• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy kłopoty wykonawcy zagrożą pomorskim inwestycjom?

Maciej Naskręt
18 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niebieska ciężarówka to znak rozpoznawczy firmy Wakoz. Te auta nie znikały z ulic Gdańska, gdy firma z Luzina prowadziła prace przy budowie stadionu w Letnicy. Niebieska ciężarówka to znak rozpoznawczy firmy Wakoz. Te auta nie znikały z ulic Gdańska, gdy firma z Luzina prowadziła prace przy budowie stadionu w Letnicy.

Czy duże gdańskie inwestycje realizowane przez firmę budowlaną Wakoz są zagrożone? Do sądu trafił wniosek o jej upadłość, ale został wycofany. Budowlańcy uspokajają, że w ich branży to codzienność.



Masz dłużnika, który nie płaci ci od kilku miesięcy. Co robisz?

Wakoz z podwejherowskiego Luzina to spora firma, posiada być może największy park maszynowy w północnej Polsce. Po raz pierwszy zrobiło się o niej głośno, gdy wygrała przetarg na prace ziemne w Letnicy i przygotowywała grunt na budowę stadionu. Teraz na zlecenie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad buduje m.in. Południową Obwodnicę Gdańska, a dla Gdańskich Inwestycji Komunalnych lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego.

Tymczasem kilka dni temu Trójmiasto obiegła wieść o ogłoszeniu jej upadłości. Sprawdziliśmy to i okazało się, że upadłość firmy to plotka, w której prawdziwe jest jedynie ziarnko.

- W dniu 25 marca tego roku, do Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ, wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości spółki Wakoz. Złożyło go przedsiębiorstwo Drekar. Postępowanie zostało jednak umorzone przez sąd postanowieniem z dnia 20 kwietnia. Nie jest ono jeszcze prawomocne. Wynika z tego, że Wakoz nie jest w upadłości - mówi Tomasz Adamski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku.

Żaden z przedstawicieli Wakozu nie chciał z nami rozmawiać na ten temat. Bardziej rozmowny był wierzyciel.

- Złożyłem wniosek do sądu o upadłość Wakozu, bo firma nie zapłaciła mi za usługi. Sprawa stała na ostrzu noża, ale ostatecznie została rozwiązana. Wakoz zapłacił nam całe zobowiązanie łącznie z odsetkami. Dlatego wniosek o upadłość został wycofany - wyjaśnia Paweł Kasiarz, właściciel firmy Drekar, która posiada żwirownię w Rokitkach nieopodal Tczewa.

Wierzyciel nie chciał nam ujawnić jaką kwotę pieniędzy odzyskał. Nieoficjalnie mówi się o kilku milionach złotych.

Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która zleciła budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego Wakozowi oficjalnie nie ma zastrzeżeń do firmy z Luzina.

- Wakoz wywiązuje się ze wszystkich prac prowadzonych na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Na naszej budowie firma płaci swoim podwykonawcom, a ci nie zgłaszają żadnych problemów z płatnościami - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Nieoficjalnie jednak dowiedzieliśmy się, że GIK wie o trudnej sytuacji Wakozu i kontaktował się w tej sprawie z podwykonawcami tej firmy. Miejska spółka miała ich zapewnić, że w razie problemów generalnego wykonawcy będzie przelewała płatności bezpośrednio na ich konta.

Jakie byłyby konsekwencje, gdyby któraś z firm realizujących miejskie inwestycje wpadła w poważne tarapaty finansowe? - Upadłość firm realizującej wygrany przetarg oznacza rozpisanie kolejnego przetargu - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Budowlańcy, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że w tej branży składanie przez wierzycieli wniosków o upadłość nawet dużych firm, zdarza się stosunkowo często. Niestety nader często zleceniodawcy zalegają swoim podwykonawcom z płatnościami, bo sami nie zawsze dostają wypłaty od inwestora na czas. Dopiero postawienie sprawy na ostrzu noża, czyli zagrożenie postawieniem firmy w stan upadłości skutkuje odetkaniem strumienia płatności.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • .. artykuł i komentarze - to piękna reklama firmy, Polski, rzadu, autostrad, polskiej cywilizacji

    .. piękna reklama firmy, Polski, rzadu, autostrad, polskiej cywilizacji

    • 12 1

  • dziwne jest to że ta firma wygrała jakikolwiek duży przetarg (11)

    no bo skąd nagle w kaszubskiej wiosce taki potencjał przerobowy?

    • 9 7

    • (9)

      nagle? firma ma ponad 10 lat.

      • 4 3

      • (8)

        raczej 20 lat bo powstała w roku 91:)

        • 5 2

        • (6)

          jako wakoz sc działała od 2000 roku, jako wakoz sp. z o.o. od 2002. wcześniej nazywała się trans-kop

          • 2 3

          • (5)

            a spróbuj wejśc na ich strone i zobaczx od kiedy działają na rynku..

            • 3 3

            • (4)

              podają, że od 1991 roku. wliczają w to okres kiedy nazywali się trans-kop.

              • 2 1

              • (3)

                przepraszam że wchodzę w temat, ale mam pytanie skąd masz takie informacje? bo szukam i nie moge nigdzie znależć:/

                • 2 1

              • (2)

                to firma z mojej miejscowości. znam jej historię po prostu.

                • 4 2

              • znakiem zapomniałeś się podpisać jako

                SOŁTYS

                • 2 5

              • dzięki:)

                • 3 2

        • www.wakoz.pl

          • 4 1

    • Proponuje poczytać!!!!

      • 3 3

  • przecież w każdym przetargu o wygranej decyduje cena (1)

    więc co dziwnego w tym że, wygrywa ten co zrobi najtaniej czyt. najgorzej

    • 10 4

    • o wygraniu przetargu decyduje koperta

      nie mówiąc nic o zawartości

      • 3 3

  • Wakoz nie płaci podwykonawcom (1)

    Założyłem sprawę w sądzie i cały czas prowadzone jest wobec Wakozu postępowanie komornicze. Nie rozumiem tylko jak firma z taką opinią i zaległościami może w dalszym ciągu wygrywać czołowe miejskie inwestycje.

    • 18 6

    • Układy

      układziki i oczywiście łapówy , bez tego ani rusz , ot całe polskie szmbo od 1945 r!!

      • 4 1

  • Niech padną (6)

    I co z tego że Wagoz pobudował kilka kilometrów dróg, jak w między czasie kompletnie zniszczył kilkadziesiąt albo i kilkaset.

    • 62 15

    • Rozumiem że jak by inna firma to budowała (1)

      to by używali helikopterów zamiast ciężarówek?

      Wakoz ma niemal monopol na pomorzu na usługi transportowe- nawet jak inna firma buduje to i tak oni wożą- więc dlatego się mówi że Wakoz psuje, ale to równie dobrze mogła by być każda inna firma.

      • 10 3

      • Panie Ja, mam wrażenie że jest Pan jedyną rozsądną osobą piszącą tutaj komentarze!!!!
        Pozdrawiam,

        • 6 3

    • (1)

      Mam wrażenie, że przede wszystkim zniszczył Twoją drogę dojazdową do szkoły bo straszny z Ciebie tępak;))))

      • 15 7

      • Z ciebie jest tępak jakich mało. Jak przy okazji budowy obwodnicy południowej wywroty wakozu jeździły przez Pruszcz i poniszczyły lokalne drogi to jest dobrze. Mieli umowę z urzędem gminy że wszelkie uszkodzenia naprawią. Oczywiście wakoz jak to wakoz w pupie wszelkie umowy. To postawili zakaz dla ciężarowych powyżej 3,5t. To też mieli w pupie. Skończyło się na tym że policja postawiła tam patrol i wszystkie wywroty które wjeżdżały pod zakaz z miejsca mandacik i zabierali dowód rejestracyjny. Teraz niszczą inną drogę, a ta stara wygląda jak po bombardowaniu. A nie była tak zła przed pojawieniem się wakozu.

        • 8 6

    • (1)

      Łatwo powiedzieć niech padną.
      Pomyśl co z pracownikami. Wakoz z tego co mi wiadomo zatrudnia ich ponad 1000.

      • 8 10

      • Pracownicy

        A o stoczniowców też się tak troszczyłeś, czy pisałeś eseje typu "wszystko przez pazerne związki zawodowe"?

        • 9 6

  • Nie rozumiem !!

    • 3 4

  • przetarg Słowackiego (5)

    Tylko trup wygrywa przetarg za 31 mln zł gdzie inwestor przeznaczył 80 mln.
    Jest to agonia WAKOZU

    • 35 13

    • (3)

      Nie dość, że wygrali przetarg za psie pieniądze to jeszcze dali nierealny termin wykonania.

      • 10 1

      • (2)

        A które przetargi wygrywane są teraz za normalne pieniądze? Wszystko grubo poniżej zakładanych kosztorysów inwestorskich.

        • 5 2

        • a te koszty inwestorkie rpzewyzsaja ralną cene budowy jak powiedz mi kur..kilommetr drogi w gdańsku czasmi potrafi kostwac 20 mln

          • 7 0

        • Tunel pod martwą Wisłą przekroczył kosztorys i teraz gamonie główkują skąd wziąć kasę. To tylko jeden przykład.

          • 6 1

    • Już tam mają problemy ale oficjalnie, według Magdaleny Skorupki-Kaczmarek, rzecznika prasowego GIK, wszystko gra.

      • 10 3

  • TO DOPIERO POCZĄTEK (2)

    Polska zadłuża się w strasznym tempie jeśli nie przerwiemy tej spirali zadłużenia to za kilka lat będziemy mieli w Polsce jak w Trzecim Świecie bogatą Stolicę i resztę zacofaną prowincję zadłużoną z potężnym bezrobociem.

    • 62 33

    • i jeczacych politykow

      i jeczacych politykow ze trzeba podniesc podatki bo inaczej Państwo upadnie

      • 9 2

    • tylko Jarosław Kaczyński zapewni

      nam świetlaną przyszłość !

      • 19 12

  • Jednym słowem firma " krzak "

    • 12 8

  • (1)

    Na Południowej też błyszczą.

    • 7 7

    • Chodzą słuchy,że w najbliższym czasie Bilfinger Berger pogoni ich z kontraktu.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane