• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • sztutowo to będzie potega!!!

    Krynica ma 65 miejsc w przystani jachtów. My w Skowronkach będziemy mieli 200 i na całym zalewie nikt nam nie dorówna. Ile kasy można na tym zarobić na załączniku. Cennik przystani żeglarskiej w KM.

    • 1 0

  • Wysyp ruskich ekspertów

    Ruscy będą na głowie stawać żeby projekt poniósł fiasko, zresztą jest to widoczne po komentarzach ich rezydentów na tym forum.

    • 3 1

  • Przekopać! (1)

    Elbląg stanie na nogi.

    • 14 11

    • Bo zarobią kopacze?

      Kolego, tego łopatami się nie kopie.

      • 0 0

  • Zamiast epatować politycznym przekopem

    warto wziąć pod uwagę przewidywany zakres zalania tych terenów , który niebawem nastąpi w wyniku ocieplania się klimatu i raczej myśleć o budowie dużych portów morskich w Tczewie i Rumii.

    • 1 4

  • Wygra firma Wiesiek&Franek (2)

    • 8 2

    • właśnie o to chodzi (1)

      Garażowce są niesprawdzone i niebezpieczne, umowy pozrywane z ich winy. MO sty nie dadzą na 100% rady! Nie mają doświadczenia! Przykładem są rozwiązane umowy z ich winy np. na S5!

      • 3 3

      • Niebezpieczne?

        Garaże niebezpieczne? A te baraki na Partyzantów to co niby?

        • 2 1

  • Mosty Gdansk - umowa na S5 rozwiązana z winy Wykonawcy (1)

    Panom z Mostów Gdańsk dziękujemy. Wystarczy, że nie uporali się z projektem na S5 na Włochów a teraz biorą się za rzeczy na których się nie znają.

    • 8 5

    • Wnikliwy

      Pan Wnikliwy chyba jest nie wystarczająco wnikliwy...

      • 1 3

  • wariant IV (4)

    wariant 4 byłby najtansz i najmniej uciążliwy , poniweaż za Piaskami nie ma zadnej jezdni , wobec tego nie trzeba by było budować 2 mostow zwodzonych żadnych śluz i obiazdów , proste przepływy bez zatrzymania jednostki pływającej w specjalnej śluzie, ale najważniejsze to to że gdyby wydarzyły się jakies nieprzewidziane skutki dla ekologii, to za Piaskami w stonę rosyjska nie ma już plaż na ktorych tłumnie wypoczywają wczasowicze i skutki zamulenia plaży przez muł z Zalewu Wiślanego plaż by nie niszczyło gdyż prądy morskie w tym rejonie niosą zanieczyszczenia z zachodu na zachód , wystarczy ,jak jest prad zachodni i nieczystosci z Wisły dopływają do plaży w Krynicy Morskiej

    • 10 5

    • argument (1)

      Brak konieczności budowania przeprawy drogowej przez przekop - to jest konkretny argument. Jednak przekop w Piaskach podnosiłby znacznie koszty eksploatacji szlaków wodnych na trasie Elbląg-Gdańsk, a także przyczyniałby się do wzrostu ilości zanieczyszczeń (dłuższa trasa, to więcej paliwa i szybsze zużycie jednostek napędowych, co za tym idzie więcej spalin, smarów w wodzie, hałasu, złomu itd.). Ten wariant wiąże się też z koniecznością utrzymania najdłuższego szlaku wodnego, a więc z wysokimi kosztami pogłębiania. Pogłębianie to też degradacja środowiska.

      Jeśli miałbym wybrać, to postawiłbym na któryś z wariantów I-III, po przeanalizowaniu kosztów utrzymania szlaku wodnego.

      • 5 1

      • argument 2

        argument o zanieczyszczaniu Ziemi spalinami i ogolnie zanieczyszczania wskutek wydłużnia drogi wodnej o 10 kilometrow jest raczej chybiony - bo cóż znaczy 10 km jesli te jednostki miałyby pływać na odległość kilkuset kilometrow po całej Europie , a przynajmniej po Bałtyku ( w innym wypadku port w Elblągu i kanał nie ma sensu istnienia jeśli miałby łączyć tylko z Gdanskiem )

        • 0 0

    • szkoda tylko, że ten wariant łączy się

      z koniecznością pogłębiania toru wodnego na absurdalnie długiej odległości

      • 3 0

    • na Wschód

      Prądy raczej niosą zanieczyszczenia z zachodu na wschód

      • 3 0

  • Ile sztuk statków będzie tamtędy wpływało rocznie? (5)

    Wydaje mi się, że nie opłaca się budowania aż tak drogiej inwestycji dla dwóch statków rocznie...

    • 104 56

    • Ruski kacap?

      Masz przecież morze w Baltijsku

      • 2 3

    • skoro wiesz, że dwa na rok

      to po co pytasz? a skąd wiesz, tak w ogóle? w gazecie parafialnej było?

      • 6 2

    • najpierw kanał, potem port w Elblągu

      • 6 4

    • Ani jednego

      Bo tor wodny nie będzie odpowiednio głęboki. Tylko kabotaż + jachty.

      • 18 4

    • jak dwóch?

      Antek buduje 3 kajaki atomowe, więc będąc co najmniej 3

      • 18 12

  • lepiej lotnisko zrobić w Sztutowie i będzie git (1)

    • 30 20

    • Nie, nie, Ja za tą kasę sam ten przekop wykopie łopatą

      płatne z góry, a tamtych odesłać do Janowa Podlaskiego.

      • 2 0

  • A co bedzie? (2)

    Jezeli inwestycja nie wypali i do Elblaga (jak w jednym z komentarzy ktos napisal) beda plywaly dwa statki w roku, czy ktos za to beknie? Czy bedzie jak zwykle?

    • 6 3

    • Beknie za to jakby co.... Suweren (1)

      • 2 1

      • beknie za to bolszewik z folkszdojczem

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane