Petrobaltic kupi nowe statki. Usługi na rzecz morskiej energetyki wiatrowej

Petrobaltic chce odejść od świadczenia usług dla branży offshore na rzecz morskiej energetyki wiatrowej.
Petrobaltic chce odejść od świadczenia usług dla branży offshore na rzecz morskiej energetyki wiatrowej. mat. prasowe

W ciągu najbliższych czterech lat flota Petrobalticu ma powiększyć się o pięć specjalistycznych jednostek. Statki mają być wykorzystywane przy budowie i serwisowaniu farm wiatrowych na Bałtyku. Firma prowadzi już zaawansowane rozmowy z trójmiejskimi stoczniami.



Czy morska energetyka wiatrowa to branża z przyszłością?

tak, OZE to przyszłość 49%
tak, ale nie możemy zapominać o rozwoju energetyki atomowej 29%
nie, jeszcze przez wiele lat nic nie zastąpi tradycyjnych paliw 22%
zakończona Łącznie głosów: 303
W najbliższych latach Petrobaltic chce przejść ze świadczenia usług dla branży offshore na rzecz morskiej energetyki wiatrowej. Już teraz spółka realizuje badania geotechniczne, geofizyczne czy hydrograficzne dla podmiotów zewnętrznych.

Jednak chce też zaangażować się w układanie kabli podmorskich, instalację fundamentów czy turbin wiatrowych oraz stacji transformatorowych. Petrobaltic ma też zajmować się konserwacją, wymianą i naprawą elementów morskich farm wiatrowych, ich modernizacją czy reinstalacją.

Petrobaltic planuje zakup pięciu nowych, specjalistycznych jednostek.
Petrobaltic planuje zakup pięciu nowych, specjalistycznych jednostek. żródło:Petrobaltic

Nowe jednostki Petrobalticu



Lotos Petrobaltic planuje realizację czterech projektów, w ramach których zbudowane zostaną następujące jednostki:

  • jednostka do instalacji fundamentów,
  • jednostka do instalacji turbin,
  • jednostka do układania kabli,
  • dwie jednostki do serwisowania i utrzymywania infrastruktury.

Petrobaltic się zmienia. Przyszłością energetyka wiatrowa



Przypomnijmy, że w czerwcu 2021 r. spółka podpisała list intencyjny z Baltic Trade and Invest - spółką zależną niemieckiej firmy RWE Renewables - drugiego co do wielkości dewelopera i operatora morskich farm wiatrowych na świecie. Współpraca Petrobaltic i BTI ma obejmować: badania geotechniczne gruntu, potencjalne zapewnienie statków instalacyjnych i statku inspekcyjnego podczas fazy prac budowlanych i obsługi farmy wiatrowej oraz inspekcję i serwis instalacji podwodnych.

Zobacz, jak wygląda Sylur po modernizacji.


Morskie przedsiębiorstwo górnicze



Obecnie Petrobaltic to jedyne polskie przedsiębiorstwo górnicze zajmujące się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego oraz kompleksową obsługą logistyczną offshore, obsługą badań morza oraz zarządzaniem flotą.

Jednostki wykorzystywane przez Petrobaltic do świadczenia usług w zakresie badania dna morskiego.
Jednostki wykorzystywane przez Petrobaltic do świadczenia usług w zakresie badania dna morskiego. źródło: Petrobaltic

Majątek produkcyjny grupy kapitałowej Lotos Petrobaltic tworzy pięć platform: dwie platformy wiertnicze i trzy platformy eksploatacyjne (w tym bezzałogowa platforma PG-1), wielozadaniowe holowniki, statki dozorowe i ratownicze, zbiornikowiec oraz baza lądowa z nabrzeżem przeładunkowym. Do świadczenia usług dla sektora offshore w zakresie badań dna morskiego Petrobaltic wykorzystuje obecnie jednostki: Sylur (PSV - statek do zaopatrzenia platform wiertniczych) i Kambr (holownik zaopatrzeniowy). Do floty spółki należą też: Bazalt (AHTS - statek do pracy przy instalacjach offshore), Ikarus III (tankowiec) i Aphrodite I (statek dowozowy). Statkami zarządza spółka Technical Ship Management.

Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku



PKN Orlen prowadzi przygotowania do budowy morskiej farmy wiatrowej. Koncern prowadzi prace nad rozwojem morskiej energetyki wiatrowej poprzez spółkę Baltic Power, która posiada koncesję na budowę farm wiatrowych o maksymalnej łącznej mocy do 1,2 GW. Jej obszar, o łącznej powierzchni ok. 131 km kw., zlokalizowany jest ok. 22 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Łeby i Choczewa.

Platforma wiertnicza Lotos Petrobaltic od środka.


Polenergia wraz z Equinor (dawny Statoil) realizuje trzy tego typu obiekty na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy ponad 3 tys. MW. Grupa jako pierwszy podmiot w Polsce dysponuje dwiema prawomocnymi decyzjami środowiskowymi na budowę MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III wraz z umową przyłączeniową oraz ważną decyzję środowiskową na budowę infrastruktury przesyłowej. Trzeci projekt MFW Bałtyk I ma ważne pozwolenie na lokalizację oraz uzyskane warunki przyłączenia od operatora systemów przesyłowych. Okres eksploatacji morskich farm wiatrowych przewidziany jest na 25-30 lat.

Platforma Baltic Beta od środka.


PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę o utworzeniu spółki joint venture 50/50, której celem będzie rozwój, budowa i eksploatacja dwóch morskich projektów wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 2,5 GW. Szacowany koszt Elektrowni Wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3 mieści się w granicach 30-40 mld zł. Baltica 1 powstanie dopiero po 2030 r. Najbardziej zaawansowanym z projektów jest projekt Baltica 3, który może zacząć produkować energię elektryczną w 2026 r.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (52)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...