• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejskie koncerny walczą o kontrakt na nowe okręty podwodne dla MW

Robert Kiewlicz
21 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben (na zdjęciu). Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben (na zdjęciu).

W przyszłym tygodniu rozpocznie się dialog techniczny z firmami chcącymi zbudować nowe okręty podwodne dla Marynarki Wojennej RP. O kontrakt powalczą francuski koncern DCNS, hiszpańska Navantia, niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems GmbH oraz szwedzki Kockums w konsorcjum z rządową agencją Forsvarets Materielverk.


Francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta.


W lipcu 2013 poinformowaliśmy, że Ministerstwo Obrony Narodowej planuje pozyskać dwa używane okręty podwodne U-212A wyprodukowane przez niemiecki koncern ThyssenKrupp. Wzbudziło to poważne wątpliwości polskich ekspertów do spraw uzbrojenia. Okazało się jednak, że okręty te nie spełniają obowiązkowych wymagań taktyczno-technicznych. Nie posiadają m.in. uzbrojenia rakietowego, nie są wyposażone w nowoczesne systemy ratownictwa i nie spełniają wymagań dotyczących układu napędowego AIP (Air Independent Propulsion - napęd niezależny od powietrza) Pod koniec 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił więc do dialogu technicznego wszystkie firmy mające w swojej ofercie okręty z napędem AIP.

Hiszpańska stocznia Navantia stoi za projektem i budową okrętu podwodnego nowej generacji - S-80. Okazało się jednak, że okręt nie jest w stanie spełniać swojego podstawowego celu - nie jest w stanie pływać. Po zanurzeniu, z powodu zbyt dużej masy, nie może powrócić na powierzchnię.


Tym razem, jak informuje "Polska Zbrojna", wszystkie firmy, które zgłosiły się do walki o kontrakt dla polskiej armii, mają w swojej ofercie najnowocześniejsze klasyczne jednostki podwodne (czyli nienapędzane reaktorami atomowymi). Okręty wyposażone są też w napędy AIP.

Francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Services jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowany do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem. Wcześniej DCNS jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. Francuzi planują partnerstwo DCNS oraz Stoczni Marynarki Wojennej przy realizacji kontraktu dla MW RP.

Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems specjalizuje się w budowie okrętów typu U212-A i U214-A. U212 to okręty o napędzie hybrydowym opartym na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych. Ten typ okrętów został wyposażony w zintegrowany system zarządzania i kontroli broni, który integruje sensory, uzbrojenie oraz układ nawigacyjny. W skład uzbrojenia wchodzi sześć wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm. Podstawowe uzbrojenie stanowią torpedy ciężkie DM2A4 Seehecht. U212-A nie są jednak przystosowane do przewozu rakiet. Obecnie trwają prace nad nową wersją okrętu. Ma ona być gotowa w ciągu kilku lat.

U214-A to eksportowy typ okrętów podwodnych z napędem elektrycznym. Powstał on na bazie rozwoju konstrukcji typu 212A. Okręty typu 214 są oceanicznymi jednostkami wyposażonymi w hybrydowy napęd AIP w postaci ogniw paliwowych. Ma duże zdolności operacyjne w zakresie zwalczania okrętów podwodnych, niską wyporność oraz sygnaturę akustyczną i silne uzbrojenie oraz zestaw sensorów.

Szwedzka stocznia Kockums, która należy do grupy ThyssenKrupp Marine Systems, jest autorem projektu okrętu podwodnego typu A26. To nowej generacji okręty podwodne z napędem diesel-elektrycznym z systemem AIP opartym na silniku Stirlinga. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnych okrętów mają być bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu.

Hiszpańska stocznia Navantia stoi za projektem i budową okrętu podwodnego nowej generacji - S-80. Hiszpański resort obrony wydał na opracowanie i budowę okrętu ok. 2,2 mld dolarów. Okazało się jednak, że okręt nie jest w stanie spełniać swojego podstawowego celu - nie jest w stanie pływać. Po zanurzeniu, z powodu zbyt dużej masy, nie może powrócić na powierzchnię.

Z informacji "Polski Zbrojnej" wynika też, że poza największymi koncernami z branży chęć udziału w dialogu technicznym na temat nowych okrętów podwodnych wyraziły również firmy Saab, Thales, Kongsberg oraz polski Kenbit. Spółki te chcą dostarczać do nich kluczowe podsystemy. Dialog techniczny z firmami rozpocznie się już za kilka dni. Przetarg na nowe okręty może zostać ogłoszony w połowie 2014 roku.

Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben. Okręty podwodne typu Kobben mają zostać wycofane ze służby do końca 2016 r. (pierwszy w 2014 r.), a ORP "Orzeł" (typu Kilo) ma służyć do 2022 r. Miejsce wycofanych okrętów mają zająć trzy okręty, z których dwa trafiłyby do Marynarki Wojennej do 2022 r., a trzeci - do 2030 r.

Miejsca

Opinie (127) 4 zablokowane

  • a jak jest nasza doktryna wojskowa. Bo mi sie wydaje że ta okręty sa nam zbędne.

    No chyba że o doktrynie wojennej Polski decyduje Thyssen (wróble ćwierkają, że juz wygrał, po prostu juz ktos wział kasę od lobbystów. Nazwisko jest znane.Tusk zawsze zaplusuje u Merkel. A ruskie na akwenie o średniej głebokości 60 m (M Bałtyckie) rozpieprzą taki okręt nawet kijem. czas zycia takiego okrętu max 10 dni w razie konfiktu. Więc po co te miliardy ?????. No chyba, że koszt prokuratury juz w cenie. Tak jak z Gawronem.

    • 6 4

  • Po co nam okręty podwodne skoro nie mamy broni atomowej ? (2)

    Może ktoś wytłumaczy ? Do czego mają służyć okręty podwodne w przyszłej wojnie bo rozumiem że na taką się zanosi skoro się dozbrajamy , a może kupujemy je dlatego że sprawdziły się podczas II WŚ ?

    • 3 3

    • Kupujemy je aby ktoś miał dobrze.
      W Polsce nie upilnowali budowy okrętu, to pomyśl co będzie jak zaczną co miesiąc jeździć zagranicę kontrolować zaawansowanie prac.

      • 3 0

    • no wlasnie niezbyt sie sprawdzily bo wytlukli je samolotami i niszczycielami

      • 2 1

  • Przewiduję zaciętą walkę

    Już widać, że Hiszpanie dosłownie zabijają się, żeby wygrać ten przetarg.

    • 2 0

  • Skończcie z tym pisaniem o korupcji wszędzie widzicie spiski polacy sami nic nie potrafią lepiej niech kupują (2)

    Ludzie czy nie widzicie, że platforma wraz z naszym premierem i prezydentem oraz już odwołanym ministrem finansów to jedyne osoby godne zaufania na całej scenie politycznej. Nie widzicie, że robią wszystko by społeczeństwu żyło się dostatnio. Dlatego trzeba wprowadzać nowe podatki by nie dotknęła nas taka sytuacja jak Greków czy teraz Cypryjczyków. Wolę płacić więcej i żyć w dostatnim i dobrze zarządzanym kraju.Przecież wzrost gospodarczy i dobrobyt, jaki mamy po roku 1989 to zasługa ludzi związanych z platformą obywatelską. Członkowie platformy obywatelskiej, którzy sterują państwem to ludzie z najwyższymi kompetencjami. Już mam dość wpisów Ludzi z PiS, którzy są aferzystami. Platforma stara się wyprowadzić kraj z długów, w jakie wpędził nas PiS gdy ministrem finansów była Zyta Gilowska. Zobaczcie jak kraj rozkwita z rządów platformy obywatelskiej mamy autostrady mamy metro mamy nowe stadiony przychodzi do polski kapitał zagraniczny. Przychodzi, bo widzi, że u steru są kompetentni i wiarygodni ludzie. Ludzie, którzy zawsze dotrzymują obietnic. Proszę was o odrobinę refleksji i zacznijcie myśleć pro państwowo i w przyszłych wyborach oddajcie swój głos platformie obywatelskiej. W przyszłości nie warto marnować swojego głosu na partie, którym zależy tylko na stanowiskach. Dlatego gromkie nie mówimy , PiS, PSL i Korwinowi Mikke. Widzę, że jesteście nieoczytani i nie słuchacie programów informacyjnych. Włączcie sobie tvn24 i wszystkiego, co wam napisałam dowiecie się Z konferencji prasowych organizowanych przez premiera pana prezydenta Komorowskiego i np. pana ministra Rostowskiego. Uważam, że pan Rostowski jest genialnym ministrem finansów, bo polski, jako jedynego kraju nie dotknął kryzys .Faktem jest że ceny odrobinę wzrosły,ale nie oszukujmy się płace też rosną. Jaka była średnia krajowa 4 lata wstecz a jaka jest dzisiaj ?Temu chyba nikt nie zaprzeczy. Przypomnijcie sobie jak ceny windowały za czasów Kaczyńskich. Czytając niektóre wpisy widzę że tylko opluwać umiecie bez żadnych argumentów. Ale to jest przypadłość PiS i jego niedouczonych prostych zwolenników. Bądźcie uczciwi wobec siebie i innych i odpowiedzcie na te pytania: 1.- Czy przez ostatnie 7 lat nie żyje wam się lżej? 2.- Czy nie jest tak, że w budżecie domowym po każdym miesiącu możecie więcej odłożyć? 3.- Czy nie widzicie, że w końcu nasi rządzący jakoś prezentują się w mediach są dobrze ubrani ładnie i mądrze się wysławiają? 4.- Czy nie pamiętacie tego sukcesu gdy, premier Tusk wraz z platformą obywatelską rządził całą unią europejską oczywiście z panią Merkel a to ogromnie podnosi wizerunek polski na zewnątrz? 5.- Czy nie widzicie, że platforma obywatelska jest to jedyna partia, której dobro polski i unii europejskiej leży na sercu bardziej niż własne interesy? W TVN24 - POCHANKE, KUŹNIAR I DURCZOK POWIEDZIELI, ŻE NA PIS GŁOSUJĄ LUDZIE SŁABO WYKSZTAŁCENI, WIĘC ZASTANÓWCIE SIĘ CZY CHCECIE BYĆ DO TEJ GRUPY ZALICZANI BO JA I MOJA RODZINA TAK.

    • 5 14

    • Mi by się nie chciało tyle pisać

      I złaź na ziemię

      • 3 1

    • ja jednak podziekuje za socjalistow z pis,po,sld i gabinet osobliwosci od palikota + psl i reszte planktonu i spokojnie z czystym sumieniem zaglosuje na Nowa Prawice.

      • 0 0

  • Tylko niemieckie lodzie podwodne... (4)

    Nie będzie drugiego Gawrona, i przynajmniej będą funkcjonowały jak należy. Niemcy to potęga w UE i na świecie. jeśli już kupować to od nich. Maja najlepsze rozwiązania technologiczne. I tyle. Gdyby było inaczej nie kupowali byśmy u nich samochodów itd...

    • 2 4

    • Zwycięstwo

      Kto wygrywa przetarg, ten wygrywa bitwę. Wojna to konkurencja z pogwałceniem zasad.

      • 0 0

    • A te łodzie mają napęd na osiem wioseł ?

      • 1 0

    • potega na arenie obronnym to jest szwecja (1)

      - najlepsze samoloty wojskowe, statki wojskowe, lodzie podwodne, ale znajac zycie Polacy nie wybiora Szwedow, wybiora badziewie z Hiszpanii.

      • 3 0

      • akurat potwierdzam, te ich okręty z silnikiem Stirlinga rzeczywiście bardzo trudno

        wykryć co na Bałtyku jest arcyważne. Jeden z nich podszedł nawet do lotniskowca UUS Reagan i go zatopił, a lotniskowiec nawet nie wiedział kiedy. Oczywiście były to ćwiczenia, ale Amerykanie wiedzieli, że będzie taka akcja a i tak nie wykryli. Potem wypożyczyli jeden z tych okrętów do testów razem z załogą, aby opracować technologię wykrywania go. Z tego co wiem do dziś im się nie udało jej opracować.

        • 0 0

  • Propozycja

    Proponuję przeprowadzić dokładną kontrolę majątków prywatnych i ich rodzin do trzeciego pokolenia zanim dojdzie do jakiegokolwiek przetargu. Oczywiście dotyczy to decydentów o przetargu. Już nam się politycy przysłużyli w III RP. Pozdrawiam demokrację i uczciwość!!

    • 6 0

  • Po co?

    Jako podatnik, chciałbym wiedzieć, dlaczego wpływy z mojej pracy pójdą na zakup oręża, a nie np. na rozwój przedsiębiorczości, czy wsparcie dla rodzin wychowujących dzieci.

    Czy mamy jakieś kontrakty, dzięki którym nasi marynarze podwodni + obsługa wypracują przychody przewyższające zakup i utrzymanie okrętów podwodnych? Czy gdzieś istnieje kalkulacja ryzyka mówiąca ile Polska mogłaby stracić, gdyby nie posiadała okrętów podwodnych i ludzi zdolnych do ich obsługi?

    Zdjęcia są efektowne, świadomość posiadania okrętu daje złudne poczucie bezpieczeństwa, ale za każdym razem brak rzetelnej informacji o aspektach ekonomicznych, podczas gdy podstawowym elementem bezpieczeństwa państwa jest ekonomia. Kto nie ma pieniędzy, ten musi walczyć na gołe pięści, albo zostać terrorystą, by za pieniądze skradzione jednym walczyć z drugimi.

    • 7 2

  • Sławek (1)

    potrzebne są środki na słuze zdrowia , naukę , zapobieganiu bezrobociu ! a te inwestycje to głupota generuja koszty i nikomu nie potrzebne !

    • 8 2

    • Bezrobociu zapobiega się nie środkami ale dobrą gospodarką w której jest praca.

      • 3 1

  • Ja z Mietkiem i Klemensem zbudujemy lepsze okręty dla MW i trochę taniej. Chcieć to móc

    • 3 0

  • U-Booty rządzą! (1)

    Chociaż ten szwedzki też niczego sobie...

    • 4 1

    • ten szwedzki jest zarąbiaszczy, ale i tak kupimy Ubota. Szwedzki jest

      rzeczywiście bardzo trudno wykrywalny, a na Bałtyku, tej naszej kałuży to bardzo ważny atut. Szwedzi podeszli nim w trakcie ćwiczeń do amerykańskiego lotniskowca i go zatopili. Oczywiście fikcyjnie, porobili fotki, przebywali w rejonie lotniskowca bardzo długo, tak że w warunkach bojowych spokojnie by go zatopili. Amerykanie nawet nie wiedzieli kiedy to się stało. Potem wypożyczyli ten okręt od Szwedów razem z załogą na kilka lat, żeby obadać technologię.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane