• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy kłopoty wykonawcy zagrożą pomorskim inwestycjom?

Maciej Naskręt
18 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Niebieska ciężarówka to znak rozpoznawczy firmy Wakoz. Te auta nie znikały z ulic Gdańska, gdy firma z Luzina prowadziła prace przy budowie stadionu w Letnicy. Niebieska ciężarówka to znak rozpoznawczy firmy Wakoz. Te auta nie znikały z ulic Gdańska, gdy firma z Luzina prowadziła prace przy budowie stadionu w Letnicy.

Czy duże gdańskie inwestycje realizowane przez firmę budowlaną Wakoz są zagrożone? Do sądu trafił wniosek o jej upadłość, ale został wycofany. Budowlańcy uspokajają, że w ich branży to codzienność.



Masz dłużnika, który nie płaci ci od kilku miesięcy. Co robisz?

Wakoz z podwejherowskiego Luzina to spora firma, posiada być może największy park maszynowy w północnej Polsce. Po raz pierwszy zrobiło się o niej głośno, gdy wygrała przetarg na prace ziemne w Letnicy i przygotowywała grunt na budowę stadionu. Teraz na zlecenie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad buduje m.in. Południową Obwodnicę Gdańska, a dla Gdańskich Inwestycji Komunalnych lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego.

Tymczasem kilka dni temu Trójmiasto obiegła wieść o ogłoszeniu jej upadłości. Sprawdziliśmy to i okazało się, że upadłość firmy to plotka, w której prawdziwe jest jedynie ziarnko.

- W dniu 25 marca tego roku, do Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ, wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości spółki Wakoz. Złożyło go przedsiębiorstwo Drekar. Postępowanie zostało jednak umorzone przez sąd postanowieniem z dnia 20 kwietnia. Nie jest ono jeszcze prawomocne. Wynika z tego, że Wakoz nie jest w upadłości - mówi Tomasz Adamski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku.

Żaden z przedstawicieli Wakozu nie chciał z nami rozmawiać na ten temat. Bardziej rozmowny był wierzyciel.

- Złożyłem wniosek do sądu o upadłość Wakozu, bo firma nie zapłaciła mi za usługi. Sprawa stała na ostrzu noża, ale ostatecznie została rozwiązana. Wakoz zapłacił nam całe zobowiązanie łącznie z odsetkami. Dlatego wniosek o upadłość został wycofany - wyjaśnia Paweł Kasiarz, właściciel firmy Drekar, która posiada żwirownię w Rokitkach nieopodal Tczewa.

Wierzyciel nie chciał nam ujawnić jaką kwotę pieniędzy odzyskał. Nieoficjalnie mówi się o kilku milionach złotych.

Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, która zleciła budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego Wakozowi oficjalnie nie ma zastrzeżeń do firmy z Luzina.

- Wakoz wywiązuje się ze wszystkich prac prowadzonych na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Na naszej budowie firma płaci swoim podwykonawcom, a ci nie zgłaszają żadnych problemów z płatnościami - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Nieoficjalnie jednak dowiedzieliśmy się, że GIK wie o trudnej sytuacji Wakozu i kontaktował się w tej sprawie z podwykonawcami tej firmy. Miejska spółka miała ich zapewnić, że w razie problemów generalnego wykonawcy będzie przelewała płatności bezpośrednio na ich konta.

Jakie byłyby konsekwencje, gdyby któraś z firm realizujących miejskie inwestycje wpadła w poważne tarapaty finansowe? - Upadłość firm realizującej wygrany przetarg oznacza rozpisanie kolejnego przetargu - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Budowlańcy, z którymi rozmawialiśmy twierdzą, że w tej branży składanie przez wierzycieli wniosków o upadłość nawet dużych firm, zdarza się stosunkowo często. Niestety nader często zleceniodawcy zalegają swoim podwykonawcom z płatnościami, bo sami nie zawsze dostają wypłaty od inwestora na czas. Dopiero postawienie sprawy na ostrzu noża, czyli zagrożenie postawieniem firmy w stan upadłości skutkuje odetkaniem strumienia płatności.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • .. artykuł i komentarze - to piękna reklama firmy, Polski, rzadu, autostrad, polskiej cywilizacji

    .. piękna reklama firmy, Polski, rzadu, autostrad, polskiej cywilizacji

    • 12 1

  • dziwne jest to że ta firma wygrała jakikolwiek duży przetarg (11)

    no bo skąd nagle w kaszubskiej wiosce taki potencjał przerobowy?

    • 9 7

    • (9)

      nagle? firma ma ponad 10 lat.

      • 4 3

      • (8)

        raczej 20 lat bo powstała w roku 91:)

        • 5 2

        • (6)

          jako wakoz sc działała od 2000 roku, jako wakoz sp. z o.o. od 2002. wcześniej nazywała się trans-kop

          • 2 3

          • (5)

            a spróbuj wejśc na ich strone i zobaczx od kiedy działają na rynku..

            • 3 3

            • (4)

              podają, że od 1991 roku. wliczają w to okres kiedy nazywali się trans-kop.

              • 2 1

              • (3)

                przepraszam że wchodzę w temat, ale mam pytanie skąd masz takie informacje? bo szukam i nie moge nigdzie znależć:/

                • 2 1

              • (2)

                to firma z mojej miejscowości. znam jej historię po prostu.

                • 4 2

              • znakiem zapomniałeś się podpisać jako

                SOŁTYS

                • 2 5

              • dzięki:)

                • 3 2

        • www.wakoz.pl

          • 4 1

    • Proponuje poczytać!!!!

      • 3 3

  • przecież w każdym przetargu o wygranej decyduje cena (1)

    więc co dziwnego w tym że, wygrywa ten co zrobi najtaniej czyt. najgorzej

    • 10 4

    • o wygraniu przetargu decyduje koperta

      nie mówiąc nic o zawartości

      • 3 3

  • Wakoz nie płaci podwykonawcom (1)

    Założyłem sprawę w sądzie i cały czas prowadzone jest wobec Wakozu postępowanie komornicze. Nie rozumiem tylko jak firma z taką opinią i zaległościami może w dalszym ciągu wygrywać czołowe miejskie inwestycje.

    • 18 6

    • Układy

      układziki i oczywiście łapówy , bez tego ani rusz , ot całe polskie szmbo od 1945 r!!

      • 4 1

  • Niech padną (6)

    I co z tego że Wagoz pobudował kilka kilometrów dróg, jak w między czasie kompletnie zniszczył kilkadziesiąt albo i kilkaset.

    • 62 15

    • Rozumiem że jak by inna firma to budowała (1)

      to by używali helikopterów zamiast ciężarówek?

      Wakoz ma niemal monopol na pomorzu na usługi transportowe- nawet jak inna firma buduje to i tak oni wożą- więc dlatego się mówi że Wakoz psuje, ale to równie dobrze mogła by być każda inna firma.

      • 10 3

      • Panie Ja, mam wrażenie że jest Pan jedyną rozsądną osobą piszącą tutaj komentarze!!!!
        Pozdrawiam,

        • 6 3

    • (1)

      Mam wrażenie, że przede wszystkim zniszczył Twoją drogę dojazdową do szkoły bo straszny z Ciebie tępak;))))

      • 15 7

      • Z ciebie jest tępak jakich mało. Jak przy okazji budowy obwodnicy południowej wywroty wakozu jeździły przez Pruszcz i poniszczyły lokalne drogi to jest dobrze. Mieli umowę z urzędem gminy że wszelkie uszkodzenia naprawią. Oczywiście wakoz jak to wakoz w pupie wszelkie umowy. To postawili zakaz dla ciężarowych powyżej 3,5t. To też mieli w pupie. Skończyło się na tym że policja postawiła tam patrol i wszystkie wywroty które wjeżdżały pod zakaz z miejsca mandacik i zabierali dowód rejestracyjny. Teraz niszczą inną drogę, a ta stara wygląda jak po bombardowaniu. A nie była tak zła przed pojawieniem się wakozu.

        • 8 6

    • (1)

      Łatwo powiedzieć niech padną.
      Pomyśl co z pracownikami. Wakoz z tego co mi wiadomo zatrudnia ich ponad 1000.

      • 8 10

      • Pracownicy

        A o stoczniowców też się tak troszczyłeś, czy pisałeś eseje typu "wszystko przez pazerne związki zawodowe"?

        • 9 6

  • Nie rozumiem !!

    • 3 4

  • przetarg Słowackiego (5)

    Tylko trup wygrywa przetarg za 31 mln zł gdzie inwestor przeznaczył 80 mln.
    Jest to agonia WAKOZU

    • 35 13

    • (3)

      Nie dość, że wygrali przetarg za psie pieniądze to jeszcze dali nierealny termin wykonania.

      • 10 1

      • (2)

        A które przetargi wygrywane są teraz za normalne pieniądze? Wszystko grubo poniżej zakładanych kosztorysów inwestorskich.

        • 5 2

        • a te koszty inwestorkie rpzewyzsaja ralną cene budowy jak powiedz mi kur..kilommetr drogi w gdańsku czasmi potrafi kostwac 20 mln

          • 7 0

        • Tunel pod martwą Wisłą przekroczył kosztorys i teraz gamonie główkują skąd wziąć kasę. To tylko jeden przykład.

          • 6 1

    • Już tam mają problemy ale oficjalnie, według Magdaleny Skorupki-Kaczmarek, rzecznika prasowego GIK, wszystko gra.

      • 10 3

  • TO DOPIERO POCZĄTEK (2)

    Polska zadłuża się w strasznym tempie jeśli nie przerwiemy tej spirali zadłużenia to za kilka lat będziemy mieli w Polsce jak w Trzecim Świecie bogatą Stolicę i resztę zacofaną prowincję zadłużoną z potężnym bezrobociem.

    • 62 33

    • i jeczacych politykow

      i jeczacych politykow ze trzeba podniesc podatki bo inaczej Państwo upadnie

      • 9 2

    • tylko Jarosław Kaczyński zapewni

      nam świetlaną przyszłość !

      • 19 12

  • Jednym słowem firma " krzak "

    • 12 8

  • (1)

    Na Południowej też błyszczą.

    • 7 7

    • Chodzą słuchy,że w najbliższym czasie Bilfinger Berger pogoni ich z kontraktu.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane