• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty budowlanego giganta. Czy zagrożą budowie Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A. Budowę miejskiego odcinka Trasy Słowackiego realizuje konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A. (lider), PBG S.A., Aprivia S.A., Obrascon Huarte Lain S.A.

Czy kłopoty Hydrobudowy na Podkarpaciu przełożą się na realizowane przez nią inwestycje w Trójmieście? Spółka buduje wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego i przygotowuje się do budowy tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy spółki budowlane czekają chude lata?

Od kilku dni ogólnopolskie gazety rozpisują się o problemach spółki budowlanej Hydrobudowa Polska. Najnowsze zawirowania wynikają z kłopotów spółki na podkarpackim odcinku budowy autostrady A4, między Tarnowem a Dębicą. Z powodu kilkumiesięcznych opóźnień w wypłatach przez Hydrobudowę, ok. 300 pracowników różnych firm zeszło z placu budowy. Spółka tłumaczy to tym, że finansujący budowę bank ograniczył jej linię kredytową, z obawy, że wykonawca nie wywiąże się z zadania w terminie.

W ostatnim półroczu akcje spółki straciły na warszawskiej giełdzie ok. 65 proc. wartości. Z tego samego powodu spada też wartość akcji właściciela Hydrobudowy, czyli Grupy Kapitałowej PBG.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy problem finansowy budowlanego giganta na Podkarpaciu może zagrozić inwestycjom w Gdańsku. Skłoniły nas do tego informacje od naszego zaufanego źródła informacji z trójmiejskiej branży drogowej, które twierdzi, że firma wycofa się z budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Nie bez znaczenia, były też informacje nt. kondycji firmy zamieszczone przez czytelników pod artykułem o otwarciu do ruchu Nowej Kościuszki. Według nich, spółka nie płaci na czas podwykonawcom na tej budowie.

Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. Jednak nie ma zagrożenia, że terminy oddania inwestycji drogowych do użytku nie zostaną dotrzymane - zapewnia rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska, Krzysztof Woch.

Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.

Wśród drogowców pojawiają się głosy, że Hydrobudowa może odstąpić od prowadzenia robót, a wtedy zastąpi ją działająca w ramach tego samego konsorcjum hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain (OHL). Przypomnijmy, że choć Hydrobudowa jest generalnym wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego to w konsorcjum pomagają jej PBG S.A (główny właściciel spółki)., Aprivia S.A. oraz OHL.

Hydrobudowa jest też członkiem konsorcjum, które ma wybudować tunel pod Martwą Wisłą. Jednak tam z kolei liderem jest OHL.

- Jeśli któraś z firm tworzących konsorcjum się wycofa, pozostałe muszą wziąć na siebie niewykonane prace. Nasza spółka przecież tego nie zrobi - przyznaje Ryszard Trykosko.


Takie "wymiany" wśród partnerów tworzących partnerów nie są wcale rzadkie, nie muszą też być groźne. Kilka tygodni temu z placu budowy Południowej Obwodnicy Gdańska zeszła firma Wakoz, ale wszystkie jej obowiązki przejął lider konsorcjum, firma Bilifinger Berger.

Warto podkreślić również, że w 2010 r. Grupa Kapitałowa PBG rozpoczęła rozmowy z przedstawicielami OHL w zakresie podjęcia współpracy zagranicznej oraz sprzedaży pakietów większościowych w spółkach Hydrobudowa Polska i Aprivia. Możliwe, że z tym biznesowym krokiem wiąże się potencjalne przejęcie robót przez firmę OHL na wspomnianych odcinkach.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (139) 10 zablokowanych

  • ,,,,

    tyle przekretów przez władze położyły firme....wyciagaja kasę wszyscy włodarze...polska

    • 1 0

  • będziecie mieć tunel.....

    jak sobie wykopiecie - doskonale wiadomo, że cena za ten tunel jest nierealna bo wyceniona na używanej już wiertnicy o innym parametrze średnicy niż założona w projekcie......także radzę już pomału szykować łopaty :-)))

    • 4 1

  • 'opóźnienia realizowane na bieżąco' (1)

    - no nieźle !

    • 9 0

    • Co oni pieprzą... przecież firma nie płaci podwykonawcom od wielu miesięcy....

      co za brednie tu są wypisywane....Kto w to uwierzy?

      • 2 0

  • bo w Polsce jest tak ze bierze sie najtansze oferty (4)

    Ot takie nasze lokalne glupie podejscie. Nie najlepsze. Kurde tanio musi byc.
    Po nas chocby potop.niech sie rozwali po toku niech popeka asfalt.niech nie bedzie reklamacji

    kurna TANIO MA BYC
    Nigdy w tej waszej Poleczce nie bedzie dobrze

    • 49 11

    • Na tej zasadzie Chińczycy zbudują nam elektrownię atomową - BĘDZIE TANIO!

      Tanie popękane autostrady. Tanie wiadukty rozsypujące się już na etapie budowy. Tanie, wiecznie się ciągnące różne budowy. Aż strach pomyśleć czym to się skończy. Pozdrawiam Cię German, tą elektrownię postawią obok Twojej granicy. Szykuj się na Żarnobyl.

      • 4 2

    • więc powinny płacić naprawdę grube kary. bo jeżeli skłądają ofertę to to już jest ich sprawa czy się w tej kwocie zamkną czy nie.

      • 4 0

    • No to ciekawe

      Mowisz w naszej polece nie bedzie dobrze a ty kim jestes nie polakiem bo tu nie mieszkasz,nie niemcem prawdziwym bo zapewne pojechałes na pochodzenie bo brak umiejetnosci zawodowych nakazał jechac ci do kraju cudu.W polsce nie jest dobrze ale tez nie jest zle i tak samo w niemczech.Polacy w nieczech sa na równi z turkami i ruskami.A przedewszystkim polakiczki w niemczech bo tak trzeba was nazwac po kilku miesiacach mieszkania tam juz ciezko mowia po polsku a co najwazniejsze ze szczycą sie tym ze podcierają tyłki emeryta i zarabiaja takie kokosy na polskie warunki bo w niemczech zyją jak u nas na najniższej krajowej.Zatrudnim ok 27 osob z tego 2 osoby pracowały w dwuch roznych w firmach w miemczech i obie zgodnie mowia wszedzie dobrze gdzzie nas nie ma a gdzie u niemca polski niemiec rządzi to tak jakby pracowac u swiezego PANSKIEGO dorobkiewiczka ktory mysli ze jest jak niemiecki generał a nawet wazniejszy niz własciciel niemieckiej firmy w ktorej paruje.Szczerze mowiac polscy niemcy wyzej s****a niz d*pe maja bo w polsce moze i ich zarobki robią wrazenie aale w niemczech to poprostu w 67% 1000 do 2000 tys euro czyli jak u nas 1000 do 2000zł

      • 6 7

    • no dokładnie to tzw polskie bagno lub polskie piekiełko

      W tym jestesmy najlepsi w ue - no i jeszcze dobrzy jestesmy w stawianiu pomników i chodzeniu po kościołach.

      • 6 4

  • ..czy oni cos robia, czy zwyczajem patriotów AWS kase piora, postepu prac nie widać!!!

    ""Kłopotów z Hydrobudową nie obawiają się władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne. - Prace na Trasie Słowackiego odbywają się bez zakłóceń. Mamy nadzieję, że to przejściowe kłopoty Hydrobudowy - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, będącej inwestorem Trasy Słowackiego.""

    • 2 0

  • masło maslane, tusekowy jezyk, wymaga tłumaczenia

    "Władze spółki Hydrobudowa uspokajają. - Jeżeli pojawiają się jakieś opóźnienia w płatności podwykonawcom na budowie Trasy Słowackiego, to są one na bieżąco realizowane. ""

    • 3 1

  • malkontenci

    ja śmigam do pracy przez Słowaka i Partyzantów robota jakoś idzie codziennie więcej czarnego ( asfaltu). Ale wy pewnie wolicie w korkach po dziurach Starą Sowackiego wiecej czasu na wkurzanie

    • 1 6

  • zaczyna się od pomruków... (1)

    później trzęsienie ziemi i następnie fala uderzeniowa

    • 40 6

    • ja nie rozumiem o co wielki lament. Póki co budowa słowaka nie jest zagrożona, hydrobudowa jest jedną z kilku firm w konsorcjum więc żebyście się nie zdziwili jak się okaze że budowę zakończą bez większych opóźnien.

      mam wrażenie że to by was zasmuciło bo odejdzie okazja do narzekania

      • 2 2

  • Jakie przejściowe problemy? Przecież Hydrobudowa to bankrut...

    • 6 2

  • jakoś mi tej hiszpańskiej firmy nie żal. Hydrobudowa i Mostostal nich zwijają się i pa pa do Hiszpanii. Nie potrzebujemy firm które wyprowadzają kase z Polski

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane