• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Fuzja to korzyść dla klientów i regionu (3)

    Zupełnie absurdalne zachowanie pani Dulkiewicz i jej kompanów z PO. Żadnych merytorycznych argumentów. Słowa "czuję się zagrożona" co mają na celu? Sianie fermentu? To ona ciągle przeprowadza bezpodstawne ataki. Chyba już zapomnieli jak to Tusk i pan Olechnowicz chcieli sprzedać w 2011 roku Lotos do Rosji. Oczywiście nie patrzą, jak bardzo zmienia się rynek paliw i potrzebna jest transformacja energetyczna. Teraz region zyskuje super solidnego partnera biznesowego, rodem z Polski, a oni nadal krytykują. Przykro na to patrzeć...Jako osoba tankująca na stacjach cieszę się, że będę miał poczucie korzystania z usług stabilnego silnego koncernu multienergetycznego.

    • 24 6

    • teraz to PIS chce sprzedać połowę Lotosu (2)

      może Ruskim, może Niemcom a może to szansa na deal dla oligarchów z PIS-u, to najbogatsi ludzie w Polsce, żona Morawieckiego waży 70 mln pln, brat Szumowskiego 200 mln pln, mają kasę i chcą jej jeszcze więcej....

      • 0 2

      • (1)

        Może może. A sprzeda spółce zależnej od siebie z udziałem Amerykanów.

        • 0 0

        • tak sprzeda zydowsko-amerykanskiej spolce lub spolce podstawionej-zgadza sie.

          Sprzeda tez 80% zbiornikow Lotosu-co za tym idzie nie bedzie miec wystarczajacej liczby zbiornikow do przechowywania ropy z wlasnych zloz i dzierzawionych on Norwegow szybow....Co za tym idzie umowy na dostawy ropy beda jak myslisz dlugoterminowe czy krotkoterminowe? Gdy beda dlugoterminowe-to pozycja do wynegocjowania dobrego dla Polski kontraktu jest-co najmniej dziwna jesli mamy przestawiac rafinacje na wodor-po drugie nie korzystna bo as w rekawie w postaci wlasnych zloz ropy-odpada ,gdyz nie bedzie zbiornikow do ich magazynowania-beda w obcych rekach...Polska uzalezniona od jedynie slusznych dostaw-z beznadziejna pozycja do negocjacji w sprawie ceny..za rope od sojusznika bo potencjalni nabywcy dostana prawie 400 stacji benzynowych i 80% zbiornikow na rope nalezacych wczesniej do Lotosu -wiedza ,ze nie mamy gdzie po sprzedazy tych zbiornikow trzymac naszej ropy ....z 30 % sprzedanym kapitalem Lotosu.Czy to jest ukryta wyplata za 447? Obajtek i reszta zapszanskiego obozu-wlasnie sprzedaje i uzaleznia Polske na wiele ,wiele lat od jednego kierunku dostaw.

          • 0 0

  • Lewandowski jest ostatnim w naszym kraju który

    ma prawo się wypowiadać w tym temacie

    • 28 0

  • Janusz Lewandowski twarza PO w sprawie prywatyzacji (2)

    Poziom hipokryzji i obludy osiagnal szczyt. Maja swoich wyborcow za calkowitych gamoni

    • 30 0

    • powinien sie cieszyc jak dojda kiedys do wladzy to (1)

      sprzeda jedna firme a tak by musial osobno orlen i osobno lotos.

      • 2 0

      • W tym przypadku słowo sprzedać to eufemizm

        • 1 0

  • Połączenie dobre dla wszystkich

    Polacy, ale również osoby z Pomorza powinny kibicować temu projektowi. A malkontentów nie słuchać i robić swoje:)

    • 18 7

  • Tak sie zastanawiam patrząc na osoby ze zdjęcia (1)

    I sobie myślę, czy są jakieś granice bezczelności,przyzwoitości,tupetu,czy Ci ludzie z po traktują nas jak durni, którzy maja krótka pamięć i nie umieją samodzielnie myśleć.

    • 26 1

    • Ty pamiętasz co nawywijał Lewandowski. Pokolenie 18-29 już nie. Ich można złapać na wolnorynkowe hasełka bo nie wiedzą że to nie liberałowie a aferałowie.

      • 7 0

  • jak ten Obajtek (1)

    tak bardzo chce dobra Gdańska i Pomorza to niech na początek zrobi w Gdańsku na bazie Politechniki Gdańskiej i innych wyższych uczelni centrum badawczo - rozwojowe tego multienergetycznego narodowego koncernu albo siedzibę departamentu IT, w Gdańsku biurowce budują się na potęgę, są kadry wykształconych specjalistów, ponad 100 tysięcy studentów, najwyższa w Polsce atrakcyjność osiedleńcza, Gdańsk to świetne miejsce dla biznesu, niech wykona na początek te 2 ruchy, aby przekonać , że nie ma złych intencji i że to nie jest kara dla niepokornego miasta i regionu

    • 11 2

    • Co za bzdury. Chyba nigdy nie byłeś w dużym polskim mieście poza Gda. Tu jest dramat i zacofany rynek. Kadry....tragedia. Co z

      • 1 3

  • gdyby podejść bez polityki i emocji do tej transakcji to:
    Orlen buduje sam sobie konkurencję bo musi sprzedać innej firmie lwią cześć lotosu (od stacji, 30% rafinerii, po bazy paliw)
    podatki z województwa wyjadą na pewno bo to Orlen będzie decydował ile zysku się pojawi i gdzie - ogromna strata pieniędzy
    zniknie marka Lotos skoro już na wstępie zostanie sprzedane 80% stacji i 30% rafinerii i inne spółki jak asfalt, logistyka itd. - to co zostanie aby miało swoją markę?
    budowanie czempiona nie we wszystkich aspektach jest racjonalne ekonomicznie a czysto politycznie
    to pokazuje że województwo powinno dywersyfikować ilość poważnych płatników CIT na swoim terenie

    • 5 8

  • Tylko w pisowskiej Polsce

    jest możliwe aby wójt Pcimia został szejkiem .

    • 7 14

  • dlaczego Panstwo tak robicie??? (2)

    zacytowaliscie slowa P. Dulkiewicz, P. Lewandowskiego, P. Struk, ale juz nie P. Obajtka czy to jest rzetelne dziennikarstwo??

    • 26 1

    • (1)

      wójt Pcimia nie miał nic sensownego do powiedzenia tylko propaganda dojnej zmiany

      • 2 8

      • moze

        dla innych moze p. Lewandowski nie mowil nic ciekawego. ale powinni to ocenic ludzie, a nie dziennikarz! na tym polega rzetelnosc.
        jezeli masz odpisywac populistycznym haslem, to prosze daj spokoj!

        • 5 0

  • Sie boją o stołki

    Jak ich w końcu wyrzuca z urzędu itp nie będzie cieplej pożądku w lotos

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane