• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos - Orlen. Samorządowcy apelują do posłów, przedsiębiorcy nie chcą likwidacji

Robert Kiewlicz
27 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 11:49 (27 stycznia 2022)
Samorządowcy z Gdańska wzywają posłów i radnych Prawa i Sprawiedliwości do obrony interesów regionu. Na zdjęciu: Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska i Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. Samorządowcy z Gdańska wzywają posłów i radnych Prawa i Sprawiedliwości do obrony interesów regionu. Na zdjęciu: Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska i Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Władze samorządowe Gdańska ogłosiły apel do parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwość w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Samorządowcy twierdzą, że Gdańsk traci firmę, która nie tylko była pracodawcą dla dużej rzeszy wysoko wyspecjalizowanych pracowników, ale również mecenasem wielu wydarzeń. Treść oświadczenia Rady Miasta w tej sprawie zostanie przekazana prezesowi PiS - Jarosławowi Kaczyńskiemu. W podobnym tonie wypowiadali się przedsiębiorcy skupieni w Business Centre Club podczas konferencji "Nie dla likwidacji Lotosu!" związanej z apelem Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC o powstrzymanie tej transakcji. Na czwartek konferencję w sprawie fuzji zapowiedział Ruch Polska 2050.



Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen



AKTUALIZACJA, godz. 11.49: - Pod zakładem Lotosu spotykamy po ogłoszeniu warunków transakcji, która będzie dotyczyć Grupy Lotos i PKN Orlen. Muszę powiedzieć, że im więcej czasu mija od ogłoszenia zasad tej transakcji, tym pojawia się więcej pytań niż odpowiedzi. Jest coraz więcej niejasności, coraz więcej tajemnic. Tak ważna operacja powinna być prowadzona w atmosferze przejrzystości i powinniśmy móc poznać jej wszystkie szczegóły, oraz dobrze zrozumieć jaki niesie ona sens ekonomiczny - mówił na konferencji pod rafinerią Lotosu przewodniczący partii Polska 2050, Michał Kobosko. - Dzisiaj słyszymy dużo więcej o jej sensie politycznym. Pojawiają się komentarze, że po tej transakcji prezes Orlenu Daniel Obajtek "zapunktował" u prezesa Jarosława Kaczyńskiego i ma coraz większe szanse na zastąpienie na stanowisku Mateusza Morawieckiego.
Ruch Polska 2050 zorganizowałkonferencję prasową na temat fuzji Orlenu z Lotosem i towarzyszącej jej sprzedaży części gdańskiej spółki. Na zdjęciu: Miłosława Zagłoba - radca prawny, członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050, Michał Kobosko - przewodniczący Polska 2050 Szymona Hołowni, Wioleta Tomczak - specjalistka ds. zdrowia publicznego, lider stowarzyszenia Polska 2050 w Gdyni.
Ruch Polska 2050 zorganizowałkonferencję prasową na temat fuzji Orlenu z Lotosem i towarzyszącej jej sprzedaży części gdańskiej spółki. Na zdjęciu: Miłosława Zagłoba - radca prawny, członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050, Michał Kobosko - przewodniczący Polska 2050 Szymona Hołowni, Wioleta Tomczak - specjalistka ds. zdrowia publicznego, lider stowarzyszenia Polska 2050 w Gdyni.

Kobosko stwierdził też, że pojawiają się pytania ekspertów, dlaczego Grupa Lotos została sprzedana tak tanio.

- Nasi eksperci stawiają tezę, że cena jest zdecydowanie zbyt niska - nawet cztery do pięciu razy niższa niż w przypadku podobnych transakcji, jakie miały miejsce na świecie. Jedną ze stron transakcji jest jedna z największych firm petrochemicznych na świecie - Saudi Aramko. Jednak nie mamy pewności, ze ten koncern musi pozostać właścicielem Lotosu - mówił Kobosko. - Wszyscy obawiamy się, że tak znaczące aktywa mogą ostatecznie trafić w ręce właścicieli, których nie chcielibyśmy w Polsce widzieć i którzy używają surowców energetycznych jako broni w dzisiejszym świecie..


Jak oceniasz szanse rozwojowe rafinerii po przejęciu przez Orlen?

- Szanowni państwo posłowie, państwo radni - czy państwu nie jest smutno, że z mapy Polski znikną tego typu stacje benzynowe Lotos? To chluba Gdańska i Pomorza. W ostatnich latach obserwujemy proces niszczenia spółek Skarbu Państwa z lokalizacją w Gdańsku. Główną rolę w tym procesie prowadzi Daniel Obajtek. Tymczasem obserwujemy zmowę milczenia: radnych i posłów Prawa i Sprawiedliwości Ziemi Pomorskiej. Coraz bardziej uwidacznia się tak naprawdę konflikt interesów. Wiele osób pozostaje bowiem w zależnościach i sprawia wrażenie, że spłaca zadłużenie wobec Daniela Obajtka jako prezesa różnych spółek Skarbu Państwa - mówił podczas konferencji prasowej Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Widzimy przyspieszenie ofensywy w sprawie fuzji Orlenu i Lotosu, a tak naprawdę rozbioru Lotosu i zniszczenia, budowanej przez lata, dumy Gdańska i Pomorza. Nie jest za późno. Jako stowarzyszenie Wszystko dla Gdańska i Koalicja Obywatelska apelujemy do was, abyście przeciwstawili się i stanęli po stronie mieszkanek i mieszkańców, którzy was wybrali, i żebyście zawalczyli o ten Lotos. Dzisiaj to jest sprawa honoru.

Przejęcie Lotosu wpłynie na rozwój gospodarczy regionu



- Sytuacja związana z przejęciem Grupy Lotos to trudna sytuacja, obecna i przyszła, części pracowników. Już w grudniu 2019 r., w apelu Rady Miasta Gdańska, wskazywaliśmy na takie ryzyka, zagrożenia. Wtedy przez Prawo i Sprawiedliwość było to bagatelizowane, było tłumaczone, że nikt nie straci pracy. Natomiast dzisiaj coraz głośniej dochodzą do nas informacje, że o ile formalnie zwolnień grupowych może nie być, o tyle zmniejszenie liczby zatrudnionych, zatrudnionych gdańszczanek i gdańszczan w Grupie Lotos, będzie miało miejsce. Ci ludzie, często wysoko wykwalifikowani menadżerowie, po prostu stracą pracę. To ludzie, których podatki płacone w Gdańsku wpływają na rozwój gospodarczy Gdańska - mówił Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.

Samorządowcy obawiają się utraty podatków i miejsc pracy w Lotosie



Gdańscy samorządowcy twierdzą, że w przededniu 50. rocznicy powołania rafinerii w Gdańsku i po prawie 20 latach funkcjonowania marki Lotos, zostaje przerwany trwały związek tego przedsiębiorstwa z Gdańskiem i Pomorzem, a efekt dynamicznych inwestycji i rozwoju instalacji z ostatnich 17 lat zostaje bezpowrotnie skapitalizowany w jednorazowej transakcji.

- PKN Orlen nie wyprzedaje aktywów Grupy Lotos i nie likwiduje firmy. Koncern zachowa 70 proc. udziałów w rafinerii w Gdańsku, a także cały obszar poszukiwania i wydobycia węglowodorów, cały obszar produkcji olejów i środków smarnych, obszar działalności hurtowej prowadzony w spółce Grupa Lotos, około 100 obiektów detalicznych, obszar logistyki kolejowej i cały szereg działalności dodatkowej nie podlegającej środkom zaradczym, którymi będzie mógł skutecznie zarządzać i integrować dla uzyskania efektów synergii. Nieprawdą jest, że transakcja nie jest korzystna finansowo - czytamy w przekazanym do mediów oświadczeniu PKN Orlen.
Zdaniem Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club, z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa transakcja przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia. Na zdjęciu: Konrad Jaskóła - były prezes Petrochemii Płock (obecnie PKN Orlen) , Paweł Olechnowicz - były prezes Lotosu, Janusz Steinhoff - były wicepremier i minister gospodarki i Krzysztof Kwiatkowski - były prezes NIK. Zdaniem Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club, z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa transakcja przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia. Na zdjęciu: Konrad Jaskóła - były prezes Petrochemii Płock (obecnie PKN Orlen) , Paweł Olechnowicz - były prezes Lotosu, Janusz Steinhoff - były wicepremier i minister gospodarki i Krzysztof Kwiatkowski - były prezes NIK.

Przedsiębiorcy przeciwni połączeniu Lotosu z Orlenem



- To, co dzieje się w polskim przemyśle rafineryjno-petrochemicznym interesuje opinię publiczną i jest to negatywnie odbierane. To niszczenie dobrze funkcjonującego podmiotu. Niektóre aktywa, które wchodzą w skład Lotosu, są sprzedawane za cenę kompletnie nieadekwatna do ich wartości. Transakcja to demagogia, populizm i wyprzedajemy kluczową część infrastruktury - mówił natomiast podczas konferencji BCC Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki.

Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos. Porozumienie ze związkami zawodowymi



- Należy zrobić wszystko, by zatrzymać operację o wielkim znaczeniu dla gospodarki. To region niepokorny wobec władzy, dlatego można to traktować jako odwet na Pomorzu. Sam dokument dotyczący warunków sprzedaży Lotosu to lektura szokująca, przypominam - chodzi o najnowocześniejszą rafinerię w naszej części Europy. To wpuszczenie na rynek dwóch konkurentów. Orlen zaprasza najgroźniejszych. Orlen realizuje cele polityczne. Widzę w tym zlecenie polityczne, nie widzę sensu gospodarczego - podkreślił europoseł Janusz Lewandowski.
Janusz Lewandowski ocenił transakcję jednoznacznie jako sabotaż gospodarczy.

BCC wskazuje na brak logiki biznesowej



Konrad Jaskóła były prezes Petrochemii Płock(obecnie PKN Orlen) wyjaśniał z kolei, że rafineria jest miejscem generowania kosztów, które wiąże się z negatywnym wykorzystaniem środowiska, dlatego 10-15 lat to czas jej żywotności.

Fuzja Lotos-Orlen. Burza wokół umowy społecznej z Solidarnością



- Potem trzeba dokonać głębokiej modernizacji rafinerii. Zysku trzeba szukać w innych miejscach - handlu ropą, dystrybucji hurtowej i detalicznej, transporcie. Sprzedaż Lotosu to kompletna indolencja i brak znajomości spraw. Musimy zrobić wszystko, by to obśmiać i pokazać, że ktoś pod jakimiś sloganami doprowadza do tej transakcji. To sposób na wyprowadzenie kasy z budżetu Orlenu i Lotosu - mówił Jaskóła.

Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu po fuzji z PKN Orlen?



- Nie rozumiałem logiki biznesowej przejęcia Lotosu przez Orlen. Teraz nie rozumiem tej operacji - oddaje się rynek. To wyprzedaż majątku, a nie fuzja. Jaki jest tego powód? Nie wolno tego robić, to coś, czego dokonali obywatele, ludzie stąd. Nie potrafię tego sklasyfikować gospodarczo, czym jest ta operacja. Robimy sobie krzywdę, robimy krzywdę polskiej gospodarce - twierdził Paweł Olechnowicz, były prezes Grupy Lotos.
Maciej Dobrzyniecki, kanclerz Loży Gdańskiej BCC, wyjaśniał, że Pomorze ostatnio rozwinęło coś na kształt hubu inwestycyjnego, którego jądrem był Lotos. Trzeba pamiętać też o tym, jak dużym wpływem Lotos zasilał budżet Pomorza.

Oświadczenie zarządu Grupy Lotos

Stanowczo zaprzeczamy niezgodnym z prawdą stwierdzeniom, jakie zostały wygłoszone podczas konferencji prasowej ruchu "Polska 2050 Pomorskie", która odbyła się w dniu 27.01.2022 r. przed siedzibą Grupy Loros w Gdańsku.

Informujemy, że:

1. To jedna z wielu już prób podważenia i zdyskredytowania biznesowego projektu, jakim jest połączenie Grupy Lotos oraz PKN Orlen. Jednoznacznie, widoczną intencją organizatorów tej i innych konferencji prasowych jest chęć upolitycznienia działań o strategicznym, biznesowym i budżetowym znaczeniu. Pragniemy podkreślić, że z wielu, wymienionych niżej powodów, jest ona bezpodstawna i krzywdząca dla wszystkich osób zaangażowanych w ten proces. 

2. Transakcja jest korzystna dla Polski, Pomorza i Gdańska. Stwierdzenia dotyczące zbyt niskiej wyceny aktywów są nieprawdziwe. Pragniemy podkreślić, że cena pakietu zbywanej w ramach środków zaradczych części biznesu w wysokości ok. 4,9 mld zł, przewyższa bieżącą kapitalizację rynkową, a kapitalizacja na dzień 26 stycznia br. wynosi 4,2 mld zł. 

Połączenie koncernów Lotos i PKN Orlen jest strategicznym z ekonomicznego punktu widzenia działaniem, minimalizującym ryzyka związane z przyszłymi rynkowymi zmianami oraz polityką klimatyczną. Nieefektywne mogłoby się okazać dalsze samodzielne działanie rafinerii niezintegrowanej z petrochemią w sytuacji transformacji energetycznej i prognozowanego zmniejszenia popytu na paliwa płynne. Powstały z połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos oraz PGNiG koncern wygeneruje przychody na poziomie ok. 200 mld zł, a łączna kapitalizacja takiego koncernu wyniesie ok. 80 mld zł.

3. Nie jest to "wyprzedaż" aktywów Grupy Lotos. Aż 70 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii pozostanie w multienergetycznym koncernie, podobnie jak całe obszary poszukiwania i wydobycia węglowodorów, produkcji olejów i środków smarnych, działalności hurtowej w spółce Grupa Lotos, logistyki kolejowej, a także ok. 100 stacji paliw oraz wiele obszarów działalności dodatkowej. Sprzedaż koncernowi Saudi Aramco 30 proc. udziałów w rafinerii w Gdańsku jest wynikiem realizacji środków zaradczych, których wymaga Komisja Europejska. Ponadto, współpraca z saudyjskim partnerem wiąże się z pozyskaniem dla gdańskiego zakładu know-how oraz najnowocześniejszych technologii od jednego z najpotężniejszych przedstawicieli branży petrochemicznej i wydobywczej na świecie.

4. Nie będzie zwolnień grupowych pracowników. Nadrzędnym celem fuzji jest połączenie sił czołowych krajowych przedsiębiorstw w celu stworzenia silnego, stabilnego i w pełni odpornego na rynkowe zmiany megakoncernu. Nie jest nim natomiast zwalnianie ludzi. Podtrzymujemy wcześniej złożone deklaracje: nie są planowane zwolnienia grupowe. Intencją zarządu Grupy Lotos było i jest zabezpieczenie pracowników spółek objętych środkami zaradczymi, aby jako specjaliści pozostali w nowych strukturach wybranych partnerów. Te gwarancje są przedmiotem umów z partnerami w ramach środków zaradczych. Ponadto, rozwój każdego z tych obszarów, m. in. w ramach planowanych centrów kompetencji w Gdańsku jest szansą dla obecnych i przyszłych, wyspecjalizowanych pracowników.

5. Połączenie Grupy Lotos z koncernem PKN Orlen prowadzą doświadczeni eksperci. Bezpośrednio w proces łączenia po obu stronach zaangażowani są najwyższej klasy specjaliści, piastujący kluczowe stanowiska w strukturach obu przedsiębiorstw. W działania doradcze zaangażowano ponadto największe renomowane firmy doradcze, specjalizujące się m. in. w przejęciach oraz potężnych i złożonych operacjach finansowych, a także najwyższej klasy kancelarie prawne. Podważanie kompetencji osób zaangażowanych w ten proces nie znajduje żadnego odzwierciedlenia w faktach.

Miejsca

Opinie (346) ponad 20 zablokowanych

  • Mam pytanie.... (1)

    A co o tym sądzi Pan Kacper Płażyński, podobno wielki "lokalny patriota lokalny"? Dlaczego nie zwołał dziesięciu konferencji prasowych z rafinerią w tle, jak to czynił przy każdej okazji by dokopać władzom miasta, które nie pochodzą z jego politycznego obozu?

    • 26 48

    • A po co mu konferencje w tej sprawie skoro popiera fuzję? Tworzy się duży koncern, rafineria ma zagwarantowane dostawy ropy od Saudów, a Lotos - jeśli zechce - w praktyce wymieni się stacjami na węgierskie i słowackie. Wcześniej czy później ktoś by ten Lotos i tak przejął, przecież już za PO próbowano to sprzedać.

      • 15 9

  • Stadion

    Dlaczego nie pochwalili się ze Stadion maja taki tuuuper, na który nie ma planu i swieci pustakami. To jest skandal.

    • 36 4

  • Śmieszne (27)

    Widać że ktoś tu próbuje zbić kapitalik polityczny na sytuacji, która jest normalna i nie ma w niej nic niecodziennego. Jedna polska spółka łączy się z drugą - w czym problem? W zagranicznym inwestorze? Ale to przecież spełnienie wymogu Komisji Europejskiej, a nie jakieś widzimisię władz Orlen czy lotos. puknijcie się w głowę ludzie

    • 145 124

    • A podobno znają się na procesach wolnego ryku:)

      I co ciekawsze najgłośniej przeciw fuzji krzyczą, o zgrozo, tzw. liberałowie!!!

      • 27 17

    • Nawet bardzo :) (12)

      Janusz Lewandowski, jako Minister Przekształceń Własnościowych odpowiedzialny za prywatyzowanie czego tylko się da, uznający swobodną konkurencję za dogmat, lamentuje nad wpuszczeniem na rynek konkurentów XD

      • 26 6

      • Ruscy (9)

        To przejęli.

        • 8 22

        • Saudyjczycy i Węgrzy to tak naprawdę Ruscy? (6)

          Tak, tu jest duży problem...

          • 25 9

          • (5)

            firma krzak - pełno firm w UK którymi dowodza rosjanie = za głupi jesteś by to wiedzieć

            • 7 20

            • ewidentnie (1)

              Cóż, niewątpliwie masz coś z rycerza.

              • 4 3

              • dlaczego każdy głupi się wypowiada i nie wstydzi swojej głupoty ?

                • 0 0

            • (2)

              Saudi Aramco jako firma krzak.
              Śmiała teza.

              • 18 1

              • Biznes życia, sprzedać lokale warte miliardy złotych za przysłowiową złotówkę Arabom śpiącym na ropie. (1)

                • 0 3

              • Za jaką znowu złotówkę...

                • 0 0

        • ? (1)

          i tacy ludzie jak ty mają głos, dziwić się że ten kraj wygląda jak wygląda.

          • 8 1

          • kiedyś głupkowi było wstyd za głupotę i sie nie wypowiadal , dziś głupki wstydu nie ,mają

            • 6 1

      • on powinien się zamknąć i schować w cień nie mówiąc nic i nie wystawiająć nosa

        • 7 1

      • oj oj , a Ruch kto prywatyzował ?? napiszesz ?

        • 3 4

    • (8)

      Bzdury piszesz. PIS wiedzial,ze polaczona firma bedzie musiala odsprzedac 30% majatku, dlatego to zrobili. PIS doprowadzil finanse do ruiny i teraz szuka kasy gdzie sie da. A do tego ci glupcy sprzedaja stacje benzynowe wegierskiemu MOLowi ktory kontroluja Rosjanie.Mysl troche

      • 19 18

      • A Polacy zyskują prawo zakupu stacji na Węgrzech i Słowacji. Poza tym kto miał te stacje w Polsce przejąć? Konkurencja jak Shell, BP? A może Lukoil? :)))

        • 15 10

      • Ty czytałeś warunki czy Morozowski ci w TVN to powiedział i w to wierzysz ? (2)

        Najpierw zapoznaj się z tym a potem coś napisz mlonie. Nawet ośle nie wiesz na jakiej zasadzie działa 90% stacji w Polsce - podpowiem to Franczyza, która musi spełniać normy i warunki określone przez Orlen / Lotos / inne. Możesz sam założyć 10 takich stacji jak masz na to kasę. Więc co mogli sprzedać ? W dodatku my równolegle przejmujemy taką samą liczbę miejsc na Słowacji i Węgrzech - i tu jest ból d*** co niektórych.

        • 17 10

        • Fraczyzobiorca to własciel stacji, który działa na podstawie umowy licencyjnej. Skoro 90% stacji w Polsce to franczyza, to co jest przedmiotem transakcji w przypadku stacji Lotosu? Sprzedają stacje fraczyzobiorców?

          • 5 0

        • A ty czytałeś od kogo i kiedy MOL kupił stacje benzynowe, które zadeklarował, że sprzeda Orlenowi? Od lukoil, czyli od ruskiego OAO Nieftianaja kompanija łukojł. Pomyśl. Jak to jest. MOL kupił stacje lukoil i tego samego dnia zadeklarował, że sprzeda je Orlenowi. Ciekawa inwestycja.

          • 0 2

      • No po prostu ruina:) (3)

        Ponieważ finanse są w ruinie, dlatego Orlen ma ponad 10 mld zysku netto za poprzedni rok!

        • 8 8

        • I cena paliwa nie miała na to wpływu? (1)

          Gdyby zrobili litr benzyny po 12zł to mieliby i 20mld zysku.

          • 2 2

          • dołozyli 10 opłat a teraz dla dobra Polaków obniżlyli jedną - tak się dyma frajerów

            • 1 2

        • nie licząc aktywów bo to by znacznie pogorszyło wyniki - kreatywna księgowość dla takich tępaków jak ty -to jakby liczył twój dochód bez kredytów które masz -zrozumiałeś ? czy nadal nie

          • 1 1

    • (1)

      Za bystry to ty nie jesteś. Nie odróżniasz łączenia od przejęcia części rozparcelowanej firmy. Sama rafineria to 1/3 Grupy Lotos. W Gdańsku zostanie wydmuszka taka jak po roku 89. Do Orlenu trafią aktywa związane z handlem węglowodorami oraz udziały w wydobyciu między innymi na szelfie Norweskim. Także jeszcze raz, jakie połączenie skoro produkcja ląduje poza grupą Orlen? Saudi Aramco ma przejąć 30% udziałów, ale również prawo do 50% przerobu ropy. Także jakie zwiększenie potencjału? Skoro rafineria w Gdańsku przez połowę roku na być na usługach podmiotu niezwiązanego z Polską

      • 12 15

      • Podziękuj KE. Na pewno cię zrozumie:)

        • 7 6

    • Jasne

      Wpuszczanie zagranicznego gracza do zamkniętego dotąd rynku, ma sens.

      • 5 3

    • Problemów jest kilka ale najpoważniejsze są dwa. Raz, ze Lotos odprowadzał niezłą kasę, z której teraz będzie korzystało Mazowieckie a nie Pomorskie. Dwa, że finalnie wyprzedamy cześć aktywów z branży paliwowej w obce ręce, choć mogły by pozostać w polskich.

      • 7 5

  • (4)

    Lotos sprzedany za 500 mln, a Kaczynski 15 lat temu kupil Mozejki na Litwie za 15 mld. Gdzie tu interes?

    • 12 39

    • Podaj całe fakty (3)

      W Możejkach kupiono 100% firmy,
      Lotosu sprzedano tylko 20% produkcji rafinerii. Stacje wymieniono na inne za granicą.
      To tak jakbyś porównał za ile kupiłeś auto a za ile sprzedałeś opony...

      • 11 3

      • (2)

        Za 500 mln
        sprzedaż przez Orlen 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos z dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nowemu właścicielowi prawo do blisko połowy produkcji rafinerii ropy naftowej i benzyny oraz zapewnić mu dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. W ten sposób na polskim rynku miałby powstać kolejny duży gracz w tym obszarze;
        sprzedaż 389 stacji detalicznych w Polsce, czyli około 80 proc. sieci Lotos;
        deklaracja sprzedaży dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki; budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który po ukończeniu budowy ma zostać przekazany nowemu, niezależnemu operatorowi;
        uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
        sprzedaż 50 proc. udziałów Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada razem z BP. Niezależnie od tego polska firma ma dalej prowadzić dostawy dla tej spółki oraz udzielić jej dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w kraju;
        udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
        sprzedaż dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce wraz z zapewnieniem nowemu właścicielowi dostaw do 500 tys. ton rocznie tego surowca, wykorzystywanego m.in. w budownictwie, górnictwie czy w przemyśle drogowym.
        Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
        Za 15 mld mamy dostep do malenkiego rynku litewskiego, zaleznego od ropy z Rosji.
        Pytanie kiedy Pis sprzeda pozostale udzialy w Lotosie i za ile? 200mln, 300.

        • 3 5

        • Sporo wymieniłeś

          Ale nie jesteś świadom jak niewielki ułamek lotosu to tak naprawdę jest. Pominąłeś też że sprzedaż stacji dla węgierskiego MOL to tak naprawdę wymiana, bo od MOL Orlen przejmie stacje o łącznym podobnym wolumenie sprzedaży. Co do pozostałych kwestii, w każdej jest jakieś ale którego nie napisałeś...

          • 4 1

        • Za jakie znowu 500 mln XD
          Skąd te bzdury bierzesz?

          • 1 0

  • Dlaczego dopiero teraz wzięli się za protesty? Jak im wczesniej nie pasowalo, to trzeba bylo reagowac

    • 19 3

  • ludzie, po co tyle hałasu, przecież nie od dziś spółki się łączą, a w tym przypadku był to wymóg KE

    • 36 5

  • el

    z orlenem to był jedyny ratunek do przrabiania dobrej ropy arabskiej a nie produkować koks

    • 26 5

  • Samorządowcy twierdzą, że Gdańsk traci firmę....

    hmm a co ma do niej Gdańsk ? Co ten atencjusz, który gadał o złym słowie Polaka przeciw Niemcowi ma na ten temat do powiedzenia ? Nic, bo gdyby to od tych ludzi zależało, to Lotos dawno był by firmą Niemiecką, oni nie potrafili nawet wodociągów ogarnąć a wyciągają łapy po Lotos. To jest śmieszne. Niech się cieszą, że są nadal beneficjentem podatków które płaci Lotos i Port bo nie mieli by w UM za co papieru toaletowego kupić.

    • 46 10

  • Mityczne efekty synergii.. (3)

    są jak zaklęcie, usprawiedliwiające ten szkodliwy i i**otyczny proceder, o nie dających się przewidzieć skutkach. Nie kupuję argumentu o większej sile przetargowej, bo jeden właściciel mógłby stworzyć grupę zakupową. Dla mnie osoby, które o tym zdecydowały, świadomie i z determinacją działają na szkodę Lotosu, polskiej gospodarki i interesu narodowego

    • 11 28

    • xd (1)

      Jaką szkode? Tylko dzięki fuzji lotos mógł przetrwać.

      • 3 4

      • Przetrwać co? Powiedz mi o niebezpieczeństwach, przed którymi ma uchronić ta mityczna fuzja. Poza tym 30% za 1 mld zł? Dzisiejsza kapitalizacja Lotosu to 10 mld!!! To jakiś żart

        • 1 0

    • trole będą pisać że fuzja jest super

      sęk w tym, że ich argumentacja jest durna i nie ma sensu
      ta fuzja to jedynie skok na kasę i grabienie majątku polskiego
      a wyrządzenie szkody Gdańskowi to taki smaczek dla pisu, Kacpi nawet nie może pisknąć w obronie Pomorza bo go szefowie uciszą jak dziecko

      • 3 4

  • Gdzie Pomadka??? (2)

    Jak tam jej idzie zbieranie podpisow na liwidacje TVP info ?? Haloooo

    • 43 6

    • to ta stacja jeszcze coś nadaje czy już puszczają tuska 24h? (1)

      tvp to już gorsze szambo niż Fakt
      to akurat jest fakt

      • 3 8

      • Puszczają, bo mają co

        hiena włóczy się PO Polsce i szczuje jednych na drugich , a dawno już POwinien być POzbawiony obywatelstwa Polskiego i deportowany di niemiec.

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane