• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec spółki z Kim Dzong Unem?

Robert Kiewlicz
18 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W Gdyni znajduje się siedziba jedynego polsko-północnokoreańskiego przedsiębiorstwa. Chopol to spółka z polskim kapitałem, która działa na terenie Korei Północnej już od 1987 roku. Polski rząd szuka jednak możliwości zakończenia współpracy z KRLD.


W Gdyni znajduje się siedziba jedynego polsko-północnokoreańskiego przedsiębiorstwa. Chopol to spółka z polskim kapitałem, która działa na terenie Korei Północnej już od 1987 roku. Polski rząd szuka jednak możliwości zakończenia współpracy z KRLD.

Resort gospodarki morskiej szuka sposobu na zakończenie działalności spółki żeglugowej Chopol - jedynego polsko-północnokoreańskiego przedsiębiorstwa. Z uwagi na sankcje ONZ brak jest obecnie kontaktu ze stroną koreańską, co uniemożliwia działalność spółki. Skarb Państwa w ostatniej chwili zabezpieczył jedynie majątek gdyńskiego oddziału spółki w kwocie kilkudziesięciu tysięcy dolarów.


Czy państwo polskie powinno prowadzić interesy z Koreą Północną?


Chopol to spółka z polskim kapitałem, która działa na terenie Korei Północnej już od 1987 roku. Chopol powstał na mocy porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w sprawie przekształcenia Koreańsko-Polskiego Towarzystwa Maklerów Morskich w Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe Sp. z o.o. Skarb Państwa i reżim w Pjongjang mają w nim po połowie udziałów. Minister gospodarki morskiej pełni funkcję przedstawiciela udziałowca strony polskiej w spółce. Siedziba spółki mieści się przy ul. Gorczycowej 4f zobacz na mapie Gdyni w Gdyni.

Z Koreańczykami brak kontaktu

Jak twierdzi Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej od 2016 roku przedsiębiorstwo Chopol znalazło się w szczególnej sytuacji z uwagi na wprowadzenie rezolucji ONZ nakładającej sankcje na Koreę Północną. Kolejne rezolucje ONZ oraz decyzje Rady Europy uniemożliwiają obecnie działalność eksploatacyjną spółki.

- Zgodnie z § 18 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ z dnia 11.09.2017 r. generalnie zakazana jest działalność jakichkolwiek spółek z udziałem podmiotów z KRL-D. Zgodnie z przywołanymi aktami prawa międzynarodowego wszelkie środki finansowe i zasoby gospodarcze zostały zamrożone. Skarb Państwa wykonujący prawa z posiadanego udziału zabezpieczył poprzez swoich przedstawicieli w spółce majątek oddziału w Gdyni - poinformowała Anna Moskwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Z uwagi na wspomniane rezolucje ONZ brak jest obecnie kontaktu ze stroną koreańską. Powyższe zdarzenia determinują konieczność wypracowania rozwiązań mających na celu dostosowanie polityki udziałowca Skarbu Państwa względem KPTŻ Chopol w kontekście realizacji postanowień Rady Bezpieczeństwa ONZ. Obecnie Ministerstwo Gospodarski Morskiej i Żeglugi Śródlądowej we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych prowadzi czynności mające na celu wypracowanie optymalnych dla Skarbu Państwa rozwiązań w tej kwestii.
Zarówno porozumienie międzyrządowe pomiędzy Polską a Koreą Północną, jak również statut KPTŻ przewidują możliwość rozwiązania spółki. Jednakże, jak twierdzi wiceminister Moskwa, wiązać będzie się to z koniecznością wypowiedzenia porozumienia w trybie przewidzianym w ustawie o umowach międzynarodowych, tj. m.in. po uzyskaniu zgody Rady Ministrów.

Działalność nie jest tajna, ale informacji brak

Spółka KPTŻ Chopol to jedyna spółka polsko-koreańska funkcjonująca w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej. W zamyśle jej statki miały przewozić z Korei do Polski magnezyt, a z powrotem wozić koks. Początkowo spółka dysponowała niewielką flotą, składającą się z kilku statków. Do niedawna dysponowała jedynie 39-letnim masowcem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który był zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. Pływał on pod banderą północnokoreańską. Z uwagi na banderę i wiek statku niemożliwe było zatrudnienie go w innych rejonach świata. W ostatnim czasie z jednostki został jednak usunięty transponder (system automatycznej identyfikacji statków). Nie wiadomo więc, gdzie obecnie przebywa.

Do niedawna Chopol dysponował jedynie 39-letnim masowcem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który był zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. W ostatnim czasie ze statku został jednak został usunięty transponder (system automatycznej identyfikacji statków). Nie wiadomo więc, gdzie jednostka ta przebywa.


Do niedawna Chopol dysponował jedynie 39-letnim masowcem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który był zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. W ostatnim czasie ze statku został jednak został usunięty transponder (system automatycznej identyfikacji statków). Nie wiadomo więc, gdzie jednostka ta przebywa.

Dodatkowym utrudnieniem jest to, że spółka działa na podstawie porozumienia międzyrządowego, a jej siedzibą jest Pjongjang. Zastosowanie mają do niej więc przepisy prawa KRL-D. Zarządzanie spółką powinno opierać się na wspólnym podejmowaniu decyzji przez przedstawicieli obu stron we wszystkich obszarach działalności. Jednak...

- Udostępnianie istotnych i wrażliwych informacji dotyczących działalności spółki mogłoby zostać potraktowane przez drugą stronę jako działania mogące stanowić naruszenie podpisanego porozumienia - tłumaczy Moskwa. - W odniesieniu do oddziału spółki w Polsce zastosowanie mają m.in. postanowienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i wynikające z niej odesłania do innych obowiązujących aktów prawnych w zakresie dotyczącym oddziałów przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział spółki nie ma odrębnej podmiotowości prawnej, z tego względu to przedsiębiorca zagraniczny jest podmiotem praw i obowiązków wynikających z czynności podejmowanych przez oddział. Rachunkowość oddziału przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce musi być prowadzona zgodnie z polską ustawą o rachunkowości, natomiast nie dotyczy to rachunkowości samej spółki, która działa w oparciu o regulacje obowiązujące w KRL-D.
Kłopot czy atut?

Załogę statków Chopolu stanowią wyłącznie Koreańczycy. Polska strona nie ma kontroli nad północnokoreańską załogą masowca ani nad tym, jakie towary mogą znaleźć się w jego ładowniach. Kilkukrotnie już dochodziło do incydentów z udziałem jednostek należących do Chopolu. W 1997 roku statek "Pukchang" został skontrolowany przez marynarkę wojenną Sri Lanki pod zarzutem przemytu broni dla tamilskich rebeliantów. W 2003 roku australijskie służby antynarkotykowe znalazły i skonfiskowały na statku "Pong Su" 125 kg heroiny. Obydwie jednostki należały do Chopolu. W 2006 roku wszczęto nawet z polskiej inicjatywy kontrolę w spółce pod kątem korzyści ekonomicznych i politycznych oraz przestrzegania praw człowieka, jednak nie wykryto żadnych nieprawidłowości.

Do niedawna posiadanie przez Polskę udziałów w spółce w Korei Północnej przedstawiano jako ważny atut negocjacyjny przy prowadzonych w skali międzynarodowej przedsięwzięciach gospodarczych nakierowanych na wspieranie przemian w Korei Północnej. Rozwój spółki miał być połączony z napływem zagranicznej pomocy i inwestycji, które miały wymagać zorganizowania transportu, obsługi statków w portach Korei Północnej i świadczenia wielu innych usług: agencyjnych, przedstawicielskich, logistycznych, czy doradczych.

We wrześniu 2017 roku Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła dziewiątą już rezolucję w sprawie sankcji wobec Korei Północnej w związku z jej programem rakietowym i nuklearnym. Zakazano importowania z Korei Północnej węgla, żelaza, rudy żelaza, ołowiu i rudy ołowiu oraz owoców morza. Sankcje objęły też handel bronią, spółki joint venture z udziałem zagranicznych przedsiębiorstw i banki, co ma ograniczyć możliwości dostępu Korei Północnej do międzynarodowych systemów finansowych.

- To wyjątkowo głupie, aby mieć nadzieję, że sankcje mogą zadziałać na KRL-D. One nie powstrzymają nas od dołączenia do krajów posiadających broń jądrową i nie zatrzymają naszego szybkiego postępu w budowaniu potęgi ekonomicznej - zapowiedział twardo przedstawiciel północnokoreańskiego rządu w oficjalnym oświadczeniu.

Miejsca

  • Chopol Gdynia, Gorczycowa 4f

Opinie (77) 3 zablokowane

  • Nonsens (3)

    Takie właśnie nagłaśnianie spraw ma tu symbol prowokacji pytanie tylko dlaczego na ten temat wypowiada się Moskwa z powodu obawy o swoj nord stream 2 pewnie tak jest ale przez ostatni rok Donald Trump zresztą każdy wie że to rosyjska lalka do pociągania za sznurki jako jedyny na głównym szczycie był przeciwny nałożeniu sankcji na Rosje z powodów zbroinych w obrębie Polski i jak zapytał go reporter o gwarancji bezpieczeństwa z chwilą gdy Rosja zacznie stosować działania zbrojne przy granicy z Polską i krajami Bałtyckimi to odpowiedział że nie rozmawialiśmy z prezydentem Andrzejem Dudą o gwarancjach więc czego możemy oczekiwać od rządu Donalda Trumpa ?

    • 5 27

    • Słyszałeś może coś o (uwaga !! Trudne słowo) INTERPUNKCJI?

      • 0 0

    • jak ma się nazwisko Moskwa, to cholipcia w tym kraju przechlapane... już chyba lepiej się nazywać Niemiec

      • 9 0

    • pisiak jak to pisiak nie "doczytał" że "Moskwa" to w tym wypadku nazwisko...

      • 16 1

  • obrzydliwe.. (1)

    Raczej nie jestesmy w stanie Nic zrobic z tymi okrucienstwami polnocnokoreanskimi ani zatrzymac rezimu kima. Ale prowadzenie interesow z tym krajem to straszne obrzydlistwo I posrednia pomoc patologiom I uciskowi obywateli tego kraju. W koncu wszyscy wiemy co tam die dzieje. Smutne to bardzo.

    • 2 2

    • Tylko, że odcinając ich od kasy nie sprawimy, że ludziom będzie się tam żyło lepiej. Reżim nie upadnie, siebie wyżywi i dalej będzie robił swoje. Z głodu zdychać będą szarzy ludzie. A tak jest szansa, że coś im skapnie z pańskiego stołu.

      • 1 0

  • Jeden statek Chopolu pływa pomiędzy Koreą Pn a Chinami.

    • 0 0

  • Ciekawe... (1)

    ... skąd sobie Kim ściągnął tych naukowców, którzy mu ostatnio tyle fajnych zabawek budują? Nikt mi nie wmówi, że tym się zajmują "lokalsi" po uniwersytecie Kim Ir Sena. Może się kiedyś dowiemy i niewąsko zdziwimy. ;)

    • 3 0

    • obstawiam Iran

      • 0 0

  • totalitarny reżim kaczylandu ma się wspaniale! (7)

    • 59 64

    • "kaszyland" ma 45% poparcia więc stól ryj (2)

      • 12 23

      • Ryj to wiem. Ale co to jest ten "stól"?

        • 6 0

      • dokladnie tak jak w Korei pl północnej

        • 8 4

    • (1)

      halo, tu ziemia!! czy mnie słyszysz? wracaj szybko, za daleko odleciałeś

      • 6 2

      • czerwone kurky z pisu atakują

        • 6 6

    • taaa... bardzo dojrzałe spostrzeżenie

      • 4 3

    • Ty chyba

      nie bardzo....

      • 10 9

  • szczur za twoich rządów padają nawet takie twory.. (5)

    Urząd miasta największym pracodawcą w Gdyni.

    • 20 24

    • lecz się, człowieku...

      • 2 0

    • rusko-pisowska gnida dala głos

      • 4 0

    • troll (1)

      Płatny troll

      • 5 1

      • a ja Ania, miło mi cię poznać

        • 2 4

    • Przecież ty z gdańska lub innego wejerowa jesteś. Co ciebie to obchodzi ?

      • 5 2

  • szcz*ć na PE .

    Olać Brukselę i robić interesy ze wszystkimi tak jak szwaby - oni ponad Polakami robią to z Ruskami.

    • 5 6

  • Korea Północna to handlarze ludźmi!!!

    • 3 2

  • A UE to co? To też komuniści od Spinellego i spółki

    Watykan to też komuniści

    • 3 0

  • Jeszcze trzeba chińskiej ruskie pogonic

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane