• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Warto rozumiec ekonomie by sie wypowiadac (2)

    Najmniej tu do powiedzenia powinien miec pan Lewandowski ktory sprywatyzowal za czasow PO wiele firm i zrobil to tak dobrze ze wszystkie upadly. Ten pan nie powinien zabierac glosu w sprawach ekonomicznych. Caly artykul napisany napisany jest bez podstawowej znajmosci ekonomi, za to bardzo tendencyjnie i widac ze portal Trojmiasto jest na garnuszku ratusza.
    Na calym swiecie firmy male sa wykupowywane przez duzych, nie sadze by Gdanszczanie chcieli miec Lotos pod godlem sierpa i mlota a do tego prowadzily rozmowy PO. Wide wypowiedzi pana Tuska.

    • 18 9

    • Mądrze prawisz

      Tu wszyscy sie na wszystkim znają. Zwlaszcza dulkiewicz

      • 0 0

    • On już prywatyzował od czasów Balcerowicza.... Tupet i hipokryzja level kosmiczny. Ale pelikany i tak kupują :)

      • 1 0

  • Jak ta baba

    Cos powie to nie wiem czy plakac czycsie sniac.

    • 5 2

  • Obajtek-kto toba steruje?

    Kto ci podpowiadal te-dobre rozwiazania dla Polski? Moze zdazysz z odpowiedzia...kto to wie?Agenci czyjego wplywu robia z toba te miliardowe interesy? Bez zadnej debaty ekspertow ,w zaciszach gabinetow...Pamietaj-Lepper ponoc tez sie zabezpieczal i co ? Z fachowcami mossadu -nie dal rady.

    • 1 3

  • Brońmy Gdańska i Pomorza (12)

    Dulkiewicz super powiedziała !

    • 205 399

    • Dulkiewicz jak zwykle nieudolnie manipuluje - niech odkupi od niemcow GPEC (4)

      • 89 18

      • (2)

        aby żony zasłuzonych pisiaków dostały posadki za sidzenie i pierdzenie w stołek ???

        • 6 10

        • zona to jedno a zysk wydany w Lipsku to drugie (1)

          Dziś Lipsk wydaje miliony wyrwane jako monopolista w mieście. Frajer płaci i się cieszy ze nie pis.

          • 10 2

          • a redemptorysta do torunia to skąd przybył ??? niemiecki polak przybył kroić staruszków ?... i jeszcze po brudnych łapskach go zwyrole całują ... słuzbe po rękach calować ... wstyd ! oddaj Bogu co boskie !

            • 1 5

      • i SAUR Neptun

        • 9 1

    • Za PO -partii Lewandowskiego i Dulkiewicz chcieli sprzedać lotos rosjanom.

      • 16 7

    • A gdzie była, gdy donek chciał opylić Lotos ruskim? (1)

      • 30 13

      • Nie kłam

        • 7 11

    • GPEC niech odkupi (1)

      banda sprzedawczyków za stołek w radzie nadzorczej.

      • 75 8

      • a kacperkowi pasuje ... hmmm

        • 7 9

    • Samorządowcy lokalni nawet wobec PiSu wychodzą na niegramotnych cieniasów. Co za ludzie...

      • 22 5

    • Pękłem

      Żart roku dobra działaczka - towarzyszka to jeszcze bym zrozumiał, ale działaczka?

      • 42 8

  • Obajtek-podaj sie chlopie do dymisji razem z tym rzadem najlepiej.

    • 5 2

  • Nie można zostawiać Lotosu Frau Dulkiwitz z Frei Stadt Danzig (4)

    • 73 58

    • I po co że się dr.tyle uczył jak głupi jak but jesteś.ps myślę że ledwo podstawówkę skonczyles

      • 1 0

    • Marny ludziku z wypraną banią przez TVPiS

      Nie powtarzaj bzdur które tam usłyszysz.

      • 9 6

    • Brawo

      Dobrze gada

      • 4 10

    • Jesteś młotem

      • 11 6

  • Wojt Pcimia -zaoral polska niezaleznosc energetyczna.

    Dostawy beda z jednego kierunku -od naszego strategicznego sojusznika. ..Cena za surowiec bedzie nie mala bo Obajtek sprzeda 80% zbiornikow do magazynowania ropy...chyba ze 30% Lotosu przejmie MOL i Wegrzy -ale oni wezma tylko rope nieprzetworzona bo maja swoja rafinerie?Co jak Wegrzy w pewnym momencie powiedza ze nie potrzebuja juz wiecej drogiej amerykansko-izraelskiej ropy bo maja tansza od zaprzyjaznionych Ruskow? co zrobimy z zakontraktowana nadwyzka -nie majac swoich zbiornikow a nawet jak je majac-nie moc nic zrobic z jej nadmiarem bo cena wyprodukowanej benzyny z drogiej ropy bedzie nie atrakcyjna?Obajtki z kolegami ja wypija?

    • 6 2

  • Pan Obajtek załatwił totalnych donosicieli do obcych na cacy.

    • 5 4

  • Orka na ugorze

    Prezes Obajtek pięknie rozbił narrację nieukow

    • 6 5

  • Obajtek-dlaczego wyprzedajesz polski majatek Lotosu obcym?

    Kto cie do tego upowaznil?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane