- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (125 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (90 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej
Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.
- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.
Miejsca
Opinie (279) 3 zablokowane
-
2016-11-23 09:03
sztutowo to będzie potega!!!
Krynica ma 65 miejsc w przystani jachtów. My w Skowronkach będziemy mieli 200 i na całym zalewie nikt nam nie dorówna. Ile kasy można na tym zarobić na załączniku. Cennik przystani żeglarskiej w KM.
- 1 0
-
2016-11-23 08:56
Wysyp ruskich ekspertów
Ruscy będą na głowie stawać żeby projekt poniósł fiasko, zresztą jest to widoczne po komentarzach ich rezydentów na tym forum.
- 3 1
-
2016-11-22 14:43
Przekopać! (1)
Elbląg stanie na nogi.
- 14 11
-
2016-11-23 08:45
Bo zarobią kopacze?
Kolego, tego łopatami się nie kopie.
- 0 0
-
2016-11-23 08:34
Zamiast epatować politycznym przekopem
warto wziąć pod uwagę przewidywany zakres zalania tych terenów , który niebawem nastąpi w wyniku ocieplania się klimatu i raczej myśleć o budowie dużych portów morskich w Tczewie i Rumii.
- 1 4
-
2016-11-22 15:35
Wygra firma Wiesiek&Franek (2)
- 8 2
-
2016-11-22 17:18
właśnie o to chodzi (1)
Garażowce są niesprawdzone i niebezpieczne, umowy pozrywane z ich winy. MO sty nie dadzą na 100% rady! Nie mają doświadczenia! Przykładem są rozwiązane umowy z ich winy np. na S5!
- 3 3
-
2016-11-23 08:17
Niebezpieczne?
Garaże niebezpieczne? A te baraki na Partyzantów to co niby?
- 2 1
-
2016-11-22 16:50
Mosty Gdansk - umowa na S5 rozwiązana z winy Wykonawcy (1)
Panom z Mostów Gdańsk dziękujemy. Wystarczy, że nie uporali się z projektem na S5 na Włochów a teraz biorą się za rzeczy na których się nie znają.
- 8 5
-
2016-11-23 07:58
Wnikliwy
Pan Wnikliwy chyba jest nie wystarczająco wnikliwy...
- 1 3
-
2016-11-22 13:01
wariant IV (4)
wariant 4 byłby najtansz i najmniej uciążliwy , poniweaż za Piaskami nie ma zadnej jezdni , wobec tego nie trzeba by było budować 2 mostow zwodzonych żadnych śluz i obiazdów , proste przepływy bez zatrzymania jednostki pływającej w specjalnej śluzie, ale najważniejsze to to że gdyby wydarzyły się jakies nieprzewidziane skutki dla ekologii, to za Piaskami w stonę rosyjska nie ma już plaż na ktorych tłumnie wypoczywają wczasowicze i skutki zamulenia plaży przez muł z Zalewu Wiślanego plaż by nie niszczyło gdyż prądy morskie w tym rejonie niosą zanieczyszczenia z zachodu na zachód , wystarczy ,jak jest prad zachodni i nieczystosci z Wisły dopływają do plaży w Krynicy Morskiej
- 10 5
-
2016-11-22 13:17
argument (1)
Brak konieczności budowania przeprawy drogowej przez przekop - to jest konkretny argument. Jednak przekop w Piaskach podnosiłby znacznie koszty eksploatacji szlaków wodnych na trasie Elbląg-Gdańsk, a także przyczyniałby się do wzrostu ilości zanieczyszczeń (dłuższa trasa, to więcej paliwa i szybsze zużycie jednostek napędowych, co za tym idzie więcej spalin, smarów w wodzie, hałasu, złomu itd.). Ten wariant wiąże się też z koniecznością utrzymania najdłuższego szlaku wodnego, a więc z wysokimi kosztami pogłębiania. Pogłębianie to też degradacja środowiska.
Jeśli miałbym wybrać, to postawiłbym na któryś z wariantów I-III, po przeanalizowaniu kosztów utrzymania szlaku wodnego.- 5 1
-
2016-11-23 07:23
argument 2
argument o zanieczyszczaniu Ziemi spalinami i ogolnie zanieczyszczania wskutek wydłużnia drogi wodnej o 10 kilometrow jest raczej chybiony - bo cóż znaczy 10 km jesli te jednostki miałyby pływać na odległość kilkuset kilometrow po całej Europie , a przynajmniej po Bałtyku ( w innym wypadku port w Elblągu i kanał nie ma sensu istnienia jeśli miałby łączyć tylko z Gdanskiem )
- 0 0
-
2016-11-22 15:19
szkoda tylko, że ten wariant łączy się
z koniecznością pogłębiania toru wodnego na absurdalnie długiej odległości
- 3 0
-
2016-11-22 13:07
na Wschód
Prądy raczej niosą zanieczyszczenia z zachodu na wschód
- 3 0
-
2016-11-22 12:50
Ile sztuk statków będzie tamtędy wpływało rocznie? (5)
Wydaje mi się, że nie opłaca się budowania aż tak drogiej inwestycji dla dwóch statków rocznie...
- 104 56
-
2016-11-23 01:49
Ruski kacap?
Masz przecież morze w Baltijsku
- 2 3
-
2016-11-22 17:09
skoro wiesz, że dwa na rok
to po co pytasz? a skąd wiesz, tak w ogóle? w gazecie parafialnej było?
- 6 2
-
2016-11-22 16:38
najpierw kanał, potem port w Elblągu
- 6 4
-
2016-11-22 14:35
Ani jednego
Bo tor wodny nie będzie odpowiednio głęboki. Tylko kabotaż + jachty.
- 18 4
-
2016-11-22 14:09
jak dwóch?
Antek buduje 3 kajaki atomowe, więc będąc co najmniej 3
- 18 12
-
2016-11-22 12:57
lepiej lotnisko zrobić w Sztutowie i będzie git (1)
- 30 20
-
2016-11-23 00:23
Nie, nie, Ja za tą kasę sam ten przekop wykopie łopatą
płatne z góry, a tamtych odesłać do Janowa Podlaskiego.
- 2 0
-
2016-11-22 22:49
A co bedzie? (2)
Jezeli inwestycja nie wypali i do Elblaga (jak w jednym z komentarzy ktos napisal) beda plywaly dwa statki w roku, czy ktos za to beknie? Czy bedzie jak zwykle?
- 6 3
-
2016-11-22 23:53
Beknie za to jakby co.... Suweren (1)
- 2 1
-
2016-11-23 00:04
beknie za to bolszewik z folkszdojczem
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.