• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • O raju, projekty rodem z państw totalitarnych nadeszły.

    Skoro wstępnie 800 mln. to pójdą pewnie ze 2 mld. na cały projekt. I wszystko po to, by połączyć z morzem akwen, który nie będzie miał nigdy gospodarczego znaczenia. Akwen, który ma potencjał turystyczny i można by go pewnie za 100 mln. przerobić na perełkę. Dorzucić kilka marin, popracować nad infrastrukturą. Niestety obecna władza woli prężyć muskuły w kierunku Rosji i iść w gigantyczną skalę. Nawet za cenę spalenia w piecu kilku milardów, których zresztą nie ma i które na wysoki procent trzeba będzie pożyczyć. A później czeka nas stała walka żeby ten zalew jakoś pogłębiać, bo przecież ma średnio nieco ponad 2 m. głębokości. I tak zużyjemy kolejne miliony. Tymczasem statki tak będą sobie płynąć do Gdańska i Gdyni. Ciekawych czasów się doczekaliśmy w PL.

    • 6 10

  • bym tak rzekł

    to trochę jak Gallux kontra Szpilek

    • 2 0

  • ... (2)

    Nie ma ekonomicznego uzasadnienia na wykonanie przekopu. Droga na Zalew Wiślany istnieje. Jest wystarczająco przepustowa. Jest to Szkarpawa i Wisła Królewiecka. Była wykorzystywana od 19 wieku do czasów do powstania komunistycznej Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwo Zamech było zakładem produkującym między innymi turbiny dla statków, które były tą drogą transportowane do trójmiejskich stoczni. Unia to wszystko rozpieprzyła. W tym regionie, Kociewie, Żuławy nie ma przemysłu. Malbork, Toruń, Grudziądz to miasta martwe przemysłowo. Kopanie kanału przez Mierzeję Wiślaną doprowadzi do nieodwracalnych zniszczeń wybrzeża Bałtyku w tym rejonie. Wisła niosąc urobek przez sztucznie wykopany przekop będzie zamulać ten przekop. Takie są uwarunkowania hydrologiczne i meteorologiczne. Przekop Wisły aby był drożny musi być ciągle pogłębiany. Przekopanie mierzei to decyzja polityczna nie mająca nic wspólnego z ekonomią. To zwykłe fiu bździu pana Kaczyńskiego i jego przydupasów. Miliard złotych można wydać w lepszy sposób. Średnia głębokość zalewu to 2,5 m. Dopuszczalne zanurzenie to 2 m. Jakiś baran powiedział w radiu, chyba PR1 albo RGdańsk, że będą tam chodziły 10-cio tysięczniki.Ten człowiek nie ma pojęcia o żegludze i jej warunkach, no i po co maja tam chodzić. Po magnesy na lodówkę z Fromborka, czy po grzyby z lasów nad Nogatem.

    • 1 7

    • jesteś chłopie w dużym błędzie po otworzeniu przekopu napewno korzystny wpływ będzie miało przemieszanie wody zarówno w zalewie jak i w szkarpawie i nogacie,a co do drożności tych rzeczek to pływam tamtędy rok w rok od ponad 40 lat i raczej nic się nie zmieni, a napewno bardziej drgnie turystyka w tamtym rejonie latem wypad na wekend 2 godzinki z Gdańska i jestem w krynicy Morskiej i balety i tak kilkaset osób co wekend, także zastanów się co piszesz,a nie mówiąc o Elblągu tam napewno ruszy cała infrastruktura wodna pozdrawiam

      • 0 1

    • Oczywiście, przekop Wisły w Świbnie jest cały czas zamulany, nie to co Leniwka. Więc przekop przez mierzeję ta Wisła też będzie zamulała, a czemu by nie, przecież takie są "uwarunkowania hydrologiczne i meteorologiczne" :)
      Widzę kolega chyba za dużo pod sklepem się mądrości nasłuchał, no ale taki jest poziom dyskusji w Polsce.
      I smutno i straszno

      • 0 0

  • Zamiast epatować politycznym przekopem

    warto wziąć pod uwagę przewidywany zakres zalania tych terenów , który niebawem nastąpi w wyniku ocieplania się klimatu i raczej myśleć o budowie dużych portów morskich w Tczewie i Rumii.

    • 1 4

  • Spoko ... (1)

    Tego przekopu zwyczajnie nie będzie. PiS pieniądze przeznacza wyłącznie na korumpowanie wyborców.

    • 1 3

    • W TVN tak mówili?

      • 1 1

  • Wysyp ruskich ekspertów

    Ruscy będą na głowie stawać żeby projekt poniósł fiasko, zresztą jest to widoczne po komentarzach ich rezydentów na tym forum.

    • 3 1

  • sztutowo to będzie potega!!!

    Krynica ma 65 miejsc w przystani jachtów. My w Skowronkach będziemy mieli 200 i na całym zalewie nikt nam nie dorówna. Ile kasy można na tym zarobić na załączniku. Cennik przystani żeglarskiej w KM.

    • 1 0

  • ~PiS lubi zaskakiwać

    Uważam że za 3 lata kanał będzie ukończony. Rząd mówi że w 2022 ale będą chcieli zrobić niespodziankę na koniec kadencji i w 2020 będzie gotowy. W końcu taki sam kanał mimo że 2x dłuższy i szerszy w Szwecji robili 1,5 roku i to w czasie wojny.

    • 1 2

  • Gdańsk tez nam pomoże prawda?

    Wg mnie to nasz wójt powinien razem z prezydentem Elbląga uderzyć do ministerstwa o przyspieszenie budowy przekopu. Niech każdy ze swojej strony i w swojej dziedzinie zacznie działać czyli my turystyka a Elbląg port i w przyszłym roku można by już kopać!!! Na co czekać tyle lat?

    • 2 1

  • Brawo Rząd!!! (1)

    Przystań jachtowa w Skowronkach to najważniejsze teraz. Bez niej kanał dla gminy będzie nieistotny. Zobaczcie ile kasy zarabia Krynica na obsłudze żeglarzy tylko krajowych. U nas przy kanale w Skowronkach mogłoby być 5x tyle bo jeszcze doszli by żeglarze że Skandynawii, Niemiec i innych krajów. Jedyny warunek to odpowiednia infrastruktura wzdłuż przekopu i w pobliskich siołach czyli w Nowym Świecie i Skowronkach . To już zadanie Wójta aby uzyskać na to wszystko zgodę, a myślę że jak jeszcze będzie miał wsparcie wśród mieszkańców to mamy szansę wyrosnac na potęgę na Mierzei Wislanej!

    • 3 2

    • hej!! obudź się!! to już 9.00

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane