• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa konsorcja z Trójmiasta chcą projektować przekop Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
22 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Opracowanie dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej może pochłonąć ponad 5,25 mln zł i potrwać 18 miesięcy. Zainteresowane wykonaniem tego zamówienia są dwa konsorcja składające się z trójmiejskich firm. Kontrowersyjna inwestycja ma zielone światło, bowiem prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące m.in. niegospodarności przy opracowywaniu studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego.



Czy uda się stworzyć przekop Mierzei Wiślanej?

Urząd Morski w Gdyni sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonane projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopu i tory wodne. Planowane miejsca przekopu i tory wodne.
Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Nie będzie śledztwa w sprawie studium wykonalności dla przekopu

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku postanowiła umorzyć śledztwo wszczęte na wniosek Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego. Prokuratorzy uznali, że funkcjonariusze Urzędu Morskiego w Gdyni nie przekroczyli uprawnień podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji Studium Wykonalności Inwestycji Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

- Jak ustalono, zakres aktualizacji był znacznie szerszy od opracowania pierwotnego, ponieważ miał na celu także dokonanie oceny istnienia nadrzędnego interesu publicznego przy realizacji projektu budowy drogi wodnej i kanału przez Mierzeję Wiślaną. Uzyskana uprzednio prognoza oddziaływania na środowisko wskazywała bowiem na negatywne skutki programu na obszary chronione - mówi Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Jak ustalono, kwestionowane koszty związane z projektem dotyczyły realizowanych w latach 2007-2014 przez Urząd Morski w Gdyni wszelkich działań związanych z przygotowaniem przedmiotowego projektu (budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską), w tym z konieczności uzyskania szeregu opinii związanych z ochroną środowiska i oddziaływania projektu na środowisko i Obszar Natura 2000.

- W toku postępowania nie potwierdził się również stawiany zarzut dokonania plagiatu opracowania studium wykonalności z 2007 r., którego mieli dopuścić się autorzy opracowania aktualizacji studium wykonalności z 2013 r. - mówi Paszkiewicz.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • Ta inwestycja służyć będzie jedynie turystyce żeglarskiej. Czy takim kosztem się to opłaca? Śmiem wątpić. Ale decyzja o tej inwestycji, jest decyzją polityczną

    • 4 5

  • taaaw (1)

    Trzeba było nie oddawać Królewca to by nie trzeba było kopać.....

    • 4 4

    • Kanał Królewiecki który udostępnia port w Kaliningradzie został wykopany w latach 20-tych ubieglego wieku, ma 50 km i głębokość 8 metrów, Niemcom się opłacało - tu "nie opłaca się" przekopać kilometra piasku.

      • 4 3

  • żeby czasem nie było jak z Gazoportem w Szczecinie , pobudowany kosztem 5 miliardów (1)

    a rozładowuje jak tymczasem najdrozszy gaz w Europie, droższy od tego w rurze
    rosyjskiej .

    • 4 3

    • tak można podejrzewać

      bo i ile emeryci z Projmorsu mogą mieć wiedzę, o tyle młodziany z tych Mostów nie mają poprostu kadry na wykonanie tego zadania. Kilka mostków nad S7 w ramach podwykonawstwa i już główka do góry niesiona, hehe. Zastanów się Zlecający jaką weźmiesz na siebie odpowiedzialność, jak wybierzesz najniższą cenę.

      • 3 0

  • Rządowa banda kretynów z PiS pcha kraj na przepaści skraj (2)

    Chcą zrobić z Elbląga Rotterdam bis.
    Tak samo jak z Gdyni, Radomia czy Olsztyna - Hitroł bis.
    A tym czasem wszystkie inwestycje lecą na zbity pysk.
    PKP ledwo 2,5 procenta.
    Złotówka dołuje jak nigdy dotąd.
    Ale grunt że jeszcze w tym roku żulia i dziecioroby dostaną po pięć stów na chlanie.

    • 18 9

    • Wiesław Sierp swoje już przechlał i teraz narzeka... (1)

      • 1 7

      • ty nawet jeszcze pociupać nie spróbowałeś a głupa tniesz

        • 0 0

  • Taa

    Tu chodzi o bursztyn a nie szlak....

    • 1 2

  • Inwestycje .

    Przecierz ta kasa i tak zostanie wydana więc chyba lepiej , że na przekop niż na kolejny stadion , muzeum czy co tam jeszcze . Niemcy budowali Kanał Mazurski i szkoda iż nie zdążyli go dokończyć . A Kanał Elbląski też jest nie potrzebny ?

    • 7 3

  • Przezabawne jak poglądy na przekop się zmieniają (1)

    jeszcze kilka lat temu platforma była za, z Januszem Lewandowskim na czele. Ba nawet w 2006 roku pani Gelert z platformy ufundowała pomnik-postulat, na którym widnieje napis: "Przekop jest konieczny, możliwy, potrzebny".

    • 7 2

    • Czy to z pis czy z po to jest bez znaczenia, ta inwestycja jest bez sensu

      • 4 2

  • PiSowski deb...zm ten przekop !!!

    Droga jest ważna, S6, a nie ten pomnik GŁUPOTY !!!

    • 11 8

  • fakty są nieubłagane

    W 2015 roku w porcie w Elblągu przeładowano aż ... 207 tys. ton towarów. Tak raptem 207 tys. ton !!! Pytam się a co takiego istotnego mogącego wpłynąć na wzrost ładunków produkuje się lub rośnie w Elblągu i jego okolicach? Coś takiego, żeby osiągnąć poziom 3- 4 mln ton. Otóż nic.

    • 12 7

  • Połaczmy Hel z Gdanskiem mostem. Zbudujmy lotnisko w Kutnie (2)

    Wprowadzmy godzinę policyjną o 15:30

    • 23 12

    • Nie podpowiadaj, bo ONI to zrealizują (1)

      • 9 4

      • Wiem co jem i mam zgagę

        ale nie wiem czemu. .....i te gazy!

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane