• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kozłowski: Dodatkowe 200 mln euro dla Pomorza

30 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej. Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej.

Dzięki nowym rozwiązaniom przedstawionym 29 czerwca Komisji Europejskiej, tylko na Pomorze może trafić o 200 mln euro więcej niż w obecnej perspektywie - pisze z Brukseli specjalnie dla Trojmiasto.pl Jan Kozłowski, były marszałek województwa i poseł do Parlamentu Europejskiego.



Jak oceniasz sposób wydawania unijnych pieniędzy na Pomorzu?

Projekt Komisji stawia na politykę spójności - najbardziej prorozwojową politykę unijną, ważną dla wszystkich europejskich regionów. To właśnie polityka spójności może dopomóc Unii Europejskiej w otrząśnięciu się ze skutków kryzysu i w powrocie na drogę wzrostu gospodarczego. Nakłady na tę politykę mają wzrosnąć o 28 mld euro.

Projekt jest bardzo korzystny dla takich krajów jak Polska, które dynamicznie się rozwijają, nadrabiając wieloletnie opóźnienia. Według projektu, do naszego kraju może trafić w latach 2014-2020 nawet 80 mld euro przeznaczonych na politykę spójności.

Biorąc pod uwagę tylko środki pozostające w dyspozycji samorządu województwa, do Województwa Pomorskiego może trafić nawet 200 mln euro więcej (czyli ponad 800 mln zł) niż w obecnym budżecie. Także rolnicy w naszym regionie otrzymają wyższe dopłaty, mimo, ze ogólne nakłady na Wspólna Politykę Rolną będą mniejsze.

W projekcie Komisji pojawił się także nowy instrument, finansujący duże, transgraniczne inwestycje infrastrukturalne w dziedzinie energii, transportu i sieci cyfrowych, tzw. Connecting Europe Facility. Inwestycje te, ściśle skoordynowane z inwestycjami finansowanymi przez politykę spójności( zwłaszcza Fundusz Spójności), są szczególnie ważne dla umocnienia Wspólnego Rynku. Według projektu Komisji, instrument ten ma sfinansować kluczowe dla Pomorza połączenie Bałtyk - Adriatyk.

Oczywiście, projekt Komisji jest punktem wyjścia do trudnych negocjacji. Należy spodziewać się dużego krytycyzmu ze strony niektórych państw członkowskich dążących do zmniejszenia unijnego budżetu i forsowania interesów poszczególnych państw kosztem wspólnych polityk.

Należy spodziewać się zatem bardzo trudnych negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą. Dla Komisji Budżetowej, której jestem członkiem, będzie to okres bardzo wytężonej pracy.
Bardzo się cieszę, że pierwszy etap tych negocjacji przypadnie na okres Polskiej Prezydencji, która z pewnością będzie rzecznikiem utrzymania projektu Komisji Europejskiej.

Jan Kozłowski - pomorski poseł do Parlamentu Europejskiego, były marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (82) 9 zablokowanych

  • a morze by tak je wydać na most w Sobieszewie?

    • 2 3

  • och jak to dobrze, bo senator Misiak już się martwił

    że mu źródełko wyschnie

    • 4 3

  • Skoro tak zmieniła się polityka Unii

    to warto postarać się o więcej pieniędzy dla kolei. Inaczej ona wkrótce w Polsce zbankrutuje (poza KM, SKM itp.). A kolej to czysty (środowiskowo) transport.

    • 6 1

  • a ECS dofinansowuje unia ? (1)

    bo jak tak to z tego można by było zrezygnować i dokończyć drogę różową i dalej do Sopotu i Gdańska :)

    • 4 3

    • ECS jest dofinansowane z zupełnie innej transzy UE

      a nie tych o których jest w artykule.

      • 3 0

  • fajnie

    ale naprawcie Okopową, bo to co tam sie dzieje, to po prostu wyraz braku szacunku dla ludzi mieszkających w Gdańsku i płacących podatki!!!

    • 4 2

  • Trasa Lęborska jest bardzo potrzebna

    dlatego powinna uzyskać pieniądze z Unii.

    • 3 0

  • 711 MILIONÓW I18 ZŁOTYCH I 43 GROSZE , ADAMOWICZ DOKŁADNIE OBLICZYŁ.

    • 2 1

  • TO CO PRZEDSTAWIA TO ZDJĘCIE MOŻE POWSTANIE ZA 30 LAT LECZ PRZEZ TE LATA BĘDĄ POWSTAWAĆ GRUPY ZORGANIZOWANE Z ADAMOWICZEM NA

    CZELE KTÓRE BĘDA BRAĆ KASĘ OD MIASTA ZA KAZDE SPOTKANIE. PO 10 TYSIĘCY NA ŁEB.

    • 1 3

  • LUDZIE PRZESTAŃCIE FANTAZJOWAĆ. TYLKO GŁUPEK Z DEBILEM UWIERZA W TE SZKLANE DOMY.

    • 0 5

  • fajnie,fajnie,już się nie mogę doczekać.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane