• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • żeby czasem nie było jak z Gazoportem w Szczecinie , pobudowany kosztem 5 miliardów (1)

    a rozładowuje jak tymczasem najdrozszy gaz w Europie, droższy od tego w rurze
    rosyjskiej .

    • 4 3

    • tak można podejrzewać

      bo i ile emeryci z Projmorsu mogą mieć wiedzę, o tyle młodziany z tych Mostów nie mają poprostu kadry na wykonanie tego zadania. Kilka mostków nad S7 w ramach podwykonawstwa i już główka do góry niesiona, hehe. Zastanów się Zlecający jaką weźmiesz na siebie odpowiedzialność, jak wybierzesz najniższą cenę.

      • 3 0

  • Nie wie Polak co to morze gdy orze. .. (11)

    Ilość głosów przeciwnych tej inwestycji pokazuje jak wielu ignorantów mieszka tu, nad morzem!! Trzeba być ślepym i nie znać świata, aby twierdzić, że miasto które kiedyś przez pokolenia prosperowalo dzięki dostępowi do morza, teraz nie powinno wykorzystać tego gigantycznego atutu... ech Poleszuki i inne wschodnie gamonie, przeczytajcie jak tu kiedyś, przed wojną, funkcjonowały porty, tory wodne, codzienne połączenia żeglugowe (z Gdańskiem, Królewcem, Kłajpedą...). Mam nadzieję, że mało tu opinii przeciwnych z samego Elbląga, bo miasto to najbardziej skorzysta z inwestycji. Przypomina mi się głosowanie ws wejścia do UE, kiedy to najbardziej przeciwni byli rolnicy, a najbardziej na tym skorzystali. Gdyby ktoś Holendrom opisał ilu tu gamoni jest przeciwnych tej korzystnej inwestycji, złapali by się za głowę; )

    • 17 7

    • (6)

      Powiedzenia takie jak "Polish jokes", "Polnische wirschaft", "Polsk riksdag" czy nawet "polskie drogi" nie wzięły się z powietrza, tylko właśnie z kołtuństwa i tych wszystkich mądrości polaków jakie możemy tu wyczytać, chociażby przy komentarzach dotyczących przekopu mierzei.

      • 5 2

      • (5)

        Ignoranci, kołtuństwo, popaprańcy, infiltrowani agenci. Ślepcy, gamonie i pederaści (o pardon, to ostatnie to faktycznie jeszcze nie).

        W przeciwieństwie do nas, którzy wiemy, co słuszne i opłacalne. I to jest dobra tradycja: "czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko". Poza tym to tylko miliard; Elblągowi się należy.

        A tak poważnie, to Elbląg dostanie rachunki do zapłacenia. Port jest własnością miasta i ktoś do tego pomnika ambicji lokalnych (i politycznych) będzie musiał dopłacać. Tak jak do lotnisk w Radomiu czy Zielonej Górze. No, ale to będzie miś na miarę naszych czasów. I tylko oby się za szybko oczko temu misiu nie odlepiło.

        • 3 4

        • (4)

          Port w Elblągu jako spółka z.o.o istnieje od 20 lat, nie słychać żeby ktoś do niego dopłacał.
          Chyba wszystkie porty w Polsce na siebie zarabiają.

          • 5 3

          • Guzik prawda (3)

            Małe porty zarabiają na siebie, albo nie. Niektóre są w bardzo kiepskiej sytuacji finansowej (np. Władysławowo). Większości nie stać na remonty infrastruktury. Trudno się dziwić: malutkie przeładunki, spore powierzchnie i koszty działalności.

            Jednym z przykładów portów z problemami finansowymi jest port w Elblągu (niespodzianka, prawda?). Częściej ma stratę niż zysk - w 2015 też była strata. W ciągu ostatnich 10 lat zdarzały się lata, w których ujemna rentowność sięgała 30% (strata do przychodów). Miasto musiało dokapitalizowywać spółkę i podejmować uchwały o dalszym istnieniu spółki - właśnie z uwagi na straty.

            • 2 2

            • A może port w Elblągu jest nierentowny, gdyż nie ma przekopu Mierzei Wiślanej? (2)

              • 0 1

              • Wiara czyni cuda (1)

                Do Kołobrzegu prawie nikt nie chce wozić statkami ładunków, choć port jest praktycznie na otwartym morzu i dość daleko od innych portów (w przeciwieństwie do Elbląga). Maksymalne zanurzenie w nim jest większe niż docelowo dla Elbląga (4,7 m). Pomimo to przeładunki w Kołobrzegu są mniejsze, niż dziś w Elblągu. Naprawdę warto wydać miliard, żeby się przekonać?

                • 0 0

              • W Darłowie czy Policach przeładunki znowu większe niż w Elblągu obecnie.
                Kołobrzeg (moim zdaniem) może sporo zyskać po skończeniu S-11, bo na razie obsługuje głównie Koszalin i okolice.
                Co do Elbląga rzeczywiście w zeszłym roku miał stratę - PIERWSZY RAZ w tej dekadzie, związana oczywiście z problemami na linii Polska-Rosja.
                Kwestia jest tego rodzaju, czy chcemy się skupić na handlu z Rosja, która odpowiada za 3% naszego eksportu czy z krajami UE do których idzie 80% naszego eksportu.

                • 2 0

    • Przed wojną pływały statki (1)

      Ale"potem wynaleziono" samochody, autobusy i samoloty.
      Ludzie zamiast płynąć 5h jada samochodem 1h od drzwi do drzwi.

      • 2 2

      • aleś trafił

        przed wojną w Elblągu były trzy (fakt, małe) wytwórnie samochodów osobowych i jedna autobusów i ciężarówek. wygooglaj

        po Gdańsku jeździło więcej samochodów niż po całej Polsce ;-)

        • 1 0

    • Głupiś laiku!

      • 0 0

    • POlszewo-KODowi nie wytłumaczysz.
      Ta cała zgraja komunistów jest jeszcze w erze berka kucanego.
      Ciemnogród POlszewicki.

      • 1 2

  • taaaw (1)

    Trzeba było nie oddawać Królewca to by nie trzeba było kopać.....

    • 4 4

    • Kanał Królewiecki który udostępnia port w Kaliningradzie został wykopany w latach 20-tych ubieglego wieku, ma 50 km i głębokość 8 metrów, Niemcom się opłacało - tu "nie opłaca się" przekopać kilometra piasku.

      • 4 3

  • Ta inwestycja służyć będzie jedynie turystyce żeglarskiej. Czy takim kosztem się to opłaca? Śmiem wątpić. Ale decyzja o tej inwestycji, jest decyzją polityczną

    • 4 5

  • Idiotyzm

    Przekop to IDIOTYZM STULECIA made in PIS.

    • 6 10

  • Opinie .

    Niepotrzebnie wszyscy się tak tą inwestycją podniecają , decydent i tak z naszych opinii nie skorzysta i zrobi to co zamierza . A tak na marginesie , wiecie gdzie ma on te opinie ... w małym palcu ... i oby tylko .

    • 2 3

  • Odnoszę wrażenie (3)

    że na forum grasuje russka agentura. Tylu przeciwników rozwoju kraju jeszcze nie widziałem. Najbardziej zainteresowani storpedowaniem inwestycji są ruscy. Tracą kontrolę i okazję do pokazywania kto tu rządzi. Oni także nie są zainteresowani rozwojem regionu graniczącego . W tym kontekście wnioski nasuwają się same. Całe to forum to dobry materiał do badań przez ABW.

    • 11 8

    • (1)

      To zgłoś to do ABW i poczekajmy na ich ustalenia.
      A ja mam nieodparte wrażenie, że wszystkie głosy za budową pochodzą od wszelkiej maści misiewiczów, którzy swoje brudne złodziejskie łapy chcą umazać w kasie, która będzie szła na tę inwestycję. Do tego fałszywa gadka o patriotach i dobru Polski. Wisi wam dobro Polski chcecie tylko dobrać się do kasy. Dojna zmiana dorwala się do koryt szybciej niż głodne świnie. Pozostaje jednak wciąż nienażarta i szuka kolejnych okazji do wyrwania kolejnego kawałka sukna dla siebie. Stąd pomysł tej absurdalnej inwestycji, przy której dojna zmiana będzie mogła dalej kraść a pokazała już, że jest w złodziejstwie świetna.

      • 3 3

      • A zgłoszę ,zgłoszę

        parę IP już mam. A tak na marginesie , to jad ci oczy zalewa. Ogarnij się !!

        • 1 0

    • Ja też mam takie wrażenie a rząd nic nie robi w tej materii. Wszystko co bije w interes Rosji nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

      • 1 0

  • do M (3)

    W kółko powołujesz się na opracowanie Urzędu Morskiego. Wybacz, ale to agenda rządowa. Dlatego wolałabym zapoznać się z opracowaniem niezależnej firmy konsultingowej, np. PWC. A poza tym gdyby cały projekt uczynienia Elbląga perspektywicznym portem morskim był aż tak świetny, to z pewnością interesowaliby się tym zagraniczni inwestorzy. Vide DCT. A o tym nikt nie słyszał.
    ps. O dobrodziejstwach ucywilnienia lotniska w Kosakowie władze Gdyni opowiadały od dawna. Raport PWC wykazał, że nie jest to takie oczywiste, a jeśli w jakimś stopniu to małym, zaś przez wiele lat to lotnisko nie będzie zarabiało, czyli nie będzie miało zysku netto.

    • 4 3

    • (2)

      Absolutnie nie mam nic przeciwko innym analizom i z chęcią się z nimi zapoznam - natomiast te które powstały w jednoznaczny sposób optują za budową przekopu. Dlatego cały czas pytam o jakieś opracowanie kwestionujące, na których opieracie to swoje "nie opłaca się"
      Lepiej powoływać się na istniejące analizy ekspertów, niż na autorskie przemyślenia światłych polaków, prawda?

      • 1 2

      • Analizy ekspertów? (1)

        Analizy UM w Gdyni powstały, by udowodnić konkretną tezę. Nie uwzględniają nakładów na podejście do portu w Elblągu, w tym na budowę mostu w Nowakowie (nieprawdaż?). Nakładów na ochronę środowiska - brak. Koszty eksploatacyjne - drastycznie zaniżone (kosztów lodołamania nie ma w ogóle, a ten akwen ma to do siebie, że zamarza; koszty utrzymania mostów zwodzonych i innych obiektów infrastruktury - praktycznie zerowe, koszty pogłębiania też niedoszacowane, a tu trzeba pogłębiać na okrągło). Założenia dot. ruchu statków - brak jakichkolwiek badań (tu tylko mała dygresja, że opowieści o tym, że trzy czwarte polskich, niemieckich czy szwedzkich statków będą mogły zawijać do Elbląga to zwykła fikcja. Zanurzenie maksymalne 4 m - czy muszę jeszcze coś dodawać?). Korzyści z rozwoju turystyki wzięte nawet nie z kapelusza (bo ten miewa kontakt z głową). A to one powodują, że projekt jest rzekomo opłacalny. Niekorzyści nie ma żadnych - o środowisku już pisałem. Wzrost przeładunków w Elblągu - niczym nieuzasadniony - nie powoduje zmniejszenia korzyści w innych portach. No po prostu cud. Weryfikacja raportu na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego już po skorygowaniu największych błędów, w tym rachunkowych pokazuje, że projekt jest nieopłacalny. A kosztorysy trzeba zweryfikować, bo te z 2007 roku to już mogą być trochę zaniżone (nikt wtedy jeszcze nie planował dwóch mostów zwodzonych).

        Jeśli konieczne są opowieści o bursztynie, którego wartość pójdzie w miliardy i to przesądzi o opłacalności przekopu, to u zwolenników projektu powinien pojawić się - choćby cichutki - dzwonek alarmowy. A jak już zupełnie nie ma argumentów racjonalnych, to pojawiają się teksty o honorze, obronności (ło Jezu - jakie jednostki będą operować na Zalewie? Podwodne?) i Ruskich, co to nie będą nam pluć w twarz. I dzieci nam rusyfikować. Tyle satysfakcji za jeden skromny miliard - nie ma o czym mówić.

        No to nic nie mówię.

        • 3 0

        • Ja rozumiem, że masz na ten temat swoje przemyślenia, pewnie będziesz się dzieli z nimi bliskim na Wigilii jak setki Januszy i Wiesławów, nawet na swój sposób jest to urocze - ale w dalszym ciągu pytam o rzeczową analizę a nie Twoje przemyślenia.
          Nakłady na ochronę środowiska nie są przedmiotem tego opracowania, natomiast wyliczone są koszty środowiskowe - analogicznie jak przy budowie dróg czy instalacji.
          Koszty eksploatacyjne zaniżone - Twoja opinia
          Zyski z turystki zniżone -Twoja opinia
          Nie oszukujmy się, dopóki przedstawiasz swoje "wydaje mi się" do opinii Urzędu Morskiego czy Instytutu Morskiego stoisz na równi z krzykaczami, którym krowy się nie niosą i kury mleka nie dają bo droga/kanał/przekop/gazociąg etc
          Lodołamaniem zajmuje się RZGW i jest to jego zadanie statutowe.
          Długości i zanurzenia oczywiście za IMO(co oni mogą tam wiedzieć przy polskich ekspertach, fikcja panie, fikcja!)
          Nie wiem po co też mieszasz jakąś politykę i swoje wizje świata i okolic - ale u polaków takie rzeczy się spotyka - raczej nie myślą o swojej chałupie tylko żeby sąsiadowi oko zbielało.

          • 1 2

  • Hola

    Jak mówią mamy układy prezedenta z Chińczykami, sprowadzić ich ze 2 miliony i pgonic do roboty za szprotkę i miskę ryżu.

    • 1 2

  • Zatrudnić do łopaty wszystkich wyborców PO oraz wichrzycieli z KOD.
    Niech Polska i Polacy mają z nich pożytek.
    POlszewicko -KODziarskie chuligani do roboty!!!!

    • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane