Ale świetnie się "sprawdza" w motywowaniu innych. Lepiej wypić szklankę zimnej wody i iść na spacer, niż marnować czas i kasę.

      • 12 0

  • Co to dokładnie znaczy w jęz.polskim: "coaching" ? (4)

    • 44 3

    • chyba podobnie jak "couching"

      Czyli siedzenie na kanapie.

      • 49 1

    • Tego nikt nie wie, ale słyszeli więc używają, bo podobno modne (1)

      • 36 1

      • Chyba "trendy" chciałeś napisać.

        Widać, że rzadko bywasz na iwentach.

        • 29 2

    • coaching to po polsku trenerka

      • 4 4

  • Pozdrawiam Magdę (5)

    Rekrutowała mnie do Energi 4 lata temu :)

    • 15 33

    • (3)

      I za to masz u mnie minus. Dlaczego kogoś pozdrawiasz, co to za służalcza, fałszywa postawa?

      • 10 14

      • Rodzinie zawsze trzeba mówić dzień dobry. (1)

        • 22 3

        • Cebulaki :)

          • 4 1

      • Sobie też dałem minusa za to, co napisałem.

        • 1 2

    • Zewnętrzny Coach to taka kadrowa/kadrowy, co nie chce już pracować na etacie w korpo i doradza innym, jak być szczęśliwym na etacie w korpo

      • 17 0

  • Coach (1)

    Tak , tak wszyscy sa bardzo zainteresowni Coachingiem codziennie przybywają nowe osoby , tyle tylko ze nikt nie jest nim zainteresowany !!! - patrz sondaż . A ta Pani się smieje jak wszystkich robi w balona i jeszcze / tak mi się wydaje / bierze za to niemałą kasę !

    • 63 12

    • W czasopismach lansuje się trend, że coaching to usługa zorientowana na osobisty rozwój menadżera na jego wyraźną i osobistą prośbę. Wg artykułu prawda jest zupełnie odmienna - to kolejny sposób na zatrzymanie wartościowego, ale wartościowego pracownika narzucona przez kierownictwo. Tej formie mówię zdecydowane nie.

      • 1 0

  • Czy oni zawsze muszą stać w tej samej pozie ? (3)

    • 84 4

    • (2)

      i oczywiście nie Magdalena a Magda, tak by brzmiało nowocześnie

      • 21 6

      • dobrze, że jeszcze nie Meggy (1)

        • 13 0

        • Przy jej aparycji raczej Renault Megan. Kombi oczywiście.

          • 4 2

  • świetny artykuł (2)

    trafiony w punkt, takich coachów jak Magda jak najwięcej!

    • 7 60

    • postrachów czy cochaczów, czy też srochaczy

      nie mają innych polsko brzmiących nazw ???

      • 18 2

    • No...
      Dzięki niej będzie szczepionka na raka.

      • 11 3

  • (1)

    Wreszcie jakiś rozsądny głos o coaching. To jest dobry sposób tak często wypaczany przez oszołomów

    • 9 42

    • Psychoanaliza zorientowana na wypalonego pracownika - w dużym skrócie. Tylko nazywa się couczing, a nie psychoanaliza.

      • 4 2

  • Coachem może zostać każdy. To obniża morale w zawodzie. (4)

    To zupełnie jak z imigrantami z Ukrainy - pracodawcy chętnie ich zatrudniają bo mogą płacić 5 zł co jest szkodliwe dla rynku pracy jako takiego, brak innowacji i inwestycji dzięki dostępowi do prawie darmowej siły roboczej - w ten sposób nigdy nie dogonimy Europy pod względem plac bo pod względem cen już dogoniliśmy

    • 35 2

    • (1)

      Eh panowie coraz więcej amatorów się pcha do zabawy hehe mam nadzieję, że przejdzie ta nowelizacja ustawy i coachem będzie można zostać tylko z licencją bo serio niektórzy nie mają ani doświadczenia ani wyobraźni i na przykład coachują za pół darmo

      • 6 9

      • a co na to wolny rynek?

        • 3 0

    • u nas Ukraińcy a kiedyś w Usa Polacy, zresztą i teraz w Anglii też za niskie stawki niektórzy robią. Tak to już jest i nie ma sensu wywyższać się nad inne narody.

      • 8 1

    • tak działa wolny rynek - jesteś za drogi = wypadasz

      najpierw chcieli wolnego rynku krzycząc, że lewaki i socjaliści źli

      a jak wolny rynek przyszedł, a socjaliści odeszli to pretensje do całego świata...

      • 4 0

  • Poganiacze szczurów - wytwór korporacji - ściema dla kasy (2)

    • 85 6

    • (1)

      Treserzy szczurów korporacyjnych!

      • 32 1

      • Parampam, pampam, pam!

        • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane