• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fibratech nagrodzony za ultralekką felgę

erka
8 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ultralekkie felgi trafią do masowej produkcji
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg

Projekt spółki Fibratech, pracującej nad stworzeniem ultralekkiej felgi, zwyciężył w prestiżowym konkursie Orzeł Innowacji - Startup, w kategorii przełomowa technologia. Fibratech to jedna z firm mająca siedzibę w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.



Kapituła przyznała główną nagrodę spółce za opracowanie projektu ultralekkiej, kompozytowej felgi samochodowej. Zwycięstwo, to nie tylko szansa na wypromowanie innowacyjnych projektów, ale również dalszy rozwój, pozyskanie nowych klientów i sfinansowania kolejnych, rewolucyjnych przedsięwzięć.

- Nagroda jest dla nas przede wszystkim doskonałą promocją. Już w grudniu 2018 roku planujemy przeprowadzić rundę finansowania i liczymy, że m.in. dzięki tej nagrodzie uda nam się zainteresować naszym projektem wartościowego partnera - mówi Michał Smentoch, prezes Fibratech.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności. Jak podkreśla Smentoch, firma jest na dobrej drodze, by innowacyjna felga w najbliższych latach trafiła do seryjnej produkcji.
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - dr inż. Claus Bayrethuer, Michał Smentoch i dr inż. Michał Sobolewski. 
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - dr inż. Claus Bayrethuer, Michał Smentoch i dr inż. Michał Sobolewski.

- W tym momencie finalizujemy już prace nad najnowszą generacją prototypów, które w grudniu tego roku poddane zostaną testom w jednostce certyfikującej TUV Sud w Monachium. Ten kamień milowy będzie zamykał pierwszą fazę naszych prac. Wspólnie z KPMG opracowaliśmy precyzyjny plan, obejmujący najbliższe trzy lata. W najbliższej przyszłości naszym nadrzędnym celem jest uruchomienie pilotażowej linii produkcyjnej. Chcemy tym samym udowodnić dojrzałość naszej technologii i w konsekwencji rozpocząć komercyjną produkcję i sprzedaż. Z wielkimi nadziejami wiążemy datę 16 listopada - to tego dnia na zaproszenie NCBiR, uczestniczyć będziemy w panelu ekspertów programu "Innomoto". W przypadku pozytywnej oceny naszego wniosku nasze potrzeby finansowe na drugą fazę wynosić będą 1,5 mln euro. Jesteśmy przekonani, że taka oferta będzie atrakcyjna zarówno dla funduszy inwestycyjnych, jak i inwestorów branżowych - dodaje Smentoch.
erka

Miejsca

Opinie (33)

  • do pierwszej dziury/kraweżnika (1)

    a później się ultra rozsypie

    • 24 1

    • Raczej nie

      Aluminiowa wytrzyma mniej, dużo mniej.
      Prawda jest taka że felgi carbonowe są mocniejsze, lżejsze, da się je łatwo naprawiać. Dużym minusem jest koszt - elementy z carbonu muszą być robione ręcznie. Mają też pewną niedogodność- jeśli piasta nie jest zabezpieczona dedykowanym smarem to dosłownie skleja się z piastą.

      • 0 0

  • (1)

    Fajnie ale produkt jednorazowy, ew do jakis hiperaut. O ile tam by wytrzymala

    • 14 1

    • Włókno węglowe

      Są stosowane na codzień m. in. Przez firmę koenigsegg, która była pionierem tego rozwiązania jakieś 5 lat temu.
      Felgi carbonowe są dużo bardziej odporne niż tradycyjne. Do ich uszkodzenia trzeba większych sił, a uszkodzenia można naprawiać stosując odpowiednią technologię (Mirek wulkanizator tego nie naprawi).

      • 0 0

  • Super super, ale to chyba pęknie przy większej dziurze (1)

    bo carbon jest kruchy i dlatego raczej się go nie stosuje w elementach narażonych na działanie dużych sił i uderzeń.

    • 14 1

    • Nie do końca

      Włókno węglowe jest kruche(aluminium ogólnie też), ale samo pęknięcie występuje przy dużo wyższych siłach niż przy produktach metalowych. Jeśli carbon pęknie to aluminium byłoby już w strzępach.

      • 0 0

  • Ultralekka felga+ Ultrawysoki krawężnik= ultraduże pieniądze (2)

    • 43 1

    • (1)

      Przeciez to felga do sportowego auta dla kogoś kto ma pojęcie jak jeździć takim autem a nie dla Grażyny w SUVIE w lesingu na 10 lat

      • 9 2

      • Myślisz że ta ultrafelga przeleci nad zapadniętą ultrastudzienką, nawet gdy ultrasamochód będzie prowadził ultrakierowca?
        Ja uważam, że po takim incydencie zostanie ultradrogi kawałek ultrazłomu...

        • 1 1

  • laminaty węglowe (3)

    ultra wytrzymałe
    ultra lekkie
    ultra kruche
    ...

    • 19 2

    • (2)

      Materiały kompozytowe to nie tylko włókna węglowe ale i włókno szklane, kwarc, azbest, kevlar itd , mogą być łączone z cząsteczkami metalicznymi , łączone są różnymi rodzajami żywic syntetycznych , opartych np na poliuretanach więc są też bardzo elastyczne , dziury im nie straszne , są bardzo odporne na rozciąganie , zgniatanie , itd , kompozyty mogą być twarde i bardziej wytrzymałe od aluminium :)

      • 7 0

      • tak, to prawda. Ale w artykule jawnie wspomina sie o kompozytach węglowych.

        A te mają wspaniałe własciwości (w stosunku do masy) wzdłuż włókien i w prostych kształtach ale już boczne obiążenia i udary są dla nich trudne do przeżycia.
        Przynajmniej taka jest moja podła empria. Troche tego połamałem... I naprawić się nie da...

        • 2 0

      • A co z recyklingiem?

        Odzyskać materiały z kompozytów wymaga ogromnych nakładów energii, więc ekologiczna na pewno nie jest.

        • 1 2

  • Ten z broda jako jedyny nie jest dr inz

    Zamiast sie uczyc u barbera siedzial

    • 0 3

  • Oddawna mozna takie kupic innych firm dlatego powinno sie je porównywac do innych kompozytowych a nie aluminium.

    • 2 0

  • Panowie może znają się na inżynierii (7)

    ale na logicznym myśleniu już chyba nie. Jak można promować największy atut produktu, czyli jego lekkość, trzymając go sześcioma rękami? Serio żadnemu z nich nie przyszło do głowy, żeby wziąć 2 felgi w obie ręce i zrobić np. pajacyka?

    • 53 10

    • mogli na zębach powiesić :) (2)

      • 13 0

      • na wuju (1)

        • 13 0

        • Na chórze wujów :)

          • 8 0

    • Pewnie mają tylko jedną sztukę na stanie :)

      a lekkość tej konstrukcji pewnie wynika z użycia szprych ;)

      • 8 0

    • raczej na marketingu...

      bez marketingu można sobie nagwizdać

      • 4 2

    • Niestety w życiu tak to już jest, albo jesteś specem od inżynierii, albo od marketingu. Przy czym przedstawiciele obu grup będą wyśmiewać siebie nawzajem.

      • 14 0

    • W dodatku zdjęcie to wygląda, jakby trzymali się za fujary

      • 7 2

  • Odwrotna kolejność.

    Żeby móc chwalić się takim produktem, to najpierw trzeba przejść pozytywnie testy wytrzymałościowe i użytkowe. Chyba, że chodzi tu o dmuchanie reklamowego balonika...

    • 7 1

  • Jak mnie wkurzają barany, co pozakkadają sobie felgi 17+,

    a potem przez tory, czy progi zwalniające jadą 1km/h. Druga grupa, to super alufelgi, ale na opony już nie stać, kupuje 10 letnie używki i ląduje na barierkach podczas deszczu.

    • 6 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane