• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest szansa na drugi pływający gazoport na Zatoce Gdańskiej

Robert Kiewlicz
22 lutego 2024, godz. 08:00 
Opinie (90)
aktualizacja: godz. 08:19 (23 lutego 2024)
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury rnergetycznej prowadzi przegląd strategicznych inwestycji. Ważą się też losy czarteru drugiej jednostki FSRU . Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury rnergetycznej prowadzi przegląd strategicznych inwestycji. Ważą się też losy czarteru drugiej jednostki FSRU .

Trwa przegląd strategicznych inwestycji energetycznych. Rząd może podjąć decyzję o czarterze drugiej jednostki FSRU (ang. Floating Storage & Regasification Unit). Pod koniec 2023 r. Zakończyła się procedura Open Season FSRU 2, która miała na celu potwierdzenie zainteresowania rynku zwiększeniem zdolności regazyfikacji pływającego terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej. Było ono nikłe, więc Gaz-System zdecydował o czarterze tylko jednego pływającego terminala.



Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji Terminal gazowy w Gdańsku. Znamy szczegóły inwestycji

AKTUALIZACJA, godz. 08.19: - Koszt budowy pływającego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej to około 4,7 mld zł - poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando. - Gaz-System, aby zrealizować projekt, pozyskał w grudniu 2023 r. środki w wysokości 2,8 mld zł z emisji obligacji skarbowych.


- Możliwość realizacji drugiej jednostki FSRU jest przedmiotem dalszych analiz. Po ich zakończeniu pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej oraz Gaz-System będą prowadzić dalsze rozmowy z partnerami zagranicznymi celem zbadania, czy istnieje zapotrzebowanie na usługę regazyfikacji w stopniu, który uzasadniałby budowę drugiego statku FSRU - poinformował Money.pl resort klimatu.


Trwa przygotowanie do budowy pierwszego pływającego gazoportu w Polsce



W listopadzie 2023 r. zakończyła się procedura Open Season FSRU 2, która miała na celu potwierdzenie zainteresowania rynku zwiększeniem zdolności regazyfikacji pływającego terminalu gazowego na Zatoce Gdańskiej. W jej efekcie miały stanąć dwa terminale gazowe mające w sumie możliwość regazyfikacji na poziomie 10,6 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Zainteresowanie klientów było jednak nikłe. Jak na razie stanie tylko jeden terminal przystosowany do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.



Nieoficjalnie mówi się, że za klęską projektu stoi wycofanie się z projektu czeskiej firmy CEZ. Jak informuje portal wysokienapiecie.pl, CEZ miał być niezadowolony z warunków oferowanych przez Gaz-System. Czeski koncern zarezerwował już 2 mld m sześc. rocznie z niemieckiego terminala Stade w Hamburgu, który ma ruszyć w połowie 2027 r. Odległość jest podobna jak z Gdańska. Zdecydowały więc koszty przesyłu i regazyfikacji.  

Japończycy dostawcą pływającego gazoportu



W lutym 2024 r. Gaz-System dokonał wyboru oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego LNG na Zatoce Gdańskiej. Rozmowy dotyczące warunków umowy czarterowej dla FSRU będą prowadzone z japońską z firmą Mitsui O.S.K. Lines.



Gazowa inwestycja w Gdańsku zakłada umiejscowienie na Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), przystosowanej do prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Program przewiduje, że FSRU stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach programu zostanie także wybudowana niezbędna infrastruktura podmorska oraz lądowa.

Opinie (90) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    nie dziwię się czechom.

    skoro uciekamy od ruskiego gazu to wolisz mieć punkt odbioru 100km od ruskich czy może 500km od ruskich, bez żadnego wpływania na bałtyk?

    • 1 12

    • przecież wyraźnie napisano, że Polacy chcieli zbyt dużo za przesył (1)

      • 6 0

      • nie napisano, że

        blokowaliśmy budowę gazociągu do Czech. Nie jesteśmy dla nich pewnym kontrahentem.

        • 5 1

  • PO zmianie władzy nic się nie opłaca, nie ma zainteresowania, nie ma pieniedzy ... (8)

    Ehhhh, jakie to przewidywalne....

    • 29 33

    • Nima (1)

      Piniendzy nie ma i nie bedzie....

      • 10 10

      • kulawemu najbardziej opłacało się oddanie arabom Lotosu za pół darmo. Polacy na tym geszefcie kulawego wyszli źle.....

        • 11 8

    • już na posterunku PISowski trollu? (3)

      to co dzieje się teraz to jeszcze efekt działania PIS

      Czyli chciwości złodziei z PIS, którzy zarządzając nie myślą ekonomicznie, ale ile się nachapać

      • 11 8

      • Mówiąc o ekonomii masz na myśli stadiony, które co roku dziesiątki milionów strat przynoszą? (2)

        Albo o fakcie nieopłacenia do tej pory wielu podwykonawców dróg na euro 2013? Nie żartuj sobie.

        • 9 11

        • Dobrze że przekop się zwraca

          • 12 7

        • Trudno, żeby zapłacili Euro 2013, skoro w 2013 Euro nie było.

          • 6 0

    • Ale to jeszcze za rządów PiS było...

      • 4 1

    • Bo to zdrajcy wyhodowani na TVN

      • 0 0

  • (3)

    Powinniśmy sie z ruskimi dogadać odnośnie gazu.
    Tak jak inni robią poza naszymi plecami.

    • 5 24

    • Orlen i objatek z PIS robił geszefty z Putinem przez cały czas i na ropie i na gazie

      • 11 7

    • nie powinniśmy (1)

      Rosja za te pieniądze się zbroi, a umowami uzależnia inne kraje od siebie. Już to przerabialiśmy, nie.

      • 9 2

      • Cały świat to robi używając portów poza Rosją, ale my nie powinniśmy bo... Rosja.
        Donald, to Ty?

        • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    jest szansa na lot w kosmos!!!

    Pełnomocnik rządu podejmie analizy w celu zweryfikowania zdolności Sił Powietrznych do wysłania załogowej misji kosmicznej i budowy kosmodromu 'Bajkopisarz'.

    Terminal regazyfikacyjny ustawia się w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku.
    Pod koniec 2023 nie było tylu chętnych na zakup gazu, żeby uzasadniało to wykorzystanie drugiego pływającego terminala.
    Całkowicie wystarczają nam możliwości techniczne jednej takiej jednostki.
    Jaka jest szansa, że 2 miesiące później rynek tak się zmienił, że oblegają nas chętni na zakup gazu w ilości wymagającej postawienia drugiego terminala? Mniej więcej właśnie taka jak w tytule mojego wpisu.

    • 7 4

  • Rząd podejmuje tylko takie decyzje któe nie uderzają w interes Berlina (1)

    • 25 18

    • Dlatego trzeba pilnować Polski Ryże nieszczęście wróciło. On służy Helmutom

      • 1 0

  • Czyli znowu chciwość Polaków? (6)

    Bo przecież Niemcy do interesu nie dopłacają, a przypomnę, że koszty pracowników są w Polsce niższe...

    • 10 11

    • Rozumiem, ze zarządzana przez PIS firma postawiła warunki zaporowe dla Czechów, tak by oddać interes Niemcom (4)

      Brawo... zero zaskoczenia!

      • 15 4

      • Niemcy mogą być nawet prawie na zero, aby tylko z niewielkim naddatkiem pokryło koszty obsługi i serwisu (3)

        aby tylko nie dopuścić do budowy lub opóźnić ją w PL, oni patrzą na to strategicznie, mają kasę na to. Ale pepiki mogą się przejechać na tym, bo odcięcie od Nord Stream pokazało, jaki jest cel Niemiec. Nie chodzi o żadną zieloną energię tylko o tanią energią dla nich i o to, aby być hubem na całą Europę i trzepać na tym kasę. Jak rozwalili NS2 z dnia na dzień były kombinacje, aby zablokować atom i gaz w całej Europie jako źródło energii na przyszłość.

        • 7 11

        • no patrz, my też możemy zastosować zaproponowaną przez ciebie metodę (2)

          dziwnym trafem w Polsce sa ceny jak na zachodzie, szkoda że nadal choćby koszty osobowe sa kilkukrotnie niższe i nas

          ale się nie opłaca, wiadomo...

          • 3 4

          • (1)

            Ale warunki, na które nie zgodziły się Czechy, zostały postawione przez Gaz-System jeszcze za rządów PiS. Czyżby działali na szkodę Polski?

            • 6 2

            • no właśnie o tym piszę, a że trolle PISu tu są w nadmiarze... cóż...

              • 4 1

    • Prosze poprawić błąd, bo albo data jest zła, albo trzeba przeformułowac zdanie

      W lutym 2025 r. Gaz-System dokonał wyboru oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU



      Mamy 2024

      • 3 0

  • pieniedzy nie ma i nie bedzie , gaz bedzie rewersem z niemiec tak chcieli wyborcy platformy (1)

    • 24 11

    • the Bill - to ty?

      • 2 0

  • Najpierw niech postawia pierwszy (2)

    Zatrudnia polskich marynarzy.
    Wtedy zapraszam panów do stoczni na wykupienie slota produkcyjnego w Korei.

    Ewentualnie zakup jakiegoś LNG/C (np od QG + retrofit na FSRU.

    Dziękuję

    • 11 1

    • Sza, transakcja musi koniecznie być przeprowadzona zagranicą. Bez udziału polskich podmiotów. Potrzebni są dzielni ludzie. (1)

      • 4 1

      • i najlepiej T/C a nie żaden tam BBHP :)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane