• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowy gigant wpływa do Gdańska

ms
4 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung ma 332 metry długości i 24 metry wysokości. Jego budowa w koreańskiej stoczni Geoje kosztowała 108 mln  dol. Maersk Taikung ma 332 metry długości i 24 metry wysokości. Jego budowa w koreańskiej stoczni Geoje kosztowała 108 mln  dol.

Po raz pierwszy w historii ogromny kontenerowiec z Dalekiego Wschodu zawinie do gdańskiego portu. Spodziewany czas wejścia: poniedziałek, ok. południa.



Maersk Taikung już w gdańskim porcie - zobacz galerię zdjęć

Maersk Taikung, należący do największej linii żeglugowych na świecie Maersk, to prawdziwy gigant. Ma 332 metrów długości, ponad 24 metry wysokości i może przewieźć ponad 8 tys. kontenerów, z czego prawie 3,7 tys. w ładowniach i ponad 4,4 tys. na pokładzie.

Kolos wypłynął z Szanghaju 1 grudnia. Od tego czasu zawinął już m.in. do Hong Kong i Tanjung Pelepas (Malezja), a w Europie do Hawru, Felixstowe oraz Zeebrugge w Belgi. Kontenerowy gigant nie zabawi w Gdańsku długo, bo już w środę odpłynie do Geteborga, a dalej przez Aarhus, Bremerhaven i Rotterdam wróci na daleki wschód.

Przywiezione przez niego kontenery zostaną wyładowane w terminalu DCT [Deepwater Container Terminal, czyli "głębokowodny terminal kontenerowy"] a następnie rozwiezione po innych bałtyckich portach mniejszymi jednostkami, czyli tzw. feederami.

Maersk Taikung to pierwsza jednostka, która zawija do gdańskiego DCT w ramach ogłoszonego pod koniec października połączenia między Dalekim Wschodem a Europą - pisaliśmy o tym w artykule pt. Gdańsk stał się portem oceanicznym. Linia ta obsługiwana jest przez największą światową kompanię żeglugową Maersk.

Terminal DCT znajduje się pomiędzy Portem Północnym, a plażą na Stogach zobacz na mapie Gdańska. Właśnie stamtąd będzie można najlepiej obserwować wpłynięcie statku do portu.
ms

Miejsca

Opinie (195) 10 zablokowanych

  • Zapraszam solidarność stoczniową na pokaz jak wygladaja "tandetne" statki!!!!!! (2)

    wstęp na plażę wolny, palenie opon niewskazane!!!
    Ilość miejsc ograniczona!!!

    • 3 6

    • rzeczywiście (1)

      na remoncie w stoczni gdynia stoi chiński statek zbudowany w 2002, wygląda natomiast na 20 lat starszy. nasze statki były super. LAICY niech się nie wypowiadają

      • 5 1

      • dobrze powiedziane BYŁY, były tez za drogie dlatego plywaja te Chińskie

        • 0 0

  • typowy gdyński mózg

    to inwestycja prywatna gamoniu, gdańsk do tego nie dołożył nawet złotówki.
    W przeciwieństwie do gryzoniowej fanaberii zwanej lotniskiem w Kosakowie

    • 9 3

  • Terminal a plaża (2)

    Przez ten terminal nie można spokojnie odpocząć sobie na plaży. Ciagle brzęczą buczki z urządzeń tam pracujących

    • 2 5

    • Wybierz się na HEL

      • 0 1

    • Fakt faktem, że rzeczywiście suwnice i inne urządzenia wydają dość upiardliwe na dłuższą metę odgłosy, ale normy bezpieczeństwa muszą obowiązywać, lepiej żeby pracujący w terminalu opuszczali go po pracy w całości! ;)

      • 2 0

  • SWIETNIE GDYNIA GRATULUJJE GDANSKOWI BRAWO 3MIASTO RAZEM!!!!!!!

    SWIETNIE GIGANT W GDANSKU TOI 3MIASTO MA GIGANTA HOMG KONG AZJA TO POTEGA PRAWDZIWY TYGRYS SWIATOWY BRAWO NARESZCIE MAMY UDZIAL W GOSPODARCE POTEGEDZE SWIATOWEJ WIELKI STATEK TO BOGACTWO NICZYM TYTANIC TO ROBI OGROMNE WRAZENIE USA POLSKA ROZWIJAJMY SIE NA POTEGE!!!!!!!!!!!!!!!!I BASTA!!!!!!!!!!!!!!JAZDAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!HEEE

    • 7 1

  • POPRZEZ STATKI DOJDZIEMY DO POTEGI SWIATOWEJ (2)

    Z HISTORI WYNIKA ZE WIELKA BRYTANIA DZIEKI FLOCIE MORSKIEJ ZAWLADNELA SWIATEM NA PONAD 300LAT INDIE AFRYKA POLUDNIOWA USA CANADA ITD TERAZ MAJAWYSPY NA CALYM SWIECIE DZIEKI STATKA STATKI MORZE TO POTEGA 60% TO MORZA I OCEANY NASZEJ PLANETY STATKI TO GIANTYCZNE POTEGI WIEC SIE BARDZO CIESZEBARDZO BRAWO GDANSK KAZDY SUKCES NA MORZU POWIEKSZA POLSKA POTEGE GDYNIA POZDRAWIA GDANSK 3MIASTO RAZEM!!!!!!!!

    • 8 0

    • (1)

      Świetnie, ale używaj jeszcze przecinków i kropek

      • 1 0

      • i wyłącz CAPSLOCKA

        • 1 0

  • Uczmy sie od najlepszych!!! (2)

    Najmłodszy port kontenerowy od którego pozostałe terminale w Trójmieście mogą uczyć się organizacji pracy gdzie kierowca ciężarówki jest partnerem a nie zbędnym ogniwem w pracy.
    Współpraca z Wami to sama przyjemność.
    Pozdrowienia dla dziewczyn z P-G

    • 10 2

    • Koksik a ile wzieles koksiku?

      • 0 2

    • dziewczyny z pregate dziękują za uznanie miło nam słyszeć takie komentarze

      • 1 0

  • BIEDNA ŻONA

    I mój mąż teraz będzie ciężko pracował... nie tak jak wcześniej

    • 3 0

  • w gazecie napisali, że położenie statków można zobaczyć w internecie (7)

    oczywiście autor, matoł, nie podał linku - czy ktoś wie jaki jest adres do tej strony?

    • 1 1

    • (4)

      Podał że to jest marinetraffic no ale niektórym matołom trzema jeszcze podac WWW.marinetraffic.com

      • 5 1

      • akurat jak ja czytałem to adresu NIE BYŁO 'matole' (1)

        a sprawdzałem to dokładnie

        • 0 0

        • co sie przejmujesz - to jakies dziecko - pelno ich tutaj

          • 0 0

      • chyba to ty dziecko czytać nie potrafisz, ale masz ADHD i musisz wypisywać głupoty pod komentarzami innych - oto tekst:

        W poniedziałek w południe do terminalu kontenerowego DCT zawinie największy w historii polskiego Wybrzeża kontenerowiec. Jednostka zainauguruje połączenie Szanghaju z Gdańskiem


        Maersk Line / materiały prasowe
        Kontenerowiec Elly Maersk, należący do Maersk Line, jednej z największych linii...
        więcej zdjęć
        SERWISY
        Gospodarka
        Połączenie ogłoszono w listopadzie. 1 grudnia pierwszy statek Maersk Taikung wypłynął z Szanghaju, po drodze odwiedzając najważniejsze porty Azji. Dziś przypływa do Gdańska. Statek może pomieścić nawet 8402 kontenery, choć tylko część z tej pojemności zajmują kontenery dla Gdańska - wcześniej statek zawija do innych hubów kontenerowych Europy (m.in. Le Havre czy Hamburga). Większość ładunku płynącego do DCT to tzw. transshipment, czyli kontenery, które po przeładunku na feedery popłyną dalej w Bałtyk - do Petersburga, Kotki i Helsinek - połączenia Gdańska do tych miast zostaną uruchomione przez Maerska oraz linię Unifeeder w połowie stycznia.

        W drodze z Azji do Gdańska są już cztery kolejne statki, bo połączenie obsługiwane jest co tydzień. Czy już wiadomo, jakim się będzie cieszyć powodzeniem?

        - Z każdym kolejnym wypłynięciem z Azji kontenerów dla Gdańska jest więcej. Co ważne, większość z nich popłynie dalej w Bałtyk, co potwierdza rolę Gdańska jako bałtyckiego hubu - mówi nam jeden z pracowników DCT. Na razie wyniki są tajne - terminal czeka z ich ogłoszeniem na jutrzejszą konferencję prasową połączoną z bankietem.

        Połączenie z Azją Wschodnią to początek tzw. kontenerowego hubu w gdańskim porcie. Już w 2005 r., gdy w Porcie Północnym ruszyła finansowana przez australijskie fundusze inwestycyjne budowa terminalu DCT (Deepwater Container Terminal), przedstawiciele inwestora przedstawiali przed dziennikarzami wizję ogromnego centrum przeładunkowego właśnie w stolicy Pomorza. Dziś ogromne, ponad 300-metrowe statki wożą kontenery z całego świata do portów zachodniej Europy (np. Bremerhaven czy Le Havre), gdzie następuje przeładunek na znacznie mniejsze statki, zwane feederami. To właśnie te jednostki rozwoziły dotychczas po Bałtyku kontenery, w tym do Gdańska (także do DCT) czy do Gdyni i Szczecina. Większe statki na Bałtyk nie wpływały, bo z jednej strony przewoźnicy podważali sens ekonomiczny takich rejsów, a z drugiej duża część Bałtyku jest zimą dla największych statków niedostępna z powodu zalodzenia (chodzi głównie o porty w rejonie Helsinek i Sankt Petersburga). Poza tym na Bałtyku brakowało odpowiednich terminali, które byłyby w stanie sprawnie tak duże statki obsłużyć.

        Nowy terminal DCT rozwiązał dwa ostatnie problemy, bo Gdańsk jest wolny od lodu przez całą zimę, a terminal pozwala na cumowanie statków o zanurzeniu do 15 m. Z kolei kryzys sprawił, że armatorzy zaczęli ciąć koszty, spowalniając statki (spalają wtedy mniej paliwa) i przy okazji zmniejszonych przewozów szukać dla nich nowych portów przeznaczenia. Światowy armator kontenerowy Maersk postawił na Gdańsk.

        Ci, którzy chcą zobaczyć giganta, a zarazem historyczną chwilę dla gdańskiego portu, powinni wypatrywać go z Westerplatte lub z plaży na Stogach. Zawinięcie przewidziano na godz. 12. Położenie statku, jak i innych jednostek na Bałtyku można śledzić na bieżąco na stronie internetowej.

        • 0 0

      • dzięki za linka, patrzyłem na VesselTrafic ale tam lipa, http://www.umgdy.gov.pl podaje, że cumował o 10:38

        • 0 0

    • Ja uzywam www.vesseltracker.com

      Tylko trzeba sie zarejestrowac

      • 0 0

    • możesz tez załadowac VesselTrackera do Google Earth - polozenie z 24h opoznieniem

      • 0 0

  • Kon trojanski

    To kon trojanski Maerska.

    • 0 0

  • GDTNIA GRATULUJE GDAŃSKOWI

    No i ładnie,chociaż raz zachować się na poziomie i przyzwoicie.I napisać że to wielki sukces TRÓJMIASTA ,(mam na myśli) aglomerację.Czy nie brzmi to przyjemniej i lepiej?

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane