• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeszcze 100 mln euro i w 2016 r. ORP "Ślązak" trafi do służby

Robert Kiewlicz
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu "Ślązak" jest realizowana w wyniku decyzji MON o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu "Gawron". W wyniku przeprowadzonych w 2012 r. analiz i konsultacji resort obrony zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego. Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu "Ślązak" jest realizowana w wyniku decyzji MON o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu "Gawron". W wyniku przeprowadzonych w 2012 r. analiz i konsultacji resort obrony zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego.

Szef Inspektoratu Uzbrojenia podpisał dwie ostatnie umowy na dokończenie budowy patrolowca ORP "Ślązak" (dawniej korweta ORP "Gawron"). Zawarte umowy opiewają na łączną kwotę prawie 100 mln euro. Okręt ma być oddany Marynarce Wojennej RP do listopada 2016 roku. Tym samym jest szansa na to, że po 15 latach od zawarcia umowy okręt trafi do służby.


Główne parametry techniczne ORP "Ślązak": długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak": długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni.

Stronami umowy na dostawę Zintegrowanego Systemu Walki na patrolowiec są holenderska firma Thales Nederland oraz spółka Enamor z Gdyni. Pierwsza odpowiada za dostawę Modułowego Systemu Walki - sprzętu i oprogramowania oraz integrację z podsystemami zewnętrznymi już zainstalowanymi i tymi, które będą jeszcze instalowane na okręcie. Natomiast Enamor dostarczy i zainstaluje Zintegrowany System Nawigacji wraz z sonarem Vanguard oraz Zintegrowany System Łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi do elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz urządzeń łączności.

Jak oceniasz decyzję w sprawie przebudowy „Gawrona” na ”Ślązaka”?


Elementem projektu ORP "Ślązak" są także zawarte przez Ministerstwo Gospodarki dwie umowy kompensacyjne, które obejmują okres 10 lat. Pierwsza umowa offsetowa na kwotę 66,7 mln euro zawarta została z firmą Thales Nederland. W jej efekcie trzy polskie podmioty: Enamor i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej i 1. Regionalna Baza Logistyczna będą serwisować i naprawiać Zintegrowany System Walki zainstalowany na patrolowcu. Zaś czwarty offsetobiorca - Centrum Wsparcia Teleinformatycznego i Dowodzenia Marynarki Wojennej - będzie szkolić załogę okrętu w obsłudze systemu walki.

Druga umowa offsetowa została zawarta z firmą Thales Electronic Systems w związku z dostawą elementów systemu łączności dla okrętu i ma wartość 16,4 mln euro. Środki z umowy kompensacyjnej trafią do spółki Enamor oraz 1 Regionalnej Bazy Logistycznej. Zobowiązania offsetowe w tej umowie dotyczą przekazania stronie polskiej możliwości serwisu i napraw oraz utrzymania w sieci transmisji danych na okręcie - Focon (Fibre Optical Communication Network).

W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". W lutym 2012 r. projekt został oficjalnie zarzucony. Pod koniec lutego 2013 r. zdecydowano, że budowa będzie kontynuowana, ale nie powstanie już korweta "Gawron", tylko patrolowiec "Ślązak". Wygrała więc zdecydowanie tańsza opcja zagospodarowania "najdroższego kadłuba" w historii. Przebudową zajmie się Stocznia Marynarki Wojennej, w której od 2001 roku powstawała korweta "Gawron".

Miejsca

Opinie (116) 1 zablokowana

  • Czy wy musicie tak wszystko krytykować ?? To ma być okręt PATROLOWY a wymagania macie jak do np niszczyciela .

    • 0 0

  • ile kart zmian

    ile kart zmian na tym złomie jeszcze będzie to nie stocznia długo buduje tylko mon

    • 0 0

  • Trochę faktów

    Przy budowie tego okrętu wielu , bardzo wielu oficerów MW RP nieźle się nakradło na koszt tej jednostki.
    Nie wiem gdzie był polski kontrwywiad , ale na koszt tej jednostki zamawiane były różnego rodzaju materiały, które następnie lądowały na działkach oficerów MW RP.
    Wystarczy prześledzić kosztorysy i zapotrzebowania. Nic trudnego.

    • 1 0

  • Popieram JKM

    Tylko niech pamiętają o OPL, bo inaczej jedna rakietka i idziemy na dno :(

    • 0 0

  • To troche zamalo na uzbrojenie

    • 0 0

  • 1,3 mld za patrolowiec (1)

    Tuskolenie = oszustwo, zagarnięcie mienia wielkiej wartości (nowy słownik polski)

    • 7 2

    • a dlaczego twój idol Kaczyński go nie ukończył?

      dwa lata miał !

      • 0 1

  • (1)

    W latach osiemdziesiątych XX w. w Marynarce Wojennej służyło 21200 marynarzy. Pełnili oni służbę na 71 okrętach bojowych, 18 okrętach brzegowych specjalnego przeznaczenia oraz na 69 pomocniczych jednostkach pływających. A teraz?

    • 2 3

    • to wszystko były ledwie pływające rzęchy nie nadające się niemal do niczego

      a było ich tylu bo krajem rządzili komunistyczni generałowie więc nie ma co się dziwić. Pieniądze były pojęciem wirtualnym i w sumie nie mającym znaczenia bo były nic nie warte. Obudź się epoka austro-węgier dawno minęła gierkowskie mrzonki i Twoje lata młodości (jak sie domyslam po twoim rozmarzonym wpisie) też. TO SE NE WRATI!! A dzisiaj ostanie czego nam trzeba to 21200 marynarzy na 71 okrętach bojowych, 18 okrętach brzegowych specjalnego przeznaczenia oraz na 69 pomocniczych j

      • 1 0

  • Ślązak (1)

    należy rozdzielić sprawy - jedna to budowa okrętu i tu moim zdaniem nie ma co się spierać , polskiej marynarce wojennej potrzebne są nowe okręty. Trzeba się pogodzić z tym , że budowa okrętu wojennego kosztuje i to nie mało - tak jest w każdym kraju. Również czas potrzebny na zbudowanie takiego okrętu jest nieporównywalny z innymi typami jednostek pływających. Druga sprawa to organizacja budowy i przepływy pieniężne , to wszystko kusi by coś skubnąć dla siebie a są to kwoty olbrzymie. Wszystko zależy od dobrych procedur przetargowych no i a chyba przede wszystkim od ludzi sprawujących kontrolę nad wydatkami podczas budowy .

    • 4 2

    • czyli w każdej opisanej kwestii jest kompletna padaka.

      Zwłaszcza z tym ostatnim

      • 0 0

  • to jest przewał dopiero. stan tego badziewia sie nie zmieni

    a kasy nikt nigdy nie odnajdzie. Sie kilka mundórów w MW tylko troche wzbogaci. Za pieniądze na to coś można kupić kilka lepszych 'takich czychś'

    • 2 1

  • Budować w Gdyni nowe okręty i łodzie podwodne. (14)

    Polska armia musi być silna.

    • 68 24

    • (1)

      Okręty podwodne, a nie łodzie podwodne! Kiedy wy się w końcu tego nauczycie? Przyjechał taki zza Buga i zaciąga jeszcze tu po rusku "podwodnaja łódka"

      • 6 7

      • debil

        • 0 1

    • dlaczego musi? (1)

      • 0 2

      • Bo na widok chłopców w mundurach mu staje.

        Ale poza tym zwalcza pedalstwo i lewactwo.

        • 1 1

    • daj kase to zbudujemy Ci co tylko bedziesz chciał!

      • 1 0

    • łodzie???

      Nie łodzie tylko okręty podwodne.
      łodzie to rybackiego mogą być, ew kutry.

      • 1 3

    • fantastycznie!

      w wakacje mogły by robić za atrakcje turystyczną, super torpeda na Hel i z powrotem

      • 1 1

    • Zbudować wzorem Niemiec gospodarkę rynkową społeczną. (2)

      Odbudować potęgę morską POLSKI.

      • 20 2

      • (1)

        No,ale to właśnie byłoby nie pomyśli Rosji więc sam wiesz...

        • 5 4

        • Rosji jak rosji ale niemcom to by napewno przeszkadzalo
          i daltego mamy jak mamy

          • 4 2

    • ale...

      budować w Polsce i z Polskimi fachowcami. Po co wydajemy kasę za granicą? Trojmiasto to potęga elektroniki i komputeryzacji. A tak jak dojdzie do wojny to inne mocarstwa mają nasz system jak na dłoni..... ofset..? zamówione w 39 roku samoloty nie dotarły do nas do dzisiaj z Anglii. Taki mamy to mieliśmy historyczny ofset....

      • 5 0

    • Kto odpowiada za gospodarkę morską Polskiej Rzeczpospolitej?

      Do dymisji...

      • 6 1

    • Mamy stocznie, a nie mamy statków i armatorów.

      Gospodarka morska musi się odbudować i tętnic życiem.

      • 20 0

    • i lotniskowce!

      • 28 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane