• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Forum Wizja Rozwoju. Czy Pomorze będzie doliną wodorową?

Robert Kiewlicz
26 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Podczas Forum Wizja Rozwoju dyskutowano o potencjale związanym z produkcją zielonego wodoru w gdańskiej rafinerii i wykorzystaniu go w transporcie drogowym i morskim. Podczas Forum Wizja Rozwoju dyskutowano o potencjale związanym z produkcją zielonego wodoru w gdańskiej rafinerii i wykorzystaniu go w transporcie drogowym i morskim.

W dokumencie o nazwie Polska Strategia Wodorowa do 2030 r., jest zapis o uruchomieniu co najmniej pięć dolin wodorowych - centrów kompetencji w procesie wdrażania gospodarki wodorowej, integracji sektorów i transformacji klimatycznej przemysłu. Jedno z takich centrów ma działać w ramach Grupy Lotos. Dodatkowo na pomorzu funkcjonuje już Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych.



Technologie wodorowe to:

- Zasoby naszych paliw kopalnych nie są nieskończone - mówił podczas debaty "Pomorze - idealne miejsce do rozwoju nowoczesnego przemysłu wodorowego w każdym elemencie łańcucha wartości" prof. Kazimierz Darowicki, kierownik Katedry Elektrochemii, Korozji i Inżynierii Materiałowej, Politechniki Gdańskiej, Wydziału Chemicznego. - Wodór jest przyszłością energetyki czy transportu. Wszystkie wielkie koncerny mają już opracowane technologie wodorowe i czekają jedynie na odpowiedni moment, aby wprowadzić je na rynek.
Jak twierdzi prof. Darowicki w Polsce produkuje się dużo wodoru. Jest on przeznaczany głównie na potrzeby produkcji nawozów sztucznych i przemysłu petrochemicznego.

Wodorowe pojazdy na pomorskich drogach i torach



- Potrzebna jest druga strona rynku, jednak jak na razie tych odbiorców nie widać. Trzeba w końcu zacząć budować rynek wodorowy w Polsce - twierdzi prof. Darowicki.

Wodór w motoryzacji, przemyśle i transporcie



Kolejnym fundamentalnie ważnym aspektem związanym z energetyką wodorową jest zeroemisyjność pracy wodorowych turbin oraz ogniw paliwowych: jedynym produktem ubocznym pozostaje woda destylowana lub para wodna. Dodatkowo, wodór jest bardzo wszechstronny - można go wykorzystać w różnych dziedzinach przemysłu. Motoryzacja, transport, hutnictwo, rolnictwo, przemysł petrochemiczny, przemysł stalowy - to tylko część obszarów, w których energetyka wodorowa może znaleźć skuteczne zastosowanie.

Zielony wodór w gdańskiej rafinerii. Współpraca Sescom i Lotosu



Jednym z projektów pomorskiego Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych jest projekt NeptHyne. Chodzi o możliwość przechowywania i przetwarzania nadmiaru energii, która nie może być odebrana przez Krajowy System Elektroenergetyczny. Z drugiej strony zapewnienie możliwości zaopatrywania statków serwisowych, które muszą zapewnić planowane prace serwisowe wiatraków morskich.

Sieci i linie przesyłowe na Pomorzu. Infrastruktura dla morskich farm wiatrowych



- Pomysł polega na wykorzystaniu zielonego wodoru produkowanego na morskich farmach wiatrowych tak, aby tym wodorem zasilać jednostki do obsługi tych farm - mówił Sławomir Halbryt, prezes Sescom, członek Klasa Wodorowego. - Oczywiście nowe jednostki powinny być wybudowane w polskich stoczniach.

Zielony wodór od Lotosu



- Lotos jest jednym z trzech największych producentów i konsumentów wodoru - mówił Cezary Godziuk, prezes zarządu Lotos Asfalt. - Obecnie ten wodór jest pozyskiwany z gazu ziemnego. Jest to proces tańszy jednak podczas niego uzyskuje się ogromne ilości dwutlenku węgla. Nieproporcjonalnie wielkie do ilości pozyskiwanego wodoru.

Lotos wyda prawie 1,4 mld zł na inwestycje. Wodór, kolej i nowoczesne technologie



Dlatego Lotos realizuje program Green H2, w ramach którego powstać ma wielkoskalowa instalacja złożona z elektrolizerów, magazynów wodoru i ogniw paliwowych lub ewentualnie turbin wodorowych zarządzanych przez innowacyjne oprogramowanie. Całość ma produkować zeroemisyjny wodór na potrzeby rafinerii i jednocześnie wpierać polski system elektroenergetyczny na zasadzie elektrowni szczytowo-pompowej.

Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej



Potencjał wodoru zauważają już samorządy, które wprowadzają m.in. jednostki komunikacji zbiorowej napędzane paliwem wodorowym. Zyskują w ten sposób podwójnie - po pierwsze wspomnianą zeroemisyjność pojazdów, a po drugie ekonomię ich eksploatowania. A to zaledwie pierwszy krok - kolejnym może być ukierunkowanie na wodór całych gałęzi przemysłu.

Wydarzenia

Forum Wizja Rozwoju (3 opinie)

(3 opinie)
forum

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (35)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane