• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Florian" przejął ochronę Portu Gdańsk. Co dalej z SOPG?

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od lipca 2021 roku Portowa Straż Pożarna "Florian", we współpracy z WUŻ Port and Maritime Services, realizować będzie ochronę przeciwpożarową na akwenach o łącznej powierzchni 13,5 tysiąca hektarów. Od lipca 2021 roku Portowa Straż Pożarna "Florian", we współpracy z WUŻ Port and Maritime Services, realizować będzie ochronę przeciwpożarową na akwenach o łącznej powierzchni 13,5 tysiąca hektarów.

Od lipca ochroną przeciwpożarową Portu Gdańsk od strony wody zajmie się Portowa Straż Pożarna "Florian". Spółkę wybrano w drodze przetargu. Do tej pory zajmowała się tym Straż Ochrony Portu Gdańsk. Spółka ta, należąca do... gdańskiego portu, straciła umowę na rzecz spółki zewnętrznej.



Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?

Skąd decyzja o ogłoszeniu przetargu? Jak tłumaczą władze Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, chodzi o bezpieczeństwo w porcie, a "ze względu na strategiczne znaczenie Portu Gdańsk dla polskiej gospodarki, jak również poprzez fakt, że na terenie portu swoją działalność prowadzi ponad setka firm, kluczowym zadaniem zarządu jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa". Tak aby w razie potrzeby możliwe było podjęcie natychmiastowych działań ratowniczych. Władze Portu Gdańsk tłumaczą, że rozwój infrastruktury portowej i stale rosnąca liczba przeładunków towarów wymaga utrzymania adekwatnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanych terenach i akwenach.

- Towary niebezpieczne w strukturze przeładunków w Porcie Gdańsk wynoszą prawie 50 proc. To m.in. ropa naftowa, benzyna, oleje, węgiel, koks, kwasy, ług sodowy, asfalt, saletra amonowa. Zaś udział Portu w obsłudze paliw płynnych wynosi około 87 proc. w skali kraju. ZMPG ma obowiązek świadczyć ochronę przeciwpożarową w każdych warunkach pogodowych występujących na akwenach portu Gdańsk. Stąd też potrzeba posiadania najnowocześniejszych jednostek o międzynarodowej klasie pożarniczej - wyjaśnia Janusz Sokołowski, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Portu ZMPG.
Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dotychczasowa ochrona przeciwpożarowa od strony wody była realizowana przy użyciu jednostek z lat 70., które mogły wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, a tym samym nie były w stanie zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia.

Flota SOPG w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



Przypomnijmy. Pod koniec ub. roku branżę zelektryzowała informacja, że Straż Ochrony Portu Gdańsk może stracić umowę na świadczenie usług dla spółki, do której należy. SOPG jest spółką w 100 proc. należącą do Portu Gdańsk. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, decyzja o przetargu spowodowana była względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Z kolei pracownicy SOPG i związkowcy alarmowali, że taka decyzja zagraża dalszemu funkcjonowaniu ich spółki. A problemem jest flota, w którą nie inwestowano. A za to odpowiedzialny jest także właściciel spółki. Statki pożarnicze użytkowane przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5".

Czytaj też:

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie - zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie obecnie przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informował pod koniec ub. roku Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.
Co dalej z SOPG? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk. Czekamy na odpowiedź.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, spółka ta dalej zajmuje się ochroną portu od strony lądu, choć robi to tak naprawdę za pośrednictwem spółki Orlen Ochrona, która jest jej podwykonawcą. Część pracowników SOPG skorzystało z programu dobrowolnych odejść, a część będzie współpracowała z Portową Strażą Pożarną "Florian".

"Florian" razem z WUŻ Port and Maritime Services



PSP "Florian" została utworzona w 1991 r. na bazie powstałej w 1946 r. Portowej Straży Pożarnej w Gdańsku. Port Gdańsk będzie zabezpieczała, współpracując ze spółką WUŻ Port and Maritime Services, która ma statki. Wykorzystywane będą trzy jednostki holowniczo-pożarnicze klasy FF1 (Ajax, Akul i Tytan) należące do WUŻ Port and Maritime Services. Zostały one wyposażone w zapory przeciwrozlewowe do ograniczania wylewów substancji ropopochodnych, zapory pełnomorskie typu expandi (400 m) i flexi (300 m).

PSP Florian będzie zabezpieczała Port Gdańsk, współpracując ze spółką WUŻ Port and Maritime Services, która ma statki holowniczo-pożarnicze.



Dwie jednostki będą stacjonowały w Porcie Zewnętrznym, a jedna jednostka w Porcie Wewnętrznym. Jednostki są wyposażone w mechaniczny sprzęt do zbierania i neutralizacji rozlewów. Na pokładzie każdej jednostki będzie pełna obsada marynarsko-strażacka, gotowa do podjęcia natychmiastowych działań umożliwiających pełną zdolność manewrową jednostki 24 h na dobę 7 dni w tygodniu.

Czytaj też:

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie



- Z PSP "Florian" jestem związany od początku jej istnienia. Jestem dumny z tego, że firma
z portowym DNA funkcjonuje nieprzerwanie od ponad 30 lat. Jako jedna z nielicznych na świecie pożarniczych spółek aktywnie zajmujemy się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną Portu oraz firm i spółek portowych (zwłaszcza przeładowujących paliwa, materiały niebezpieczne, kontenery). Cieszymy się, że dokładamy cegiełkę do tego, aby Port Gdańsk mógł sprawnie i bezpiecznie funkcjonować - mówi Zdzisław Olechnowicz, dyrektor zarządu PSP "Florian".

Usługi, które świadczy PSP "Florian", mają na celu między innymi działania prewencyjne, takie jak zabezpieczenie przeciwpożarowe (asysta statku pożarniczego) podczas przeładunku materiałów niebezpiecznych oraz wszelkich prac pożarowo-niebezpiecznych. Strażacy z Floriana mają na swoim koncie 28 tysięcy asyst przeciwpożarowych, ponad 3 tys. akcji gaśniczych.

Miejsca

Opinie (47)

  • ochrona p-poż portu gdańsk (2)

    Ludzie ogarnijcie się To co nazywacie ochroną p-poż od strony wody gdy prowadziła ją SOPG to jakaś porażka Statki pseudo pożarnicze 40-50 letnie totalny złom Wyjście w morze przy malutkim wietrze graniczyło z cudem. Za główki portu to już wyprawa Gdy raz STR.4 przepłynął z portu północnego do portu wewnętrznego alarmowo to jeden silnik padł. STR 5 złom na sznurku przy nabrzeżu od 2 lat zatarty wał uszkodzony silnik tak dbali o sprzęt pracownicy SOPG. Załogi z łapanki. STR6 jedyny sprawny. ale też 30 letni. a teraz Ajax Akul Tytan to jednostki na 21wiek pełnomorskie z klasą pożarniczą bajka. Pływalność bez ograniczeń Trzeba przyjechać zobaczyć porównać Szkoda że nie ma zdjęć jednostek SOPG to można by porównać.

    • 5 6

    • Ocena Zarządu

      ZMPG jako właściciel odpowiada za stan SOPG i Strażaków. Doprowadzili firmę do ruiny. Oddali rynek usług asyst ładunków niebezpiecznych za nic.

      • 5 1

    • W sumie masz rację ale za to winny jest zmpg który ma 100% udziału w sopg
      Dawno planowali rozwalić sopg i udało się

      • 6 1

  • "Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5"" (3)

    Co drugi szyper jak zaczęło troszkę bujać to wracał w te pędy do portu a najlepszy był jeden kapitan co -jak troszkę się ściemniło to bał się pływać (może dlatego nie dostał żadnej propozycji pracy). Strażak 4 od 3 lat na warunkowych przeglądach... Nie dziwię się że straciliśmy ten kontrakt. Ale Florianom nie będzie teraz łatwo, mają siedzieć pod pokładem holownika, zakaz wstępu do mesy i jeść tam gdzie śpią... mają co chcieli.

    • 19 6

    • Kolego

      Myślę że nie masz co się martwić o pracowników Floriana Już nic gorszego ich spotkać nie może jak spanie w maszynowni na STR 6 i załatwianie potrzeb fizjologicznych do wiaderka Taka prawda

      • 0 3

    • ...

      Florian ma udostępnione pomieszczenia wspólne, razem z mesa i kuchnia

      • 3 2

    • Ty tak na serio, czy piszesz żeby pisać??

      • 7 1

  • (1)

    Walek i to spory

    • 25 4

    • SOPG

      • 0 0

  • (1)

    Szkoda ze Gdańsk bierze przykład z Ferpley Gdynia gdzie nie rządzi rozsadek

    • 7 2

    • ferpley gdynia

      ZMPG właśnie wyciągnął wnioski.
      PSP Florian - spółka pracownicza, kapitał tylko polski, ochrona p-poż w Porcie Gdańsk
      WUŻ - spółka pracownicza, kapitał tylko polski, zajmująca się pracami holowniczymi w Porcie Gdańsk
      Obydwie spółki powstały 12 lat temu w wyniku przekształceń własnościowych.
      Załogi tych spółek nie przejadają zarobionej kasy tylko od 12 lat inwestują w sprzęt i ludzi W żadnej z firm nikt nigdy nie pracował na umowie śmieciowej w przeciwieństwie do SOPG

      • 3 2

  • Dlaczego nikt nie zrobi porządku z ciężarówkami które wożą węgiel po porcie? Każda grubo przeładowana, sypie się z nich na drogi, a jak jeszcze popada to drogi portowe to czarna maź.Pracownicy muszą codziennie na myjnie zajeżdżać, bo taki syf na drodze że nawet jadąc 20km/h, auta od dołu do szyb poklejone węglem. gdzie są służby? takie tam są układy że góra nic nie widzi?

    • 10 2

  • i żeby jeszcze po Gdańsku jeździły tramwaje

    Konne, syrenki i trabanty, a wkrótce, aby można było stanąć w kolejce po paszport..... Oby było po staremu?

    • 4 8

  • (9)

    Miejmy nadzieję, że nie będzie gorzej z ochroną morską tak jak się stało gdy przyszedł Orlen Ochrona na ląd. Dobra zmiana!

    • 25 6

    • (8)

      Prawda
      Cala prawda jest gorzej z ochrona portu ale nik nic nie widzi przeciez własnych błędów nie przyznają się
      5-8 lat temu to była ochrona chłopaki z jajami a teraz to emeryt albo z nagonki za marna kasę
      Z drugiej strony nie dziwię się ze tak pracują dużo obowiązków mala kasa i tyle w temacie

      • 7 0

      • Komedia (7)

        Przecież w Orlen Ochrona pracują "zawodoiwcy/fachowcy" z SOPG. Kiedyś (czyli wtedy kiedy nikt nie kontrolował) było dobrze, a teraz jest źle.

        • 3 5

        • (6)

          Ile osób zostało z sopg
          Zapewniam że garstka !!!!!!
          Nie wiesz więc nie pisz bzdur

          • 5 0

          • (5)

            to prawda kto moze ten sie zwalnia

            • 5 0

            • Komedia 2 (4)

              To oczywiste, że "kto może się zwalnia/została garstka" nie ten standard, trzeba uciekać. Czy się stoi, czy się leży... się skończyło.

              • 3 4

              • (2)

                Nie pisz bzdur

                • 3 0

              • Prawda

                Na tym bazują związki, utrzymują ludzi w przekonaniu, że wszyscy są równi, a sami mają 2 razy więcej.

                • 7 0

              • Prawda w oczy kole...

                • 1 1

              • Prawda

                Z SOPG zostali związkowcy z Romanem B. na czele z pensją 5 tyś zł.

                • 6 0

  • (2)

    Ciekawe jak będzie wyglądać asysta pożarowa holownikow w czasie gdy będą wykonywać roboty holownicze w porcie OT ciekawostka

    • 9 3

    • Nie może buc w

      • 0 0

    • Teraz będzie profesjonalnie. Bo wcześniej niby pożarnicze statki to tragedia.

      • 3 4

  • (6)

    Czyli wygrał jakiś prywaciarz który będzie przytulał gruba kase na splate rat za Suva, a pewnie bedzie zatrudniał zbieraninę Mietków spod żabki, niepełnosprawnych i Ukrainców za 10zl netto/h;)Zakład?

    • 24 32

    • Pracuje we Florianie. Uwierz mi, niczym nie odstajemy od kolegów ze straży. Nawet mamy kilku weteranów pożarnictwa i większe doświadczenie w nietypowych sytuacjach BHP.

      • 3 3

    • Leasing grubego SUV-a to jakieś 2-3k miesięcznie. (2)

      Jak dla Ciebie to gruba kasa, to nie mam pytań, szczególnie przy tym, ile przytulają tzw. "prezesi" państwowych spółek.

      • 7 1

      • "Gruby SUV" to 10tysi miesięcznie Jeep Szeroki 6, VOLVO 90, Rover S (1)

        nie mówię o Porszaku Macan, Mercu GLS. Ogarnij się - są takie auta.

        • 1 0

        • To masz słabego leasingodawcę. Czy lubisz zawyżać koszta?
          Przetarg był oficjalny i wygrał lepszy oferent - coś jest mało klarowne?...

          • 0 4

    • Czyli tak jak w SOPG tylko taniej co miesiąc dla Portu?

      • 10 2

    • Fetyszysta z ciebie...

      Fetyszysta z ciebie...

      • 0 4

  • Miedzynarodowa klasa pozarnicza? (1)

    Moze mi ktos wyjasnic co to oznacza?
    Czyli jednostki, ktore do tej pory pracowaly w porcie mialy polska klase pozarnicza, tak? :)

    • 13 1

    • Poszerzaj wiedzę

      2 z 3 statków użytkowanych przez SOPG nie miało żadnej klasy pożarniczej, 3. miał najniższą FF1a. Obecnie 2 mają FF1 a trzeci ma FF1a. Parametry można porównać zapoznając się z przepisami PRS (dostępne w internecie).

      • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane