• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koreańczycy blokują decyzję dotyczącą kompensacji Stoczni Gdynia

Robert Kiewlicz
13 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
W procesie restrukturyzacji przemysłu stoczniowego pracę straciło ponad 9 tys. osób, w tym 5125 osób ze Stoczni Gdynia. W procesie restrukturyzacji przemysłu stoczniowego pracę straciło ponad 9 tys. osób, w tym 5125 osób ze Stoczni Gdynia.

Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu wydał 2 sierpnia 2012 decyzję o zakończeniu postępowania kompensacyjnego Stoczni Gdynia. Okazuje się jednak, że pomimo upływu prawie pięciu miesięcy od chwili jej podjęcia, decyzja ta nadal nie jest prawomocna. Na przeszkodzie stanęli Koreańczycy.


Czy uważasz, że rząd zrobił wszystko, aby ratować stocznie?


W sierpniu prezes Agencji Rozwoju Przemysłu SA, działając zgodnie z art. 130 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o postępowaniu kompensacyjnym w podmiotach o szczególnym znaczeniu dla polskiego przemysłu stoczniowego, wydał decyzję o zakończeniu postępowania kompensacyjnego w Stoczni Gdynia. Ustawa ta została uchwalona w celu realizacji postanowień zawartych w decyzjach Komisji Europejskiej dotyczących pomocy państwa, udzielonej przez Polskę Stoczni Gdynia oraz Stoczni Szczecińskiej Nowa.

Wydając decyzje nakazujące stoczniom zwrot pomocy publicznej, Komisja Europejska zezwoliła równocześnie na realizację alternatywnego scenariusza, polegającego na sprzedaży ich składników majątkowych. Celem postępowania kompensacyjnego była sprzedaż majątku obu stoczni, zaspokojenie roszczeń wierzycieli oraz ochrona praw pracowników. Sprzedaż składników majątkowych Stoczni Gdynia nastąpiła w trzech turach, w wyniku których zbyto większość majątku. Kwota przeznaczona do podziału dla wierzycieli stoczni wyniosła ok. 479,3 mln zł.

Nie wszyscy wierzycie zostali jednak zaspokojeni, co skomplikowało sprawy dotyczące kompensacji. - Postępowanie kompensacyjne zostało zakończone, bo została wydana decyzja o jego zakończeniu przez prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu - tłumaczy Roma Sarzyńska-Przeciechowska, rzecznik prasowy ARP. - Decyzja jest ostateczna, ponieważ organ drugiej instancji (Minister Skarbu Państwa) odrzucił sprzeciw. Decyzja nie jest prawomocna, gdyż sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Jak dowiedziało się Trojmiasto.pl sprzeciw dotyczący postanowienia MSP złożyła koreańska firma Kiswel zajmująca się usługami spawalniczymi. Zarządca kompensacji złożył do sądu upadłościowego decyzję ostateczną o zakończeniu kompensacji. Prawomocna decyzja o zakończeniu postępowania kompensacyjnego wywołuje takie same skutki jak wniosek dłużnika o ogłoszenie upadłości. W ubiegłym tygodniu Sąd Rejonowy w Gdańsku VI Wydział Gospodarczy oddalił go jednak. Z wydaniem decyzji poczeka na rozstrzygnięcie WSA.

- Niestety do dziś nie wpłynęło do Stoczni Gdynia zawiadomienie Sądu Rejonowego o oddaleniu wniosku o upadłość - twierdzi Jan Grabowski, pełnomocnik zarządcy kompensacji Stoczni Gdynia. - Nie znam przyczyn i trybu oddalenia wniosku. Stąd nie mogę zająć stanowiska w sprawie, o której dowiaduję się nieoficjalnie.

Główne obszary produkcyjnego majątku Stoczni Gdynia nabyte zostały przez spółki: Crist, Stocznia Nauta, Energomontaż Północ, Gafako. Na terenach nabytych przez inwestorów realizowane są projekty z zakresu budowy hydrotechnicznych jednostek pływających, remontów i napraw, a także produkcji konstrukcji stalowych.

W procesie restrukturyzacji przemysłu stoczniowego pracę straciło ponad 9 tys. osób, w tym 5125 osób ze Stoczni Gdynia i 3977 osób ze Stoczni Szczecińskiej Nowa. Do Programu Zwolnień Monitorowanych przystąpiło w sumie ponad 8 tys. byłych pracowników obu stoczni.

Opinie (35) 1 zablokowana

  • całą naszą Polskę sprzedadzą niedługo

    • 0 0

  • Produkcja stoczniowa trwa (5)

    Ale bez państwowego dotowania z publicznych środków. Oczywiście z wyjątkiem Stoczni Marynarki Wojennej

    • 20 19

    • (4)

      W tym kraju za chwile nie będzie żadnego przemysłu... Sytuacja jest tragiczna!!! Głosujcie dalej na PO PSL SLD i Palikota, po prostu głosujcie, a za chwile nie będzie czym dzieci nakarmić...

      • 9 21

      • a wydawało mi się że to za czasów pis'u (2)

        stocznie popadły w największe dług (kiedy na świecie rósł lawinowo popyt na statki)i, bo marionetkowe zarządy bały się cokolwiek robić, aby nie narazić się Jarosławowi

        • 13 8

        • To rzeczywiście tylko wydawało ci się (1)

          Biedaku, wszystko kojarzy ci się z PiS (rządził tylko 2 lata). Przypomnij sobie, iż ostatnie 5 lat rządzi Twój ukochany Kim Ir Donek z bandą. Pamiętasz katarskiego inwestora?

          • 0 0

          • A pamiętasz biedaku jak sp L. Kaczyński przyjechał do SG SA i powiedział ze szybko stocznie zostaną sprywatyzowane po czym podpisał umowe kompesacyjną która była ścięciem głowy dla polskich stoczni?? No coś o tym wspomni!!!!

            • 1 0

      • 123

        Errata: PIS PO PSL SLD i Palikota.

        • 7 1

  • Wszyscy w Uni dostają pomoc publiczną... (5)

    Jak VW, Opel, Fiat, Peugeot, Renault, TAP, SAS, cały przemysł grecki, stocznie w Niemczech i Holandii dostaną pomoc publiczną to jest OK! Jak polska stocznia dostała pomoc - trzeba oddać, zamknąć, zwolnić. Polacy w Uni nie mają produkować statków tylko warzywa i przetwory mleczne oraz konsumować dobra wyprodukowane na zachodzie. Jak się w jakiejś dziedzienie wybijemy to nam ją upier*olą. A pomoc z Uni? Szkoda, że nie mówi się że najpierw płacimy składkę członkowską która potem wraca do nas jako "pomoc i łaska chojnej Uni która takkocha Polskę"...

    • 96 18

    • żyjemy w MATRIXE (1)

      • 10 0

      • Dotowali Opla, a ten teraz zamyka im fabrykę w Bochum

        Przynajmniej nasze Gliwice na tym skorzystają

        • 0 0

    • jakiś pełowiec dał minusa

      • 14 11

    • Słuszan uwaga! Jesteśmy robotnikami Grupy 3 Państwa w UE, coś na podobieństwa zaborów... tylko nowoczesna oprawa i pozory.

      • 11 2

    • I co z tego?

      Jak Niemcy czy Włosi mi dopłacają do auta to tylko się cieszyć! Zobaczymy kto na tym bardziej skorzysta. Mało Wam jeszcze państwowych czy o zgrozo - prywatno-państwowych molochów realizujących każdy możliwy interes za wyjątkiem interesu państwa i jego obywateli? Lubicie zasadę "prywatyzacja zysków, nacjonalizacja strat"? Lubiliście przez 10 czy 20 lat dopłacać do węgla którym Niemiec zarabiający 10x tyle tanio się grzał?

      Zabieranie rentownym firmom a dotowanie nieudaczników to prosta droga do gospodarczej zapaści - rentowne firmy uciekają przed podatkami za granicę a utracjusze kumulują się - bo po co dbać o zysk jak podatnicy zapłacą? W efekcie masz na karku zdziczało stado niezbyt zmęczonych pracą młodych emerytów, którzy paląc opony wymuszają byś na nich pracował.

      • 5 2

  • no cóż w byłym NRD istnieją od początku wszystkie 9 stoczni. A u nas? (7)

    • 47 2

    • (4)

      a my dla nich teraz tylko pojedyncze bloki dostarczamy, bo nasi zachodni sąsiedzi nie chca sie babrać w najgorszej robocie. później wychodzi taki pasażer z podpisem "made in germany".

      niech żyje PO, naród z partią partia z narodem.

      • 25 4

      • kup sobie stocznię i zrob lepiej jak potrafisz (1)

        • 6 16

        • stocznię mozna kupić rozumu już nie...

          • 17 2

      • A od kiedy to PO jest temu winne (1)

        Temat stoczni wracał od lat 90 i żadna Partia nie miała na to recepty, bo nasze stocznie były nie rentowne już w czasach PRL.

        • 9 15

        • Ta władza za nic nie odpowiada

          Zabrać, zlikwidować, opodatkować, podnieść opłaty, zagonić dożywotnio do pracy, wyprzedać wszystko co się da, nakłamać ile wlezie, reasumując totalna destrukcja.

          • 12 3

    • Pierdnoles cos w powietrze i nie wiesz nawet co , aby palnac ze gdzies na cudowym zachodzie jak zwykle spiskuja

      Dla scislosci kilka stoczni w bylym NRD juz nie istnieje .

      • 3 2

    • 123

      Odnośnie stoczni w byłym NRD. Cytuję...

      "Do sądu administracyjnego w Stralsundzie wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości stoczni w Stralsundzie i Wolgaście.
      Tym samym kilkumiesięczne próby utrzymania przedsiębiorstw zakończyły się fiaskiem. Jeszcze w połowie lipca rząd Meklemburgii-Pomorza Przedniego udzielił stoczniom poręczenia kredytowego w wysokości 150 mln euro, by mogły one kontynuować produkcję. Pomoc wstępnie zaakceptowała Bruksela."

      • 5 0

  • Merkel kazała zamknąć to nasze oszołomki bez jaj zamknęli (1)

    i tak ze wszystkim, mentalność części sprzedajnej szlachty, jak przed rozbiorami łajali sie przed carycą katarzyną.

    • 38 4

    • Aga

      Caryca Katarzyna byla tesz Niemko jak widzicie od zarania do dzis Niemcy rzondza caly czas Polsko.g

      • 0 0

  • co wyście Gnoje z tej Polski zrobili ?... (3)

    • 46 7

    • Rozumiem , (2)

      że masz na myśli Kaczyńskiego,Macierewicza,Fotygę ;\,Rydzyka,ePiSkopat itd itd czyli wszystkich tych którzy maja usta pełne frazesów i haseł i....nic nie robią tylko maszeruja i gadaja głupoty robiąc takim jak ty wodę z mózgu

      • 1 2

      • Autor mała na myśli

        Wszystkich rządzących Polską po 1989 roku.

        • 3 0

      • ssspie.......

        on ma na mysli pewnego medrca POlski co skakal przez plot-tak mi sie wydaje(czerwiec 1992 rok)

        • 0 1

  • I CO MY SIĘ JESZCZE DOWIEMY ?

    Wystarczy układać puzle

    • 7 1

  • "Jak dowiedziało się Trojmiasto.pl sprzeciw dotyczący postanowienia MSP złożyła koreańska firma Kiswel zajmująca się usługami spawalniczymi". No i co ? To wszystko ? Za wiele nie wyjaśnia ten news.

    • 11 1

  • (2)

    winni są katarczycy
    tfu wróć
    koreaczycy
    a za 5 lat będa to nigeryjczycy

    wszyscy sa winni tylko nie herosi z PO i PSL od 6 lat przy korycie

    • 31 8

    • A sld i pis to nie winni może?

      • 4 3

    • najlepiej zechac na PO choc sie trzymaja przy wladzy jak nikt inny a jarek ze swoja banda jakos szybko stracil stolek hehhe to chyba cos znaczy

      • 3 4

  • POMOC PUBLICZNA

    Czy ABONAMENT RTV jest pomocą publiczną i czy należy go płacić?

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane