• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy pracownikowi biurowemu można kazać sprzątać?

Tomasz Siemoński
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (162)
Najnowszy artykuł na ten temat Szkolenie po nocnej zmianie. Czy to legalne?
Obowiązek dbania przez pracownika o porządek i ład w miejscu pracy ogranicza się w zasadzie do utrzymania w czystości swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek. Obowiązek dbania przez pracownika o porządek i ład w miejscu pracy ogranicza się w zasadzie do utrzymania w czystości swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek.

Decydując się na pracę w danej firmie, mamy wyobrażenie na temat zakresu obowiązków, który będzie na nas czekał. Bywa jednak, że wyobrażenia te rozmijają się z rzeczywistością. Czy pracodawca może kazać nam robić rzeczy niezwiązane z naszym stanowiskiem i wykształceniem?



Porady prawne w serwisie Praca



Jestem zatrudniona w prywatnej firmie jako pracownik biurowo-administracyjny. Moim miejscem pracy jest recepcja. Niedawno skończyłam szkołę administracyjną, a to moja pierwsza praca, więc mam kilka wątpliwości. Czy pracodawca może kazać mi sprzątać biuro (odkurzanie, mycie podłóg, ścieranie kurzy), dbać o samochód służbowy (sprzątanie, odśnieżanie, wymiana opon), sprzątać kuchnię i łazienkę oraz przenosić ciężkie sprzęty w obrębie biura?
Na pytanie odpowiada Tomasz Siemoński, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego - Tomasz Siemoński.

Tomasz Siemoński, radca prawny Tomasz Siemoński, radca prawny
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Z powyższego przepisu wynika, iż istotnym elementem stosunku pracy jest rodzaj wykonywanej pracy, którego wyraźne określenie stanowi nie tylko essentialia negotii umowy o pracę (art. 29 § 1 pkt 1 Kp), ale również podstawę do skonkretyzowania obowiązków pracownika, które z reguły następuje albo w samej umowie, albo w sporządzonym po jej podpisaniu zakresie obowiązków.

Warto jednak nadmienić, iż zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego (wyrok SN z 26.02.2003 r., I PK 149/02, M.P.Pr.-wk 2004, nr 4, poz. 7.) zakres zadań wynikających z zajmowania określonego w umowie o pracę stanowiska może być konkretyzowany nie tylko przez przedstawienie pracownikowi pisemnego zakresu czynności, ale również w drodze poleceń pracodawcy, mieszczących się w granicach zakreślonych ustalonym w umowie rodzajem pracy. Jak słusznie podkreślono w literaturze, "cechą właściwą stosunku pracy jest świadczenie pracy określonej rodzajowo. Oznacza to, że uzgodniony rodzaj pracy wyznacza granice pracowniczego obowiązku pracy, wykluczając tym samym istnienie wszechobowiązku pracownika w zakresie świadczenia pracy. Z rodzajowo określonej - przy nawiązywaniu stosunku pracy - pracy pracownika wynika potrzeba ciągłej jej konkretyzacji, co z kolei funkcjonalnie uzasadnia istnienie pracowniczego podporządkowania, a to z kolei determinuje sposób realizacji pracowniczego obowiązku pracy". A. Zwolińska, 2.3. Rodzaj pracy [w:] Obowiązek wykonywania pracy przez pracownika, Warszawa 2021.

Będą zmiany w prawie pracy, ale nie od stycznia Będą zmiany w prawie pracy, ale nie od stycznia
W świetle powyższych uwag pełna ocena prawidłowości poleceń wydawanych przez pracodawcę czytelnikowi wymaga znajomości umowy, będącej podstawą łączącego ich stosunku prawnego, a także zakresu obowiązków, jeżeli taki został sporządzony. Niemniej jednak, przy założeniu, że zadania wykonywane przez pracownika biurowo-administracyjnego mają charakter przede wszystkim umysłowy, należy przyjąć, iż powierzenie mu obowiązków typowo fizycznych wykracza poza zakres obowiązków wynikający z rodzaju pracy wskazanego w umowie.

Ponadto zgodnie z art. 211 pkt. 3 Kodeksu pracy pracownik jest zobowiązany do przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym do dbania o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy. Należy podkreślić, iż obowiązek dbania przez pracownika o porządek i ład w miejscu pracy ogranicza się w zasadzie do utrzymania w czystości swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek itp. W mojej ocenie czynności takie, jak: odkurzanie, mycie podłóg, ścieranie kurzy, sprzątanie kuchni i łazienki wykraczają znacznie poza wskazany wyżej zakres i sugerują, iż wykonywana przez czytelniczkę praca ma charakter wielorodzajowy. Co do zasady praca wielorodzajowa jest zgodna z przepisami prawa pracy i może być wykonywana w ramach jednego stosunku prawnego, a w konsekwencji można się umówić, iż pracownik będzie wykonywał jednocześnie obowiązki np. księgowego i kierowcy. Niemniej jednak musi być to odzwierciedlone w umowie o pracę. Wobec braku takich postanowień powierzanie pracownikowi obowiązków sprzecznych z rodzajem pracy wskazanym w umowie stanowi naruszenie przepisów prawa pracy, a pracownik może odmówić wykonania takiego polecenia, przy czym zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą (wyrok Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 2012 r. sygn. akt II PK 216/11) nie może zostać z tego powodu zwolniony dyscyplinarnie.


W analogiczny sposób należy ocenić legalność poleceń wydawanych przez pracodawcę w zakresie bieżącej obsługi pojazdu służbowego (sprzątanie, odśnieżanie, wymiana opon), jeżeli pojazd ten nie został pracownikowi powierzony na podstawie odrębnej umowy. W przypadku zawarcia takiej umowy obowiązek ten mógłby powstać.

Jeżeli chodzi o przenoszenie ciężkich przedmiotów w obrębie biura, należy mieć na uwadze treść Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych oraz innych pracach związanych z wysiłkiem fizycznym (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1139), które wprowadza normy w zakresie ciężaru, jaki może być przenoszony przez pracownika-kobietę. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika nie może przekraczać dla kobiet - 12 kg przy pracy stałej oraz 20 kg przy pracy dorywczej. W tym miejscu nadmienić należy, iż nie jest to jedyne ograniczenie wynikające z przedmiotowego rozporządzenia. Biorąc pod uwagę powyższe, istnieje możliwość, iż pracodawca wydając polecenie przenoszenia ciężkich przedmiotów, nie tylko wykracza poza zakres obowiązków pracownika, ale również działa wbrew przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy.

O autorze

autor

Tomasz Siemoński

radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Siemoński

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    A czy mechanik w związku z tym ma pozostawić brudne od smaru klucze na wózku narzędziowym i brudną posadzkę? Czy może jednak wszystko ma swoje miejsce i po wykonanej pracy należy przywrócić miejsce pracy do stanu "zero"?

    • 26 52

    • Mechanik powinien na koniec dnia umyć również okna w warsztacie i biurze szefa.

      • 39 8

    • Co to ma wspólnego z artykułem?

      • 24 6

    • Przeczytaj artykuł, to się dowiesz. Jest tam na temat utrzymania swojego stanowiska pracy.

      • 18 2

    • powinien umyć wszystkie kible po robocie i zawieść drukarkę do serwisu a na koniec odebrać dzieci szefa z przedszkola

      • 7 0

  • tak jesli jest po zawodowce

    • 5 12

  • Serio??? (4)

    A w domu też siedzisz w syfie bo to nie jest w "zakresie twoich obowiązków"? Masz dobrą pracę, dostałaś narzędzia do jej wykonywania, auto i jeszcze oczekujesz że ktoś po Tobie posprząta bo Ty jesteś stworzona do wyższych celów??
    Młodzieży - trochę pokory!!! Korona z głowy nie spadnie jak zadbasz o to co dostałaś.
    Inna sprawa - do dbania o czystość w korytarzach i łazienkach to powinna być zatrudniona inna osoba.

    • 37 27

    • zawsze jesteś taki głupi, czy tylko na forach internetowych?

      • 9 7

    • "Mlodziezy". Do kosciola wapniaku albo do kolejki w przychodni.

      • 2 7

    • Ludzie odróżnijcie od pracy sprzątanie w domu tu jest mowa o zakresie obowiązków w pracy i o tym mowa.

      • 6 0

    • serio

      A ty myjesz wszystkie kible w bloku na koniec dnia czy tylko swój? Bo to o tym była mowa

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Już tłumaczę... (5)

    Najwyraźniej trafiłaś na szefa Janusza. Bywa, zwłaszcza przy pierwszej pracy. Polecam nie tracić czasu, tylko rozglądać się za czymś innym. I już na etapie rozmowy o pracę doprecyzować zakres obowiązków (spytać wprost - czy macie zatrudnioną panią do sprzątania biura?).

    • 188 19

    • Ja bym był przeszczęśliwy jakbym nie musiał patrzeć na te zblazowane sprzątaczki (1)

      co to nawet biurka normalnie nie umieją wytrzeć a jak przejdą korytarzem to śmierdzi od nich na pół budynku, zdecydowanie bym preferował samodzielne sprzątanie biura plus kilka dyżurów w kiblach w miesiącu w zamian za podwyżkę typu 300 zł i wywalenie na bruk tych obleśnych sprzątaczek

      • 15 40

      • Szybciutko

        bys wymiekl.

        • 11 0

    • To nic nie pomaga (1)

      Jak się przyjmowałam, ustaliłam ustnie czego nie będę robić plus spytałam, czy mamy panią do sprzątania. Obecnie są naciski, bym robiła to, czego nie chcę, choć nie mam w umowie plus nikt nie sprząta i jest brudno

      • 11 2

      • To nic nie pomaga

        Mam jedno pytanie .
        Czy ktoś z zewnątrz przychodzi i wam tam brudzi?
        Jeżeli nie to kultura wymaga aby po sobie zostawić ład i porządek

        • 10 10

    • Jest w Gdansku biuro architektoniczne

      A w nim architekci myją ubikacje po godzinach.

      • 3 4

  • biedne królewięta z IT... (1)

    muszą schylić się po upuszczonego banana w owocowy czwartek.
    Wołajta służby sprzontajonce, ja nie mam płącone za schylanie się po śmieci!

    • 21 26

    • To wyobraź sobie, że masz tyle pracy, że nie masz czasu zjeść

      W łazience nasyfione, podłogi brudne na dwóch piętrach
      Przychodzi np. klient i mówisz mu pan poczeka, bo muszę umyć kibel? A inni też mają pracy po uszy
      Może Ty w swojej się nudzisz

      • 0 0

  • Czy spadnie włos z głowy pracownikowi biurowemu jak zrobi porządek? (5)

    W domu też każdy z pracowników biurowych ma osobę od sprzątania? Troszkę widać w głowach się poprzewracało

    • 18 35

    • więc bierz miotełkę dzbanie i zacznij zamiatać ulice w czynie społecznym! przecież w domu też zamiatasz, czyż nie? :) (2)

      • 23 9

      • Pracujesz i mieszkasz na ulicy? (1)

        • 1 6

        • Jak mam prace biurowa, to dbam o przestrzen wokol siebie, czyli moje biurko. Od kiedy sprzatanie kuchni i lazienki wchodzi zakres obowiazkow na stanowisku administracyjnym? Dziewczyna nie zatrudnila sie jako sprzataczka czy ciec.

          • 15 2

    • W domu nie myję kibla po obcych ludziach którzy sr*ją na podłogę

      I zostawiają tam krew

      • 0 0

    • W pracy każdy ma własne obowiązki. Jeśli nie ma sprzątania w umowie o pracę to się tego nie robi. Może przesadzanie kwiatków czy pranie firan w miejscu pracy też jest ok, skoro się to robi w domu?

      • 0 0

  • (4)

    Oczywiście, że trzeba po sobie posprzątać - biuro nie biuro, o czystość trzeba dbać. Jeśli ktoś ma problem (z reguły księżniczki) by wytrzeć kurz na biurku czy zmienić worek w koszu to zapewne w domu też syf.

    • 27 24

    • (3)

      Przeczytales w ogole ten artykul? Dziewczyna ma odsniezac sluzbowe auto, myc podlogi itp. Od kiedy to lezy w zakresie prac biurowych? Zwykly janusz jestes, a nie pracodawca. Zylujesz nawet na firmie sprzatajacej. Ha tfu na takich jak ty.

      • 15 3

      • A kto ma jej służbowe auto odśnieżyć? (2)

        • 5 3

        • Szef

          • 6 3

        • Kto powiedzial, ze to jej sluzbowe auto? Moze rownie dobrze jezdzi nim jakis inny pracownik i znalezli sobie glupia do wykorzystywania.

          • 14 1

  • o, dziewczynka pierwszą pracę dostała i już ma focha

    • 31 19

  • i tak nic nie robia to niech przynajmniej posprzątają

    • 23 8

  • Spokojnie (3)

    Idzie kryzys już jest kolejka na twoje miejsce
    A po drugie jak można pracować w syfie .
    Potem widać to idąc na plażę czy do lasu
    Tutaj powinniśmy nauczyć się od Japonczyków ,to jest mentalność a my jesteśmy brudasami

    • 19 26

    • My?

      proszę mówić za siebie.

      • 10 1

    • Nie rozmieszaj mnie.

      Ludzi do pracy będzie brakowało w Polsce cały czas. Pani polecam zmienić pracę niech Janusz sam kibel sprząta.

      • 16 3

    • Japońskie panie z administracji po skończonej pracy nie myją kibli za swoich współpracowników

      bo to o tym była mowa. Trzeba było przeczytać artykuł.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane