• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy pracownikowi biurowemu można kazać sprzątać?

Tomasz Siemoński
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (162)
Najnowszy artykuł na ten temat Czy nowy pracodawca może mi skrócić urlop?
Obowiązek dbania przez pracownika o porządek i ład w miejscu pracy ogranicza się w zasadzie do utrzymania w czystości swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek. Obowiązek dbania przez pracownika o porządek i ład w miejscu pracy ogranicza się w zasadzie do utrzymania w czystości swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek.

Decydując się na pracę w danej firmie, mamy wyobrażenie na temat zakresu obowiązków, który będzie na nas czekał. Bywa jednak, że wyobrażenia te rozmijają się z rzeczywistością. Czy pracodawca może kazać nam robić rzeczy niezwiązane z naszym stanowiskiem i wykształceniem?



Porady prawne w serwisie Praca



Jestem zatrudniona w prywatnej firmie jako pracownik biurowo-administracyjny. Moim miejscem pracy jest recepcja. Niedawno skończyłam szkołę administracyjną, a to moja pierwsza praca, więc mam kilka wątpliwości. Czy pracodawca może kazać mi sprzątać biuro (odkurzanie, mycie podłóg, ścieranie kurzy), dbać o samochód służbowy (sprzątanie, odśnieżanie, wymiana opon), sprzątać kuchnię i łazienkę oraz przenosić ciężkie sprzęty w obrębie biura?
Na pytanie odpowiada Tomasz Siemoński, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego - Tomasz Siemoński.

Tomasz Siemoński, radca prawny Tomasz Siemoński, radca prawny
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Z powyższego przepisu wynika, iż istotnym elementem stosunku pracy jest rodzaj wykonywanej pracy, którego wyraźne określenie stanowi nie tylko essentialia negotii umowy o pracę (art. 29 § 1 pkt 1 Kp), ale również podstawę do skonkretyzowania obowiązków pracownika, które z reguły następuje albo w samej umowie, albo w sporządzonym po jej podpisaniu zakresie obowiązków.

Warto jednak nadmienić, iż zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego (wyrok SN z 26.02.2003 r., I PK 149/02, M.P.Pr.-wk 2004, nr 4, poz. 7.) zakres zadań wynikających z zajmowania określonego w umowie o pracę stanowiska może być konkretyzowany nie tylko przez przedstawienie pracownikowi pisemnego zakresu czynności, ale również w drodze poleceń pracodawcy, mieszczących się w granicach zakreślonych ustalonym w umowie rodzajem pracy. Jak słusznie podkreślono w literaturze, "cechą właściwą stosunku pracy jest świadczenie pracy określonej rodzajowo. Oznacza to, że uzgodniony rodzaj pracy wyznacza granice pracowniczego obowiązku pracy, wykluczając tym samym istnienie wszechobowiązku pracownika w zakresie świadczenia pracy. Z rodzajowo określonej - przy nawiązywaniu stosunku pracy - pracy pracownika wynika potrzeba ciągłej jej konkretyzacji, co z kolei funkcjonalnie uzasadnia istnienie pracowniczego podporządkowania, a to z kolei determinuje sposób realizacji pracowniczego obowiązku pracy". A. Zwolińska, 2.3. Rodzaj pracy [w:] Obowiązek wykonywania pracy przez pracownika, Warszawa 2021.

Będą zmiany w prawie pracy, ale nie od stycznia Będą zmiany w prawie pracy, ale nie od stycznia
W świetle powyższych uwag pełna ocena prawidłowości poleceń wydawanych przez pracodawcę czytelnikowi wymaga znajomości umowy, będącej podstawą łączącego ich stosunku prawnego, a także zakresu obowiązków, jeżeli taki został sporządzony. Niemniej jednak, przy założeniu, że zadania wykonywane przez pracownika biurowo-administracyjnego mają charakter przede wszystkim umysłowy, należy przyjąć, iż powierzenie mu obowiązków typowo fizycznych wykracza poza zakres obowiązków wynikający z rodzaju pracy wskazanego w umowie.

Ponadto zgodnie z art. 211 pkt. 3 Kodeksu pracy pracownik jest zobowiązany do przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym do dbania o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy. Należy podkreślić, iż obowiązek dbania przez pracownika o porządek i ład w miejscu pracy ogranicza się w zasadzie do utrzymania w czystości swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek itp. W mojej ocenie czynności takie, jak: odkurzanie, mycie podłóg, ścieranie kurzy, sprzątanie kuchni i łazienki wykraczają znacznie poza wskazany wyżej zakres i sugerują, iż wykonywana przez czytelniczkę praca ma charakter wielorodzajowy. Co do zasady praca wielorodzajowa jest zgodna z przepisami prawa pracy i może być wykonywana w ramach jednego stosunku prawnego, a w konsekwencji można się umówić, iż pracownik będzie wykonywał jednocześnie obowiązki np. księgowego i kierowcy. Niemniej jednak musi być to odzwierciedlone w umowie o pracę. Wobec braku takich postanowień powierzanie pracownikowi obowiązków sprzecznych z rodzajem pracy wskazanym w umowie stanowi naruszenie przepisów prawa pracy, a pracownik może odmówić wykonania takiego polecenia, przy czym zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą (wyrok Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 2012 r. sygn. akt II PK 216/11) nie może zostać z tego powodu zwolniony dyscyplinarnie.


W analogiczny sposób należy ocenić legalność poleceń wydawanych przez pracodawcę w zakresie bieżącej obsługi pojazdu służbowego (sprzątanie, odśnieżanie, wymiana opon), jeżeli pojazd ten nie został pracownikowi powierzony na podstawie odrębnej umowy. W przypadku zawarcia takiej umowy obowiązek ten mógłby powstać.

Jeżeli chodzi o przenoszenie ciężkich przedmiotów w obrębie biura, należy mieć na uwadze treść Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych oraz innych pracach związanych z wysiłkiem fizycznym (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1139), które wprowadza normy w zakresie ciężaru, jaki może być przenoszony przez pracownika-kobietę. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika nie może przekraczać dla kobiet - 12 kg przy pracy stałej oraz 20 kg przy pracy dorywczej. W tym miejscu nadmienić należy, iż nie jest to jedyne ograniczenie wynikające z przedmiotowego rozporządzenia. Biorąc pod uwagę powyższe, istnieje możliwość, iż pracodawca wydając polecenie przenoszenia ciężkich przedmiotów, nie tylko wykracza poza zakres obowiązków pracownika, ale również działa wbrew przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy.

O autorze

autor

Tomasz Siemoński

radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Siemoński

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Ja już nie będę się znęcał nad roszczeniowością Pani, ale pan radca też się myli w zakresie auta. (1)

    O ile sprzątanie wnętrza i wymiana opon faktycznie nie należy do obowiązków pracownika, to odśnieżenie auta zimą już tak, choć nie wynika to z przepisów Prawa Pracy, a Prawa o Ruchu Drogowym.

    Może oczywiście pani sobie olać to, ale za jazdę z nieodśnieżonymi szybami, reflektorami, tablicami rejestracyjnymi , lusterkami i/lub czapą śniegu na dachu w przypadku gdy zauważy ją patrol albo spowoduje kolizję jadąc w ten sposób jest mandat nawet 3000 zł, który zapłaci ta pani, nie pracodawca.

    • 1 3

    • Z tym że z tekstu nie wynika, że służbowe auto jest do jej dyspozycji. Skoro pracuje na recepcji, to przypuszczalnie jest to auto innego pracownika. W takiej sytuacji nie widzę powodu, żeby miała być czyjąś służąca.

      • 4 0

  • Otwórzcie oczy

    Ludzie, kiedy w końcu zrozumiecie, że podpisując z kimś umowę o pracę, podpisujecie umowę o pracę a nie przyrzeczenie posłuszeństwa i służebności. Dziad was źle traktuje i każe robić coś co do Ciebie nie należy? Walczcie o swoje chociażby miało się to obić o Inspekcje Pracy. Teraz pracownik ma prawo głosu

    • 9 0

  • Szczególnie nie musisz odśnieżać samochodu

    Tylko jechać zaśnieżonym. To skandal, że musisz samochód odśnieżyć przed wyruszeniem w podróż.

    • 1 4

  • Mozna

    Jak Areczek jest lamusem i sobie pozwala to nic nie stoi na przeszkodzie

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Już tłumaczę... (5)

    Najwyraźniej trafiłaś na szefa Janusza. Bywa, zwłaszcza przy pierwszej pracy. Polecam nie tracić czasu, tylko rozglądać się za czymś innym. I już na etapie rozmowy o pracę doprecyzować zakres obowiązków (spytać wprost - czy macie zatrudnioną panią do sprzątania biura?).

    • 188 19

    • To nic nie pomaga (1)

      Jak się przyjmowałam, ustaliłam ustnie czego nie będę robić plus spytałam, czy mamy panią do sprzątania. Obecnie są naciski, bym robiła to, czego nie chcę, choć nie mam w umowie plus nikt nie sprząta i jest brudno

      • 11 2

      • To nic nie pomaga

        Mam jedno pytanie .
        Czy ktoś z zewnątrz przychodzi i wam tam brudzi?
        Jeżeli nie to kultura wymaga aby po sobie zostawić ład i porządek

        • 10 10

    • Jest w Gdansku biuro architektoniczne

      A w nim architekci myją ubikacje po godzinach.

      • 3 4

    • Ja bym był przeszczęśliwy jakbym nie musiał patrzeć na te zblazowane sprzątaczki (1)

      co to nawet biurka normalnie nie umieją wytrzeć a jak przejdą korytarzem to śmierdzi od nich na pół budynku, zdecydowanie bym preferował samodzielne sprzątanie biura plus kilka dyżurów w kiblach w miesiącu w zamian za podwyżkę typu 300 zł i wywalenie na bruk tych obleśnych sprzątaczek

      • 15 40

      • Szybciutko

        bys wymiekl.

        • 11 0

  • Jeśli to w godzinach pracy to tak (2)

    Znam jednak człowieka który po pracy jest tak zmęczony, że nie jest w stanie samodzielnie przejść przez most Siennicki. A co dopiero mówić o sprzątaniu!

    • 15 7

    • Dokładnie tak

      • 0 0

    • czy mowa o firmie zatrudniającej "niepełnosprawnych" a mającej siedzibę w biurowcu po byłym ZNTK? XD

      • 0 0

  • (9)

    Miejsce pracy zostawiamy po sobie w granicach zwykłej przyzwoitości. Komu to tłumaczyć?

    • 41 21

    • Tuskowym trzeba tłumaczyć

      Byly juz artykuły jak sie zachowywać w komunikacji miejskiej, kinie, a ostatnio nawet na koncertach

      • 3 3

    • Pańcia z artykułu pewnie nawet sedesu po dwójce nie czyści, bo przecież ktoś posprząta. (3)

      • 11 18

      • Obstawiam ze nawet wody po "2"nie spuszcza!! (1)

        • 4 6

        • Nie dopytuj się więcej.

          Za chwilę przedyskutujemy obowiązek podcierania tyłka.

          • 0 1

      • nie nspisali że po sobie tylko ogólnie

        po wszystkich, ale jak chcesz dostąpić zaszczytu umycia kibli w firmie w której pracuje to śmiało

        • 6 0

    • Może gwiazdeczka lubi siedzieć w syfie, jeździć nieodśnieżonym autem i zmieniać opon dwa razy w roku?

      • 2 5

    • dokładnie, to się z domu wynosi.

      • 5 4

    • nie istnieje coś takiego jak "granice zwykłej przyzwoitości"

      • 9 4

    • nie chciało się czytać co nie

      • 29 6

  • dla mie to normalne (2)

    ze dba się o swoje najbliższe otoczenie. Ale niektórzy widocznie noszą koronę i im to uwłacza

    • 9 21

    • A co ma "dbanie o swoje najbliższe otoczenie" do tego, że pracodawca zleca sprzątanie całego biura pracownikowi recepcji?

      • 9 0

    • Noszenie korony nie uwłacza . Mistrzu mowy polskiej.

      • 2 1

  • Ludziom się w d... poprzewracało. Kryzys uzdrowi relacje (1)

    Aczkolwiek chłopki pańszczyzniane buntowały się i wcześniej więc można rzec kultywuje rodzinną tradycję

    • 5 16

    • Kiedyś wioskowe głupki co najwyżej padsły krowy, a teraz są w internecie specjalistami od chłopków pańszczyźnianych.

      Węszę awans finansowy w pierwszym pokoleniu i cotygodniowe wyprawy po słoiki.

      • 0 0

  • (8)

    mycie podłóg jasna sprawa, ale dbanie o porządek w powierzonym samochodzie? przygotowanie do bezpiecznej jazdy? to chyba normalne dla użytkownika pojazdu.

    a jeśli wymiana opon polega na pojechaniu do warsztatu i poczekaniu na wymianę to to jest jakaś wielka ujma dla pracownika biurowego?

    a swoją drogą - jeśli szef tak widzi najlepsze wykorzystanie twoich umiejętności to może nie warto kopać się z koniem tylko znaleźć lepsze miejsce.

    chyba, że etat jest gwarantowany, szef ma rację, ale co z tego. tak też może być.

    • 48 1

    • (3)

      > jeśli szef tak widzi najlepsze wykorzystanie twoich umiejętności to może nie warto kopać się z koniem tylko znaleźć lepsze miejsce.

      Normalny szef przedstawi pracownikom alternatywę: zatrudnia dodatkową osobę do prac gospodarczych albo przerzuca te prace na aktualnych pracowników, w zamian za podniesienie im wynagrodzenia proporcjonalnie do oszczędności na tym dodatkowym etacie. I niech się zdeklarują sami, co im pasuje.

      • 9 3

      • Dobry Janusz zaproponuje zatrudnienie osoby sorzątającej i obniżenie pensji pracownikom. (2)

        A że obniżyć ponizej minimum się nie da to pozostaje dopisać to do zakresu obowiązków.

        • 7 3

        • Tak se was czytam. Gdzie wy ludzie pracujecie? (1)

          Kto wam daje takie warunki? Jakie macie kompetencje?

          • 3 0

          • A ja się zastanawiam czy jesteś mistrzem świata w wyciąganiu pochopnych wniosków?

            Na podstawie żartobliwie-gorzkirgo wpisu o Januszach biznesu, wnioskujesz że pracujemy w Januszeksach za minimalną stawkę....

            • 3 0

    • Ja tam byłym zadowolony jakbym miał pojechać samochodem na wymianę opon (3)

      Nic nie robisz w tym czasie a godziny lecą.
      Spokojnie można obejrzeć shorty na yt, tik toka czy tam fejsa.
      Jeszcze bym wybrał moment kiedy byłby duże kolejki

      • 21 3

      • Może w biurze jeszcze mniej robią.

        • 2 1

      • Chyba że miałbyś to zrobić w czasie wolnym.

        • 8 2

      • Nadajesz się idealnie na pracownika biurowego. A już szczególnie w jakimś urzędzie.

        • 16 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane