• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wydamy na święta Bożego Narodzenia?

Wioletta Kakowska-Mehring
19 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Aż 70 proc. badanych przez SW Research odpowiedziało, że świąteczne zakupy sfinansuje ze swoich bieżących dochodów. Aż 70 proc. badanych przez SW Research odpowiedziało, że świąteczne zakupy sfinansuje ze swoich bieżących dochodów.

Jedno jest pewne, taniej niż rok temu nie będzie. Według różnych wyliczeń średnio na święta wydamy 1,5 tys. zł. Z raportu Deloitte wynika, że o 7,8 proc. wzrosną wydatki na produkty spożywcze, a o 6,5 proc. na prezenty. Pocieszające jest jednak to, że aż 70 proc. badanych, tym razem przez SW Research na zlecenie Grupy Kruk, odpowiedziało, że świąteczne zakupy sfinansuje ze swoich bieżących dochodów.


Ile wydasz na święta?


Jak wynika z badań firmy doradczej Deloitte, która co roku pyta Polaków o wydatki świąteczne, w tym roku na Boże Narodzenie wydamy średnio po 1521 zł na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi. To o 5 proc. więcej niż rok temu. Prezenty mają kosztować 547 zł (36 proc.), jedzenie - 524 zł (34 proc.), a podróże i spotkania towarzyskie - odpowiednio 324 i 126 zł. Z raportu wynika, że rok do roku o 7,8 proc. wzrosną wydatki na produkty spożywcze, a o 6,5 proc. - na prezenty.

Świąteczne ogłoszenia



Swoje badanie przeprowadziła też Grupa Kruk. Wykonała je firma SW Research. Wynika z nich, że niemal co trzeci ankietowany chce przeznaczyć na święta maksymalnie do 1 tys. zł, a co dziesiąty - 1,5 tys. zł. Wydatki co 16. osoby przekroczą 1,5 tys. zł. Jednak zdecydowana większość (37 proc.) chce się zmieścić w kwocie 500 zł.

Z czego sfinansujemy święta?



Aż 70 proc. badanych przez SW Research odpowiedziało, że świąteczne zakupy sfinansuje ze swoich bieżących dochodów. Wiele osób zamierza też skorzystać z wcześniej zaoszczędzonych pieniędzy (44 proc). Co 12. osoba zamierza pożyczyć pieniądze na organizację świąt od swoich bliskich. Z kolei niemal 8 proc. sięgnie po pożyczkę lub kredyt.

W porównaniu do 2018 roku wzrosła liczba osób, które chcą utrzymać ubiegłoroczne świąteczne wydatki na tym samym poziomie. Z kolei zmniejszyła się liczba tych, którzy chcą wydać mniej. Aż 57 proc. ankietowanych chce wydać na przygotowanie świąt tyle samo pieniędzy, co rok temu - to o 5 proc. osób więcej niż w 2018 roku. Mniej pieniędzy niż przed rokiem chce wydać aż 18 proc. ankietowanych (to o 5 proc. mniej niż w zeszłym roku).

Polacy lubią prezenty



Tylko 5 proc. osób, które wzięły udział w badaniu SW Research, deklaruje, że nie zamierza kupować w tym roku świątecznych prezentów. Najwięcej ankietowanych, bo co piąta osoba, planuje przeznaczyć na ten cel nie mniej niż 300 zł i nie więcej niż 500 zł. W minionym roku taką kwotę na prezenty przeznaczała niemal co siódma osoba. Z kolei co 12. osoba przeznaczy na zakup świątecznych upominków więcej niż 700 zł. Oznacza to, że liczba osób, które nie żałują wydatków na podarunki, wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku niemal o 2 proc.

- Prezenty są świąteczną tradycją i stanowią sporą część budżetu świątecznego - tak wynika z naszego badania. Dobrze jednak przemyśleć te zakupy. Warto wziąć pod uwagę możliwości finansowe wszystkich bliskich i ustalić, jaka powinna być maksymalna wartość takich prezentów. W kilka osób można też złożyć się na jeden droższy i przydatny prezent, zamiast kupować kilka drobnych podarunków - komentuje Agnieszka Salach z Grupy Kruk.

Jednak stacjonarnie



Z kolei, jak wskazali autorzy raportu Deloitte, połowa polskich respondentów deklaruje, że po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Wydatki w sklepach stacjonarnych stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku.

- E-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach. W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu do 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach, urósł o 5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku - mówi Patrycja Venulet z firmy Deloitte.

Opinie (79) 2 zablokowane

  • u mnie w rodzinie są tylko upowniki dla dzieci (2)

    z jedzeniem nie przesadzamy, po co później wyrzucać?

    • 66 5

    • NIC nie wydaje ani na żarcie ani na prezenty (1)

      24 jedna Babcia - 25 druga Babcia

      • 9 18

      • Sęp

        Nic nie wydajesz? Sęp.

        • 17 2

  • A ja każdemu w rodzinie kupiłam drobiazg

    Mam większą radość z obdarowywania niż dostawania.

    • 11 5

  • Wydamy dużo

    Ale dostajemy znacznie mniej niż w zeszłym roku

    • 12 2

  • Na Boże Narodzenie nie wydam nic

    Natomiast na Szczodre Gody jakieś upominki się znajdą.
    Pamiętajmy o prawdziwym pochodzeniu tych świąt i naszych własnych, słowiańskich tradycjach.

    • 15 6

  • Mamy wydać jak najwięcej! (1)

    Zauważcie jaka batalia o nasze kieszenie odbywa się w TV, czy innych mediach. Nachalny do granic możliwosci jest też wciąż rozbudowywany e-marketing- social media są wręcz bombardowane... Zauwazyłem że styl zycia ma być przestawiany na "mieć". Szczególny ukłon w stronę mediów społecznościowych i zapatrzonych w nie ameb smartfoniarzy. Zaraz zacznie się swoisty foto- wyścig zbrojeń na to co kto komu kupił;)

    • 49 3

    • Od 1,5 mies nie słucham radia w samochodzie bo do szału doprowadza to

      "dzyńdzyńdzyń hohoho kup więcej". O televizorni się nie wypowiadam bo ostatni televizor miałem w 1989 roku.

      • 19 2

  • Nic , bo nie obchodze

    W Rzymie Boże narodzenie było w maju ale jak się kościół połapał że nie wygra z 3 dniowym świętem niewolników przypadającym na równonoc w grudniu kiedy to niewolnicy mieli 3 dni wolnego i mogli się bawić to zdecydowali się przenieść Boże Narodzenie na Grudzień . To ma być tradycja ? Czy wyrachowane zarządzanie ludzmi ?

    • 26 10

  • Uśmiech za darmo. Nie wszystko da się kupić. Konsumpcjonizm a'la trojmiasto.pl?

    • 18 1

  • ile wydasz na wigilię ?

    Za dużo...

    • 26 3

  • Dla całej rodziny kupuje nowe telewizory 4K i najnowsze iphony. Bedzie na czym oglądać "Żywot Briana"

    • 25 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane