• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coworking, czyli biurko do wynajęcia

Izabela Małkowska
31 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jakub Mańczak i Justyna Wojtaszczyk dzielą biurko na zasadzie coworkingu. Jakub Mańczak i Justyna Wojtaszczyk dzielą biurko na zasadzie coworkingu.

Zamiast płacić tysiące zł za wynajęcie biura, wydają na nie tylko 200 - 300 zł miesięcznie. Przy okazji korzystają z darmowego internetu, do dyspozycji mają salę konferencyjną i kuchnię. Coworking staje się coraz bardziej popularny.


Czy coworking przyjmie się u nas?


A co to takiego? Coworking to możliwość indywidualnej lub wspólnej pracy w wynajętym pomieszczeniu, przy wynajętym biurku.

Cezarego Piechowiaka do stworzenia działalności coworkingowej zainspirowało życie.

- Idea powstała, gdy poziom efektywności pracy, którą wykonuję zmalał poprzez wykonywanie jej w domu - opowiada Cezary z modernaoffice.pl - To ciągłe przenoszenie się, spotkania z klientami w kawiarniach, inne sprawy do zrobienia, rozbijały mój dzień na tyle, że padło postanowienie wynajmu małego biura. Tu zaczęły się schody w postaci niemałych kosztów związanych z uruchomieniem własnej placówki i urządzeniem jej na potrzeby biura. Nie było mnie na to stać. Wiedziałem, że w podobnej sytuacji, jak moja jest wiele osób. Do tego, gdy przez przypadek zobaczyłem takie biuro coworkingowe w Malmo w Szwecji, pomysł przeniosłem do Gdyni.

Grażynie Ledochowiczbiurogdynia.net pomysł podsunęli znajomi.

- Narzekali, że mimo, iż czas w biurze spędzają sporadycznie, muszą opłacać miesięczny czynsz, jakby byli w nim ciągle - mówi Ledochowicz. - U nas klient płaci tylko za to, czego potrzebuje i z czego korzysta. Nie musi utrzymywać lokalu, czy ponosić kosztów utrzymania pracującej w niej osoby.

Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER historia z coworkingiem zaczęła się jeszcze inaczej.

- W 2005 roku Miasto Gdańsk powołało Gdańską Fundację Przedsiębiorczości (GFP), której celem było zaoferowanie młodym przedsiębiorcom i osobom planującym własną działalność wsparcia merytorycznego - opowiada Agnieszka Meller, menedżer Inkubatora w GFP. - W listopadzie 2011 r. Fundacja została administratorem Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Coworking jest ściśle powiązany z networkingiem, na który kładziemy duży nacisk. Planując działania networkingowe, nie sposób było pominąć w naszej ofercie możliwości pracy w strefie coworkingu, w ramach której oferujemy freelancerom oraz mikro firmom potrzebującym nie biura, a jedynie miejsca do pracy w określonych przez siebie dniach i godzinach - Biurko dla start-upa. Poza kompletnie wyposażonym stanowiskiem pracy w strefie openspace, w której jest 18 stanowisk pracy, zapewniamy także: miejsce na spotkania biznesowe, odbiór korespondencji, merytoryczne wsparcie doradcy, a także dostęp do wiedzy oraz doskonałe otoczenie networkingowe i komunikacyjne. W ofercie posiadamy również usługi Wirtualnego Biura.

Biuro Ledochowicz nie jest typowym lokalem coworkingowym. Świadczy usługi dla firm, które potrzebują biura od czasu do czasu, na spotkanie, szkolenie, czy konferencję, a także dla osób pracujących na co dzień w systemie coworkingu potrzebujących kameralnego miejsca. Pani Grażyna prowadzi także usługi biura wirtualnego.

- Wiele osób jest zaskoczonych, że mogą mieć biuro z obsługą sekretarki przez parę godzin w tygodniu, że mogą zarejestrować pod atrakcyjnym adresem swoją działalność. A osoby, które zetknęły się z tym typem działalności po prostu pytają o termin i proszą o ofertę - mówi Ledochowicz.

Wirtualne biuro funkcjonuje też w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Usługi w tym zakresie świadczy Pomorskie Centrum Biznesu www.firmowebiuro.pl. Na pakiet wirtualnego biura składają się m.in.:obsługa korespondencji, usługa odbierania połączeń (zespół recepcyjny odbierający telefony w imieniu firmy), dedykowana lokalna linia telefoniczna, system telefoniczny umożliwiający przekierowanie połączeń na wybrany numer, preferencyjne ceny na materiały biurowe i usługi kurierskie oraz dostęp do w pełni wyposażonych salek konferencyjnych.

W Modernaoffice.pl jej właściciele poszli jeszcze dalej i zajmują się również promocją swoich użytkowników na rynku pracy.

- Jesteśmy nie tylko biurem coworkingowym z możliwością doraźnego lub stałego korzystania z pełnej, profesjonalnej infrastruktury biuro - mówi Cezary Piechowiak - Nasza oferta skierowana jest przede wszystkim do przedsiębiorców, których specyfika działania czyni nieopłacalnym zatrudnianie osobno specjalistów m.in. z takich dziedzin, jak: rachunkowość, pomoc prawna, informatyka, telekomunikacja, szkolenia i wiele innych niezbędnych do prowadzenia nowoczesnej firmy. Dlatego cały czas poszerzamy grono specjalistów, dajemy możliwość zasięgnięcia u nich porady, nawiązania stałej współpracy na indywidualnie dopasowanych i uzgodnionych warunkach, a przede wszystkim podjęcia współpracy w oparciu o pakiet usług.

Cena wynajmu gabinetu lub salki konferencyjnej w www.biurogdynia.net kształtuje się w okolicy 30 zł, w pakietach od 22 zł za godzinę, usługa biura wirtualnego od 99 zł miesięcznie. W GFP miesięczny koszt wynajęcia biurka dla start-upa zaczyna się od 300 złotych bez żadnych dodatkowych opłat. Inną propozycją, która jest dostępna na zasadzie "od ręki", jest biurko na godziny, usługa oferowana od poniedziałku do piątku, w godzinach 7-17. Obejmuje ona stanowisko pracy z dostępem do internetu już od 35 złotych netto za 5 godzin. Wirtualne biuro w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym kosztuje miesięcznie od 295 do 450 zł, cena zależy od pakietu. W Moderna Office koszt miesięcznego wynajmu biurka startuje już od 220 zł miesięcznie, pokoju biurowego - od 550 zł miesięcznie, wirtualnego adresu i sekretariatu - od 100 zł.

- Atmosfera sprzyjająca wydajnej i kreatywnej pracy, są bardzo komfortowe warunki, np. nie trzeba pamiętać o takich rzeczach, jak papier do drukarki. Do tego jest kuchnia, gdzie można zjeść prawdziwy i smaczny obiad. Są też mili ludzie - wylicza Bartosz Michałowski, projektant stron WWW, który w Moderna Office wynajmuje biurko.

- Dla mnie taka wzajemna kooperacja jest szansą na pozyskanie nowych klientów i poszerzenie zakresu działania. Gdybym miała sama się reklamować, pewnie nie przyniosłoby to oczekiwanego skutku. W grupie siła! - śmieje się Grażyna Bieszk, księgowa sąsiadująca biurkiem w Modernie z radcą prawnym Jakubem Mańczak.

Korzyści płynące z dzielenia przestrzeni do pracy, czyli inaczej coworkingu są znaczące. To nie tylko niskie koszty najmu, brak kaucji czy opłat za media. To także brak kosztów urządzenia i wyposażania własnego biura, jego utrzymania, bezpłatny dostęp do profesjonalnego sprzętu i wyposażenia biurowego czy możliwość skorzystania z obsługi sekretariatu. A jednak można pracować w jeszcze inny sposób, mając swoje biuro w Smartfonie, choć ten sposób najwyraźniej jeszcze przed nami. Według najnowszych badań Consumer Barometer już 15 procent Polaków korzysta ze Smartfonów, 3 procent z tabletów. W Europie procent ten jest dwukrotnie większy, wiele wskazuje jednak na to, że niedługo tradycyjne biuro będzie tylko dodatkiem do wirtualnego.

Jesteś zainteresowany coworkingiem w Trójmieście? Więcej znajdziesz w naszym katalogu.

Miejsca

Opinie (31) 9 zablokowanych

  • (2)

    W GPF biurko dla start-up'a kosztuje niemałą sumkę, niestety... Dodając do tego koszty opłaty ZUS i innych "drobnych" datków na państwo to trzeba mieć ze 2000 na same opłaty.... słabe wsparcie dla przedsiebiorcy...

    • 15 0

    • Po cholerę za Państwowe pieniądze tworzyć "start-upy" , inkubatory, centra wspierające rozwój przedsiębiorczości skoro wystarczyłoby wszystkich zwolnić i zmniejszyć podatki?
      Firmy same by się pojawiły - chociażby wychodząc z szarej strefy.

      • 0 0

    • Hahaha, "Byznesmen" który nie wie co to koszty, VAT i jak razem ze składkami zus działają na podatek :)

      • 0 2

  • W Gdańsku już jest porządny coworking

    Polecam wszystkim, a szczególnie startupom nowy coworking na Przymorzu- AIP Business Link. Świetne warunki do pracy, miła atmosfera, szereg usług dodatkowych w ramach pakietu. Do tego nowoczesny design pomieszczeń :)

    • 4 0

  • słodkie pierdu pierdu

    proszę wybaczyć, ale ta cała 'moderna' mieści się w zwykłym mieszkaniu, na którymś tam piętrze, bez windy. za wyjątkiem darmowego parkingu, miejscówa słaba.
    sala konferencyjna? przecież to pokój ze stołem i sześcioma krzesłami. ludzie, przestańcie nazywać wszystko tak górnolotnie, tego się nie da słuchać!
    młodzi, gniewni wizjonerzy liczą, że dorobią się na tych którzy sami chcą się dorobić, czyli startujących, młodych przedsiębiorcach, freelancerach.
    kolejna piękna idea przejęta z zachodu na nasze rodzime podwórko.
    po pierwsze trochę nam jeszcze brakuje, a po drugie takie wydanie coworking'u jak w 'moderna', moim zdaniem nie przejdzie. obym się myliła.

    • 10 2

  • miasto Gdańsk powołało fundację której celem było......

    stworzenie kilku ciepłych fotelików dla kolesi tego i owego

    • 6 1

  • ja kiedyś szukałem dobrego biura do co-workingu (3)

    Jest tak mało propozycji, że aż szkoda gadać. Piszecie o czymś co jest fajne ale nie ma możliwości. Wystarczy kliknąć w ostatni link w artykule, odnoszącym się do katalogu. 3 firmy. Reszta albo nie ma nawet strony www, albo brak porządnego co-workingu i skupia się na wirtualnym biurze. Co-Wrokingu w Trójmieście nie ma. Nie będę jeździć 10 km do biura w korkach autobusami (GPNT) bo mi się to nie opłaca. W ogóle GPNT to jeden wielki nie wypał. Postawiony daleko od centrum z dostępnym dojazdem w korkach. Nie jara mnie taka oszczędność bo więcej wydam na dojazdy niż wynajem własnego biura w centrum Sopotu czy nawet Gdańska albo Gdyni.

    • 12 4

    • GPNT - czyli gdański? (1)

      Daleko od centrum? Hm? to chyba jakaś pomyłka? Lokalizacja idealna, no chyba że się mieszka na wygwizdajewie.

      • 2 3

      • Jak Oliwa dla Ciebie wygwizdowo to przepraszam bardzo ;)

        Ale z tego co wiem jest to geograficzny środek Trójmiasta

        • 0 0

    • polecam Business Link w Olivia Gate (blaip.pl)

      • 3 4

  • KRYPTOREKLAMA (3)

    Pani Izo,

    Wybrała Pani najgorsze miejsce (Moderna ...jaki tam Office), które można określić mianem Coworking,u. Czy Pani tam kiedykolwiek była? Zad*pie jak cholera, standard jak w bibliotece publicznej, albo jeszcze gorzej. Czyżby to był artykuł sponsorowany, bez oficjalnej kasy dla trójmiasto.pl? A może...

    • 7 5

    • bla bla bla (1)

      nie ma to jak anonimowa negatywna krytyka .....daj żyć człowieku....może i tobie coś się w życiu uda

      • 2 3

      • Wiadomo, anonimowo najłatwiej oskarzac i jadem pluć

        • 1 2

    • Zawsze się znajdzie jakaś niezadowolona jęczybuła (albo schizofrenik)

      o której nie napiszą w tekście i później jęczy, że tekst sponsorowany (albo że redaktor w łapę wziął)

      • 2 3

  • słabiutko (3)

    niestety koszt biurka wynosi ok 500 zł netto w większości Gdyńskich coo. w podobnej cenie podnajmiesz pomieszczenie od innej firmy z własnymi 4 ścianami, a inkubator to już przedsięwzięcie komercyjne wystarczy spojrzeć na Gdynia i Gdańsk, takie słodkie bułeczki można opowiadać jak w tym artykule jak ktoś nie miał z tym styczności

    • 13 1

    • Super oferta (1)

      widać że nie masz kompletie pojęcia o czym piszesz a jak większość polaków po prostu pierwszy do krytyki i oceniania - w cenie kilkuset zł masz biuro bez inwestowania w sprzęt, meble, drukarki itp oraz dziwne umowy z kaucją i 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia- masz szybki internet, domene, kalendarz, przestreń dyskową i inne potrzebne dodatki i wielu ciekawych ludzi z których usług korzysta się na codzień - sam działam w ten sposób i jestem bardzo zadowolony. Po prostu trzeba mieć na siebie pomysł a nie płakać na etacie w marnej firmie.

      • 3 8

      • mam działalność Konradku

        i wolę swoje rozwiązanie, nie mam kaucji, sprzęt wolę swój, internet mam 25 mb na wyjściu wątpię czy masz lepszy, domenę, kalendarz to mnie rozśmieszyłeś buhahah

        • 6 1

    • aa

      A co z inkubatorami, byłeś kiedyś? Może jakieś słowa o tym ?

      • 2 0

  • Miejsce dla przedsiębiorcy (3)

    widać Pani redaktor zapomniała wspomnieć o AIP Business Link w Olivia Gate w Oliwie.

    - szukałem i znalazłem odpowiednie miejsce dla siebie.
    polecam !!

    • 14 6

    • Pani Redaktor nie zapomniała - to AIP BL praktycznie nie istnieje na płaszczyźnie współpracy pro-przedsiębiorczej Trójmiasta. Co z tego że jest - jak nikt nic nie wie. Słabe kierownictwo = słaba promocja = kasa unijna wyrzucona w błoto.

      • 4 2

    • Zawsze się znajdzie jakaś niezadowolona jęczybuła

      o której nie napiszą w tekście i później jęczy, że tekst sponsorowany.

      • 2 4

    • przypomnienie

      nie zostało opłacone a więc się nie pojawiło ;)

      • 7 2

  • byłem

    mają same duże pomieszczenia, i dla 2 roku już mało atrakcyjne, byłem potem na szkoleniach w inkubatorze Gdańsk, pustki i wygwizdowie, a Gdynia zawaliła się szklanymi skrzydłami myśląc tylko o zrobieniu z Gdyni finansówki dla obcego kapitału, takie słodkie gadanie nic więcej

    • 10 0

  • (1)

    w dzisiejszych czasach wszyscy chcą pracować w 'biurze' - nawet za wszelką cenę.

    • 12 3

    • Dziwna(y) jesteś

      Jeśli ktoś pracuje umysłowo, a nie ma biura, to chyba lepiej, ze nie musi siedzieć w chlewie z krowami albo w kawiarni, tylko jest taki wynalazek, jak biuro??

      Jakiś kompleks sprzedawczyni czy jak...?

      • 5 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane