• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowy gigant wpływa do Gdańska

ms
4 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung ma 332 metry długości i 24 metry wysokości. Jego budowa w koreańskiej stoczni Geoje kosztowała 108 mln  dol. Maersk Taikung ma 332 metry długości i 24 metry wysokości. Jego budowa w koreańskiej stoczni Geoje kosztowała 108 mln  dol.

Po raz pierwszy w historii ogromny kontenerowiec z Dalekiego Wschodu zawinie do gdańskiego portu. Spodziewany czas wejścia: poniedziałek, ok. południa.



Maersk Taikung już w gdańskim porcie - zobacz galerię zdjęć

Maersk Taikung, należący do największej linii żeglugowych na świecie Maersk, to prawdziwy gigant. Ma 332 metrów długości, ponad 24 metry wysokości i może przewieźć ponad 8 tys. kontenerów, z czego prawie 3,7 tys. w ładowniach i ponad 4,4 tys. na pokładzie.

Kolos wypłynął z Szanghaju 1 grudnia. Od tego czasu zawinął już m.in. do Hong Kong i Tanjung Pelepas (Malezja), a w Europie do Hawru, Felixstowe oraz Zeebrugge w Belgi. Kontenerowy gigant nie zabawi w Gdańsku długo, bo już w środę odpłynie do Geteborga, a dalej przez Aarhus, Bremerhaven i Rotterdam wróci na daleki wschód.

Przywiezione przez niego kontenery zostaną wyładowane w terminalu DCT [Deepwater Container Terminal, czyli "głębokowodny terminal kontenerowy"] a następnie rozwiezione po innych bałtyckich portach mniejszymi jednostkami, czyli tzw. feederami.

Maersk Taikung to pierwsza jednostka, która zawija do gdańskiego DCT w ramach ogłoszonego pod koniec października połączenia między Dalekim Wschodem a Europą - pisaliśmy o tym w artykule pt. Gdańsk stał się portem oceanicznym. Linia ta obsługiwana jest przez największą światową kompanię żeglugową Maersk.

Terminal DCT znajduje się pomiędzy Portem Północnym, a plażą na Stogach zobacz na mapie Gdańska. Właśnie stamtąd będzie można najlepiej obserwować wpłynięcie statku do portu.
ms

Miejsca

Opinie (195) 10 zablokowanych

  • Fakt. Takie statki to w Polsce sensacja (8)

    Normalnie lwia część towarów importowanych wyładowywana jest w krajach Beneluksu i w Niemczech z nowoczesnych terminali kontenerowych mogących obsłużyć multim statków jednocześnie. A tam na ciężarówki do Polski. Eksport tak samo, tylko w odwrotnej kolejności. Gdyby w Polsce były terminale na każdym kroku z dużą ilością miejsc, towary byłyby o niebo tańsze.

    • 6 2

    • tak jest, (7)

      bo te terminale na zachód od nas są przed cieśninami i Kanałem Kilońskim, co sprawia praktycznie brak ograniczeń w wielkości statków tam zawijających.

      Po drugie na Bałtyku (oprócz DCT) nie ma praktycznie terminali zdolnych obsłużyć takie statki oceaniczne (z powodu jak wyżej).

      A bardzo duża część ruchu kontenerowego jest obsługiwana przez feedery - statki do- i odwożące kontenery z tych portów w Niemczech i krajach Beneluxu po portach na Bałtyku.

      I jeszcze jedno - dowiezienie samochodem towaru do Wrocławia, czy Poznania bezpośrednio z Hamburga jest po prostu tańsze, niż Hamburg - Gdańsk statkiem i potem samochodem na południe. Granica opłacalności przechodzi przez środkową Polskę.

      • 4 1

      • Przed wojną, cieśniny i Kanał Kiloński nie przeszkadzały (6)

        Gdyni zastąpić Polsce Gdańska. Ale teraz wszystkie polskie porty nie dadzą rady obsłużyć tyle kontenerowców ile trzeba. Prawie cały światowy handel opiera się tylko na tej klasie statków. Przejście z Bałtyku na Atlantyk to nie Bosfor! Nie powiesz mi, że wyładowanie kontenerowca na tiry i dostarczenie towarów tutaj jest mniej kłopotliwe. Polska ma bardzo długą linię brzegową i zasadniczo niewykorzystaną. Marynarki wojennej także. Niszczyciele rakietowe bez rakiet.

        Ale czego ja wymagam! Port handlowy na miarę nowojorskiego byłby bezużyteczny bez solidnej infrastruktury transportu lądowego. Autostrady do większości grajdołków i koleje.

        • 0 1

        • Przed wojną (5)

          inne statki pływały - mniejsze, duuużo mniejsze i dla nich cieśniny to nie był problem.

          Polskie porty mogą obsłużyć tyle kontenerowców, ile trzeba. Firmy prowadzące linie nawet biją się o więcej, tyle że nie ma więcej klientów.

          Dostarczenie kontenerowcem oceanicznym kontenerów na Morze Północne i rozwiezienie ich tutaj jest mniej kłopotliwe - tyle, że to rozwiezienie odbywa się po części feederami, a po części samochodami i koleją. Nie opłaca się trzymać oceanicznego kontenerowca, żeby bujał się po cieśninach i Bałtyku - on ma szybko pływać na transoceanicznych trasach.

          Co do infrastruktury masz rację - pozostaje mieć nadzieję, że łącznik Trasy Sucharskiego i obwodnicy południowej powstanie jak najszybciej - wtedy będzie połączenie drogowe PPólnocnego z prawdziwego zdarzenia.

          • 2 1

          • Tadeusz Wenda przewraca się w grobie widząc gdyński port martwy (1)

            Rzadko widuję więcej niż dwa pracujące dźwigi. Prawie każdy basen portowy pusty. Naprawdę nie ma popytu?

            Nadzieja? Żeby dopomóc, pomarzę z Tobą.

            • 0 0

            • Niektóre dżwigi nie pracowały tak dawno, że już niemożliwe jest

              ich uruchomienie. Podejrzewam.

              • 0 0

          • Co proponujesz zrobić z niewykorzystywanymi częściami portu? (2)

            • 0 0

            • Zasypać i posadzić ziemniaki.

              • 0 0

            • Stocznia na pewno jest tam zbędna

              • 1 0

  • nareszcie... (3)

    dopłynęło moje zamówienie - 8 tysięcy kontenerów bialutkiego, pachnącego, chińskiego czosnku. już się bałem, że do wiosny tego nie dostanę, a tu proszę punktualnie, od jutra dwa stoiska we Wrzeszczu i dwa stoiska na Przymorzu czynne całą dobę, mam antidotum na AH1N1, nie kupujcie podróbek z rynku, tylko u mnie prawdziwe, oryginalne chińskie główki pełne witamin, lepsze nawet od polskich dziewczyn...

    • 16 6

    • Bojkotowanie chińskich towarów jest niemożliwe (1)

      Przeciętny Polak nie przeżyje bez nich tygodnia. Albo bez produktów z chińskich półproduktów.

      • 2 0

      • nie bojkotuj tylko...

        weź ekologiczną torbę i kaman do mnie po czosneczek z kontenera, od razu wzrośnie optymizm po dwóch ząbkach...

        • 1 0

    • LOL

      • 2 0

  • Nie jest to powód do dumy ! {raczej wstyd !!! -ze inni na nas kase trzepią !!!} (1)

    A gdzi PLO i statki tego typu , RO-RO, CON- RO ??? , powinni za jaja zostać powieszeni ci którzy doprowadzili do grabieży i upadku tej firmy !!! ps. Po co nam Szkola Morska ???

    • 7 10

    • Po to ze nadal istnieje i ma sie dobrze Chipolbrok, PŻM (POLSTEAM), POL- LEVANT, DALMOR,

      • 0 0

  • wpłynął statek- Polska potęgą jesti basta

    wpłynął statek- Polska potęgą jesti basta.
    A do tego wg PO 1,7 wzrostu PKB- Tusk na prezydenta i papierza potem

    • 5 8

  • co by tu jeszcze opędzlować ?

    Dlaczego wyprzedaje sie majątek narodowy a nikt nie pomyślal o wyprzedaży polskich resortow gospodarki , zarządów firm , z ich prezesami, przyca mi sie wydaje ze to też stanowi "jakąś tam" wartość !!!

    • 1 7

  • Szkoda tylko, że to zdjęcie nie jest zrobione w naszym porcie (3)

    Maersk Taikung ma wpłynąć do terminalu DCT około 12. Ciekawie byłoby zobaczyć orginalne zdjęcie z wpłynięcia statku, niż zdjęcie będące "lekkim" fotomontażem :-(

    • 0 14

    • to nie jest żaden fotomontaż

      • 3 2

    • a jak miało być zrobione w naszym porcie, skoro jeszcze nie wpłynął, gdy o tym poinformowali?

      • 4 0

    • Wiele razy na forum trojmiasta ludzie mieli pretensje, że są informowani o ciekawych wydarzeniach po fakcie, a chcieliby w nich uczestniczyć.
      Zdjęcia pewnie się pokażą (jak nie w tym to w nowym artykule, albo przysłane przez uprzedzonych przed faktem internautów).

      • 0 0

  • (1)

    statek juz wchodzi, mozna to zoabzcyć na stronie www.marinetraffic.com

    • 10 0

    • dzięki

      fajna strona

      • 5 0

  • Nie ma się co cieszyć. (2)

    Zważywszy że ów kontenerowiec przywiózł mnustwa chińskiego gów...

    • 9 2

    • ciekawe czy słownik ortograficzny też:) (1)

      • 1 0

      • Na grzyba nam chińskie słowniki ortograficzne? Mamy swoje, polskie o niebo lepsze, z których nikt nie korzysta.

        • 1 0

  • gdyni wytykają że chce miec swoje lotnisko (3)

    a sami zbudowali terminal kontenerowy po sąsiedstwie i podbierają klientów
    nie mogę się doczekaać jak tanie linie zaczną wybierać lotnisko w gdyni i odchodzić z gdańska...

    • 3 17

    • Ja też nie mogę się doczekać jak tanie linie zaczną wybierać lotnisko w gdyni i odchodzić z Gdańska (2)

      mniej będzie na lotnisku w Gdańsku zmywakowców którzy robią tłok i syf.

      • 3 1

      • O przepraszam,ja jestem kierowca,nie zmywak (1)

        Nie robie tloku i syfu.

        • 0 0

        • A czym kierujesz? Wózkiem z miotłami?

          • 0 0

  • Tia, otwieramy coraz szersze wrota do deficytu handlowego z Chinami

    Dramat. Tu trzeba płakac, a nie się cieszyć.

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane