- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (66 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (74 opinie)
Kontrowersyjne zdjęcie na koszulce Reserved
Rockie Nolan, 19-letnia Amerykanka, zarzuca gdańskiej spółce LPP bezprawne wykorzystanie jej wizerunku na koszulkach marki Reserved.
Dziewczyna o całej sprawie dowiedziała się przypadkiem, kiedy dostała od znajomych zdjęcie sprzedawanej w Polsce koszulki marki Reserved. - Ze zdziwieniem odkryłam, że jest na niej moje zdjęcie - napisała Rockie Nolan na stronie internetowej YouThoughtWeWouldntNotice.com (Myślałeś, że nie zauważymy), która opisuje więcej podobnych przypadków.
Dziewczyna, która zajmuje się fotografią, swoje prace umieszcza w portalu deviantart.com. Stamtąd właśnie pochodzi zdjęcie wykorzystane przez gdańską firmę.
19-latka krytycznie ocenia estetykę tej konkretnej koszulki: "Nie jestem pewna, co jest dla mnie bardziej obraźliwe. To, że wykorzystali mój wizerunek bez mojej zgody, czy to, że dodali ohydną błyskotkę do i tak już idiotycznego napisu".
Prawnicy LPP skontaktowali się z dziewczyną i przeprosili ją za bezprawne wykorzystanie jej zdjęcia. Winę zrzucili jednak na swoich podwykonawców. W rewanżu zaproponowali Amerykance 150 dolarów za każde ze zdjęć, jakie chcieliby w przyszłości wykorzystać. "Tyle zwykle płacimy za licencję na używanie podobnych zdjęć" - napisali.
"Cóż, pochlebia mi to, że chcą skorzystać z innych zdjęć, ale nie zmienia to faktu, że jedno z nich ukradli" - pisze Nolan.
O komentarz do całej sytuacji poprosiliśmy LPP. W gdańskiej centrali firmy usłyszeliśmy jedynie, ze w tej sprawie spółka nie chce na razie udzielać żadnych informacji.
- Jeśli spółka rzeczywiście wykorzystała wizerunek tej pani, to odpowiada za to w 100 proc. Bez względu na to czy jakiś projektant, czy fotografik wprowadził spółkę w błąd. Ona i tak ponosi wszelkie konsekwencje - komentuje mecenas Roman Nowosielski.
Jakie konsekwencje może ponieść LPP? - Odszkodowanie w takiej sprawie może być bardzo wysokie. Tym bardziej, że spółka zarabiała na tych koszulkach. Osoba poszkodowana może żądać nie tylko odszkodowania za straty, ale także udziału w zyskach ze sprzedaży tych koszulek.
Jak twierdzi Nowosielski, przy każdym wykorzystaniu wizerunku powinna zostać zawarta umowa regulująca jego wykorzystanie.
LPP SA to jedna z nielicznych polskich firm, która w niespełna kilkanaście lat stała się liderem w swojej branży i stworzyła 6 wiodących marek odzieżowych (Reserved, Cropp, Esotiq, House, Mohito i Promostars), obecnych na 12 różnych europejskich rynkach.
Obecnie LPP SA jest właścicielem sieci detalicznej, na którą składa się 140 salonów Reserved w Polsce i 130 salonów w 10 europejskich krajach, 168 salonów marki Cropp w Polsce i 70 salonów zagranicznych, 177 salonów House w Polsce i 110 za granicą, 53 salonów Mohito oraz 58 salonów Esotiq.
Przychody spółki w 2009 roku wyniosły ponad 1,6 mld zł, zysk netto ponad 121 mln zł.
Kwestię rozpowszechniania wizerunku reguluje artykuł 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.). Stanowi, iż "rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku zaś wyraźnego zastrzeżenia takiej zgody zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną opłatę za pozowanie".
Miejsca
Opinie (230) ponad 50 zablokowanych
-
2010-06-16 19:41
nie tylko wizerunek
naruszyli nadto prawa autorskie do fotografii - to co proponuja jest co najmniej smieszne, gdyz dziewczyna moze spokojnie dochodzi 3-krotnosci stawki placonej normalnie za zdjecie i wydania korzysci, ktore pewnie sa spore - chetnie bym sie podjal jej reprezentowania ;)
- 1 0
-
2010-06-16 08:49
Jesteście chorzy (12)
Gdy czytam te wasze zajadowione wypociny ogarnia mnie przerażenie.
Skąd tyle nienawiści, zawiści i innych wstrętnych uczuć.
Zamiast byś dumnymi że mamy "swoją" firmę tej wielkości powinniśmy być dumni.
Zdjęcie tej dziewczyny zapewne zamieścił jakiś mało rozgarnięty grafik który wykonywał zlecenie agencji. Pomyśl jeden z drugim, w jaki sposób sprawdzić że to zdjęcie nie było tegoż grafika własnością, absurd. A może lepiej nie myślcie, jak widać ta czynność sprawia wam zbyt wiele bólu, stąd zapewne ta cała nienawiść.
Nienawiść do wszystkiego co polskie. Lepiej kupić od obcych, bo to jest super.
Naprawdę nie dziwię się że ten kraj chyli się ku upadkowi.
Dlaczego angol kupuje głównie to co angielskie??? bo jego zdaniem jest to najlepsze na świecie. Dlaczego kaażdy fin faworyzuje wszystko co fińskie??? bo jego również zdaniem jest to najlepsze. A dlaczego większość Polaków twierdzi że wszystko co polskie musi być złe??? DLATEGO MAMY TO CO MAMY I NA CO ZASŁUŻYLIŚMY- 10 14
-
2010-06-16 19:20
Przecież to jest w pełni produkt chiński. Projekt jest wykonany, w Polsce na Łąkowej, choć słowo wykonany też za dużo znaczy. Projekt jest ściągnięty z zachodnich marek, a samo uszycie odbywa się w Chinach. Z czego tu się cieszyć i z czego być dumnym? Z niczego. Tylko sklep jest polski i obsługa polska nic poza tym . Dodam jeszcze, że firma LPP jak startowała to ukrywała, że jest z polski aby nie psuć sobie wizerunku, chcieli handlować jak zachodnie marki i wiele ludzi się dało nabrać. Dopiero po 2000 roku jak weszły przepisy o umieszczaniu producenta na metkach i kraju pochodzenia to wyszło szydło z worka. I nie ma co uderzać w patriotyczne nuty tuż przed wyborami :)
- 0 0
-
2010-06-16 09:54
(6)
kolego pie&**&%lisz az glowa boli. nie dobre i nie niedobre bo polskie czy nie-polskie. chodzi o jakosc i design. a ze Polak NIE potrafi.. przykre
- 3 0
-
2010-06-16 11:28
(5)
mogę się założyć że sam nosisz na sobie o wiele większe badziewie tyle że ozdobione wysokiej jakości metkami (jeśli nie jesteś tylko zwykłym malozamożnym frustratem) I nie pisz mi że widocznie nigdy nie miałem rzeczy z wyższych półek cenowych, bo mam i nie dostrzegam większej różnicy w jakości. A może jesteś z tych którzy odkładają dwa lata aby kupić sobie bluzkę na lat dziesięć. Pewnie ubrania Reserved tyle nie wytrzymają. Design, być może nie powala na kolan, jednak nie odbiega od ogólno-światowych trendów. Pewnie brakuje ci trzech pasków buraku
- 1 3
-
2010-06-16 11:45
Skąd w Tobie tyle nienawiści, Polaku? (4)
H2SO3? Trafiony nick, trzeba przyznać...
- 2 1
-
2010-06-16 11:57
(3)
Ty nawet czytać ze zrozumieniem nie potrafisz
- 1 0
-
2010-06-16 12:00
Bo jestem burakiem, Polaku... (2)
I nie lubię kwasów.
A siarkowych to już najbardziej.- 1 1
-
2010-06-16 12:47
(1)
H2SO3 - to kwas siarkawy, buraku.
- 1 0
-
2010-06-16 13:02
Niby masz rację, ale się mylisz, czyli jak zwykle...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kwasy_siarkowe
- 0 0
-
2010-06-16 09:35
W końcu ktoś inny na tym forum (2)
Zgadzami sie!
W końcu ktoś zdrowy :)- 2 3
-
2010-06-16 12:00
Jak rydz!
- 0 0
-
2010-06-16 11:32
Dziękuję Aniu
- 1 1
-
2010-06-16 09:05
Licencja
Bardzo latwo sprawdzic. Wystarczy poprosic grafika o pokazanie licencji. W przypadku tak duzej firmy nie powinno sie zakladac, ze jakies zdjecia moga byc za darmo.
- 3 0
-
2010-06-16 18:40
pracowałam w LPP kilka lat i pamiętam co najmniej 3 takie plagiaty: nazwę CAMPUS na kolekcji dziecięcej RE (ugodowe wycofanie ciuchów z salonów i dogadanie sie z właścicielem marki Campus), słynny znak W na tylnej kieszeni dżinsów (sic!) i interwencję M. Albright (wówczas gubernator stanu, w którym sidzibe miał Wrangler) poprzez jedną ze znanych kancelarii warszawskich oraz napływ informacji nt. podobnych drobnych plagiacikow (zwłaszcza wew czesnym croppie) w okresie, gdy Polacy zaczęli masowo wyjeżdżać do Anglii i Irlandii. Wczesniej jeżdzili tam na tzw. shoppingi projektanci (tak naprawde na niezła zabawę za firmowe pieniądze, a gdy czasu i inwencji nie starczało to się zżynało żywcem cudze pomysły). Firma ma doświadczenie w podobnych sprawach.
- 11 1
-
2010-06-16 15:13
ta 19stka jest i tak brzydka (1)
- 2 3
-
2010-06-16 18:07
No właśnie!
- 0 0
-
2010-06-15 17:58
Bojkot ubrań tej firmy (13)
i po sprawie.
- 45 24
-
2010-06-16 18:05
a po co? bo jakas amerykanka ma waty do polskiej firmy? buahhaha
- 0 0
-
2010-06-16 16:05
tak bojkotujcie
Niech pącą miliardowe odszkodowania i upadają. A później jak to w zwyczaju ma tu dużo osób wieszajcie psy na władzach miasta, że nic nie zrobiła przed upadkiem duzego pracodawcy.
- 2 1
-
2010-06-16 14:45
Sukces
Przyznaj się - nie EDI tylko JACUŚ K.
- 1 0
-
2010-06-15 18:27
Ja ich bojkotuję od wielu lat, (1)
- 12 3
-
2010-06-16 10:07
JA TEŻ
:) Bojkotujmy razem!
- 1 1
-
2010-06-15 18:33
(7)
Tak, bojkotuj Trójmiejską firmę a potem narzekaj, że pracy nie ma.
- 10 8
-
2010-06-16 08:55
(1)
Praca jest, dla chińczyków za misję ryżu a nie dla gospodarki trójmiasta.
- 2 1
-
2010-06-16 10:01
"Dzisiaj w samej centrali firmy w Gdańsku pracuje około 750 wykwalifikowanych pracowników. W setkach firmowych salonów w 12 europejskich krajach, wielu kolejnych."
- 2 1
-
2010-06-15 19:00
(4)
Co z tego że to firma z Trójmiasta jak produkują ubrania fatalnej jakości? Czasem wchodzę i oglądam czy się coś zmieniło, absolutnie nie....
- 12 4
-
2010-06-15 19:48
SRE Reserved (1)
zdecydowanie zgadzam sie z przedmówcą, stylistycznie ta firma nie ma nic do zaoferowania poza koniunkturalnym powielaniem wzorów zaczerpnietych z innych, zachodnich firm... Nędza i wiocha, w sam raz dla spedalonych nażelowanych chłopaczków z modnych klubów, zero własnego stylu!
- 9 6
-
2010-06-15 23:27
do SRE
tu nie chodzi o styl, chodzi o kase, robote, myslisz ze inne firmy jak dzialają? pomysl troche, nie boli.....
- 6 3
-
2010-06-15 19:45
Dokładnie, chłam i dziadostwo jakich mało.
- 8 3
-
2010-06-15 19:44
ale kto produkuje??
skośnookie za miskę ryżu chyba ;P albo hindusi - tam jeszcze tańsza produkcja
- 8 4
-
2010-06-16 09:06
ktos wie co to za tejmeniczy podwykonawca? (1)
bo ze LPP dalo ciala to jedno, ale ciekawi mnie ktora agencyjka tak sobie frywolnie poczyna :)
- 2 2
-
2010-06-16 17:31
nie ma takowego
- 0 1
-
2010-06-16 16:54
na 99,9 %
cała ta historia to internetowa akcja reklamowa LPP - zresztą całkiem niezła
- 0 0
-
2010-06-16 16:05
nie rozumiem po co ktoś ma nosic koszulkę ze zdjęciem dziewczyny któej nie zna
albo jak można miec na nazwisko Kowalski a nosic koszulkę z nazwiskiem z tyłu np Boruc czy Żewłakow
- 2 1
-
2010-06-16 11:47
Ja nie mogę... (1)
Zara też swego czasu miała już kilka takich akcji, ale gorzej bo ukradli projekty projektantów (więc praw i tak by im nikt nie udzielił), np. w zimowej kolekcji szpilki z ćwiekami Balmain; ale jakoś nikt się tak nie czepiał jak teraz, mimo że nie ukradli bezczelnie jakiegoś projektu, a wystąpiło drobne niedopatrzenie, co się zdarza.
Chociaż jeden plus że usłyszą o naszej marce szerzej na świecie, tam pewnie nie będą ich tak bojkotować jak wy, zawistne polaczki...
A co do jakości rzeczy powiem tyle, ze trafia się dużo rzeczy bylejakich ale tak i w Zarze jest, wiem bo kupję często (nie mówiąc już o H&M).
Polecam za to Mohito - świetne rzeczy, dobra jakość i znośna cena.- 3 1
-
2010-06-16 15:27
Mohito też jest dobre tylko do pierwszego prania;) a firmie LPP właśnie chyba o to chodziło, żeby o nich usłyszeli konsumenci zza oceanu...
- 0 1
-
2010-06-15 18:06
19 lat, a wygląda jak 40 letnia staruszka (2)
Nie dziwię się, czemu jest rozgniewana.
- 15 22
-
2010-06-16 15:22
dobrze, że się podpisałeś "Stary satyr" - bo bym się obraziła za tą "40 letnią staruszkę" - pozdrawiam
40 letnia, niezła laska;)- 3 1
-
2010-06-15 19:25
"40 letnia staruszka "
Chyba nigdy tego nie zrozumiem.- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.