• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne okręty trafią do remontu

Wioletta Kakowska-Mehring
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Stocznia Remontowa Nauta wykona remont jednostki ORP Nakło. Stocznia Remontowa Nauta wykona remont jednostki ORP Nakło.

Konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej - PGZ Stoczni Wojennej oraz Stoczni Remontowej Nauta - przeprowadzi naprawy główne i dokowe trzech trałowców znajdujących się na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP - ORP Necko, ORP Nakło oraz ORP Mamry.



Remont okrętów trójmiejskim stoczniom zleciła Komenda Portu Wojennego Świnoujście. Jednostki przejdą gruntowne prace remontowe, które obejmą m.in. modernizację siłowni okrętów w zakresie wymiany dotychczas użytkowanych silników na nowoczesne rozwiązania produkcji zachodniej.

- W drugie stulecie naszej działalności wkraczamy z rosnącym portfelem zamówień i stopniowo wdrażanym planem modernizacji stoczni. Umożliwi nam to realizację zarówno programu budowy nowych fregat w ramach programu Miecznik, jak i znacząco wzmocni nasz potencjał modernizacji i utrzymywania gotowości bojowej już istniejących okrętów naszej Marynarki Wojennej - mówi Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna. 

Stocznia Wojenna sprzedaje część zakładu Marynarce Wojennej



W tym roku mija 100 lat od powstania Stoczni. PGZ Stocznia Wojenna kontynuuje tradycję Stoczni Marynarki Wojennej, która powstała w 1922 r. Zaczęło się od Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej zlokalizowanych częściowo na lądzie, a częściowo na dwóch barkach sprowadzonych 10 maja 1922 r. do portu puckiego z Modlina. W czerwcu 1922 r. można już było przeprowadzić pierwszy samodzielny remont okrętu ORP Mazur.

Okręt ORP Mamry Okręt ORP Mamry

W drugiej połowie 1926 r. zrodził się projekt przeniesienia Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej z Pucka do Gdyni i zlokalizowania ich w pobliżu nowo tworzonego portu wojennego w Gdyni - Oksywiu. Dzień 1 września 1927 roku traktowano jako dzień powstania Warsztatów Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni. Przystąpiono do rozbudowy zakładu. Utworzono dział kadłubowni, motorowy, kotlarni, blacharski, elektryczny i precyzyjny.

W marcu 1945 r. po wyzwoleniu Gdyni spod okupacji niemieckiej przystąpiono do odbudowy ze zniszczeń i ponownie rozpoczęto zadania na rzecz Marynarki Wojennej. 

Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej w Gdyni. Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej w Gdyni.

Przypomnijmy. Stocznia Marynarki Wojennej od 2009 r. była w stanie upadłości z możliwością zawarcia układu, a od 2011 r. w upadłości likwidacyjnej. W 2017 r. została podpisana umowa nabycia spółki pomiędzy PGZ Stocznią Wojenną (spółka celowa) a syndykiem SMW. Z początkiem 2018 r. Stocznia Marynarki Wojennej formalnie weszła w w struktury Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Okręty projektu 207 (ORP Necko, ORP Nakło, ORP Mamry) to jednostki o ograniczonym polu magnetycznym, przeznaczone do realizacji zadań z zakresu wykrywania i neutralizacji zagrożenia minowego. Niską magnetyczność okrętów uzyskano w znaczącym stopniu dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba i pokładówki laminatu poliestrowo-szklanego (LPS). Jednostki powstały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, której kontynuatorem jest PGZ Stocznia Wojenna.

Miejsca

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Stocznia w Radomiu z kolan wstaje!!!!

    • 3 0

  • Remonty - jakie piękne pole do wyciągania pieniędzy z publicznej kasy.. (1)

    Podejrzewam, że łączne koszty remontów przeciętnej krypy ORP kilkukrotnie przewyższają koszt budowy nowej jednostki. Ale to pierwsze, nasze państwowe, powstałe z kolan i upadłe na pysk stocznie są w stanie jakoś zrobić. Drugiego przecież nigdy

    • 22 8

    • Coś w tym jest

      Pewnego razu zaproponowałem Panu Prezesowi Wojennej spotkanie bo mam coś co może mu przynieść sporo kasy. Każdy normalny szef firmy a zwłaszcza właściciel umówił by się w ciągu tygodnia. Niestety prezio już drugi rok nie ma czasu. Bo to nie jego firma no nie. Po co zarabiać kasę jak on ma ją wydawać. Pełny "MIŚ".

      • 4 2

  • Mam jedno pytanie ! (3)

    Kto poda datę kiedy w Polsce ostatni raz zbudowano bojowy okręt wojenny ? Ślązak czy Kormoran to nie są okręty bojowe .

    • 7 0

    • Przed II wojną też nie budowano. (2)

      Kupowaliśmy za granicą, we Francji, Holandii, Wlk. Brytanii.

      • 2 0

      • Zgadza się , ale w PRL-u zbudowano ich ponad 100 !!!! (1)

        W naszych stoczniach !!!

        • 2 0

        • Stocznie są przereklamowane. Teraz apartmenty

          Z widokiem na załadunek statku są modne.

          • 3 0

  • Jest rozwiązanie tej sytuacji (2)

    Taktyka będzie taka, Ja bym zastosował pojecie wedkarskie tej sytuacji Wykorzstajmy nasza wspaniala flote jak wabiki na ryby wrug oszaleje zwariuje nie będzie wiedzial co robic w razie konfliktu

    • 12 13

    • Wróg przez "u" zwykłe !

      Niestety mam wrażenie, że treść niektórych uwag odzwierciedla stosowana ortografia.

      • 4 0

    • Wrug? Co to? Jakas rybka? Hahahhahahahhaha

      • 4 0

  • Kiedy wyremontuja "Blyskawice' i oddasza do czynnej sluzby? Mielibysmy chociaz niszczyciel w tym skansenie 'jednostek'.

    • 1 0

  • Okręty (1)

    To są jednostki pomocnicze... przynieś,podaj,pozamiataj.pytanie do Pana redaktora.kiedy pan widział marynarzy z Oksywia w Gdyni..nie mylić z jednostką reprezentacyjną,i dlaczego pan nie wybierze się do bazy marynarki wojennej? artykuł ,który by pan napisał,zapewnie zainteresował by czytelników.

    • 3 0

    • Racja

      • 0 0

  • Czyli zostaną już nam tylko "ORP karmelki" :)

    • 1 1

  • Ojej

    To kto nad będzie tralowal?

    • 0 0

  • Co to ma byc

    Ja te stateczki bym kazal przerobic na kutry do polowu ryb dla wędkarzy. Jakna wędke nie da sie to bombą głębinową i od razu będą dorsze i delfiny

    • 2 3

  • Po wejściu Szwecji i Finlandii do NATO Bałtyk będzie morzem wewnętrznym Sojuszu. Do czego chcecie strzelać? (1)

    Russkije musieliby być samobójcami, by tu kogoś zaatakować. Tylko mogą minować drogi wodne i inne tego typu akcje partyzanckie. Czyli trałowce w sam raz.

    • 5 1

    • Tak tylko pytam

      A w jakim celu mieli by minować? Może przed wysadzeniem swojego desantu? Na Bałtyku i tak statki handlowe nie będą pływać bo Rosja ma to wszystko w zasięgu rakiet.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane