- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (14 opinii)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
Gdańska rafineria wstrzymuje przerób ropy
29 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Morski terminal przeładunkowy przy rafinerii już na półmetku
Od piątku do 10 maja 2013 w gdańskiej rafinerii będzie prowadzony planowany postój remontowy. W czasie remontu przerób ropy zostanie wstrzymany. Nie oznacza to jednak, że mniej paliwa trafi na rynek. W zbiornikach Lotos zgromadził odpowiednie zapasy, które trafią na rynek, aby klienci nie odczuli przerwy w pracy zakładu.
Konieczność przeprowadzenia kompleksowych remontów co 4 lata wynika z doświadczeń eksploatacyjnych oraz przepisów dozorowych. Zakres remontu "Wiosna 2013" obejmuje 51 instalacji, ponad 5 tys. urządzeń oraz 2,5 tys. aparatów i rurociągów. Zadanie tak wielkiej skali wymaga zatrudnienia ok. 2,2 tys. pracowników z firm zewnętrznych, którzy będą pracować przez 6-7 dni w tygodniu, często w trybie 24-godzinnym. A przede wszystkim precyzyjnego przygotowania. Dlatego planowanie postoju remontowego rozpoczęło się już w listopadzie 2011 r. Zajmuje się tym 100-osobowy zespół inżynierów, reprezentujących wszystkie branże.
- Remont w takim zakresie jak obecny, to najlepszy sposób, aby rafineria działała niezawodnie, bezpiecznie i efektywnie w okresie do następnego postoju. W instalacjach rafineryjnych, w warunkach często wysokich temperatur i ciśnienia, zachodzą procesy fizykochemiczne, w których stan techniczny eksploatowanych aparatów, rurociągów i pozostałych urządzeń ulega z czasem naturalnemu pogorszeniu - tłumaczy Tomasz Branicki, szef biura infrastruktury Grupy Lotos SA. - Z tego powodu w czasie postoju wykonujemy dziesiątki tysięcy rewizji, kontroli i badań diagnostycznych, w celu dopuszczenia do dalszej eksploatacji. Tam gdzie jest to konieczne urządzenia są naprawiane lub wymieniane na nowe.
W trakcie postoju kilka obszarów zakładu przejdzie modernizację, aby jeszcze bardziej podnieść ich moce przerobowe. W rafinerii wymienione zostaną piece technologiczne. Zmodernizowana będzie również kolumna na instalacji odsiarczania benzyn. Dodatkowo planowane są modernizacje instalacji hydrokrakingu, rozdziału gazów płynnych i instalacji produkcji baz olejowych.
Instalacje Lotosu pracują w okresach międzyremontowych z dostępnością na poziomie 99,2 proc. Dla porównania średnia dostępność instalacji rafineryjnych zlokalizowanych w Unii Europejskiej wynosi nieco ponad 80 proc. - Lotos dysponuje dziś jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Unii Europejskiej, gdzie na niezwykle konkurencyjnym rynku działa około 90 tego typu zakładów - podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos. - Aby utrzymać się w ścisłej czołówce musimy nie tylko rozbudowywać nasze zdolności produkcyjne, ale również dbać o ich skuteczne i bezawaryjne wykorzystanie.
erka