• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kozłowski: Dodatkowe 200 mln euro dla Pomorza

30 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej. Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej.

Dzięki nowym rozwiązaniom przedstawionym 29 czerwca Komisji Europejskiej, tylko na Pomorze może trafić o 200 mln euro więcej niż w obecnej perspektywie - pisze z Brukseli specjalnie dla Trojmiasto.pl Jan Kozłowski, były marszałek województwa i poseł do Parlamentu Europejskiego.



Jak oceniasz sposób wydawania unijnych pieniędzy na Pomorzu?

Projekt Komisji stawia na politykę spójności - najbardziej prorozwojową politykę unijną, ważną dla wszystkich europejskich regionów. To właśnie polityka spójności może dopomóc Unii Europejskiej w otrząśnięciu się ze skutków kryzysu i w powrocie na drogę wzrostu gospodarczego. Nakłady na tę politykę mają wzrosnąć o 28 mld euro.

Projekt jest bardzo korzystny dla takich krajów jak Polska, które dynamicznie się rozwijają, nadrabiając wieloletnie opóźnienia. Według projektu, do naszego kraju może trafić w latach 2014-2020 nawet 80 mld euro przeznaczonych na politykę spójności.

Biorąc pod uwagę tylko środki pozostające w dyspozycji samorządu województwa, do Województwa Pomorskiego może trafić nawet 200 mln euro więcej (czyli ponad 800 mln zł) niż w obecnym budżecie. Także rolnicy w naszym regionie otrzymają wyższe dopłaty, mimo, ze ogólne nakłady na Wspólna Politykę Rolną będą mniejsze.

W projekcie Komisji pojawił się także nowy instrument, finansujący duże, transgraniczne inwestycje infrastrukturalne w dziedzinie energii, transportu i sieci cyfrowych, tzw. Connecting Europe Facility. Inwestycje te, ściśle skoordynowane z inwestycjami finansowanymi przez politykę spójności( zwłaszcza Fundusz Spójności), są szczególnie ważne dla umocnienia Wspólnego Rynku. Według projektu Komisji, instrument ten ma sfinansować kluczowe dla Pomorza połączenie Bałtyk - Adriatyk.

Oczywiście, projekt Komisji jest punktem wyjścia do trudnych negocjacji. Należy spodziewać się dużego krytycyzmu ze strony niektórych państw członkowskich dążących do zmniejszenia unijnego budżetu i forsowania interesów poszczególnych państw kosztem wspólnych polityk.

Należy spodziewać się zatem bardzo trudnych negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą. Dla Komisji Budżetowej, której jestem członkiem, będzie to okres bardzo wytężonej pracy.
Bardzo się cieszę, że pierwszy etap tych negocjacji przypadnie na okres Polskiej Prezydencji, która z pewnością będzie rzecznikiem utrzymania projektu Komisji Europejskiej.

Jan Kozłowski - pomorski poseł do Parlamentu Europejskiego, były marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (82) 9 zablokowanych

  • fantazjują a do budowy dróg i chodników oraz remontów dziurawych ulic podstaw nie ma

    • 1 2

  • zdjęcia z gwiezdnych wojen, nakręcanie i okradanie naiwnych ludzi a muzyka dalej gra i wieś tańczy i śpiewa.

    • 1 3

  • fantazja jest od tego by bawić sie na całego.

    • 4 2

  • .. od lat miliony tylko wiekszość do kieszeni PO (3)

    miasto coraz większa ruina, bród i smród -szkoda, ze UE nie kontroluje na co zostały wydane dotacje!!!

    • 5 6

    • Zmień okulary. (2)

      A może na taką ślepotę żadne okulary już nie pomogą?
      Cały Gdańsk w budowie, niby budują za darmo!

      Ciekawe co Ciebie zadowoli ?

      • 1 3

      • ..jesli ilosc dziur policzymy za nowa budowe to masz racje (1)

        nigdy tak wiele nie było

        • 0 2

        • heh czemu my tylko narzekać potrafimy

          Nie budują źle, budują źle. Łatają dziury źle, nie łatają też źle. I jak wam tu dogodzić, pewnie ty nigdy nie byłeś zagranicą. Za granicą jesteśmy znani z naszej mentalności i mówią, że tylko Polaka nic nie zadowoli, zawsze powie, że mu źle.

          • 0 0

  • Trasa Lęborska jest niezbędna

    • 2 0

  • Potrzebny jest most w Sobieszewie. (2)

    • 4 4

    • (1)

      za mało wyborców tam mieszka żeby Platfusowi Budyniowi się opłacało.

      • 3 3

      • Zgadzam się za mało tam ludzi mieszka aby budować jakiś most kosztem inwestycji w centrum.

        • 4 2

  • Doinwestować infrastrukturę w Sobieszewie. (2)

    • 4 5

    • przeprowadź się do miasta

      to będziesz miał infrastrukturę

      • 1 1

    • przeprowadź się do miasta

      to będziesz miał infrastrukturę

      • 1 1

  • Czy z pieniedzy uni mozna w Gdansku wyremontowac ulice?

    Bo jesli tak to chcialbym wiedziec kto i gdzie je sporzadza .Miasto moglo by tez postarac sie o dotacje na nowe maszyny do zrywania starej nawierzchni i wylewania nowej wraz z niezbednym kruszywem...bo chociaz niby jest spolka drogowa za malo widac jej na ulicach a potrzeby SA duze...oj duze.

    • 3 1

  • Weź mnie Kozłowski nie obrażaj i kup sobie kalkulator

    Za czasów tylko samego PO przyjęto do pracy 80.000 urzędników nawet gdyby średnio zarabiali po 2.000 brutto na miesiąc co i tak jest mocno zaniżone to nam daje miesięczna sumę ich pensji 160 mln złotych !!!!!! a przypominam, że PO miało likwidować biurokrację więc spokojnie możemy dorzucić tu jeszcze drugie 160 mln!! Łącznie to nam daje koszty prawie 4 MLD złotych!!!!!,a Pan Kozłowski chwali się, że skołował 200 baniek, to chyba nie w tym kinie grają panie Marszałku.......

    • 4 4

  • matrix gdansk

    trojmiasto zyje w matrix

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane