• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe "wąskie gardło" hamuje rozwój trójmiejskich portów

Robert Kiewlicz
29 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Problem z przepustowością trójmiejskiego węzła kolejowego to także duży problem dla polskiej gospodarki.
Problem z przepustowością trójmiejskiego węzła kolejowego to także duży problem dla polskiej gospodarki.

Zwiększające się przewozy kolejowe, zarówno towarowe, jak i pasażerskie, w połączeniu z brakiem kluczowych inwestycji mogą zagrozić zahamowaniem rozwoju trójmiejskich portów - wynika z raportu przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.



Jakość infrastruktury dostępu do polskich portów morskich znacząco odbiega od standardów przyjętych w Europie Zachodniej. Jak przewidują eksperci TOR - przy zachowaniu obecnych tendencji, w ciągu kilku lat wystąpić może poważny problem z dostępnością Portu Gdynia dla przewoźników towarowych, a to wpłynie negatywnie nie tylko na sytuację branży portowej i przedsiębiorców z Pomorza, ale i całej gospodarki krajowej.

Chodzi m.in., o branżę górniczą, dającą zatrudnienie ponad 100 tys. ludzi, hutnictwo - ponad 26 tys. miejsc pracy w całym kraju czy produkcje rolną. Pomyślność przedsiębiorstw działających w tych branżach często zależy od możliwości eksportu swoich produktów lub importu surowców. Oprócz tego, sektor portowy, stoczniowy i przedsiębiorstwa, których działalność oparta jest o towary przeładowane w trójmiejskich portach, dają zatrudnienie kolejnym 100 tys. ludzi.

Wśród najważniejszych czynników mających negatywny wpływ na dostępność kolejową trójmiejskich portów wymieniono rozwój kolei aglomeracyjnych, planowane wprowadzenie pociągów Pendolino i jednocześnie dynamiczny wzrost przeładunków, co powoduje zwiększone zapotrzebowanie na przywóz i wywóz towarów do portów.

- Przemyślany rozwój infrastruktury kolejowej może pozwolić na stworzenie korzystnej oferty polskich portów skierowanej do naszych południowych sąsiadów. Obsługa ładunków ze Słowacji czy Czech oznacza zaś nowe miejsca pracy, oraz zwiększenie przychodów skarbu państwa z tytułu ceł i podatków - komentuje Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia. - Zapewnienie odpowiedniego dostępu drogą kolejową do portów to problem nie tylko regionalny. Od sprawnego działania portów zależą tysiące miejsc pracy w całym kraju.

Aby poprawić dostęp transportu kolejowego do Portu Gdynia, niezbędne jest wykonanie szeregu inwestycji na sieci kolejowej, poprawiających jej przepustowość. Rekomendowane w tym zakresie jest podjęcie pięciu rodzajów działań inwestycyjnych, przy czym za zdecydowanie najważniejszą inwestycję uznać należy kompleksową modernizację linii nr 201 (Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port), a w drugiej kolejności - poprawę przepustowości ciągu linii 202 (Gdańsk Gł. - Stargard Szczeciński ) i linii 9 (Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny).

Kolejowe "wąskie gardło" to także problem portu w Gdańsku. Przez wiele lat nie udawało się przeprowadzić remontu linii kolejowej nr 226 (Pruszcz Gd. - Gdańsk Port Północny). Linia ta jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km. Ze względu na zły stan techniczny od 2002 roku ruch na niej odbywa się tylko po jednym torze. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać nawet do 20 km/h.

Na szczęście w ostatnich dniach PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg na jej modernizację. Przetarg na kwotę 312,51 mln zł wygrało konsorcjum reprezentowane przez hiszpańską spółkę Dragados. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu ma skrócić się o ponad połowę.

Co należy zmienić w funkcjonowaniu państwowych spółek kolejowych?


Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących, ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy. Zakończenie realizacji inwestycji to prawdopodobnie 2016 rok. Jej realizacja umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę. Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. Poprawa przepustowości na linii kolejowej do portu w Gdańsku jest niezbędna ze względu na plany inwestycyjne DCT i budowę terminala naftowego PERN.

Eksperci TOR za najważniejsza inwestycję uznają też modernizację dawnej magistrali węglowej - dziś nieco zapomnianej, jednotorowej i na kilku odcinkach niezelektryfikowanej linii, której modernizacja pozwoli na zapewnienie dostępu do Trójmiasta będącego alternatywą dla przeciążonej linii Gdynia-Gdańsk-Tczew.

Wśród pozostałych wniosków znalazły się rozbudowa linii 202/9 na terenie aglomeracji trójmiejskiej, modernizacja i elektryfikacja linii 203 na odcinku Tczew-Łąg. Wśród kluczowych inwestycji wymieniono również modernizację przejścia granicznego Zwardoń-Skalite. Niska przepustowość torów oraz brak elektryfikacji części odcinków sprawia, że szlak ten wydaje się mało atrakcyjny a słowaccy kontrahenci wybierają raczej usługi portu w Hamburgu.

Miejsca

Opinie (59)

  • Przede wszystkim nalezy:

    1. Natychmiast wybudowac drugi tor na wszystkich brakujacych odcinkach linii 201 i 203, od Gdanska-Osowej do Maksymilianowa.
    2. Natychmiast nalezy zelektryfikowac cala ww. linie
    3. Odtworzyc sytem stacji kolejowych na tej linii, z glowicami, a nie zwyklych przystankow bez mozliwosci mijanek, oczywiscie calosc zautomatyzowac do obslugi zdalnej na miare XXI wieku.
    4. Rownolegle dokonac przebudow bocznic kolejowych w obrebie portow, Gdyni Postojowej, etc.....

    • 3 1

  • Powstaną nowe szlabany !!!

    Czy pkp myśli o ludziach którzy podróżując codziennie do pracy będą musieli stać kilkadziesiąt minut na przejazdach ?? To jakaś paranoja pkp !!! Więcej pociągów i dłuższe oczekiwanie . A co z ludźmi co mieszkają przy takich przejazdach - więcej pociągów większy hałas

    • 2 1

  • Zarośle

    Droga redakcjo. Zdjęcie przedstawiające kiepski stan linii 201 przedstawia stację Zarośle która znajduje się w województwie Kujawsko-Pomorskim, jakieś 10km od granicy województwa. Trójmiasto się aż tak mocno rozrosło ? :)

    • 2 0

  • proszę o listę polskich spółek które wygrywają w hiszpani, portugali i niemczech...

    są takowe... eeeeee chyba nie... ciekawe czemu...

    • 1 0

  • A dlaczego w artykule

    o Trójmieście jest fotka tytułowa nie z tego regionu?
    I po co na linii 226 taka duza przepustowość skoro stacja Port Północny nie jest w stanie obsłużyć dzisiejszego ruchu?

    • 1 0

  • Linia kolejowa nr 210 (1)

    Powinni się zająć modernizacją lini kolejowej nr 210( Chojnice - Runowo Pom. przez Czarne i Szczecinek) jest to piękna linia ndaje piękne klimaty... A co gorsza z roku na rok jeździ tu coraz mniej pociągów ( dziennie 5-7 składów) I TO JESZCZE JAKIEŚ MARNE Szynobusy... Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem był by podciągnięcie druta (chociarz na 1 tor) Poprawił by się czas przejazdu A kto wie czy nie jeździło by tu jakieś iR lub TLK Umożliwi to również uruchomienie pociągi TLK "Bory tucholskie" z poprzednich lat... I to na codzień a nie jak kiedyś było 4-5 razy w miesiącu lub mniej JUŻ NIE PAMIĘTAM DOKŁADNIE Podciągnąć druta z Chojnic do Szczecinka to też nie problem chyba... Pociągi towarowe by spokojnie mogły jeździć w kółko Gdańsk GŁ - Tczew - Chojnice - Czarne - Szczecinek - Białogard - Słupsk - Lębork - Wejcherowo - Gdynia Gł - Gdańsk gł. TA LINIA BY TO UMOŻLIWIŁA - NO ALE ZNAJĄC PKP TO SIĘ TAK NIE STANIE .-Bez sensu pisze ten komentarz , skoro nic on nie da. Na lini mogły by kursować Pociągi Spalinowe Towarowe , Elektryczne towarowe , Spalinowe Osobowe , Elektryczne Osobowe... JA OSOBIŚCIE OCZEKUJĘ NA MODERNIZACJI TEJ LINI IRAZ KILKUNASTU MK z Czarnego... :)

    • 1 0

    • Też jestem tego zdania że linia Szczecinek Chojnice jest piękna i szkoda ze tak mało kursów jest przez miasto czarne :-( łożystaja bym dużo częściej. A w weekend to z tego miasta bez auta wydostać się to nie lada wyzwanie dwa busy na dzień jedn rano drugi popołudniu a pociąg też dwa razy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane