- 1 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (31 opinii)
- 2 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (48 opinii)
- 3 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (43 opinie)
- 4 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (160 opinii)
- 6 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (127 opinii)
Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów
Port w Gdańsku przygotowuje się do wyjścia na zatokę. Port zewnętrzny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem . W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.
Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020.
- Dlatego też nie można przywiązywać przesadnej wagi do kształtu Portu Zewnętrznego, przedstawionego w opublikowanej przez nas wizualizacji. Jest to jedynie jedna z potencjalnych wizji, która po szczegółowych analizach fazy koncepcyjnej może ulec diametralnej zmianie - zastrzega Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Konkretne wizualizacje projektowe pojawią się później.
Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.
Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować.
Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.
Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły , co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno - bytowym.
Urząd Morski w Gdyni rozpoczął już modernizację toru wodnego na Martwej Wiśle.
Projekt obejmuje przebudowę i odbudowę Kanału Płonie , przebudowę Nabrzeży Szyprów i Motławy. Obecnie prowadzone projekty nie umożliwią jednak realnego rozwoju żeglugi śródlądowej obsługującej ładunki z gdańskiego portu. Barierą jest Most Siennicki . Niezbędne jest więc przywrócenie funkcji zwodzonego Mostu Siennickiego i program regulacji Wisły do celów transportowych.
Choć analizy potrwają co najmniej trzy lata, już dziś wiadomo, że możliwości rozwoju portu na leżących w jego granicach administracyjnych akwenach, przyległych od północnego zachodu do istniejącej głębokowodnej infrastruktury portowej, są ogromne. Możliwa jest rozbudowa portu w technologii podobnej do zastosowanej w Porcie Północnym , czyli usypanie sztucznego lądu i budowa pirsów.
- To bardzo dobrze, że jest strategia budowy Portu Zewnętrznego. Tak powstał Port Północny - jako wyzwanie wyjścia portu w morze. Osobiście jednak uważam, i o tym będziemy jeszcze na pewno dyskutowali, że dobrym pomysłem jest rozwój portu w kierunku ujścia Wisły. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, o czym - patrząc strategicznie - nie powinno się zapominać - zastrzega Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej, który przed objęciem urzędu pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Portu Morskiego ds. Finansowych.
Jego zdaniem powinno się także analizować budowę terminali na głębokowodnych akwenach w pobliżu wyspy Stogi . To tam mogłyby powstać terminale promowe oraz kolejne kontenerowe.
- Mimo świetnych wyników DCT, to nie jest rozwiązanie ostateczne. Naszą ambicją powinna być budowa jednego z największych portów na Bałtyku, czyli z potencjałem nawet do 12 mln TEU - uważa zastępca prezydenta.
Przypomnijmy, że dziś przez port w Gdańsku przewija się ok. 1 mln kontenerów rocznie.
Każda jednak forma rozwoju portu na wschód od dzisiejszych terenów sprawi, że ZMPG będzie dążył do zmiany funkcji Portu Wewnętrznego. Stara cześć lewobrzeżna portu wewnętrznego jest idealną lokalizacją dla powstania kompleksu miejskiego np. o charakterze mieszkalno - wypoczynkowym. Tereny obecnie użytkowane przez port o powierzchni ok. 120 ha mogą zostać stopniowo przekazane władzom Gdańska. Chodzi m.in. o tereny pomiędzy Nowym Portem a Brzeźnem.
W chwili obecnej gdański port i działalność biznesowa w nim zlokalizowana generuje dla budżetu państwa przychody z tytułu ceł i podatków na poziomie 5 proc. rocznych dochodów kraju.
- Strategia rozwoju portu ma sprzyjać podniesieniu jego konkurencyjności, co w praktyce przełoży się na zwiększoną ilość obrotu portowo-morskiego, zarówno w relacji burtowej, jak i lądowej, wykorzystaniu lokalizacji geograficznej portu, zwiększeniu jego atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów, którzy lokować tu będą swoją działalność produkcyjną sprzyjającą generowaniu wartości dodanej - przekonuje Dorota Raben.
Miejsca
Opinie (185) 5 zablokowanych
-
2015-03-23 14:40
Most Siennicki będzie stanowić barierę rozwoju żeglugi śródlądowej.. (2)
Właśnie jest remontowany. Szkoda, że nikt nie pomyślał aby uczynić go zwodzonym.. i aby nowopowstający most kolejowy na Przeróbkę zaprojektować z większym prześwitem.. Polską rządzą durnie.
- 9 5
-
2015-03-23 15:03
Słyszałeś o moście wantowym? (1)
- 0 2
-
2015-03-23 19:23
Proszę czytać ze zrozumieniem. W wypowiedzi chodziło o żeglugę..
a nie transport kołowy. Chyba, że Danziger reprezentuje obecne władze hehe:)) Wtedy nie mam więcej pytań.
- 0 0
-
2015-03-23 06:10
Trójmiasto (10)
To jedno z niewielu rozwijających się części Polski. Tak trzymać.
- 124 35
-
2015-03-23 07:12
Chciales napisac "Gdansk" (9)
Ponieważ w Gdyni od paru ładnych lat zastój. Swoją drogą ciekawe jakie Gdynia ma plany rozwoju na ten okres. Tylko błagam, nie piszcie nic o lotnisku i infoboksie bo to zaczyna być nudne.
- 28 14
-
2015-03-23 08:45
Nie chciałem (8)
napisać Trójmiasto
;)
Średnio co 2 tygodnie
jestem w różnych częściach
naszego kraju.
Liderem rozwoju jest Warszawa.
Potem My, Wrocław i Kraków.
A potem już coraz gorzej.
Jak masz uwagi do Gdyni to porównaj ją do miast podobnej wielkości jak Radom, Tychy i zobaczysz, że jednak nasze miasto ze snów i marzeń to inna
bajka.- 12 9
-
2015-03-23 18:26
Lotos się trzyma tylko dzięki temu, że jest państwowy, Fosfory - sprzedane, za 5 lat zamykają produkcję, Energa i PGE zmniejszają zatrudnienie etc, rozwojem wg Ciebie jest budowanie biurowców pod call-center dla zagranicznych koncernów wykorzystujących "młodych, ambitnych" czy może ilość hipsterskich kafejek/knajpek/foodtrucków ? a może ilość galerii i centrów handlowych?
- 1 3
-
2015-03-23 09:14
gdzieś Ty był? (6)
chłopie co Ty mówisz!
1. Warszawa
2. Wrocław
3. Poznań i Kraków po równo.
Potem dopiero Trójmiasto!
Jakie pensje są tutaj jakie tam? Na jakim poziomie stoi nauka? Jaki poziom życia oni mają?- 6 16
-
2015-03-23 09:59
Jakimi kryteriami oceniasz nauke? (1)
Moim zdaniem w Krakowie jest ladniej (w centrum), ale ogolnie to slabsze miejsce do zycia.
Mieszkania drozsze i - z tego, co wiem od znajomych - pensje nizsze. Oczywiscie, moze to byc blad statystyczny. Trafilem na takich a nie innych ;)- 5 4
-
2015-03-23 16:49
Mieszkania w Krakowie droższe. To w Trojmiescie jest absurd cenowy, zwłaszcza Orłowo i Sopot
Na głowę poupadaliscie z tymi cenami. W Teojmiescie sie fajnie miszka. Świetne czyste powietrze czego nie można mowić o Krakowie. Ale Krakow to Krakow. Trójmiasto nie pod względem kulturalnym, kluby, koncerty, teatr. Nie ma w ogóle porównania zwłaszcza życie nocne. W zimie tu sie nic nie dzieje. Już nie mowię o ilości biurowcow!! Właściciela i deweloperom w Trojmiescie popieprzyszlo sie w głowach. Sopot czy Gdynia to nie Floryda lub Miami albo gorąca Hiszpania żeby takie ceny windować. Te pseudo apartamenty powinny kosztować 50% mniej niż obecnie.
- 4 3
-
2015-03-23 09:41
(1)
Warszawa
Kraków
Wrocław
Poznań
Gdańsk- 6 9
-
2015-03-23 16:42
Tez tak uważam Warszawa potem Krakow
Potem Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Śląsk. Krakow jest bardzo duży. A projekt Nowa Huta to będzie najwieksza inwestycja w Europie.
- 3 0
-
2015-03-23 09:27
(1)
Pensje w Gdańsku są wyższe niż w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Warszawa pod tym względem zdecydowanie przewyższa inne miasta.
Co do Poznania to chyba dawno tam nie byłeś. Miasto zostało za nami daleko w tyle pod względem tempa rozwoju- 14 4
-
2015-03-23 09:53
To zależy co bierzesz pod uwagę w tym "tempie rozwoju".
Od stycznia do maja 2014 tempo wzrostu wynagrodzeń Poznań - 2,7 proc., Gdańsk - 2 proc. Więc czy twoje stwierdzenie, że Poznań został za nami daleko w tyle, jest uzasadnione?
- 5 10
-
2015-03-23 10:26
Wyguglajcie sobie, jak jesteście dojeni (5)
portal logistyka morska pl, artykuł "ile armatorzy płacą portom" (2 części)
- 2 3
-
2015-03-23 11:17
Naucz się czytać ze zrozumieniem a później pisz o tym kto jest dojony (4)
- 1 1
-
2015-03-23 11:30
zamiast inwektyw na poziomie ZMPG mógłbyś przytoczyć argumenty, ale te byłyby raczej marne :) (3)
- 0 1
-
2015-03-23 11:48
To ty piszesz jakieś o głupoty, że ktoś jest dojony a w artykule nic o tym nie ma (2)
- 2 1
-
2015-03-23 17:50
a gdzie on pisze że te rzeczy są w arykule?!
- 0 0
-
2015-03-23 15:14
Przeczytaj tekst "ile armatorzy płacą portom", będziesz znał prawdę, nie propagandę
- 0 2
-
2015-03-23 17:25
Marzenia jak kwiaty szybują po niebie.
Ruskie nie pozwolą bo nasze patole sejmowe są do niczego.Świat zewnętrzny rządzi Polską.Jeszcze długo tego nie będzie ale już powstanie spółka w której będą siedzieli gnoje biorący duuuuże pieniądze z kasy krajowej - tak jak spółka elektrowni jądrowej.Elektrowni nie ma i jeszcze długo nie będzie ale szmal już ciągną od wielu lat.Z tego co mi wiadomo to nawet są dwie spółki EJ 1.
- 1 1
-
2015-03-23 17:21
job
To widze, że eksploatatorzy portów i.terminali znajdą robote po Morskiej :D
- 2 0
-
2015-03-23 17:00
i po cholerę??? kolejna bzdura niepotrzebna, kolejne miliony żeby jakiś zasraniec zarobił
- 1 2
-
2015-03-23 07:58
Wyspa Sobieszewska, rzeka Wisła - czy nie lepiej iść w tym kierunku? (4)
- 21 20
-
2015-03-23 08:45
Dudy wsiech stran - sajediniajties' (2)
zanurzenie barki wiślanej do 2 m
zanurzenie statku z portu węglowego do 12 m
zanurzenie statku do portu północnego do 20 m
duda i kaczor już raz wygrali władzę w Elblągu okłamując ludzi, że zrobią
z Elbląga - Rotterdam. EUROPOORT
CIEKAWE czy dadzą rade wykręcić podobny numer ponownie. Jeśli tak, to będziemy najgłupszym narodem, wartym tego, by nami rządzili dudy, ogórki, korwiny, tyminscy i kononowicze.- 14 2
-
2015-03-23 09:18
hm... (1)
jesteśmy narodem zasługującym na to a by rządzili nami pp. Komorowski oraz Tusk z kolegami i koleżankami?
- 3 5
-
2015-03-23 16:58
osobiście wolę Pawła Kukiza od całej reszty
- 3 3
-
2015-03-23 12:16
Za płtko, mało miejsca, ogólnie za duży kłopot, wcale nie byłoby taniej.
Nie bez powodu tak się teraz na świecie buduje porty.
- 8 0
-
2015-03-23 16:51
bhahahaah
Ale sfarciłem, że wybrałem kierunek eksploatacji portu
- 1 0
-
2015-03-23 15:01
Brawo dynamiczny Gdańsk!!! (1)
Tutaj chce się żyć
- 5 5
-
2015-03-23 16:48
Nie bez powodu liczba mieszkańców Gdańska rośnie a w Gdyni ubywa
- 5 1
-
2015-03-23 09:58
(1)
120 ha Budyń będzie mógł opchnąć deweloperom...
- 6 9
-
2015-03-23 14:19
I co z tego?
Miasto zarobi, powstaną nowe tereny mieszkalne dla odmiany nie w okolicach juz zapchanych dzielnic południowych, itd.
A co ma odłogiem leżeć?- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.