• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Głosować przeciwko fuzji Lotosu z PKN Orlen - twierdzi analityk DM BOŚ

Robert Kiewlicz
15 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 16:23 (15 lutego 2022)
Analityk DM BOŚ twierdzi, że rozsądnie byłoby głosować przeciwko fuzji Grupy Lotos z PKN Orlen. Analityk DM BOŚ twierdzi, że rozsądnie byłoby głosować przeciwko fuzji Grupy Lotos z PKN Orlen.

- Fuzja Lotosu z PKN Orlen niszczy wartość i stanowi nieobliczalne ryzyko dla polskiego rynku paliw - napisał cytowany przez "Puls Biznesu" analityk DM BOŚ po ogłoszeniu wyników finansowych Lotosu. Lotos przedstawił szacunkowe wyniki za IV kw. 2021 r. Szacunkowy skonsolidowany wynik netto w ostatnich trzech miesiącach 2021 r. wyniósł 1,1 mld zł. Ostateczny raport finansowy za cały 2021 r. zostanie opublikowany 16 marca 2022 r.



Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem



Czy akcjonariusze Lotosu powinni zagłosować za fuzją z Orlenem?

Szacunkowe przychody ze sprzedaży grupy Lotos wyniosły w IV kw. 2021 r. 10,64 mld zł wobec 5,25 mld zł rok wcześniej. Oczyszczona EBITDA LIFO to 1,48 mld zł, a wynik netto to 1,1 mld zł.

Analityk jest za głosowaniem przeciwko fuzji



- Tylko przez trzy ostatnie kwartały Lotos wypracował 3,571 mld zł skonsolidowanej skorygowanej EBITDA LIFO (zysk operacyjny plus amortyzacja i z uwzględnieniem wyceny zapasów). Sam segment rafineryjny Lotosu (sprzedawany za 2,5 mld zł) wygenerował w trzy ostatnie kwartały skorygowaną EBITDA LIFO w wysokości 2,379 mld zł. Jest też prawdopodobne, że w najbliższych kwartałach Lotos będzie osiągał fantastyczne wyniki - twierdzi Łukasz Prokopiuk, analityk DM BOŚ. - Nadal uważamy, że rozsądnie byłoby głosować przeciwko fuzji z PKN Orlen. Niszczy ona wartość i stanowi nieobliczalne ryzyko dla polskiego rynku paliw.

Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu



PKN Orlen przejmuje Grupę Lotos



W połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej Orlen. Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Negocjacje w Warszawie, demonstracje w Gdańsku. Pikieta pod Lotosem



MOL i Saudi Aramco w Lotosie



Natomiast węgierski MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów. Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments.

Teraz transakcje czekają na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Fuzje i sprzedaż spółki z Grupy muszą następnie zatwierdzić akcjonariusze.  

Oświadczenie PKN ORLEN

Informujemy, że tezy zawarte w publikacji Pulsu Biznesu pt. "Analityk: rozsądnie byłoby głosować przeciwko fuzji z Orlenem" z 14 lutego 2022 r. wprowadzają czytelników w błąd.

We wskazanym tekście Pan Łukasz Prokopiuk, analityk DM BOŚ, powołując się na wstępne wyniki finansowe Grupy LOTOS, sugeruje, że "Fuzja Lotosu z PKN Orlen niszczy wartość i stanowi nieobliczalne ryzyko dla polskiego rynku paliw". Zaznaczamy, że przytoczone wyniki Lotosu nie mają przełożenia na kapitalizację spółki.

Szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy LOTOS wyniosły w IV kw. 2021 r. 10,64 mld zł wobec 5,25 mld zł rok wcześniej. Z kolei oczyszczona EBITDA LIFO to 1,48 mld zł, a wynik netto to 1,1 mld zł. Należy podkreślić, że wyniki dla jednego roku nie mogą być miarodajne dla przyszłości spółki działającej w sektorze, dla którego specjaliści kreślą negatywne scenariusze.

Pan Łukasz Prokopiuk ponadto porównuje wyniki realizowane przez całą Grupę Kapitałową Lotos w jednym wybranym okresie do uzyskanej ceny za aktywa, które odpowiadają ok. 40% generowanych wyników EBITDA. Wynegocjowane z partnerami warunki fuzji odpowiadają poziomowi kapitalizacji rynkowej alokowanej do sprzedanych aktywów.

Wcześniej za sprawą pandemii wyniki spółki były istotnie niższe, co więcej - Lotos ponosił nawet straty - w 2020 r. odnotowano stratę netto na poziomie -1,2 mld zł. Prognozowanie, że w "najbliższych kwartałach Lotos będzie osiągał fantastyczne wyniki", jest założeniem niepewnym, bowiem przyszłe okresy również będą się charakteryzowały dużą presją m.in. ze względu na zmiany w regulacjach (FitFor55, etc.)

Postępująca globalizacja przemysłu sprawia, że na europejskim rynku od lat dochodzi do koncentracji w segmencie rafineryjnym. Wskutek konsolidacji europejskiego rynku rafineryjnego, najmniej rentowne rafinerie zostają wygaszane. Od 2008 roku w Europie zamknięto ok. 30 rafinerii. Analitycy rynkowi przewidują, że w latach 2020 - 2025 w Europie wygaszone mogą zostać kolejne rafinerie o mocach przetwórczych około 70 mln ton rocznie. Przyjmując średnią wielkość europejskiej rafinerii na poziomie 7-8 mln t przerobu rocznie, odpowiada to zamknięciu 9-10 rafinerii w perspektywie 2020-2025. Ponadto popyt na paliwa płynne w Europie stale maleje. Prognozy wskazują też na dynamiczny spadek udziału ropy naftowej w miksie energetycznym UE (z obecnego poziomu 35% do niespełna 30% w perspektywie najbliższych kilkunastu lat i około 24% w 2050 r.)

Eksperci prognozują, że w 2022 r. popyt na produkty naftowe w Europie będzie wynosił około 13 mln baryłek dziennie. W 2040 r. ma to być niewiele ponad 10 mln baryłek. Oznacza to, że każdego roku rynek ten będzie kurczył się o około 1,5%.

W związku z tym, największe europejskie koncerny paliwowe decydują się na transformację biznesów w kierunku koncernów multienergetycznych przy równoczesnym maksymalizowaniu wyników i przepływów pieniężnych z dotychczasowej działalności. W konsekwencji w Europie próżno szukać firmy inwestującej w rozbudowę mocy rafineryjnych, natomiast gracze zgodnie realizują programy służące pogłębieniu przerobu i poprawie efektywności swoich instalacji. Tego typu inwestycji jest nawet kilkanaście.

Ponadto, należy podkreślić, że korzyści związane z transakcją z globalnym partnerem jakim jest Saudi Aramco, daleko wykraczają poza samą cenę uzyskaną w ramach transakcji. Dodatkowa wartość umowy to potencjał współpracy z partnerem przy inwestycjach petrochemicznych, dywersyfikacja dostaw ropy do Polski charakteryzującej się stabilną jakością, czy ekspansja geograficzna na rynki Europy Środkowo-Wschodniej. To elementy ofert, które wykraczają poza element cenowy i których nie należy pomijać przy ocenie transakcji.

Fuzja realizowana przy współpracy z takimi partnerami jak Saudi Aramco i Grupą MOL to istotny krok w kierunku stworzenia silnego, multienergetycznego koncernu, który będzie liderem rynku w Europie Środkowo-Wschodniej.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • Nikt kto ma chodź trochę rozumu nie jest za tą fuzją.

    • 4 19

  • To juz zaklepane

    Przecież sprzedaż Lotosu, nawet ruskim, to juz nawet Donald chciał przeprowadzić, Komisja EU sie zgodziła parę lat temu i dopiero teraz protesty? To o 10 lat za późno. Miałeś ... złoty róg ostał Ci się ino sznur - a kto ostatnio wspominał o sznurze? Taki cytat był hehe

    • 18 4

  • Ten "analityk" co się nawet nie POdpisał

    zdolny jest tylko do analizowania ilości wody wyplywającej z osobistej toalety , oraz jej zawartości . Jeszcze jeden "ekspert" z tuskałaski

    • 16 11

  • Brawo rząd brawo obajtek (4)

    Jak najszybciej dokonać Fuzji, oczyścić Lotos z rodzinnych patologicznych ośmiornic

    • 28 19

    • Ty - wracaj za Bug - tam twoje miejsce

      • 3 9

    • fuzja to by się im owszem wszystkim przydała
      gładkolufowa dwunastka dubeltówka
      z przyłożenia

      • 2 2

    • do łopaty wracaj

      • 0 0

    • Hop siup zmiana d.p

      Już szykują się nowi chłopcy na nowe etaty

      • 1 0

  • nie brak w kraju pozytecznych i**otow

    • 7 6

  • tak trzymać (1)

    Tak dla fuzji! W końcu powstanie silny koncern, który będzie mógł skutecznie konkurować z przedsiębiorstwami nie tylko w Europie

    • 21 12

    • dokładnie tak

      poza tym dzięki fuzji rafineria będzie działać nie przez 5 lat, ale 50.

      • 4 3

  • Pełne poparcie dla prezesa Obajtka i LOTOS (1)

    Budować silny koncern i się nie zatrzymywać!

    • 27 15

    • idź do dobrego lekarza

      • 4 5

  • Zrobią wszystko, żeby dokopać Gdańskowi

    Komuś w Warszawie się nie podoba, że w kolebce Solidarności nie rządzi piesek prezesa, więc kłody pod nogi muszą być rzucane.

    • 9 19

  • Sprzedaż Lotosu to szkodliwa i niedwracalna decyzja... (13)

    Nie mogę pojąć jak można wyprzedać tak dobrze prosperującą i strategiczną dla całęgo kraju firmę, zwłaszcza w dobie drożejących paliw, czy ogólnie surowców i energii.
    Straci nie tylko pomorze, ale cała Polska.
    Co z tego, że kiedyś pis straci władzę i prokuratura zajmie się tematem.... tego już nie naprawimy...

    • 135 76

    • (2)

      O jaka sprzedaż się rozchodzi?

      • 10 14

      • (1)

        czytać się naucz, to może będziesz wiedział

        • 3 4

        • Dzięki, ale nie

          Tak, jak ty, tłuczku?

          • 1 1

    • tak straci (1)

      zważywszy że Orlen wdraża plan modernizacji za prawie 20 mld zł z którego ma tez skorzystać Lotos

      • 12 21

      • Przejęcie Lotosu

        Tego rodzaju czyn służy tylko do zasypania czternastomiliardowego długu zrobionego przez aroganckiego nieudacznika i oszusta z Pcimia

        • 7 7

    • Ale konkretnie co zostało sprzedane i komu? Tylko nie kopiuj-wklej z koszenrej gazety...

      • 13 20

    • Co to za bzdury???

      Skąd Ty to bierzesz??!! Pisać bzdury każdy potrafi. Podaj jakieś fakty, dane, statystyki. Jest różnica między twardymi danymi, a bajkami, które wszystkie media pokazują. Nawet ten artykuł jest sponsorowany. A miernota czyta wszystko i we wszystko wierzy. Tragedia.

      • 4 4

    • (2)

      Przecież ten zakład dalej bedzie na Pomorzu i w Polsce tylko pod inna nazwa

      • 4 2

      • Tylko że Lotos był POlski a Orlen jest pisoski (1)

        • 2 5

        • A ty jaki jesteś, trolliku?

          • 3 1

    • Ruski trolu ty nic niepojmujesz alke gdy Tusk chciał oddac za grosze ruskom to klaskałes (1)

      • 4 4

      • ty za to pojmujesz, szczególnie po tvpinfo

        • 1 4

    • dlaczego?

      A ja nie mogę pojąć, żeś niezbyt rozgarnięty. I do tego kłamiesz!

      • 0 0

  • Analityk pożal się Boże

    A inny analityk jest za fuzją?

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane